Neuronauka procesów percepcyjnych i uwagowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-K-S1-2-NWPPU |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Neuronauka procesów percepcyjnych i uwagowych |
Jednostka: | Katedra Kognitywistyki |
Grupy: |
Kognitywistyka - s1- 2 rok Kognitywistyka - s2 - 2 rok Modułk MK_8 - przedmioty uzupełniające z I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowe wiadomości z zakresu anatomii ośrodkowego układu nerwowego, fizjologii człowieka, a w szczególności neurofizjologii. |
Rodzaj przedmiotu: | kanon |
Całkowity nakład pracy studenta: | Łączna liczba godzin: 150 W tym: Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 60 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 60 Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 30. |
Efekty uczenia się - wiedza: | • Student posiada wiedzę z zakresu sposobów badania mózgu przy użyciu współczesnych metod oraz najnowszych badań dotyczących mózgowych mechanizmów percepcji i uwagi. • Potrafi wymienić i opisać fizyczne podłoże metod badania mózgu: EEG, fMRI, PET, TMS, stymulacja elektryczna. • Zna podstawy percepcji wzrokowej, budowy szlaku wzrokowego, zaburzeń widzenia, budowy oka, działania komórek receptorowych, mechanizmów widzenia na poziomie korowym i podkorowym. • Zna wyniki badań dotyczących mózgowego podłoża procesów uwagowych oraz najważniejsze koncepcje. • Rozumie rolę uwagi w świadomej percepcji • Posiada podstawową wiedzę na temat neuronalnych korelatów świadomości. Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W07, K_W09, K_W10, K_W11, K_W12,K_W13, K_W14, K_W15, K_W16, |
Efekty uczenia się - umiejętności: | • Student w rezultacie realizacji zajęć potrafi krytycznie studiować literaturę naukową, wyciągać wnioski na podstawie wyników badań, dyskutować z nimi oraz stawiać pytania wynikające z dotychczasowych danych z literatury. Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K_U01, K_U04, K_U07, K_U09, K_U11, K_U14, K_U15, K_U16, K_U17, |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | • Student potrafi sformułować konstruktywną krytykę czyjejś wypowiedzi, opisu wyników badań z literatury lub koncepcji/teorii. • Potrafi dyskutować wykazując się kulturą osobistą i szacunkiem do odmiennej opinii innych dyskutantów. • Chętnie dzieli się zdobytą wiedzą podczas konwersatoriów i własnych prezentacji w ramach ćwiczeń. Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K_K02, K_K05, K_K09. |
Metody dydaktyczne: | Wykład, praca z tekstem, dyskusja, giełda pomysłów, praca w grupach, referat. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - projektu |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć studenci zdobywają wiedzę dotyczącą mózgowych podstaw procesów percepcji i uwagi oraz najważniejszych współczesnych metod badania mózgu. |
Pełny opis: |
Główny cel wykładów to przekazanie kompendium wiedzy z najnowszych badań dotyczących mózgowych mechanizmów percepcji i uwagi. Omówione zostaną mechanizmy czucia (powierzchniowego i głębokiego), percepcji bodźców bólowych i termicznych, mechanizmów widzenia (kształtu, barwy, jasności, ruchu, rozpoznawania przedmiotów, twarzy i ciał ludzkich) na poziomie narządu wzroku i na poziomie mózgu, oraz skutki zaburzonego działania narządu wzroku i lezji ośrodków percepcji wzrokowej w obrębie ośrodkowego układu nerwowego. Omówieniu zostaną poddane także zagadnienia związane z percepcją bodźców akustycznych (zmysł słuchu) oraz chemicznych (zmysł smaku i węchu), a także mechanizmy związane z poczuciem równowagi. W ramach przedmiotu zostaną przedstawione neuronalne korelaty uwagi, najważniejsze koncepcje dotyczące funkcji i mechanizmów uwagi oraz przegląd badań eksperymentalnych oraz klinicznych z tego zakresu. Ponadto, na wykładach przybliżone zostanie zagadnienie świadomości wzrokowej (percepcja świadoma vs. nieświadoma, neuronalne korelaty świadomości, rola uwagi w świadomej percepcji). W ramach wykładów zostaną omówione także metody badania mózgu: neuropsychologiczne (ogólnie), metody bazujące na interwencji behawioralnej i somatycznej: EEG, ERP, fMRI, PET, TMS, stymulacja elektryczna). Przedstawione zostanie zastosowane tych metod w badaniu procesów poznawczych u człowieka. Celem ćwiczeń jest samodzielne czytanie przez studentów literatury i dyskutowanie wyników badań dotyczących badań nad mózgowym podłożem procesów poznawczych oraz koncepcji interpretujących dane z badań. |
Literatura: |
Purves, D., Augustine, G.J., Fitzpatrick D. et al. (2018). Neuroscience (Sixth Edition). Oxford University Press. Gazzaniga, M.S., Ivry R.B., Mangun G.R. (2019). Cognitive Neuroscience. The Biology of the Mind (Fifth Edition). W. W. Norton & Company. Kalat, J. (2006). Biologiczne podstawy psychologii. Wydawnictwo Naukowe PWN. Ward, J. (2015). The Student’s Guide to Cognitive Neuroscience (Third Edition). Psychology Press. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza na temat: - najważniejszych i powszechnie stosowanych współczesnych metod badania mózgu, - mózgowego podłoża procesów percepcji, uwagi, pamięci, - metod badania świadomego perceptu, - koncepcji dotyczących neuronalnych korelatów omawianych procesów poznawczych Umiejętności: - dyskutowania wyników badań dotyczących neuronalnych korelatów percepcji, działania i uwagi, |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu - egzamin pisemny, 35 pytań testowych jednokrotnego wyboru. Zaliczenie ćwiczeń - obecność na zajęciach, krótkie kolokwia sprawdzające wiedzę z tekstów zadanych na zajęcia (kilka kolokwiów w ciągu semestru), przygotowanie raportu z artykuły badawczego, aktywność. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Finc | |
Prowadzący grup: | Sławomir Duda, Karolina Finc, Jakub Janczura | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Materiały do zajęć będą zamieszczane w ramach kursu Neuronauka procesów percepcyjnych i uwagowych na Moodle. |
|
Uwagi: |
Wykłady oraz ćwiczenia będą odbywały się w sposób zdalny synchroniczny na platformie Microsoft Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Finc | |
Prowadzący grup: | Sławomir Duda, Karolina Finc, Jakub Janczura | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Materiały do zajęć będą zamieszczane w ramach kursu Neuronauka procesów percepcyjnych i uwagowych na Moodle. |
|
Uwagi: |
Wykłady oraz ćwiczenia będą odbywały się w sposób zdalny synchroniczny na platformie Microsoft Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CW
CW
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Wandtke | |
Prowadzący grup: | Jakub Janczura, Tomasz Wandtke | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Materiały do zajęć będą zamieszczane w ramach kursu Neuronauka procesów percepcyjnych i uwagowych na Moodle. |
|
Uwagi: |
Wykłady oraz ćwiczenia będą odbywały się w sposób zdalny synchroniczny na platformie Microsoft Teams. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.