Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Podstawy ucieleśnionych nauk kognitywnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-K-S2-1-PUNK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy ucieleśnionych nauk kognitywnych
Jednostka: Katedra Kognitywistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Rodzaj przedmiotu:

kanon

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów: 60 godz.- 30 godzin ćwiczeń i 30 godzin wykładów


2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, projektów, czytanie literatury: 30 godzin


3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach): 30 godzin



Łącznie: 120 godzin - 4 punkty ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów: 60 godz.- 30 godzin ćwiczeń i 30 godzin wykładów


2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, projektów, czytanie literatury: 30 godzin


3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach): 30 godzin



Łącznie: 120 godzin - 4punktów ECTS

W1: Potrafi wyodrębnić i rozumie problematykę badań interdyscyplinarnych i transdyscyplinarnych dotyczących problemu ucieleśnienia w poszczególnych naukach kognitywnych oraz ujmować kognitywistykę jako badania tego typu - K_W07 - zna i rozumie główne kierunki i stanowiska z zakresu kognitywistyki.


W2: Zna podstawowe typy badań interdyscyplinarnych oraz zasady nimi kierujące - K_W11 - ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kognitywistyk w nurcie ucieleśnionych nauk kognitywnychi.


W3: Potrafi stosować zasady badań interdyscyplinarnych do analiz raportów badawczych - K_W14 – zna, podstawowe metody badawcze i strategie prowadzenia badań interdyscyplinarnych z udziałem głównych dyscyplin kognitywistycznych w odniesieniu do problemu ucieleśnienia .


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: potrafi badać raporty badawcze jako studia interdyscyplinarne i konstruować własne - samodzielnie zdobywa wiedzę - K_U02

U2: potrafi badać i oceniać poprawność projektów interdyscyplinarnych oraz umie posługiwać się wiedzą dotyczącą interdyscyplinarności w kognitywistyce - K_U08


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: potrafi stosować wiedzę nabytą w czasie nauki do analizy problemów wymagających uwzględnienia różnych perspektyw dziedzinowych - K_K03

K2: potrafi spojrzeć na problematykę dotycząca badania procesów poznawczych wieloaspektowo, dostrzegając potrzebę współpracy z innymi naukowcami oraz tworzenia grup badawczych - K_K06.


Metody dydaktyczne:

Wykład

Przedstawianie własnych projektów

Konstruowanie własnych projektów


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa
- projektu

Literatura:

Vittorio Gallese, Ucieleśniona symulacja: od neuronów po doświadczenie fenomenologiczne, [w:] Formy aktywności umysłu. Ujęcia kognitywistyczne: Ewolucja i złożone struktury poznawcze, tom 2, red. Andrzej Klawiter, przeł. Magdalena Trzcińska, PWN, Warszawa 2009, ss. 172-200

George Lakoff, Mark Johnson, Metafory w naszym życiu, przeł. Tomasz P. Krzeszowski, Aletheia, Warszawa 2010

Michael R.W. Dawson, Brian Dupuis, Michael Wilson, From Bricks to Brains. The Embodied Cognitive Science of LEGO Robots, Althabasca University Press, Edmonton 2010.

Embodied Artificial Intelligence, red. F. Iida, R. Pfeifer, L. Steels, Y. Kuniyoshi [International Seminar, Dagstuhl Castle, Germany, July 2003], Springer-Verlag, Heidelberg-Berlin-New Yorkn 2004

Fred Adams, K. Aizawa The Bounds of Cognition, 2008, Malden: Blackwell Publishing.

Brooks, R., 2002, Flesh and Machine: How Robots Will Change Us, New York: Pantheon.

Brooks R., 1991a, “Intelligence without representation,”Artificial Intelligence, 47: 139–159.

Chemero, T., 2009, Radical Embodied Cognitive Science, Cambridge, MA: MIT Press.

Clark, A., 2008, Supersizing the Mind: Embodiment, Action, and Cognitive Extension, New York: Oxford University Press.

Andy Clark, 2003, Natural-Born Cyborgs: Minds, Technologies, and the Future of Human Intelligence, New York: Oxford University Press.

Andy Clark, 1997, Being There: Putting Mind, Body, and World Together Again, Cambridge, MA: MIT Press.

Clark, A., and D. Chalmers, 1998, “The Extended Mind,”Analysis, 58: 10–23.

Damasio, A.R., 1996, “The somatic marker hypothesis and the possible functions of the prefrontal cortex,” Philosophical Transaction: Biological Sciences, 351: 1413–1420.

Damasio A. 1994, Descartes' Error: Emotion, Reason, and the Human Brain, New York: Putnam Publishing. (Damasio A., Bład Kartezjusza )

Donald, M., 1991, Origins of the Modern Mind: Three Stages in the Evolution of Culture and Cognition, Cambridge, MA: Harvard University Press.

