Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Genetyka kognitywna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-K-S1-3-GENKOG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Genetyka kognitywna
Jednostka: Katedra Kognitywistyki
Grupy: Kognitywistyka- s1- 3 rok
Modułk MK_8 - przedmioty uzupełniające z I stopnia
Strona przedmiotu: http://www.cm.umk.pl/wydzialy/wydzial-lekarski/jednostki-wydzialowe/zaklad-genoterapii/29-wydzialy/wydzial-lekarski/jednostki-wydzialowe-wl/281-kiz-genoterapii-materialy-dla-studentow.html
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość podstaw genetyki i fizjologii człowieka zgodnie z wymaganiami programowymi szkoły średniej.

Rodzaj przedmiotu:

kanon

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli – 70 godz. w tym:

60 godz. kontaktowych przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu (wykład i ćwiczenia) oraz 10 godz. konsultacji


2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, wykonanie projektów/referatów, czytanie literatury – 25 godz.


3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (egzaminy, projekty, referaty, felietony, eksperymenty) – 30 godz.


Łącznie 125 godz. – 5 punktów ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Ma uporządkowaną znajomość i zrozumienie podstawowych zagadnień genetycznych. Posiada ogólną znajomość budowy i funkcji organizmu człowieka K_W12, K_W01


W2: Zna podstawową terminologię genetyczną i rozumie podstawowe zjawiska i metody genetyczne K_W02, K_W04


W3: Posiada elementarną wiedzę w zakresie genetyki i genetyki molekularnej w stopniu pozwalającym rozumieć procesy poznawcze i emocjonalne K_W10, K_W11


W4: zna zależności między głównymi subdyscyplinami kognitywistycznymi oraz zna i rozumie główne kierunki i stanowiska z zakresu kognitywistyki K_W05, K_W07





Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych – K_U01


U2: Poprawnie stosuje poznaną terminologię etologiczną; poprawnie stosuje poznaną terminologię kognitywistyczną - K_U04


U3: Podejmuje próby rozwiązania problemów poznawczych w obszarze poszczególnych dyscyplin tworzących kognitywistykę - U05


U4: Wykrywa zależności między tezami badanych pisemnych i ustnych wypowiedzi naukowych - K_U07


U5: Przytacza główne tezy badań stosownie do ich istotności - K_U10


U6: Formułuje w mowie i na piśmie problemy w zakresie kognitywistyki (włączając terminologię genetyczną) - K_U11


U5: Pisze proste rozprawki z samodzielnym doborem literatury - K_U12


U6: Dobiera strategie argumentacyjne, na poziomie elementarnym konstruuje krytyczne argumenty, formułuje odpowiedzi na krytykę - K_U14


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania – K_K05


K2: Jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów - K_K02


K4: Potrafi spojrzeć na problematykę dotycząca badania procesów poznawczych wieloaspektowo, dostrzegając potrzebę współpracy z innymi naukowcami oraz tworzenia grup badawczych - K_K06


K5: Wykazuje motywację do zaangażowanego uczestnictwa w życiu społecznym - K_K07


K6: Rozumie istotność problematyki kognitywistycznej i potrafi ją umiejscowić na gruncie interakcji społecznych - K_K08


K7: Wykorzystuje swoje kompetencje w wielu dziedzinach życia społecznego oraz zawodowego - K_K09



Metody dydaktyczne:

Metody podające:

- wykład.


Metody poszukujące:

- ćwiczeniowa

- doświadczeń

- laboratoryjna

- dyskusja seminaryjna

- referaty studentów na temat wybranych zagadnień genetycznych w oparciu o najnowsze publikacje naukowe.



Metody dydaktyczne podające:

- opowiadanie
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- laboratoryjna
- referatu

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przedstawienie najnowszych wiadomości z zakresu genetyki molekularnej funkcji poznawczych.

