Neurobiologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-K-S1-2-NB |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Neurobiologia |
Jednostka: | Katedra Kognitywistyki |
Grupy: |
Kognitywistyka - s1- 2 rok Modułk MK_8 - przedmioty uzupełniające z I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
5.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie co najmniej ćwiczeń z przedmiotu Wstęp do Neurofizjologii Człowieka. |
Rodzaj przedmiotu: | kanon |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (w tym e-learning) – 30 godz. wykładu. 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta :przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, projektów, czytanie literatury – 30 godz. 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (egzaminy, referaty) – 30 godz. Łącznie 90 godz. – 3 punkty ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Ma uporządkowaną znajomość i zrozumienie podstawowych zagadnień neurobiologicznych. Posiada ogólną znajomość budowy i funkcji organizmu człowieka K_W12, K_W01 W2: Zna podstawową terminologię neurobiologiczną (włączająć terminologię związaną z procesami patologicznymi) i rozumie podstawowe zjawiska i procesy neurobiologiczne K_W02, K_W09 W3: Posiada elementarną wiedzę w zakresie neurologii i neurobiologii w stopniu pozwalającym rozumieć procesy poznawcze i emocjonalne K_W10, K_W11 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Poprawnie stosuje poznaną terminologię neurobiologiczną i kognitywistyczną w związku z poznanymi procesami neurobiologicznymi. - K_U04 U2: Podejmuje próby rozwiązania problemów poznawczych w obszarze neurobiologii - K_U05 U3: Potrafi wnioskować z wyników uzyskanych przy zastosowaniu metod neurobiologicznych o wiedzy z zakresu neurobiologii - K_U06 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania – K_K05 K2: Potrafi spojrzeć na problematykę dotycząca badania procesów poznawczych wieloaspektowo, dostrzegając potrzebę współpracy z innymi naukowcami oraz tworzenia grup badawczych – K_K06. K3: Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego – K_K01 |
Metody dydaktyczne: | Metoda podające: - wykład Metody poszukujące: - dyskusja seminaryjna - eksploracja omawianych zagadnień na podstawie publikacji naukowych. - referaty studentów na temat wybranych zagadnień neurobiologicznych w oparciu o najnowsze publikacje naukowe. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Procesy neurobiologiczne stanowią materialną podstawę zjawisk opisywanych przez nauki kognitywistyczne. Przedmiot przekazuje zasadnicze informacje dotyczące wybranych zagadnień neurobiologicznych (w tym także neurobiologii związanej z patologiami układu nerwowego). Znajomość procesów i mechanizmów neurobiologicznych jest niezbędna do zrozumienia i krytycznej interpretacji innych działów naukowych w obrębie nauk kognitywistycznych. |
Pełny opis: |
Wykłady przedstawiają wybrane zagadnienia neurobiologiczne. Szczególna uwaga jest poświęcana znanym mechanizmom neurobiologicznym, które wływają bezpośrednio lub pośrednio na procesy kognitywne. Zajęcia mają także za zadanie zaangażowanie studenta w dyskusję na tematy będące obiektem zainteresowania współczesnej neurobiologii. Analiza problemów neurobiologicznych jest oparta na analizie bieżących publikacji naukowych. W czasie zajęć nacisk jest kładziony na efektywne wykorzystywanie dostępnych źródeł informacji naukowej ze szczególnym uwzględnieniem elektronicznych nośników informacji. W ocenie pracy studenta/tki szczególną rolę odgrywa jego/jej umiejętność samodzielnej, krytycznej oceny analizowanych publikacji zarówno na poziomie metodologicznym jak i merytorycznym. Istotnym aspektem pracy studenta jest także umiejętność umieszczenia pojedynczych doniesień naukowych w szerszym kontekście badań neurobiologicznych i kognitywistycznych. Tematyka zajęć: - Obszar zainteresowania i znaczenie badań neurobiologicznych – zagadnienia wprowadzające do neurobiologii; - Konektomika; - Metody badania układu nerwowego na różnych poziomach złóżoności - od mikro do makroskli; - Neuroplastyczność oraz biologiczne mechanizmy procesów uczenia się; - Filogeneza i ontogeneza układu nerwowego na poziomie morfologicznym, molekularnym i funkcjonalnym. Funkcjonalne interakcje rozwojowe; - Molekularne mechanizmy kodowania i przechowywania informacji w układzie nerwowym. Molekularne mechanizmy procesów recepcji i percepcji; - Neurobiologiczne aspekty „domyślnej” aktywności mózgu (DMN – Default Mode Network) – znaczenie metabolizmu glukozy; - Interakcje między centralnym układem nerwowym i systemami peryferyjnymi (ze szczególnym uwzględnieniem osi jelito-mózg-jelito); - Neurobiologiczne aspekty chorób centralnego układu nerwowego (choroby metaboliczne, neurodegeneracyjne, pasożytnicze, guzy mózgu; - Źródła informacji naukowej: ocena jakości i weryfikacja wartości merytorycznej; - Analiza bieżących doniesień naukowych i ich znaczenia dla neurobiologii i nauk kognitywistycznych. |
Literatura: |
Podręczniki: Matthews G.G. Neurobiologia: od cząsteczek i komórek do układów. PZWL 2000; Gilman S. (edytor) Neurobiology of Disease. Academic Press 2007 Materiały dodatkowe/uzupełniające: Lydic R., Baghdoyan H.A. (edytorzy) Handbook of Behavioral State Control. Cellular and Molecular Mechanisms. CRC Press 1999; Zestaw bieżących artykułów naukowych z dziedziny neurobiologii rekomendowanych na wykładach oraz wykorzystywanych przez studentów na ćwiczeniach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny (20 pkt., zaliczenie od 12 pkt.) – W01, W02, W09. Punktacja referatów oraz udziału w dyskusji / bieżącej wiedzy (max. 1 pkt za każdy element) – W01, W02, W10, W09, W11, U01, U02, U04, U05, U06, K06, K01. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Rogalska | |
Prowadzący grup: | Hanna Kletkiewicz, Justyna Maliszewska, Maria Stankiewicz, Joanna Wyszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
LAB
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Rogalska | |
Prowadzący grup: | Milena Jankowska, Hanna Kletkiewicz, Justyna Maliszewska, Justyna Rogalska, Joanna Wyszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
LAB
LAB
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Rogalska | |
Prowadzący grup: | Milena Jankowska, Hanna Kletkiewicz, Justyna Maliszewska, Justyna Rogalska, Joanna Wyszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.