Specyfika humanistyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-K-MF-SH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Specyfika humanistyki |
Jednostka: | Katedra Kognitywistyki |
Grupy: |
Kognitywistyka s1,s2 - zajęcia do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w wykładach - 30 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - czytanie literatury - 30 - przygotowanie do kolokwium – 5 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Studenci znają i rozumieją na poziomie podstawowym rolę refleksji humanistycznej w kształtowaniu kultury W2: Studenci znają i rozumieją historyczny charakter kształtowania się refleksji humanistycznej. W3: Studenci znają podstawową terminologię nauk humanistycznych. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | umiejętności: U1: Studenci potrafią zdefiniować i zastosować najważniejsze pojęcia dotyczące nauk humanistycznych. U2: Studenci potrafią odróżnić założenia leżące u podstaw nauk humanistycznych od analogicznych założeń nauk przyrodniczych U3: Studenci potrafią wskazać różnice pomiędzy założeniami wybranych metodologii nauk humanistycznych. U4: Studenci dobierają strategie argumentacyjne, konstruują krytyczne argumenty, formułują odpowiedzi na krytykę odnośnie do potrzeby kształcenia humanistycznego. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Studenci identyfikują normatywne ugruntowanie różnych instytucji społecznych oraz normatywne uwarunkowania różnych zjawisk społecznych. K2: Studenci mają świadomość znaczenia i roli uniwersytetów. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony jest przedstawieniu specyfiki nauk humanistycznych w ujęciu problemowym i historycznym |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest ukazanie specyfiki nauk humanistycznych w stosunku do nauk społecznych oraz przyrodniczych. Podczas zajęć omówiona zostanie rodowód nauk humanistycznych (renesansowy rodowód, znaczenie przełomu antypozytywistycznego), ich istota humanistyki, metody, jakimi się posługują, a także relacje łączące ją z innymi naukami i sferami życia, takimi jak polityka, technika, społeczeństwo, ale także prześledzić znaczenie pierwiastka humanistycznego we współczesnym świecie na przykładzie techniki, sztuki i medycyny. Dodatkowo omówiona zostanie historia europejskich uniwersytetów oraz ich dzisiejsza rola i znaczenia oraz potrzeba uzupełnienia wykształcenia o przedmioty humanistyczne. 1. Wprowadzenie – humanistyka a inne dziedziny ludzkiej aktywności. 2. Humanizm, nauka humanistyka. 3. Ku określeniu humanistyki; pojęcia: kształcenie, sądzenie, prawda, autorytet. 4. Czas, pamięć, historia i ich znaczenie dla refleksji humanistycznej. 5. Znaki i teksty 6. Metodologia humanistyki – W. Dilthey 7. Metodologia humanistyki – E. Cassirer 8. Humanistyka i społeczeństwo oraz polityka 9. Humanistyka i medycyna 10. Historia uniwersytetu 11. Uniwersytet dzisiaj 12. Sztuka i dehumanizacja |
Literatura: |
1. Wprowadzenie L. ponadobowiązkowa: Max Weber, Nauka i powołanie, w: Zdzisław Krasnodębski, M. Weber, Wiedza Powszechna, 1999. Hannah Arendt, Wytwarzanie, w: Kondycja ludzka, przeł. Anna Łagodzka, Aletheia 2010. 2. Humanizm, nauka, humanistyka Martin Heidegger, Pytanie o technikę, w: Budować, mieszkać, myśleć, przeł. Krzysztof Michalski i in., Czytelnik, Warszawa 1977. Tzvetan Todorov, Ogród niedoskonały, przeł. Hanna Abramowicz i Jan Maria Kłoczowski, Czytelnik, Warszawa 2003. L. ponadobowiązkowa: Edmund Husserl, Kryzys nauk europejskich, przeł. Sławomira Walczewska, Wydawnictwo Rolewski, Toruń 1999. 