Shaun Gallagher, 2005, How the Body Shapes the Mind, Oxford: Oxford University Press.

Gallagher, S., and D. Zahavi, 2008, The Phenomenological Mind: An Introduction to Philosophy of Mind and Cognitive Science, New York: Routledge.

Gallese, V., and G. Lakoff, 2005, “The brain's concepts: The role of the sensorimotor system in conceptual knowledge,”Cognitive Neuropsychology, 21: 455–479.

Gallese, V. and A. Goldman, 1998, “Mirror neurons and the simulation theory of mind-reading,” Trends in Cognitive Sciences, 12: 493–501.

Gangopadhyay, N., Madary, M., and F. Spicer (eds.), 2010,Perception, Action and Consciousness. New York: Oxford University Press.

Gibbs, R.W., 2006, Embodiment and Cognitive Science, Cambridge: Cambridge University Press.

Gibson, J.J., 1979, The Ecological Approach to Visual Perception, Boston: Houghton Mifflin.

The Grounding of Cognition: The Role of Perception and Action in Memory, Language, and Thinking, R. Zwaan and D. Pecher (eds.), Cambridge University Press, pp. 115–128.

Hurley, S., 1998, Consciousness in Action, London: Harvard University Press.

Hutchins, E., 1995, Cognition in the Wild, Cambridge, MA: MIT Press.

Johnson, M., 2007, The Meaning of the Body, Chicago: University of Chicago Press.

Johnson M. 1987, The Body in Mind, Chicago: University of Chicago Press.

McNeill, D., 1992, Hand and Mind: What Gestures Reveal about Thought, Chicago: University of Chicago Press.

Marr, D., 1982, Vision: A Computational View, San Francisco: Freeman Press.

Menary, R. (ed.), 2010., The Extended Mind, Cambridge, MA: MIT Press.

Noë, A., 2004, Action in Perception, Cambridge, MA: MIT Press.

Noë, A., and K. O'Regan, 2002, “On the Brain-basis of Visual Consciousness: A Sensorimotor Account”, in Vision and Mind: Selected Readings in the Philosophy of Perception, A. Noë and E. Thompson (eds.), Cambridge, MA: MIT Press.

Pecher, D., and R.A. Zwaan, (eds.), 2005, Grounding cognition. The role of perception and action in memory, language, and thinking, Cambridge: Cambridge University Press.

Port, R., and T. van Gelder, 1995, Mind as Motion, Cambridge, MA: MIT Press.

Rizzolatti, G., and L. Craighero, 2004, “The Mirror-Neuron System,” Annual Review of Neuroscience, 27: 169–192.

Robbins, P. and M. Aydede (eds), 2010, The Cambridge Handbook of Situated Cognition, New York: Cambridge University Press.

Mark Rowlands, 1999, The Body in Mind. New York: Cambridge University Press.

Shapiro, L., 2011, Embodied Cognition. New York: Routledge.

Thelen, E., and L.B., Smith, 1994, A dynamic systems approach to the development of cognition and action, Cambridge, MA: MIT Press.

Thompson E. 2007, Mind and Life, Cambridge, MA: Harvard University Press.

Thompson, E., and F. Varela, 2001, “Radical Embodiment: Neural Dynamics and Consciousness,” Trends in Cognitive Sciences, 5, 418–425.

Tsakiris, M., Hesse, M.D., Boy, C., Haggard, P., and G.R. Fink, 2007, “Neural signatures of body ownership: A sensory network for bodily self-consciousness,” Cerebral Cortex, 17: 2235–2244.

Varela, F., Thompson, E. and E. Rosch, 1991, The Embodied Mind: Cognitive Science and Human Experience, Cambridge, MA: MIT Press.

Wilson, M., 2002, “Six views of embodied cognition,”Psychonomic Bulletin and Review, 9: 625–636.

Robert Wilson, 2004, Boundaries of the Mind: The Individual in the Fragile Sciences: Cognition, Cambridge University Press.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny - W07, W11, W14

Egzamin ustny – W07, W11, W14

Referat (prezentacja projektu) – W07, W11, W14

Aktywność – K03, K06

Kryteria oceniania:

zajęcia: zaliczenie na ocenę na podstawie dwóch wykonanych zadań i przedstawionych prezentacji na sesjach posterowych. Pierwsze zadanie – 40 pkt, drugie zadanie 50 pkt

ndst – 50 pkt (50%)

dst- 70 pkt (70%)

dst plus- 75 pkt (75%)

db- 80 pkt (80%)

db plus- 85 pkt (85%)

bdb- od 86 pkt (86%)

Praktyki zawodowe:

Brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)