Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Neuropsychologia II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-K-S2-1-NEPS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Neuropsychologia II
Jednostka: Katedra Kognitywistyki
Grupy: Kognitywistyka - s2 - 1 rok
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Rodzaj przedmiotu:

kanon

Całkowity nakład pracy studenta:

Łączna liczba godzin: 90

W tym:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 30

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 30

Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 30

Efekty uczenia się - wiedza:

• Student zna podstawy rozwoju mózgu dziecka. Potrafi scharakteryzować prawidłowy przebieg rozwoju mózgowia i wskazać czynniki zniekształcające rozwój w okresie prenatalnym, okołoporodowym i postnatalnym.

• Umie wskazać okresy krytyczne i wyjaśnić ich funkcje w rozwoju dziecka. Dostrzega związki między okresami sensytywnymi w rozwoju dziecka a plastycznością rozwojową, plastycznością rozwojową a specjalizacją funkcjonalną mózgu.

• Zna podstawowe jednostki nozologiczne uwarunkowane patologią mózgu. Potrafi szczegółowo wymienić i opisać przyczyny i objawy wybranych zaburzeń neurorozwojowych.

• Zna podstawowe zasady i obszary diagnozy neuropsychologicznej dziecka oraz podstawowe techniki rehabilitacji osób z dysfunkcjami mózgowymi.

• Rozumie psychospołeczne znaczenia rehabilitacji dzieci z dysfunkcjami mózgowymi.

Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K_W02, K_W03, K_W05, KW_06, KW_07, K_W09.

Efekty uczenia się - umiejętności:

• Student potrafi zaprezentować w formie pisemnej wybrane zaburzenie neurorozwojowe pod kątem występujących deficytów neuropsychologicznych, ich mózgowych mechanizmów, psychospołecznych konsekwencji tego zaburzenia oraz obszarów funkcjonowania dziecka uwzględnianych w diagnozie i terapii neuropsychologicznej.

Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K_U01, K_U03, K_U05, K_U09.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

• Student jest świadomy problemów psychologicznych, medycznych, społecznych związanych z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego i deficytami neuropsychologicznymi.

• Dostrzega problemy etyczne wynikające z procesu diagnostycznego i terapeutycznego u osób z uszkodzeniami w obrębie centralnego układu nerwowego.

• Prezentuje postawy tolerancji wobec osób z deficytami neuropsychologicznymi.

Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K_K04, K_K05.

Metody dydaktyczne:

Wykład, praca z tekstem, analiza przypadków klinicznych, dyskusja, giełda pomysłów, referat.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- referatu
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody ewaluacyjne
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

W ramach zajęć studenci zdobywają wiedzę z zakresu neuropsychologii klinicznej dziecka. Omawiane zagadnienia dotyczą rozwoju układu nerwowego, kształtowania się organizacji funkcjonalnej mózgu, plastyczności mózgu i okresów krytycznych dla formowania się określonych zdolności poznawczych, oraz zaburzeń neurorozwojowych. Studenci poznają przykłady przypadków klinicznych, podstawy procesu diagnozy i terapii neuropsychologicznej dziecka, a także najnowsze doniesienia naukowe dotyczące omawianych zagadnień.

Pełny opis:

Celem wykładów jest wprowadzenie studentów w zagadnienia neuropsychologii klinicznej dziecka. Tematy poruszane w ramach wykładów dotyczą kształtowania się mózgu w procesie ontogenezy, czynników wpływających na nieprawidłowy rozwój układu nerwowego we wczesnym okresie życia, zjawiska plastyczności mózgu oraz metod badania rozwijającego się mózgu. Omawiana jest także rola wczesnych relacji z opiekunem dla prawidłowego rozwoju dziecka, zaprezentowane w tym kontekście są także podstawy teorii przywiązania. Przedstawione zostaną także podstawowe metody i obszary diagnozy neuropsychologicznej dziecka oraz specyfika procesu diagnozy i terapii dzieci pod kątem zaburzeń neuropsychologicznych.

W ramach ćwiczeń studenci poznają charakterystykę wybranych zaburzeń neurorozwojowych, takich jak alkoholowy zespół płodowy (FAS), upośledzenie umysłowe, mózgowe porażenie dziecięce, specyficzne zaburzenia językowe u dzieci, specyficzne trudności szkolne w opanowywaniu czytania i pisania, specyficzne trudności w uczeniu się matematyki u dzieci, ADHD, autyzm.

Literatura:

Borkowska A.R. (2008). Procesy uwagi i hamowania u dzieci z ADHD z perspektywy rozwojowej neuropsychologii klinicznej.

Borkowska A.R., Domańska Ł. (red.). Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wybrane zagadnienia. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.

Blakemore S-J. (2019). Wynaleźć siebie. Sekretne życie mózgu nastolatka. Wyd. Mamania, Wrszawa.

Blakemore S-J., Frith U. (2008). Jak uczy się mózg. Wyd. UJ, Kraków.

Jadczak-Szumiło T. (2008). Neuropsychologiczny profil dziecka z FASD. Studium przypadku. Wyd. PARPA, Warszawa.

Johnson M.H., De Haan M. (2018). Neurokognitywistyka rozwoju. Wprowadzenie. Wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk.

Kaczmarek B. L. (1987). Neuropsychologiczne badanie dziecka. W: M. Klimkowski, A. Herzyk (red.) Diagnoza neuropsychologiczna. Przegląd zagadnień. Wyd. UMCS, Lublin.

Maryniak A., Ondruch A., Roszkowski M. (2010). Neuroobrazowanie funkcjonalne u dzieci w praktyce klinicznej. W: K. Jodzio, E. Szepietowska (red.). Neuronalne ścieżki poznania i zachowania. Wyd. UMCS, Lublin.

Semrud-Clikeman M., Teeter Ellison P.A. (2009). Child Neuropsychology. Assessment and Interventions for Neurodevelopmental Disorders (Second Edition). Springer, USA.

Siwek S., Herzyk A. (2000). Diagnoza kliniczna dzieci z organiczną genezą nieprawidłowego rozwoju. W: A.R. Borkowska, E.M. Szepietowska (red.). Diagnoza neuropsychologiczna. Metodologia i metodyka. Wyd. UMCS, Lublin.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny na ocenę (test jednokrotnego wyboru).

Zaliczenie na ocenę - obecność na zajęciach, krótkie kolokwia sprawdzające znajomość tekstu zadanego na dane ćwiczenia, prezentacja wybranego zaburzenia neurorozwojowego, aktywność.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Karczmarczyk
Prowadzący grup: Anna Karczmarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Karczmarczyk
Prowadzący grup: Anna Karczmarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Karczmarczyk
Prowadzący grup: Anna Karczmarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)