Neuropsychologia II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-K-S2-1-NEPS |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Neuropsychologia II |
Jednostka: | Katedra Kognitywistyki |
Grupy: |
Kognitywistyka - s2 - 1 rok |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | kanon |
Całkowity nakład pracy studenta: | Łączna liczba godzin: 90 W tym: Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 30 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 30 Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 30 |
Efekty uczenia się - wiedza: | • Student zna podstawy rozwoju mózgu dziecka. Potrafi scharakteryzować prawidłowy przebieg rozwoju mózgowia i wskazać czynniki zniekształcające rozwój w okresie prenatalnym, okołoporodowym i postnatalnym. • Umie wskazać okresy krytyczne i wyjaśnić ich funkcje w rozwoju dziecka. Dostrzega związki między okresami sensytywnymi w rozwoju dziecka a plastycznością rozwojową, plastycznością rozwojową a specjalizacją funkcjonalną mózgu. • Zna podstawowe jednostki nozologiczne uwarunkowane patologią mózgu. Potrafi szczegółowo wymienić i opisać przyczyny i objawy wybranych zaburzeń neurorozwojowych. • Zna podstawowe zasady i obszary diagnozy neuropsychologicznej dziecka oraz podstawowe techniki rehabilitacji osób z dysfunkcjami mózgowymi. • Rozumie psychospołeczne znaczenia rehabilitacji dzieci z dysfunkcjami mózgowymi. Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K_W02, K_W03, K_W05, KW_06, KW_07, K_W09. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | • Student potrafi zaprezentować w formie pisemnej wybrane zaburzenie neurorozwojowe pod kątem występujących deficytów neuropsychologicznych, ich mózgowych mechanizmów, psychospołecznych konsekwencji tego zaburzenia oraz obszarów funkcjonowania dziecka uwzględnianych w diagnozie i terapii neuropsychologicznej. Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K_U01, K_U03, K_U05, K_U09. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | • Student jest świadomy problemów psychologicznych, medycznych, społecznych związanych z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego i deficytami neuropsychologicznymi. • Dostrzega problemy etyczne wynikające z procesu diagnostycznego i terapeutycznego u osób z uszkodzeniami w obrębie centralnego układu nerwowego. • Prezentuje postawy tolerancji wobec osób z deficytami neuropsychologicznymi. Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K_K04, K_K05. |
Metody dydaktyczne: | Wykład, praca z tekstem, analiza przypadków klinicznych, dyskusja, giełda pomysłów, referat. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - referatu |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć studenci zdobywają wiedzę z zakresu neuropsychologii klinicznej dziecka. Omawiane zagadnienia dotyczą rozwoju układu nerwowego, kształtowania się organizacji funkcjonalnej mózgu, plastyczności mózgu i okresów krytycznych dla formowania się określonych zdolności poznawczych, oraz zaburzeń neurorozwojowych. Studenci poznają przykłady przypadków klinicznych, podstawy procesu diagnozy i terapii neuropsychologicznej dziecka, a także najnowsze doniesienia naukowe dotyczące omawianych zagadnień. |
Pełny opis: |
Celem wykładów jest wprowadzenie studentów w zagadnienia neuropsychologii klinicznej dziecka. Tematy poruszane w ramach wykładów dotyczą kształtowania się mózgu w procesie ontogenezy, czynników wpływających na nieprawidłowy rozwój układu nerwowego we wczesnym okresie życia, zjawiska plastyczności mózgu oraz metod badania rozwijającego się mózgu. Omawiana jest także rola wczesnych relacji z opiekunem dla prawidłowego rozwoju dziecka, zaprezentowane w tym kontekście są także podstawy teorii przywiązania. Przedstawione zostaną także podstawowe metody i obszary diagnozy neuropsychologicznej dziecka oraz specyfika procesu diagnozy i terapii dzieci pod kątem zaburzeń neuropsychologicznych. W ramach ćwiczeń studenci poznają charakterystykę wybranych zaburzeń neurorozwojowych, takich jak alkoholowy zespół płodowy (FAS), upośledzenie umysłowe, mózgowe porażenie dziecięce, specyficzne zaburzenia językowe u dzieci, specyficzne trudności szkolne w opanowywaniu czytania i pisania, specyficzne trudności w uczeniu się matematyki u dzieci, ADHD, autyzm. |
Literatura: |
Borkowska A.R. (2008). Procesy uwagi i hamowania u dzieci z ADHD z perspektywy rozwojowej neuropsychologii klinicznej. Borkowska A.R., Domańska Ł. (red.). Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wybrane zagadnienia. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa. Blakemore S-J. (2019). Wynaleźć siebie. Sekretne życie mózgu nastolatka. Wyd. Mamania, Wrszawa. Blakemore S-J., Frith U. (2008). Jak uczy się mózg. Wyd. UJ, Kraków. Jadczak-Szumiło T. (2008). Neuropsychologiczny profil dziecka z FASD. Studium przypadku. Wyd. PARPA, Warszawa. Johnson M.H., De Haan M. (2018). Neurokognitywistyka rozwoju. Wprowadzenie. Wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk. Kaczmarek B. L. (1987). Neuropsychologiczne badanie dziecka. W: M. Klimkowski, A. Herzyk (red.) Diagnoza neuropsychologiczna. Przegląd zagadnień. Wyd. UMCS, Lublin. Maryniak A., Ondruch A., Roszkowski M. (2010). Neuroobrazowanie funkcjonalne u dzieci w praktyce klinicznej. W: K. Jodzio, E. Szepietowska (red.). Neuronalne ścieżki poznania i zachowania. Wyd. UMCS, Lublin. Semrud-Clikeman M., Teeter Ellison P.A. (2009). Child Neuropsychology. Assessment and Interventions for Neurodevelopmental Disorders (Second Edition). Springer, USA. Siwek S., Herzyk A. (2000). Diagnoza kliniczna dzieci z organiczną genezą nieprawidłowego rozwoju. W: A.R. Borkowska, E.M. Szepietowska (red.). Diagnoza neuropsychologiczna. Metodologia i metodyka. Wyd. UMCS, Lublin. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny na ocenę (test jednokrotnego wyboru). Zaliczenie na ocenę - obecność na zajęciach, krótkie kolokwia sprawdzające znajomość tekstu zadanego na dane ćwiczenia, prezentacja wybranego zaburzenia neurorozwojowego, aktywność. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Karczmarczyk | |
Prowadzący grup: | Anna Karczmarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Karczmarczyk | |
Prowadzący grup: | Anna Karczmarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Karczmarczyk | |
Prowadzący grup: | Anna Karczmarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.