Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Techniki obrazowania mózgu i ich zastosowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-K-S2-1-TOM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Techniki obrazowania mózgu i ich zastosowania
Jednostka: Katedra Kognitywistyki
Grupy: Kognitywistyka - s2 - 1 rok
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30

2. Godziny poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebne do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac i rozwiązywanie zadań domowych: 60.

3. Godziny wymagane do przygotowania zaliczenia końcowego: 30.


Efekty uczenia się - wiedza:

Efekty kierunkowe:

K_W06

ma szczegółową znajomość budowy i funkcji układu nerwowego człowieka oraz zna metody badania jego funkcji; ma podstawową znajomość budowy i funkcji układu nerwowego wybranych zwierząt

K_W07

ma poszerzoną wiedzę o relacjach zachodzących między funkcjonowaniem ośrodkowego układu nerwowego a czynnościami ruchowymi, funkcjonowaniem poznawczym i emocjonalnym człowieka

K_W08

zna podstawowe metody pomiaru psychofizjologicznego oraz biologiczne mechanizmy leżące u podłoża mierzonych zmiennych

K_W24

zna podstawowe aspekty budowy i działania aparatury naukowej właściwej dla psychologii (np. MRI, EEG, okulograf)


Efekty przedmiotowe:

-ma podstawową wiedzę na temat budowy i funkcji mózgu człowieka

-zna podstawy fizyczne oraz możliwe zastosowania wybranych metod neuroobrazowania (wielokanałowe EEG, fMRI, CT, fNIRS, SPECT/PET)


Efekty uczenia się - umiejętności:

Efekty kierunkowe:

K_U05

umie krytycznie analizować popularne publikacje z zakresu psychologii, a także oddzielać poglądy oparte na wiedzy potocznej od danych naukowych

K_U06

posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące zdobywanie wiedzy, analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, wybór protokołów do badania procesów psychicznych


Efekty przedmiotowe:

-potrafi krytycznie analizować publikacje naukowe, w których opisano wyniki badań metodami neuroobrazowania

-potrafi wskazać metodę obrazowania mózgu, którą należy zastosować, żeby odpowiedzieć na zadane pytania badawcze

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Efekty kierunkowe:

K_K02

potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii; potrafi prowadzić dyskusje naukowe

K_K05

rozumie konieczność poszerzania wiedzy z innych dyscyplin, aby lepiej zrozumieć funkcjonowanie bio-psycho-społeczne człowieka; jest świadomy znaczenia sfery psychicznej dla jakości ogólnego funkcjonowania człowieka


Efekty przedmiotowe:

-potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę na temat metod obrazowania mózgu

-rozumie konieczność działania w interdyscyplinarnym zespole, aby móc wykonać, przeanalizować i zinterpretować wyniki badań metodami neuroobrazowania


Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny

wykład konwencjonalny

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- seminaryjna

Skrócony opis:

W ramach kursu przedstawiana jest wiedza na temat metod obrazowania mózgu (EEG, f/MRI, PET, SPECT, CT, NiRS) - podstawy ich działania, projektowania badań z zastosowaniem metod pomiaru aktywności mózgu, wybrane metody analizy oraz możliwe zastosowania tych technik w klinice oraz w badaniach naukowych.

Pełny opis:

Tematy:

Wprowadzenie do EEG.

Potencjały wywołane a aktywność „spoczynkowa” mózgu.

Podstawowe zasady analizy danych EEG. W poszukiwaniu źródeł aktywności poznawczej mózgu – w czym tkwi problem?

EEG fingerprint, złożoność sygnału EEG.

Wprowadzenie do metody rezonansu magnetycznego. Podstawy techniki. Rezonans strukturalny a czynnościowy.

Zastosowanie techniki MR w nauce i medycynie.

Podstawy projektowania schematów badania fMRI. Przykładowe paradygmaty.

Analiza danych fMRI (zadanie).

Analiza danych fMRI (aktywność spoczynkowa).

Jednoczesna rejestracja sygnału EEG i fMRI.

Tomografia komputerowa (CT).

SPECT i PET – podstawy i możliwe zastosowania w badaniach naukowych.

Spektroskopia bliskiej podczerwieni (NIRS).

Literatura:

1. Poldrack, R. A., Mumford, J. A., & Nichols, T. E. (2011). Handbook of functional MRI data analysis. Cambridge University Press.

2. Poldrack, R. A. (2018). The new mind readers: What neuroimaging can and cannot reveal about our thoughts. Princeton University Press.

3. Fornito, A., Zalesky, A., & Bullmore, E. (2016). Fundamentals of brain network analysis. Academic Press.

4. William D. Penny (Editor), Karl J. Friston (Editor), John T. Ashburner (Editor), Stefan J. Kiebel (Editor), Thomas E. Nichols (Editor) Statistical Parametric Mapping: The Analysis of Functional Brain Images 1st Edition.

5. Luck S. (2005) An Introduction to the Event-Related Potential Technique. The MIT Press.

Metody i kryteria oceniania:

Test jednokrotnego wyboru (60% poprawnych zalicza test)

Kryteria:

ndst < 12 pkt (60%)

dst - 12 pkt (60%)

dst plus - 14 pkt (70%)

db - 16 pkt (80%)

db plus - 18 pkt (90%)

bdb - 19 pkt (95%)

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Lewandowska
Prowadzący grup: Monika Lewandowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Lewandowska
Prowadzący grup: Monika Lewandowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Lewandowska
Prowadzący grup: Monika Lewandowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)