Pełny opis:

Wykład

Przedstawione zostaną podstawy genetyki, podstawowe pojęcia. Omówiona zostanie rola genów w sprawności procesów poznawczych, a także w powstawaniu dysfunkcji poznawczych w chorobach psychicznych i neurologicznych. Ewolucyjne znaczenie wybranych genów i funkcji poznawczych. Przedstawione zostaną dane na temat roli genów związanych z układami neuroprzekaźnikowymi mózgu, metody badań genetycznych – metoda przeszukiwania genomu (genome scane) oraz metoda genów kandydujących (candidate gene). Omówiona zostanie rola dysfunkcji poznawczych jako markerów endofenotypowych w chorobach psychicznych, relacje genom-środowisko. Przedstawione zostaną zagadnienia dot ekspresji genów oraz związku genów i funkcji poznawczych w procesach neuroplastyczności i procesach neurodegeneracyjnych.

Ćwiczenia

Zapoznanie się z pracą w laboratorium (posługiwanie się sprzętem laboratoryjnym m.in.pipetami automatycznymi). Analiza ekspresji genów - transkrypcja i translacja (wyszukiwanie genów, promotorów, miejsc splicingu, znajdowanie potencjalnych miejsc wiązania czynników transkrypcyjnych). Amplifikacja wybranych genów - techniki PCR. Analiza restrykcyjna frangmentów DNA i elektroforeza. Wirtualne projektowanie doświadczenia dla zamierzonego celu badawczego z użyciem baz danych. Podstawowe pojęcia i prawa genetyki mendlowskiej - Prawa Mendla; allele wielokrotne (allele dominujące i recesywne), geny epistatyczne, współdziałanie genów nieallelicznych, determinacja płc; dziedziczenie cech sprzężonych; analiza rodowodów - rozwiązywanie zadań. Podłoże genetyczne chorób/zjawisk przebiegających z zaburzeniami funkcji poznawczych - referaty.

Literatura:

1. Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej. Pod redakcją Jerzego Bala. PWN, Warszawa 2013.

2. Psychiatria. red. J. Rybakowski, S. Pużyński, J. Wciórka. Wydawnictwo Elsevier, Wrocław, 2010.

3. Oniszczenko W, Dragan W. Genetyka zachowania w psychologii i psychiatrii. Scholar, 2008

4. Oniszczenko W. Geny i środowisko, a zachowanie, 2007

5. Wybrane artykuły naukowe (bazy naukowe)

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ciągła w trakcie zajęć, aktywność na zajęciach, końcowy test wiedzy.

Forma i warunki zaliczenia przedmiotu:

a. Egzamin + zaliczenie na ocenę z ćwiczeń.

b. Egzamin - test pisemny obejmujący zagadnienia z wykładów i ćwiczeń. W celu zaliczenia, student musi uzyskać 60% punktów możliwych do uzyskania.

d. Zaliczenie ćwiczeń - krótki test obejmujący zagadnienia omawiane na ćwiczeniach.

e. W przypadku nieuzyskania pozytywnego wyniku, możliwa jest poprawa zarówno zaliczenia ćwiczeń jak i egzaminu w kolejnym terminie; data ponownego zaliczeniu musi być każdorazowo uzgodniona z prowadzącym przedmiot.

e. Niezaliczenie testu końcowego - egzaminu w drugim terminie, grozi ostatecznym niezaliczeniem przedmiotu.

f. Nieusprawiedliwiona nieobecność na teście końcowym równoznaczna jest z jego niezaliczeniem.

Kryteria niezbędne do zaliczenia przedmiotu:

a. zaliczenie ćwiczeń,

b. opanowanie wiedzy wymaganej na ćwiczeniach i wykładach oraz zagadnień zawartych we wskazanej literaturze,

d. zaliczenie egzaminu końcowego.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Zykubek
Prowadzący grup: Andrzej Zykubek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Zykubek
Prowadzący grup: Andrzej Zykubek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Zykubek
Prowadzący grup: Andrzej Zykubek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)