Neuronauka wyższych procesów poznawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-K-S1-3-NWPP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Neuronauka wyższych procesów poznawczych |
Jednostka: | Katedra Kognitywistyki |
Grupy: |
Kognitywistyka- s1- 3 rok Modułk MK_8 - przedmioty uzupełniające z I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie zajęć Neuronauka procesów percepcyjnych i uwagowych. |
Rodzaj przedmiotu: | kanon |
Całkowity nakład pracy studenta: | Łączna liczba godzin: 150 W tym: Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 60 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 60 Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 30. |
Efekty uczenia się - wiedza: | • Student posiada wiedzę dotyczącą mózgowego podłoża procesów działania, pamięci, procesów językowych, funkcji wykonawczych oraz poznania społecznego. • Posiada wiedzę z zakresu sposobów badania mózgu przy użyciu współczesnych metod oraz najnowszych badań dotyczących mózgowych mechanizmów wyższych zdolności poznawczych. • Zna konsekwencje uszkodzeń bądź zaburzeń pracy mózgu skutkujące deficytami w zakresie wyższych zdolności poznawczych. • Posiada podstawową wiedzę dotyczą neuronauk społecznych oraz ich znaczenia w wyjaśnianiu procesów poznawczych człowieka. Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K_W03, K_W05, KW_06. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | • Student w rezultacie realizacji zajęć potrafi krytycznie studiować literaturę naukową, wyciągać wnioski na podstawie wyników badań, dyskutować z nimi oraz stawiać pytania wynikające z dotychczasowych danych z literatury. • Potrafi na podstawie artykułu naukowego przygotować krótką, ok. 15-minutową, prezentację badania z zakresu neuronauk, zwracając przy tym szczególną uwagę na metodologię badania. • Posiada umiejętność prezentowania przygotowanych treści na forum grupy, odpowiadając na pytania i uwagi słuchaczy. Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: KU_04, KU_06. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | • Student potrafi sformułować konstruktywną krytykę czyjejś wypowiedzi, opisu wyników badań z literatury lub koncepcji/teorii. • Potrafi dyskutować wykazując się kulturą osobistą i szacunkiem do odmiennej opinii innych dyskutantów. • Chętnie dzieli się zdobytą wiedzą podczas konwersatoriów i własnych prezentacji w ramach ćwiczeń. Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K_K01. |
Metody dydaktyczne: | Wykład, praca z tekstem, dyskusja, giełda pomysłów, praca w grupach, referat. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć studenci zdobywają wiedzę dotyczącą mózgowych podstaw wybranych procesów poznawczych, przede wszystkim działania, poznania społecznego oraz funkcji wykonawczych. Studenci poznają metody badania wymienionych procesów w oparciu o techniki rejestrowania i wpływania na aktywność mózgu, a także najnowsze doniesienia naukowe dotyczące omawianych zagadnień. |
Pełny opis: |
Celem wykładów jest przekazanie kompendium wiedzy dotyczącej mózgowych mechanizmów działania, poznania społecznego oraz funkcji wykonawczych. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na kwestię intersubiektywnego wymiaru omawianych zdolności, a także na rolę doświadczenia ciała w wybranych procesach poznawczych. Celem ćwiczeń jest samodzielne czytanie przez studentów literatury – zarówno fragmentów podręczników akademickich jak i artykułów z renomowanych czasopism naukowych – z zakresu neurokognitywistyki rozwoju. Dodatkowo w ramach ćwiczeń studenci dyskutują na temat czytanych tekstów (w tym wyników badań klinicznych oraz eksperymentalnych – behawioralnych i z użyciem neuroobrazowania), a także przygotowują prezentacje dotyczące specyfiki badań neuronaukowych z udziałem niemowląt i dzieci. |
Literatura: |
Gazzaniga M.S., Ivry R.B., Mangun G.R. (2019). Cognitive Neuroscience. The Biology of the Mind (Fifth Edition). W. W. Norton & Company. Jaśkowski P. (2009). Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł. Wydawnictwo Vizja. Ward J. (2015). The Student’s Guide to Cognitive Neuroscience (Third Edition). Psychology Press. Ward J. (2012). The Student's Guide to Social Neuroscience. Psychology Press. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny na ocenę (test jednokrotnego wyboru). Zaliczenie na ocenę (obecność na zajęciach, krótkie kolokwia w ciągu semestru, aktywność na zajęciach, prezentacja). |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Karczmarczyk | |
Prowadzący grup: | Anna Karczmarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Karczmarczyk | |
Prowadzący grup: | Anna Karczmarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Wandtke | |
Prowadzący grup: | Albert Łukasik, Tomasz Wandtke | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.