Metodologia i praca empiryczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-K-S1-1-MiPE |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia i praca empiryczna |
Jednostka: | Katedra Kognitywistyki |
Grupy: |
Kognitywistyka -s1 - 1 rok |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.): 60 - udział w wykładach - 30 - udział w ćwiczeniach – 30 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): 90 - realizacja badań - 40 - czytanie literatury- 10 - przygotowanie do sprawdzianów - 20 - przygotowanie do sesji posterowe j- 20 Łącznie: 150 godz. (5 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu kognitywistyki w relacji do nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej kognitywistyki, K_W01 Student zna podstawową terminologię z zakresu metodologii badań, K_W02 rozumie oraz potrafi wytłumaczyć opisy prawidłowości, zjawisk i procesów wykorzystujące język nauk ścisłych, w szczególności potrafi samodzielnie odtworzyć podstawowe twierdzenia i prawa, K_W03 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę dotyczącą prowadzenia badań naukowych w zakresie kognitywistyki, K_U02 Student potrafi zaprojektować i wykonać na poziomie podstawowym pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego lub kierownika zespołu badawczego, K_U15 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student samodzielnie podejmuje i inicjuje proste działania badawcze, K_K04 Student potrafi spojrzeć na problematykę dotyczącą badania procesów poznawczych wieloaspektowo, dostrzegając potrzebę współpracy z innymi naukowcami oraz tworzenia grup badawczych, K_K06 |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - wystawa |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zakres merytoryczny tematyki wykładu obejmuje podstawowe elementy wiedzy na temat pracy empirycznej w ujęciu paradygmatu naukowego. Przedstawione zostaną zarówno historyczne aspekty tworzenia współczesnej metodologii badań eksperymentalnych jak i nowoczesne elementy warsztatu badawczego. Omówione zostaną typy schematów badawczych oraz zasady planowania wykonywanego eksperymentu. Studenci poznają podstawy analizy danych oraz metody szacowania błędów pomiarowych. Aspekty doświadczalne są opisywane ze szczególnym uwzględnieniem zastosowania metod empirycznych w neuronaukach. Wykład ma przygotować teoretycznie studentów do wykonania samodzielnego badania empirycznego łącznie z przeprowadzeniem dyskusji wyników i stworzeniem raportu badawczego w czasie ćwiczeń i zajęć laboratoryjnych. |
Pełny opis: |
1. Paradygmat naukowy. Badania empiryczne 2. Jak formułować dobre pytanie badawcze. 3. Czy wszystkie „eksperymenty” są eksperymentami? Typy schematów badawczych, ich zalety i wady (schemat eksperymentalny, quasi eksperymentalny i korelacyjny). 4. Planowanie szczegółowego wykonania eksperymentu badawczego: typy pytań badawczych, wyodrębnienie zmiennych zależnych i niezależnych, operacjonalizacja zmiennych, dobór narzędzi pomiarowych, zbieranie danych, analiza statystyczna, opis wyników. Metody wizualizacji rezultatów eksperymentu. 5. Elementy opracowania danych pomiarowych: podstawy rachunku prawdopodobieństwa, rozkłady zmiennej losowej, rodzaje błędów pomiarowych, wpływ szumu. 6. Czym są narzędzia pomiarowe w kognitywistyce? Przegląd najważniejszych procedur pomiarowych: od ankiety kwestionariusza po obrazowanie aktywności mózgu. 7. Przygotowanie wyników do analizy, podstawowe metody ilościowego opracowania danych. 8. Granice interpretacji: o czym mówi wynik eksperymentu? 9. Jak przygotować raport badawczy? (struktura raportu, standardy edycji) 10.Replikacja eksperymentów. Przygotowanie i przeprowadzenie własnego badania opartego na wybranym schemacie, analiza uzyskanych danych, sformułowanie wniosków. 11. Prezentacja wyników w postaci raportu badawczego oraz wystąpienia w ramach studenckiej sesji naukowej kończącej semestr (uczestnictwo w konkursie studenckim). |
Literatura: |
literatura obowiązkowa: Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2008). Statystyczny drogowskaz. Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej ACADEMIKA. Brzeziński, J. M., Zakrzewska, M. (2008). Metodologia: Podstawy metodologiczne i statystyczne prowadzenia badan naukowych w psychologii. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia: Podręcznik akademicki (t. 1, str. 175-302). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B. (2006). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN literatura uzupełniająca: Kuhn, T. S. (2001). Struktura rewolucji naukowych. Warszawa: Fundacja Aletheia. Popper, K. R. (2002). Logika odkrycia naukowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Brzeziński, J. (1978). Elementy metodologii badań psychologicznych (cz. I). Warszawa: PWN. Brzeziński, J. (2000). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo KUL. Maruszewski, T. (2000). Pamięć jako podstawowy mechanizm przechowywania doświadczenia. W: J.Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2, str. 137-164, Gdańsk: GWP. Anderson, J.R. (1987). Metodologies for studying human knowledge. Behavioral and Brain Science, 10, 467-505. (tłumaczenie artykułu + komentarze w: Z. Chlewiński, Psychologia poznawcza. Metodologia badania wiedzy ludzkiej, str. 27-124.). Nęcka, E. (2000). Procesy uwagi. W: J.Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2, str. 77-96, Gdańsk: GWP. Oliver, P. (1999). Jak pisać prace uniwersyteckie. Warszawa: Wydawnictwo Literackie |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - sprawdziany - aktywność - prezentacja na sesji posterowej Kryteria oceniania: zajęcia: zaliczenie na ocenę na podstawie dwóch sprawdzianów (50 pkt), aktywności (10 pkt) oraz prezentacji projektu na sesji posterowej (40 pkt): ndst – 50 pkt (50%) dst- 70 pkt (70%) dst plus- 75 pkt (75%) db- 80 pkt (80%) db plus- 85 pkt (85%) bdb- od 86 pkt (86%) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Komendziński | |
Prowadzący grup: | Tomasz Komendziński, Daniel Żuromski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Zykubek | |
Prowadzący grup: | Andrzej Zykubek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Zykubek | |
Prowadzący grup: | Andrzej Zykubek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.