Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Rozwojowe badania nad mindreadingiem

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-K-S2-2-RBM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rozwojowe badania nad mindreadingiem
Jednostka: Katedra Kognitywistyki
Grupy: Kognitywistyka - s2 - 2 rok
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Rodzaj przedmiotu:

kanon

Całkowity nakład pracy studenta:

Łączna liczba godzin: 70

W tym:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 30

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 20

Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 20


Efekty uczenia się - wiedza:

Zna podstawową terminologię (polską i angielską) odnoszącą się do problematyki mindreadingu i poznania społecznego

Ma uporządkowaną wiedzę na temat umysłu społecznego, a także na temat głównych stanowisk filozoficznych oraz problemów badawczych odnoszących się do opisu i wyjaśniania zjawisk mindreadingu

Ma uporządkowaną wiedzę na temat procesów poznawczych mindreadingu oraz społecznego poznania

Zna podstawowe teksty do diagnozy dziecięcych teorii umysłu

K_W02, K_W04, K_W08, K_W03


Efekty uczenia się - umiejętności:

Potrafi integrować wiedzę z zakresu poznania społecznego oraz z obszaru psychologii, kognitywistyki i neuronauk

Streszcza i analizuje argumenty pojawiające się w dyskusji nad mindreadingiem, identyfikuje ich kluczowe tezy, założenia i konsekwencje, wyciąga wnioski oraz proponuje własne tezy i problemy badawcze

Student w rezultacie realizacji zajęć potrafi krytycznie studiować literaturę naukową, wyciągać wnioski na podstawie wyników badań,

Potrafi na podstawie przeczytanej literatury przygotować krótką, ok. 15-minutową, prezentację dotyczącą wybranego (związany z tematyką przedmiotu) zagadnienia

Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K_U01, K_U03, K_U10


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Jest gotów krytycznie ocenić posiadaną wiedzę oraz otrzymywane informacje dotyczące problematyki mindreadingu

Student potrafi sformułować konstruktywną krytykę czyjejś wypowiedzi, opisu wyników badań z literatury lub koncepcji/teorii.

Jest świadomy problemów psychologicznych, medycznych, społecznych związanych z uszkodzeniami zdolności do mentalizowania (Autyzm i Asperger)

Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K_K01, K_K02 K_K05


Metody dydaktyczne:

Wykład, aktywne uczestnictwo w trakcie wspólnego rozwiązywanie zadań mindreadingowych, analiza przypadków osób z deficytami po stronie mindreadingu, dyskusja, giełda pomysłów, praca nad prezentacją i referatem

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opowiadanie
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- doświadczeń
- giełda pomysłów
- referatu

Skrócony opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z wiedzę na temat podstawowych modeli i teorii opisujących i wyjaśniających fundamenty poznania społecznego z perspektywy mindreadingu. W tej perspektywie będzie można pokazać, jak kluczową zdolnością jest kompetencja rozumienia stanów mentalnych, empatyzownia, czytania emocji czy mentalizowania. Ponadto, studenci zdobywają wiedzę na temat wybranych szczegółowych zagadnień powiązanych z problematyką wykładu, takich jak: rozwój zdolności do mindreadingu w dzieciństwie, zjawisko empatii, rozpoznawanie udawania, posiadanie uprzedzeń, zachowania antyspołeczne czy też zdolności mindreadingowe u zwierząt.

Pełny opis:

W trakcie zajęć studenci zdobywają i pogłębiają wiedzę na temat podstawowych modeli i teorii opisujących i wyjaśniających zjawiska mindreadingu i poznania społecznego: teorie teorii umysłu i psychologia potoczna, symulacjonizm, modele hybrydowe (łączące stanowiska teorii umysłu z ujęciami symulacjonistycznymi), teorie odwołujące się do neuronów lustrzanych, fenomenologiczne teorie wczucia (i inne). Ponadto, studenci zdobywają wiedzę na temat wybranych szczegółowych zagadnień powiązanych z problematyką wykładu, takich jak: rozwój zdolności do mindreadingu w dzieciństwie, zjawisko empatii, rozpoznawanie udawania, posiadanie uprzedzeń, zachowania antyspołeczne czy też zdolności mindreadingowe u zwierząt. Kluczowe w trakcie wykładu jest przedstawienie całej gamy eksperymentów i strategii badawczych dedykowanych na mindreadingiem w psychologii rozwojowej, jak i w badaniach nad dorosłymi. W trakcie wykładu będzie możliwość wspólnego zaliczania poszczególnych zadań. Będziemy mówili o kontekście zaburzeń typu spektrum autyzmu. Jednocześnie poruszana będzie profilaktyka zapobiegająca utracie społecznych kompetencji u podłoża których leży zdolność widzenia i interpretowania stanów mentalnych.

Literatura:

Dziarnowska, W. (2012). Sposoby poznawania innych umysłów, [w:] M. Miłkowski, R. Poczobut (red.), Przewodnik po filozofii umysłu (s. 495-533), Kraków: WAM.

Gut, A. (2016). Badania kognitywne i rozwojowe nad czytaniem umysłu (mindreading), [w:] J. Bremer (red.), Przewodnik po kognitywistyce (s. 713-755), Kraków: WAM

Apperly, I. (2010). Mindreaders: The Cognitive Basis of “Theory of Mind”. Hove: Psychology Press.

Przybysz P., O poznawaniu innych umysłów. Wokół kognitywistycznych badań nad poznaniem społecznym, Poznań 2014.

Searle J., Umysł. Krótkie wprowadzenie, Poznań 2010.

Gut, A., Haman, M., Gorbaniuk, O., Chylińska, M. (2020). The Development of Understanding Opacity in Preschoolers: A Transition From a Coarse- to Fine-Grained Understanding of Beliefs. Frontiers in Psychology, 11, 596, s. 1-15; https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00596

Lavelle, J. S. (2019). The Impact of Culture on Mindreading. Synthese; https://doi.org/10.1007/s11229-019-02466-5

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach, przygotowanie prezentacji z wskazanego tekstu oraz odpowiedź ustana z zagadnień omawianych na zajęciach.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Gut
Prowadzący grup: Arkadiusz Gut
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Gut
Prowadzący grup: Arkadiusz Gut
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Gut
Prowadzący grup: Arkadiusz Gut
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)