Wstęp do filozofii w kognitywistyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-K-S1-1-WDF |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do filozofii w kognitywistyce |
Jednostka: | Katedra Kognitywistyki |
Grupy: |
Kognitywistyka -s1 - 1 rok Modułk MK_8 - przedmioty uzupełniające z I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak wstępnych wymagań. |
Rodzaj przedmiotu: | kanon |
Całkowity nakład pracy studenta: | (1) liczba godzin realizowanych z udziałem prowadzących zajęcia: 60 godzin obejmujących 30 godz. pracy z wykładowcą na wykładzie oraz 30 godz. pracy kierowanej na ćwiczeniach; (2) czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 60 godz. (pracy systematycznej); (3) nakład zaś pracy wymaganej do opanowania materiału w procesie oceniania ( zdania egzaminu) może być indywidualnie zróżnicowany, gdyż zależy m.in. od sposobu pracy studenta w ciągu semestru, jak i od indywidualnych zdolności, przy wcześniejszej pracy systematycznej przeciętnie oszacowuje się na 30 godz. łącznie 150 |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Student zna podstawowe pojęcia z filozofii i nauk humanistycznych w nawiązaniu do nauk społecznych , K_W02, W2. Student zna i odróżnia podstawowe podejścia do problematyki kognitywnej: K_W07, K_W14 W3 Student rozumie główne stanowiska zajmowane w sporach filozoficznych i przełożenie tych problemów na debaty prowadzone w kognitywistyce: K_W11, K_W16 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. Student potrafi opisać problemy filozoficzne dotyczące różnych obszarów badawczych w kognitywistyce: K_U14, K_U16 U2. Student potrafi samodzielnie stawiać problemy i (przynajmniej w pewnym stopniu) odnosić się krytycznie do omawianych zagadnień:K_UO1, K_UO5 U.3 Potrafi integrować wiedzę z zakresu filozofii oraz z obszaru psychologii, kognitywistyki i neuronauk K_U04 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1. Student dostrzega te problemy stawiane w odniesieniu do natury człowieka, moralności, umysłu, które mają znaczenie społeczne: K_K08, K_K03 K2. Student potrafi dostrzec i ocenić stopień powiązania problematyki teoretycznej z praktyką: K_K08, K_KO1 Chętnie dzieli się zdobytą wiedzą podczas konwersatoriów i własnych prezentacji w ramach ćwiczeń K_K08 |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny (konwencjonalny) łączony z klasycznym wykładem problemowym Na ćwiczeniach przygotowanie prezentacji, omawianie, dyskusja. Przygotowanie pracy pisanej. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Wykład prowadzony jest z pozycji filozofii eksperymentalnej i osadzonej empirycznie. Jednocześnie ukazuje zasadnicze problemy filozoficzne, ich źródła i stojące za nimi intuicje. Przybliża sylwetki wielkich filozofów. Jest wprowadzeniem w zasadnicze dyskusje filozoficzno-kognitywistyczne. Celem wykładu jest pokazanie zapoznanie studentów z fundamentalnymi kwestiami i problemami filozoficznymi, których rozwinięcie lub dalsza eksploracja odbywa się także w kognitywistyce. |
Pełny opis: |
Semestralny cykl wykładów rozpoczyna wykład wprowadzający, w którym zarysowane są kluczowe zagadnienia filozoficzne, które w dzisiejszej debacie w ramach kognitywistyki są tematami szeroko dyskutowanymi. W tym wykładzie i kolejnych dąży się do pokazania, jak filozoficzna debata zasila ideami i hipotezami badania empiryczne. Następnie, jak te rozwiązania filozoficzne prowadzą do badań kognitywnych i jak strategii badań empirycznych eksplorują dylematy filozoficzne. Kolejno więc omawiane są następujące zagadnienia: 1/ Dusza – nieśmiertelność duszy (wieczność) – w nawiązaniu do Platona; 2/Tożsamość osobowa w nawiązaniu J. Locke’a; 3/Umysł – dualizm w nawiązaniu do Kartezjusza; 4/ Emocje – namiętności duszy w nawiązaniu do Kartezjusza i Spinozy; 5/ Wiedza, dwa pnie poznania, przewrót kopernikański w nawiązaniu do Kanta; 6/ Natura ludzka, charakter, pesymizm w nawiązaniu do Schopenhauera, Hobbesa, Rousseau; 7/ Moralność i Etyka w nawiązaniu do Arystotelesa i Nietzsche’ego; 8/ Ja, Jaźń, Poznanie samego siebie w nawiązaniu do Sokratesa i Husserla; 9/ Poznanie Innych, Drugi, Obcy w nawiązaniu do Bubera, Sartre’a Ingardena |
