Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Sztuka interaktywna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-K-MF-SZI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Sztuka interaktywna
Jednostka: Katedra Kognitywistyki
Grupy: Kognitywistyka - s2- lista A
Kognitywistyka s1,s2 - zajęcia do wyboru
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Przedmiot poświęcony jest problematyce sztuki interaktywnej. Temat zostanie omówiony w perspektywie historycznej: "genezy" sztuki interaktywnej zakorzenionej w rewolucyjnych eksperymentach sztuki XXw., omówienie jej związków z technologią i szerzej kulturą medialną, aż do wybranych problemów określających naturę poszczególnych dzieł. Omówione zostaną kwestie społecznej funkcji sztuki interaktywnej, która jak wierzy Michał Ostrowicki "angażując różne ludzkie sfery, budzi emocje i namiętności" wskazując tym samym na niespotykane dotąd wartości i otwierając odbiorcę na zupełnie nowe doświadczenia. Dopuszczenie do głosu zmysłów innych niż wzrok a przede wszystkim konieczność zaangażowania w dzieło sprawiają, że interaktywność należy rozpatrywać w szerokim obszarze ramowanym przez takie dyscypliny jak socjologia, psychologia czy kognitywistyka.

Pełny opis:

Poruszone zostaną między innymi następujące zagadnienia:

1. 27 Wieków definicji

2. Sztuka interaktywna. Archipelag

3. Abstrakcja. Metody analizy dzieła sztuki.

4. Sztuka interaktywna źródła, sztuka konceptualna

5. Sztuka interaktywna źródła, od happeningu do sztuki działania

6. Sztuka interaktywna źródła, performance i body art

7. Od sztuki kinetycznej do sztuki mediów elektronicznych

8. Sztuka robotyczna. Nieludzki odbiorca.

9. Interakcje z naturą, land art, bioart i sztuka ekologiczna (cz I i cz II)

10. Interaktywność a sztuka feministyczna.

11.Interakcje z odbiorcą: mediacje sztuki

12. Aktualia sztuki

Literatura:

1. Kluszczyński, R. W., Sztuka interaktywna, Warszawa 2010.

2. Kluszczyński R.W. (2008) Dylematy interaktywności (sztuka w kulturze partycypacji) [w] Wilk E., Kołasińska-Pasterczyk I. Nowa audiowizualność – nowy paradygmat kultury, Wydawnictwo UJ, Kraków.

3. Berleant A. (2007), Prze-Myśleć Estetykę, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków

4. Dziamski G. (2002) Sztuka u progu XXI wieku, Wydawnictwo Fundacja Humaniora, Poznań

5. Guzek Ł. (2007) Sztuka instalacji, Wydawnictwo Neriton, Warszawa

6. Porczak A. (2005) Adresat autorem – dialogiczne zapętlenie [w] Popczyk M. (red) Przestrzeń Sztuki: obrazy, słowa, komentarze, Wydawnictwo ASP w Katowicach, Katowice

7. Porczak A. (2009) Interaktywne media sztuki, red. Antoni Porczak, ASP Kraków

8. Sienkiewicz K. (2014) Zatańczą ci co drżeli. Polska sztuka krytyczna, Karakter

9. Włodarczyk W. (1996) Nowy obszar sztuki. Działania i dokumentacje, [w] Sztuka świata t.10, Wydawnictwo Arkady, Warszawa

10. Żmijewski A. (2006) Filmy, Wydawnictwo Galerii BWA, Zielona Góra

11. Żmijewski A. (2008) Drżące ciała. Rozmowy z artystami, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę składa się:

• obecność na zajęciach – cotygodniowe uczestnictwo w zajęciach stacjonarnych (lub w wideokonferencji w przypadku zajęć zdalnych) - możliwe są dwie nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze

• aktywność na zajęciach

• praca zaliczeniowa: esej; problematyka i zawartość zostaną określone pod koniec listopada – termin oddania – ostatnie zajęcia w semestrze

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Kaczorowska
Prowadzący grup: Barbara Kaczorowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

W semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022 zajęcia będą odbywały się stacjonarnie.