3. Ku określeniu humanistyki Hans-Georg Gadamer, Kształcenie, Sensus communis, Władza sądzenia w: Prawda i metoda, przeł. Bogdan Baran, Inter Esse, Kraków 2003. L. ponadobowiązkowa: Joachim Ritter, Zadanie nauk humanistycznych w nowoczesnym społeczeństwie, przeł. Elżbieta Paczkowska-Łagowska, „Studia z Filozofii Niemieckiej” 1996, t. 2. Hannah Arendt, Co to jest autorytet, w: Pomiędzy czasem minionym i przyszłym, przeł. Mieczysław Godyń i Wojciech Madej, Aletheia 2011. 4. Historia, czas, pamięć Ernst Cassirer, Historia, w: Esej o człowieku, przeł. Anna Staniewska, Czytelnik, Warszawa 1977. Paul Ricoeur, Ćwiczenie pamięci: używanie i nadużywanie, w: Pamięć, historia, zapomnienie, przeł. Janusz Margański, Universitas 2006. L. ponadobowiązkowa: Borys Uspieński, Historia i semiotyka, przeł. Bogusław Żyłko, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 1998. 5. Znaki i teksty Jurij Łotman i Borys Uspieńskj, O semiotycznym mechanizmie kultury, w: Semiotyka kultury, red. M. Janus, M. R. Mayenowa, Warszawa 1977 Paul Ricoeur, Mowa i pismo, w: Język, tekst, interpretacja, przeł. P. Graff, K. Rosner, PIW, Warszawa 1989. L. ponadobowiązkowa: Hans-Georg Gadamer, Co to jest prawda, w: Rozum, słowo, dzieje, przeł. Małgorzata Łukasiewicz i Krzysztof Michalski, PIW, Warszawa 1979, 2000. e-kolokwium nr 2 6. Metodologia humanistyki – W. Dilthey Wilhelm Dilthey, Typy światopoglądów i ich rozwinięcie w systemach metafizycznych, w: O istocie filozofii i inne pisma, przeł. Elżbieta Paczkowska-Łagowska, PWN, Warszawa 1987. L. ponadobowiązkowa Wilhelm Dilthey, Życie a nauki humanistyczne, w: Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych, przeł. Elżbieta Paczkowska-Łagowska, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2004. 7. Metodologia humanistyki – E. Cassirer Ernst Cassirer, Postrzeganie rzeczy i postrzeganie ekspresji, Pojęcia przyrodnicze i pojęcia kulturowe, w: Logika nauk o kulturze, przeł. Przemysław Parszutowicz, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2011 L. ponadobowiązkowa: Ernst Cassirer, Czym jest człowiek?, w: Esej o człowieku, przeł. Anna Staniewska, Czytelnik, Warszawa 1977. 8. Humanistyka i polityka Hannah Arendt, Prawda i polityka, w: Pomiędzy czasem minionym i przyszłym, przeł. Mieczysław Godyń i Wojciech Madej, Aletheia 2011. Michał P. Markowski, Humanistyka: wprowadzenie, w: Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Universitas 2013. 9. Humanistyka i medycyna Andrzej Szczeklik, Kore. O chorych, chorobach i poszukiwaniu duszy medycyny, Znak, Kraków 2007. Jacques Testart, Ku wspomnieniu o człowieku, w: Przejrzysta komórka, przeł. J. A. Żelechowska, PIW, Warszawa 1990. 10. Uniwersytet – historia (wykład) 11. Uniwersytet – idea i czasy najnowsze Mirosław Żelazny, Kantowska idea uniwersytetu, w: Immanuel Kant, Spór fakultetów, przeł. M. Żelazny, Wydawnictwo Rolewski, Toruń 2003. Allan Bloom, Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów, przeł. T. Bieroń, Zysk i Ska, Poznań 1997. L. ponadobowiązkowa: Hannah Arendt, Kryzys edukacji, w: Pomiędzy czasem minionym i przyszłym, przeł. Mieczysław Godyń i Wojciech Madej, Aletheia 2011. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: zaliczenie na ocenę na podstawie trzech kolokwiów elektronicznych oraz aktywności (wykład ma charakter konwersatoryjny, część przeznaczona jest na dyskusję). ndst - poniżej 50% dst- 50-60%, dst plus- 61-70%, db- 71-80% db plus- 81-90%, bdb- 91-100% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Grzeliński | |
Prowadzący grup: | Adam Grzeliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Grzeliński | |
Prowadzący grup: | Adam Grzeliński, Rafał Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.