Logika kognitywna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-K-S1-3-LOKOF |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Logika kognitywna |
Jednostka: | Katedra Kognitywistyki |
Grupy: |
Kognitywistyka- s1- 3 rok Modułk MK_8 - przedmioty uzupełniające z I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie zajęć: Logiczne podstawy kognitywistyki |
Rodzaj przedmiotu: | kanon |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów: 60 godz.- 30 godzin ćwiczeń i 30 godzin wykładów 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, projektów, czytanie literatury: 60 godzin 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach): 30 godzin Łącznie: 150 godzin - 5 punktów ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Potrafi wyodrębnić i rozumie problematykę rozumowań kognitywnych oraz jej związki z kognitywistyką - K_W07 - zna i rozumie główne kierunki i stanowiska z zakresu kognitywistyki. W2: Zna podstawowe systemy logiki kognitywnej oraz towarzyszące im założenia - K_W11 - ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kognitywistyki. W3: Potrafi stosować systemy logiki kognitywnej do analizy rozumowań i wie, dlaczego dane systemy stosują się do analizowanych rozumowań - K_W14 – zna podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla jednej z głównych subdyscyplin |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi badać rozumowania pod kątem ich poprawności w ramach poznanych systemów logiki kognitywnej - samodzielnie zdobywa wiedzę - K_U02 U2: potrafi badać rozumowania pod kątem ich poprawności w ramach poznanych systemów logiki kognitywnej, umie posługiwać się wiedzą z logiki w kognitywistyce oraz typowymi strategiami argumentacyjnymi - K_U08 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: potrafi stosować wiedzę nabytą w czasie nauki do analizy problemów wymagających wnioskowania na podstawie niepełnych danych, na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów samodzielnie formułuje propozycje ich rozwiązania - K_K03 K2: potrafi spojrzeć na problematykę dotycząca badania procesów poznawczych wieloaspektowo, dostrzegając potrzebę współpracy z innymi naukowcami oraz tworzenia grup badawczych - K_K06. |
Metody dydaktyczne: | Wykład Referaty Studium przypadku |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - studium przypadku |
Skrócony opis: |
Na Logice kognitywnej zajmujemy się poznawaniem systemów logiki, które opisują tzw., rozumowania zdroworozsądkowe. Tego typu rozumowania występują zarówno w życiu codziennym, jak i w specjalistycznych sytuacjach, w których wymagane jest wyciąganie wniosków z niepełnych danych lub w sytuacji zmieniającej się wiedzy. |
Pełny opis: |
Na Logice kognitywnej zajmujemy się poznawaniem systemów logiki, które opisują tzw. rozumowania zdroworozsądkowe. Z rozumowaniami zdroworozsądkowymi mamy do czynienia zarówno w kontekstach codziennych, jak i technicznych, np. w diagnozie medycznej czy poszukiwaniu odpowiedzi na pytania dotyczące powodów, dla których mają miejsce jakieś stany rzeczy. Szczególnie interesujące są te przypadki, w których rozumujący podmiot dysponuje niepełnymi danymi a jednocześnie musi natychmiast podjąć decyzję. Różne przypadki są opisywane przez odpowiednie systemy logiki kognitywnej, które wydają się odpowiednio modelować strukturę i założenia towarzyszące danym rodzajom rozumowań. W ramach zajęć omawiane są następujące tematy: Wykład: 1. Wprowadzenie do problematyki 2. Teorie reguł domyślania się 3. Normalne reguły domyślania się 4. Nienormalne reguły domyślania się 5. Logiki autoepistemiczne 6. Cyrcumskrypcje 7. Teoria zmiany przekonań Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie do problematyki 2. Teorie reguł domyślania się 3. Normalne reguły domyślania się 4. Nienormalne reguły domyślania się 5. Logiki autoepistemiczne 6. Teoria zmiany przekonań W roku 2020/2021 zajęcia będą się odbywały na platformie Big Blue Button: - wykłady https://vc.umk.pl/b/tom-7jq-9mm - ćwiczenia https://vc.umk.pl/b/mat-urd-dpj Proszę logować się imieniem i nazwiskiem. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Antoniou Grigoris, Nonmonotonic Reasoning, MIT Press, Cambridge, Massechusetts, 1996 2. Malinowski Jacek, Rola oczekiwań w rozumowaniach, Ruch Filozoficzny, vol 53, no.4 (1996), s. 575 -583. 3. Malinowski Jacek, Reguły domyślania się czyli: Co Alicja widziała, Logika & Filozofia Logiczna, s. 59 - 68, Toruń, 2000. 4. Makinson David, Od logiki klasycznej do niemonotonicznej, UMK, 2008. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny - W07, W11, W14 Egzamin ustny – W07, W11, W14 Kolokwium - W07, W11, W14, U02, U08 Referat – W07, W11, W14 Aktywność – K03, K06 Kryteria oceniania kolokwium pisemnego ocena bdb. - od 90% (włącznie) - do 100% ocena db.+ - od 80% (włącznie) - do 90% (wyłącznie), ocena db. - od 70% (włącznie) - do 80% (wyłącznie), ocena dst.+ - od 60% (włącznie) - do 70% (wyłącznie), ocena dst. - od 50% (włącznie) - do 60% (wyłącznie). |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Jarmużek | |
Prowadzący grup: | Tomasz Jarmużek, Mateusz Klonowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Jarmużek | |
Prowadzący grup: | Tomasz Jarmużek, Mateusz Klonowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.