Jednocześnie na platformie moodle będzie dostępny kurs SZTUKA INTERAKTYWNA 2021/22, który pozwoli korzystać z metod zdalnych. Tam będą archiwizowane materiały z zajęć, literatura, warunki zaliczenia itp. Tam też będzie należało zamieszczać prace zaliczeniowe.

1. Należy zalogować się na platformę i kurs, aby stać się uczestnikiem kursu (login zostanie przesłany przez prowadzącą oddzielnym mailem usos).

2. Materiały – pdf, slajdy ze spotkania (a także linki do materiałów zewnętrznych) każdorazowo, po zakończonych zajęciach będą zamieszczane w obszarze kursu odpowiadającym danemu tematowi, do użytku uczestników kursu. Zabronione jest kopiowanie i udostępnianie materiałów z kursu. Materiały te są chronione prawem autorskim.

3. Bibliografia znajduje się w odpowiednim obszarze kursu. Może być uzupełniana podczas trwania kursu o kolejne pozycje wynikające z zainteresowań i potrzeb uczestników.

4. Prace zaliczeniowe należy zamieścić zgodnie ze zdefiniowanymi terminami w odpowiednim obszarze kursu.

5. W przypadku przejścia na tryb zdalny, zajęcia będą miały formę wideokonferencji w programie zoom, w czasie rzeczywistym, zgodnym z terminem odbywania zajęć stacjonarnych. Należy zainstalować program na swoim sprzęcie, upewnić się, że możliwy jest dwukierunkowy kontakt wizualny (podczas zajęć konieczne jest włączenie swojej kamery) i głosowy (włączony własny mikrofon). Link do spotkań można pobrać z obszaru kursu ZAŁOŻENIA WSTĘPNE. Niedozwolone jest przekazywanie linku osobom nie zapisanym na kurs w systemie USOS. Zabronione jest nagrywanie oraz udostępnianie wideokonferencji. Udział w wideokonferencji jest jednoznaczny z obecnością na zajęciach.

6. Wideokonferencje to forma online służąca prezentacji i wymianie treści podczas wykładu konwersatoryjnego. Bądźcie przygotowani nie tylko do oglądania i słuchania ale również do aktywnego zajmowania stanowiska, dzielenia się refleksjami, prowadzenia dyskusji. Dlatego ważnym jest zapewnienie sobie dwukierunkowego kontaktu, proszę abyście mieli włączoną własną kamerę i mikrofon.

7. Kurs na platformie moodle jest aktywny zgodnie z harmonogramem roku akademickiego do końca lutego 2022, ostatnie zajęcia przypadają 27 stycznia 2022.

8. Zmieniająca się sytuacja epidemiologiczna, zarządzenia władz Uczelni mogą w każdej chwili spowodować zmianę trybu odbywania zajęć o czym studenci zostaną powiadomieni najszybciej jak to możliwe.

8. Konsultacje odbywają się drogą mailową.

Uwagi:

Drogie Studentki, Drodzy Studenci,

Zapraszam na wykład konwersatoryjny Sztuka Interaktywna. Z informacji którą otrzymałam:

"1. Zajęcia w roku akademickim 2021/2022 odbywają się od października w

UMK w trybie stacjonarnym, lecz na kierunkach kognitywistycznych w związku z opóźnieniem oddania pomieszczeń dydaktycznych budynku dawnego APL PRZYNAJMNIEJ PRZEZ 6 (SZEŚĆ) TYGODNI WSZYSTKIE ZAJĘCIA

ODBYWAJĄ SIĘ ZDALNIE.

2. Od momentu przejścia na zajęcia stacjonarne (po tym okresie

przynajmniej 6 tygodni)"

wynika, że przez najbliższe 6 tygodni będziemy widzieć się zdalnie. Na taką okoliczność przygotowałam kurs na platformie moodle. Już od dzisiaj można zapoznawać się z treściami. A od przyszłego czwartku (7 października) spotykamy się na platformie ZOOM w godzinach zajęć (link do wideokonferencji znajdziecie w materiałach kursu).

