Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Metodologia i praca empiryczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-K-S1-1-MiPE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodologia i praca empiryczna
Jednostka: Katedra Kognitywistyki
Grupy: Kognitywistyka -s1 - 1 rok
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.): 60


- udział w wykładach - 30

- udział w ćwiczeniach – 30


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): 90


- realizacja badań - 40

- czytanie literatury- 10

- przygotowanie do sprawdzianów - 20

- przygotowanie do sesji posterowe j- 20


Łącznie: 150 godz. (5 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

Student ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu kognitywistyki w relacji do nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej kognitywistyki, K_W01

Student zna podstawową terminologię z zakresu metodologii badań, K_W02

rozumie oraz potrafi wytłumaczyć opisy prawidłowości, zjawisk i procesów wykorzystujące język nauk ścisłych, w szczególności potrafi samodzielnie odtworzyć podstawowe twierdzenia i prawa, K_W03


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę dotyczącą prowadzenia badań naukowych w zakresie kognitywistyki, K_U02

Student potrafi zaprojektować i wykonać na poziomie podstawowym pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego lub kierownika zespołu badawczego, K_U15


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student samodzielnie podejmuje i inicjuje proste działania badawcze, K_K04

Student potrafi spojrzeć na problematykę dotyczącą badania procesów poznawczych wieloaspektowo, dostrzegając potrzebę współpracy z innymi naukowcami oraz tworzenia grup badawczych, K_K06


Metody dydaktyczne eksponujące:

- wystawa

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
- pomiaru w terenie
- projektu
- referatu
- seminaryjna

Skrócony opis:

Zakres merytoryczny tematyki wykładu obejmuje podstawowe elementy wiedzy na temat pracy empirycznej w ujęciu paradygmatu naukowego. Przedstawione zostaną zarówno historyczne aspekty tworzenia współczesnej metodologii badań eksperymentalnych jak i nowoczesne elementy warsztatu badawczego. Omówione zostaną typy schematów badawczych oraz zasady planowania wykonywanego eksperymentu. Studenci poznają podstawy analizy danych oraz metody szacowania błędów pomiarowych. Aspekty doświadczalne są opisywane ze szczególnym uwzględnieniem zastosowania metod empirycznych w neuronaukach. Wykład ma przygotować teoretycznie studentów do wykonania samodzielnego badania empirycznego łącznie z przeprowadzeniem dyskusji wyników i stworzeniem raportu badawczego w czasie ćwiczeń i zajęć laboratoryjnych.

Pełny opis:

1. Paradygmat naukowy. Badania empiryczne

2. Jak formułować dobre pytanie badawcze.

3. Czy wszystkie „eksperymenty” są eksperymentami? Typy schematów badawczych, ich zalety i wady (schemat eksperymentalny, quasi eksperymentalny i korelacyjny).

4. Planowanie szczegółowego wykonania eksperymentu badawczego:

typy pytań badawczych, wyodrębnienie zmiennych zależnych i niezależnych, operacjonalizacja zmiennych, dobór narzędzi pomiarowych, zbieranie danych, analiza statystyczna, opis wyników. Metody wizualizacji rezultatów eksperymentu.

5. Elementy opracowania danych pomiarowych: podstawy rachunku prawdopodobieństwa, rozkłady zmiennej losowej, rodzaje błędów pomiarowych, wpływ szumu.

6. Czym są narzędzia pomiarowe w kognitywistyce? Przegląd najważniejszych procedur pomiarowych: od ankiety kwestionariusza po obrazowanie aktywności mózgu.

7. Przygotowanie wyników do analizy, podstawowe metody ilościowego opracowania danych.

8. Granice interpretacji: o czym mówi wynik eksperymentu?

9. Jak przygotować raport badawczy? (struktura raportu, standardy edycji)

10.Replikacja eksperymentów. Przygotowanie i przeprowadzenie własnego badania opartego na wybranym schemacie, analiza uzyskanych danych, sformułowanie wniosków.

11. Prezentacja wyników w postaci raportu badawczego oraz wystąpienia w ramach studenckiej sesji naukowej kończącej semestr (uczestnictwo w konkursie studenckim).

Literatura:

literatura obowiązkowa:

Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2008). Statystyczny drogowskaz. Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej ACADEMIKA.

Brzeziński, J. M., Zakrzewska, M. (2008). Metodologia: Podstawy metodologiczne i statystyczne prowadzenia badan naukowych w psychologii. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia: Podręcznik akademicki (t. 1, str. 175-302). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B. (2006). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

literatura uzupełniająca:

Kuhn, T. S. (2001). Struktura rewolucji naukowych. Warszawa: Fundacja Aletheia.

Popper, K. R. (2002). Logika odkrycia naukowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Brzeziński, J. (1978). Elementy metodologii badań psychologicznych (cz. I). Warszawa: PWN.

Brzeziński, J. (2000). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Maruszewski, T. (2000). Pamięć jako podstawowy mechanizm przechowywania doświadczenia. W: J.Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2, str. 137-164, Gdańsk: GWP.

Anderson, J.R. (1987). Metodologies for studying human knowledge. Behavioral and Brain Science, 10, 467-505. (tłumaczenie artykułu + komentarze w: Z. Chlewiński, Psychologia poznawcza. Metodologia badania wiedzy ludzkiej, str. 27-124.).

Nęcka, E. (2000). Procesy uwagi. W: J.Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2, str. 77-96, Gdańsk: GWP.

Oliver, P. (1999). Jak pisać prace uniwersyteckie. Warszawa: Wydawnictwo Literackie

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

- sprawdziany

- aktywność

- prezentacja na sesji posterowej

Kryteria oceniania:

zajęcia: zaliczenie na ocenę na podstawie dwóch sprawdzianów (50 pkt), aktywności (10 pkt) oraz prezentacji projektu na sesji posterowej (40 pkt):

ndst – 50 pkt (50%)

dst- 70 pkt (70%)

dst plus- 75 pkt (75%)

db- 80 pkt (80%)

db plus- 85 pkt (85%)

bdb- od 86 pkt (86%)

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Komendziński
Prowadzący grup: Tomasz Komendziński, Daniel Żuromski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Zykubek
Prowadzący grup: Andrzej Zykubek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Zykubek
Prowadzący grup: Andrzej Zykubek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)