Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Neurobiologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-K-S1-2-NB
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Neurobiologia
Jednostka: Katedra Kognitywistyki
Grupy: Kognitywistyka - s1- 2 rok
Modułk MK_8 - przedmioty uzupełniające z I stopnia
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 5.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zaliczenie co najmniej ćwiczeń z przedmiotu Wstęp do Neurofizjologii Człowieka.

Rodzaj przedmiotu:

kanon

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (w tym e-learning) – 30 godz. wykładu.


2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta :przygotowanie i

uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów

do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac,

projektów, czytanie literatury – 30 godz.


3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie

oceniania (egzaminy, referaty) – 30 godz.


Łącznie 90 godz. – 3 punkty ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Ma uporządkowaną znajomość i zrozumienie podstawowych

zagadnień neurobiologicznych. Posiada ogólną znajomość budowy i

funkcji organizmu człowieka K_W12, K_W01

W2: Zna podstawową terminologię neurobiologiczną (włączająć

terminologię związaną z procesami patologicznymi) i rozumie

podstawowe zjawiska i procesy neurobiologiczne K_W02, K_W09

W3: Posiada elementarną wiedzę w zakresie neurologii i neurobiologii

w stopniu pozwalającym rozumieć procesy poznawcze i emocjonalne

K_W10, K_W11

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Poprawnie stosuje poznaną terminologię neurobiologiczną i

kognitywistyczną w związku z poznanymi procesami neurobiologicznymi.

- K_U04

U2: Podejmuje próby rozwiązania problemów poznawczych w obszarze

neurobiologii - K_U05

U3: Potrafi wnioskować z wyników uzyskanych przy zastosowaniu

metod neurobiologicznych o wiedzy z zakresu neurobiologii - K_U06

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień

zaawansowania – K_K05

K2: Potrafi spojrzeć na problematykę dotycząca badania procesów

poznawczych wieloaspektowo, dostrzegając potrzebę współpracy z

innymi naukowcami oraz tworzenia grup badawczych – K_K06.

K3: Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych

umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju

zawodowego – K_K01

Metody dydaktyczne:

Metoda podające:

- wykład

Metody poszukujące:

- dyskusja seminaryjna

- eksploracja omawianych zagadnień na podstawie publikacji

naukowych.

- referaty studentów na temat wybranych zagadnień

neurobiologicznych w oparciu o najnowsze publikacje naukowe.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- giełda pomysłów
- seminaryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- gry i symulacje
- metody ewaluacyjne
- metody integracyjne
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Procesy neurobiologiczne stanowią materialną podstawę zjawisk opisywanych przez nauki kognitywistyczne. Przedmiot przekazuje zasadnicze informacje dotyczące wybranych zagadnień neurobiologicznych (w tym także neurobiologii związanej z patologiami układu nerwowego). Znajomość procesów i mechanizmów neurobiologicznych jest niezbędna do zrozumienia i krytycznej interpretacji innych działów naukowych w obrębie nauk kognitywistycznych.

Pełny opis:

Wykłady przedstawiają wybrane zagadnienia neurobiologiczne. Szczególna uwaga jest poświęcana znanym mechanizmom neurobiologicznym, które wływają bezpośrednio lub pośrednio na procesy kognitywne. Zajęcia mają także za zadanie zaangażowanie studenta w dyskusję na tematy będące obiektem zainteresowania współczesnej neurobiologii. Analiza problemów neurobiologicznych jest oparta na analizie bieżących publikacji naukowych. W czasie zajęć nacisk jest kładziony na efektywne wykorzystywanie dostępnych źródeł informacji naukowej ze szczególnym uwzględnieniem elektronicznych nośników informacji. W ocenie pracy studenta/tki szczególną rolę odgrywa jego/jej umiejętność samodzielnej, krytycznej oceny analizowanych publikacji zarówno na poziomie metodologicznym jak i merytorycznym. Istotnym aspektem pracy studenta jest także umiejętność umieszczenia pojedynczych doniesień naukowych w szerszym kontekście badań neurobiologicznych i kognitywistycznych.

Tematyka zajęć:

- Obszar zainteresowania i znaczenie badań neurobiologicznych – zagadnienia wprowadzające do neurobiologii;

- Konektomika;

- Metody badania układu nerwowego na różnych poziomach złóżoności - od mikro do makroskli;

- Neuroplastyczność oraz biologiczne mechanizmy procesów uczenia się;

- Filogeneza i ontogeneza układu nerwowego na poziomie morfologicznym, molekularnym i funkcjonalnym. Funkcjonalne interakcje rozwojowe;

- Molekularne mechanizmy kodowania i przechowywania informacji w układzie nerwowym. Molekularne mechanizmy procesów recepcji i percepcji;

- Neurobiologiczne aspekty „domyślnej” aktywności mózgu (DMN – Default Mode Network) – znaczenie metabolizmu glukozy;

- Interakcje między centralnym układem nerwowym i systemami peryferyjnymi (ze szczególnym uwzględnieniem osi jelito-mózg-jelito);

- Neurobiologiczne aspekty chorób centralnego układu nerwowego (choroby metaboliczne, neurodegeneracyjne, pasożytnicze, guzy mózgu;

- Źródła informacji naukowej: ocena jakości i weryfikacja wartości merytorycznej;

- Analiza bieżących doniesień naukowych i ich znaczenia dla neurobiologii i nauk kognitywistycznych.

Literatura:

Podręczniki:

Matthews G.G. Neurobiologia: od cząsteczek i komórek do układów.

PZWL 2000;

Gilman S. (edytor) Neurobiology of Disease. Academic Press 2007

Materiały dodatkowe/uzupełniające:

Lydic R., Baghdoyan H.A. (edytorzy) Handbook of Behavioral State

Control. Cellular and Molecular Mechanisms. CRC Press 1999;

Zestaw bieżących artykułów naukowych z dziedziny neurobiologii

rekomendowanych na wykładach oraz wykorzystywanych przez

studentów na ćwiczeniach.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny (20 pkt., zaliczenie od 12 pkt.) – W01, W02, W09.

Punktacja referatów oraz udziału w dyskusji / bieżącej wiedzy (max. 1

pkt za każdy element) – W01, W02, W10, W09, W11, U01, U02, U04,

U05, U06, K06, K01.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Rogalska
Prowadzący grup: Hanna Kletkiewicz, Justyna Maliszewska, Maria Stankiewicz, Joanna Wyszkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Rogalska
Prowadzący grup: Milena Jankowska, Hanna Kletkiewicz, Justyna Maliszewska, Justyna Rogalska, Joanna Wyszkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Rogalska
Prowadzący grup: Milena Jankowska, Hanna Kletkiewicz, Justyna Maliszewska, Justyna Rogalska, Joanna Wyszkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)