Neuronauka procesów percepcyjnych i uwagowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-K-S1-2-NWPPU |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Neuronauka procesów percepcyjnych i uwagowych |
Jednostka: | Katedra Kognitywistyki |
Grupy: |
Kognitywistyka - s1- 2 rok Kognitywistyka - s2 - 2 rok Modułk MK_8 - przedmioty uzupełniające z I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowe wiadomości z zakresu anatomii ośrodkowego układu nerwowego, fizjologii człowieka, a w szczególności neurofizjologii. |
Rodzaj przedmiotu: | kanon (atrybut wycofany) |
Całkowity nakład pracy studenta: | Łączna liczba godzin: 150 W tym: Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 60 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 60 Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 30. |
Efekty uczenia się - wiedza: | • Student posiada wiedzę z zakresu sposobów badania mózgu przy użyciu współczesnych metod oraz najnowszych badań dotyczących mózgowych mechanizmów percepcji i uwagi. • Potrafi wymienić i opisać fizyczne podłoże metod badania mózgu: EEG, fMRI, PET, TMS, stymulacja elektryczna. • Zna podstawy percepcji wzrokowej, budowy szlaku wzrokowego, zaburzeń widzenia, budowy oka, działania komórek receptorowych, mechanizmów widzenia na poziomie korowym i podkorowym. • Zna wyniki badań dotyczących mózgowego podłoża procesów uwagowych oraz najważniejsze koncepcje. • Rozumie rolę uwagi w świadomej percepcji • Posiada podstawową wiedzę na temat neuronalnych korelatów świadomości. Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W07, K_W09, K_W10, K_W11, K_W12,K_W13, K_W14, K_W15, K_W16, |
Efekty uczenia się - umiejętności: | • Student w rezultacie realizacji zajęć potrafi krytycznie studiować literaturę naukową, wyciągać wnioski na podstawie wyników badań, dyskutować z nimi oraz stawiać pytania wynikające z dotychczasowych danych z literatury. Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K_U01, K_U04, K_U07, K_U09, K_U11, K_U14, K_U15, K_U16, K_U17, |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | • Student potrafi sformułować konstruktywną krytykę czyjejś wypowiedzi, opisu wyników badań z literatury lub koncepcji/teorii. • Potrafi dyskutować wykazując się kulturą osobistą i szacunkiem do odmiennej opinii innych dyskutantów. • Chętnie dzieli się zdobytą wiedzą podczas konwersatoriów i własnych prezentacji w ramach ćwiczeń. Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K_K02, K_K05, K_K09. |
Metody dydaktyczne: | Wykład, praca z tekstem, dyskusja, giełda pomysłów, praca w grupach, referat. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - projektu |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć studenci zdobywają wiedzę dotyczącą mózgowych podstaw procesów percepcji i uwagi oraz najważniejszych współczesnych metod badania mózgu. |
Pełny opis: |
Główny cel wykładów to przekazanie kompendium wiedzy z najnowszych badań dotyczących mózgowych mechanizmów percepcji i uwagi. Omówione zostaną mechanizmy czucia (powierzchniowego i głębokiego), percepcji bodźców bólowych i termicznych, mechanizmów widzenia (kształtu, barwy, jasności, ruchu, rozpoznawania przedmiotów, twarzy i ciał ludzkich) na poziomie narządu wzroku i na poziomie mózgu, oraz skutki zaburzonego działania narządu wzroku i lezji ośrodków percepcji wzrokowej w obrębie ośrodkowego układu nerwowego. Omówieniu zostaną poddane także zagadnienia związane z percepcją bodźców akustycznych (zmysł słuchu) oraz chemicznych (zmysł smaku i węchu), a także mechanizmy związane z poczuciem równowagi. W ramach przedmiotu zostaną przedstawione neuronalne korelaty uwagi, najważniejsze koncepcje dotyczące funkcji i mechanizmów uwagi oraz przegląd badań eksperymentalnych oraz klinicznych z tego zakresu. Dodatkowo w ramach wykładów zostaną omówione także metody badania mózgu: neuropsychologiczne (ogólnie), metody bazujące na interwencji behawioralnej i somatycznej: EEG, ERP, fMRI, PET, TMS, stymulacja elektryczna. Przedstawione zostanie zastosowanie tych metod w badaniu procesów poznawczych u człowieka. Celem ćwiczeń jest samodzielne czytanie przez studentów literatury i dyskutowanie wyników badań dotyczących badań nad mózgowym podłożem procesów poznawczych oraz koncepcji interpretujących dane z badań. |
Literatura: |
George J. Augustine, Jennifer M. Groh, Scott A. Huettel, Anthony-Samuel LaMantia, Leonard E. White, Dale Purves. (2023) Neuroscience (7th Edition). Oxford University Press. Gazzaniga, M.S., Ivry R.B., Mangun G.R. (2019). Cognitive Neuroscience. The Biology of the Mind (Fifth Edition). W. W. Norton & Company. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza na temat: - najważniejszych i powszechnie stosowanych współczesnych metod badania mózgu, - mózgowego podłoża procesów percepcji, uwagi, pamięci, - metod badania świadomego perceptu, - koncepcji dotyczących neuronalnych korelatów omawianych procesów poznawczych Umiejętności: - dyskutowania wyników badań dotyczących neuronalnych korelatów percepcji, działania i uwagi, |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu - egzamin pisemny, 45 pytań testowych jednokrotnego wyboru, w tym 40 pytań z zakresu materiału obowiązującego na wykładach i 5 pytań z zakresu materiału obowiązującego na ćwiczeniach. Dodatkowe punkty można zdobyć za aktywność na wykładach w trakcie semestru. Zaliczenie ćwiczeń - obecność na zajęciach, krótkie kolokwia sprawdzające wiedzę z tekstów zadanych na zajęcia (kilka kolokwiów w ciągu semestru), przygotowanie raportu z artykułu badawczego, aktywność. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Finc | |
Prowadzący grup: | Sławomir Duda, Karolina Finc, Jakub Janczura | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Materiały do zajęć będą zamieszczane w ramach kursu Neuronauka procesów percepcyjnych i uwagowych na Moodle. |
|
Uwagi: |
Wykłady oraz ćwiczenia będą odbywały się w sposób zdalny synchroniczny na platformie Microsoft Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CW
CW
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Wandtke | |
Prowadzący grup: | Jakub Janczura, Tomasz Wandtke | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Materiały do zajęć będą zamieszczane w ramach kursu Neuronauka procesów percepcyjnych i uwagowych na Moodle. |
|
Uwagi: |
Wykłady oraz ćwiczenia będą odbywały się w sposób zdalny synchroniczny na platformie Microsoft Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Wandtke | |
Prowadzący grup: | Albert Łukasik, Tomasz Wandtke | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Wandtke | |
Prowadzący grup: | Jakub Janczura, Tomasz Wandtke | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.