Literatura: |
K. Jaspers, Wprowadzenie do filozofii, Wrocław 1995 R. Dawkins, Ślepy zegarmistrz, przeł. S. Hoffman, Warszawa 1986 Kartezjusz, Rozprawa o metodzie, część druga (wydanie dowolne). Kartezjusz, Medytacje o pierwszej filozofii (dowolne wydanie) [rozdziały: „Medytacja pierwsza: O czym można wątpić”, „Medytacja druga: O naturze umysłu ludzkiego. Że jest on bardziej znany niż ciało”]. I. Kant, Krytyka czystego rozumu, przeł. M. Żelazny, D. z., t. 2, Toruń 2013 [fragmenty]. F. Nietzsche, O prawdzie i kłamstwie w pozamoralnym sensie, [w:] tegoż, Pisma pozostałe 1862-1875, Kraków 1993. J. J. Rousseau, Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi, [w:] Trzy rozprawy z filozofii społecznej, Warszawa 1956 [fragmenty]. W. Dilthey, Uzupełnienia z rękopisów, [w:] Pisma estetyczne, Warszawa 1982. T. Nagel, Co to wszystko znaczy? M. Scheler, Człowiek i historia, [w:] tegoż Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, Warszawa 1987, s. 150–190. A. Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, przeł. j. Zychowicz (dowolne wydanie). - J. Hospers, Wprowadzenie do analizy filozoficznej, przeł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 2001. - J. Wojtysiak, Filozofia i życie, Kraków 2007. - B. Russell, Problemy filozofii, Warszawa 2004. D. Chalmers, Swiadomość i jej miejsce w naturze, w: Analityczna metafizyka umysłu, red. M. Miłkowski, R. Poczobut, Warszawa: IFiS PAN 2008, s. 442-494; B. Chwedeńczuk, red. Filozofia umysłu, Warszawa: Aletheia, Wyd. Spacja 1995 [wybr. teksty do tematów omówionych na wykładzie]; D. Davidson, Zdarzenia mentalne, w: tenże, Eseje o prawdzie, języku i umyśle, Warszawa: PWN 1992, s. 162-193; D. Dennett, Natura uysłów, Warszawa: CiS 1997; J. Searle, Umysł na nowo odkryty, Warszawa: PIW 1999; |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład łączy podejście problemowo-historyczne (zawierające analizę pojęć, przedstawienie argumentów) z syntetycznym i całościowym ujęciem omawianego zagadnienia, włączenia go w system badań, pokazania powiązań z strategiami w innych naukach. Wykład kończy się przygotowaniem eseju oraz egzaminem ustnym. Na egzamin wymagana jest znajomość zagadnień omówionych na wykładzie i ćwiczeniach (również w oparciu o wybrane lektury). Od studenta wymaga się poprawnego operowania fachową terminologią, umiejętności dostrzeżenia problemów w omawianych koncepcjach. Kryterium oceny stanowi uzyskanie opisanych efektów kształcenia w zakresie zdobytej wiedzy (oznaczonych symbolicznie jako K_W02, K_W07, K_W14, K_W11, K_W16). |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
KON
KON
KON
WT ŚR WYK
KON
KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Gut | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Gut | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
KON
ŚR WYK
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Gut | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Gut, Rafał Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
KON
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Gut | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Gut, Rafał Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.