Aby trafić na nasz kurs należy:

1. Wejść na stronę https://moodle.umk.pl

2. Wejść kolejno w zakładki:

Kursy autorskie/własne/zajęciowe

Wydział Sztuk Pięknych

Kaczorowska Barbara

2. Wybrać kurs: SZTUKA INTERAKTYWNA 2021/22 (lub kliknąć w link https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=1402 )

3. Zalogować się tak jak do innych usług UMK (np. USOS):"Wybierz opcje logowania:Jeśli posiadasz konto na serwerach UMK wybierz:Logowanie za pomocą Centralnego Punktu Logowania"

4. Otworzy się okienko z zapisem do kursu: "Opcje zapisu" należy tam wprowadzić hasło do kursu, które otrzymaliście mailem USOS.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Kaczorowska
Prowadzący grup: Barbara Kaczorowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

W semestrze zimowym roku akademickiego 2022/2023 zajęcia będą odbywały się stacjonarnie.

Jednocześnie na platformie moodle, jako uzupełnienie zajęć stacjonarnych, będzie dostępny kurs 2401-K-MF-SZI # KON # Sztuka interaktywna - Konwersatorium , który pozwoli korzystać z metod zdalnych. Tam będą archiwizowane materiały z zajęć, literatura, warunki zaliczenia itp. Tam też będzie należało zamieszczać prace zaliczeniowe.

Informacje o korzystaniu z tych zasobów, linki i kody do kursu zostaną przekazane podczas zajęć stacjonarnych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Jaworski
Prowadzący grup: Marcin Jaworski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zasadniczym celem przedmiotu „Sztuka interaktywna” jest ukazanie i omówienie uniwersalnych pól interaktywności w wybranych dziełach sztuki i szeroko rozumianych wytworach kultury; dawnej i współczesnej.

Pełny opis:

Student po zajęciach z przedmiotu „Sztuka interaktywna” ma dysponować określonym zasobem wiedzy na temat współczesnych tendencji w sztuce, które dowartościowują odbiorcę i nadają dziełu wymiar otwarty oraz procesualny. Przede wszystkim jednak zajęcia mają uwrażliwiać go na immanentną interaktywność dzieł sztuki w ogóle; niezależnie od okresu w dziejach sztuki oraz rodzaju ekspresji artystycznej. Ta strukturalnie obecna w dziele interaktywność dotyczy odmiennych tradycji artystyczno-kulturowych (europejskich i poza europejskich) i polega na twórczej relacji autora-dzieła-odbiorcy. Dotyczy tak różnych form aktywności artystycznej jak: reportaż literacki, film dokumentalny, działa plastyczne, muzyczne.

Literatura:

Czaja D. (2020). Orfeusz i cienie. Lekcja muzyki (337-368) (W:) D. Czaja, Cena sztuki. Tezy o zaczarowaniu, Kraków: Wydawnictwo Pasaże

Fischer-Lichte E. (2018). Performatywność. Kraków: Księgarnia Akademicka

Kapuściński, R. (2006). Ten Inny, Kraków: Znak

Kizny, T. (2013). Wielki Terror 1937-1938 (22-177), Warszawa: Agora, Bellona, Narodowe Centrum Kultury

Prudowski, L., Jerofiejew, W. (2000). Wariatem można być w każdym wieku (409-434), (W:) W. Jerofiejew: Dzieła prawie wszystkie, Kraków: Wydawnictwo Literackie

Schindler N. (2002). Ludzie prości, ludzie niepokorni… Warszawa: Wiedza Powszechna

Szczepański M. S., Ślęzak-Tazbir W. (2008). Miejska perfumeria (37-42) (W:) Respublika Nowa nr3

Suzuki, D.T. (1995). Wykłady o buddyzmie zen (9-109), (W:) E. Fromm, 8. D.T. Suzuki, R. De Martino: Buddyzm, zen i psychoanaliza, Poznań: Rebis

Szyłak, J. (2000). Poetyka komiksu. Warstwa ikoniczna i językowa, Gdańsk: słowo/obraz terytoria

Filmy dokumentalne

Bucchetti A. (2006). Dreaming by Numbers (Liczby i marzenia)

Łoziński P. (1992). Miejsce urodzenia

Pawlikowski P. (1990). Z Moskwy do Pietuszek z Wienediktem Jerofiejewem

Uwagi:

Brak uwag.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)