Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Neuronauka wyższych procesów poznawczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-K-S1-3-NWPP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Neuronauka wyższych procesów poznawczych
Jednostka: Katedra Kognitywistyki
Grupy: Kognitywistyka- s1- 3 rok
Modułk MK_8 - przedmioty uzupełniające z I stopnia
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zaliczenie zajęć Neuronauka procesów percepcyjnych i uwagowych.

Rodzaj przedmiotu:

kanon

Całkowity nakład pracy studenta:

Łączna liczba godzin: 150

W tym:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 60

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 60

Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 30.

Efekty uczenia się - wiedza:

• Student posiada wiedzę dotyczącą mózgowego podłoża procesów działania, pamięci, procesów językowych, funkcji wykonawczych oraz poznania społecznego.

• Posiada wiedzę z zakresu sposobów badania mózgu przy użyciu współczesnych metod oraz najnowszych badań dotyczących mózgowych mechanizmów wyższych zdolności poznawczych.

• Zna konsekwencje uszkodzeń bądź zaburzeń pracy mózgu skutkujące deficytami w zakresie wyższych zdolności poznawczych.

• Posiada podstawową wiedzę dotyczą neuronauk społecznych oraz ich znaczenia w wyjaśnianiu procesów poznawczych człowieka.

Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K_W03, K_W05, KW_06.

Efekty uczenia się - umiejętności:

• Student w rezultacie realizacji zajęć potrafi krytycznie studiować literaturę naukową, wyciągać wnioski na podstawie wyników badań, dyskutować z nimi oraz stawiać pytania wynikające z dotychczasowych danych z literatury.

• Potrafi na podstawie artykułu naukowego przygotować krótką, ok. 15-minutową, prezentację badania z zakresu neuronauk, zwracając przy tym szczególną uwagę na metodologię badania.

• Posiada umiejętność prezentowania przygotowanych treści na forum grupy, odpowiadając na pytania i uwagi słuchaczy.

Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: KU_04, KU_06.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

• Student potrafi sformułować konstruktywną krytykę czyjejś wypowiedzi, opisu wyników badań z literatury lub koncepcji/teorii.

• Potrafi dyskutować wykazując się kulturą osobistą i szacunkiem do odmiennej opinii innych dyskutantów.

• Chętnie dzieli się zdobytą wiedzą podczas konwersatoriów i własnych prezentacji w ramach ćwiczeń.

Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K_K01.

Metody dydaktyczne:

Wykład, praca z tekstem, dyskusja, giełda pomysłów, praca w grupach, referat.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- referatu
- seminaryjna
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody ewaluacyjne
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

W ramach zajęć studenci zdobywają wiedzę dotyczącą mózgowych podstaw wybranych procesów poznawczych, przede wszystkim działania, poznania społecznego oraz funkcji wykonawczych. Studenci poznają metody badania wymienionych procesów w oparciu o techniki rejestrowania i wpływania na aktywność mózgu, a także najnowsze doniesienia naukowe dotyczące omawianych zagadnień.

Pełny opis:

Celem wykładów jest przekazanie kompendium wiedzy dotyczącej mózgowych mechanizmów działania, poznania społecznego oraz funkcji wykonawczych. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na kwestię intersubiektywnego wymiaru omawianych zdolności, a także na rolę doświadczenia ciała w wybranych procesach poznawczych.

Celem ćwiczeń jest samodzielne czytanie przez studentów literatury – zarówno fragmentów podręczników akademickich jak i artykułów z renomowanych czasopism naukowych – z zakresu neurokognitywistyki rozwoju. Dodatkowo w ramach ćwiczeń studenci dyskutują na temat czytanych tekstów (w tym wyników badań klinicznych oraz eksperymentalnych – behawioralnych i z użyciem neuroobrazowania), a także przygotowują prezentacje dotyczące specyfiki badań neuronaukowych z udziałem niemowląt i dzieci.

Literatura:

Gazzaniga M.S., Ivry R.B., Mangun G.R. (2019). Cognitive Neuroscience. The Biology of the Mind (Fifth Edition). W. W. Norton & Company.

Jaśkowski P. (2009). Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł. Wydawnictwo Vizja.

Ward J. (2015). The Student’s Guide to Cognitive Neuroscience (Third Edition). Psychology Press.

Ward J. (2012). The Student's Guide to Social Neuroscience. Psychology Press.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny na ocenę (test jednokrotnego wyboru).

Zaliczenie na ocenę (obecność na zajęciach, krótkie kolokwia w ciągu semestru, aktywność na zajęciach, prezentacja).

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Karczmarczyk
Prowadzący grup: Anna Karczmarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Karczmarczyk
Prowadzący grup: Anna Karczmarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Wandtke
Prowadzący grup: Albert Łukasik, Tomasz Wandtke
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)