Wizualizacja wiedzy naukowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-K-S2-2-WWN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wizualizacja wiedzy naukowej |
Jednostka: | Katedra Kognitywistyki |
Grupy: |
Kognitywistyka - s2 - 2 rok |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | zainteresowanie ogólnie pojętą tematyką wizualizacji wiedzy, informacji i danych, a szczególnie wizualizacją w nauce. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | - Udział w wykładach (online asynchronicznie na MicrosoftTeams/Moodle 6 godz. oraz stacjonarnie: 24 godz.) (1 ECTS) - Praca indywidualna studenta w wykonywaniu zadań domowych: 50 godzin (2 ECTS) - Przygotowanie do projektu zaliczeniowego, obejmującego cały zakres materiału: 24 godzin (2 ECTS). |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: student zna terminologię z zakresu technologii wizualizacji i projektowania informacji opartej na danych naukowych. W2: student ma uporządkowaną wiedzę na temat nowoczesnych technologii dotyczących wizualizacji informacji w nauce. W3: student ma elementarną wiedzę w zakresie projektowania informacji naukowej pod kątem architektury informacji i aspektów kognitywnych przy prezentowaniu różnego rodzaju informacji, opisujących stan i dynamikę badań naukowych oraz technologie internetowe. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: student potrafi dobrać odpowiednie narzędzie informatyczne do przetworzenia informacji w formie graficznej. U2: Student potrafi poprawnie pod względem metody zwizualizować dane pochodzące z naukowych baz danych oraz dokonać właściwej interpretacji wyników. U2: student umie interpretować i analizować wyniki wizualizacji i prezentacji graficznych naukowych zasobów informacji. U3: student potrafi dokonać oceny merytorycznej zaprezentowanej informacji pod względem architektury wizualnej jak również czytelności i użyteczności w odniesieniu do końcowego odbiorcy. U3: student potrafi rozpoznać i ocenić przydatność narzędzi do wizualizacji. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: student jest świadom dynamicznych zmian w rozwoju technologii informatycznych i pochodnych: wizualizacji wiedzy i danych K2: student potrafi współpracować z otoczeniem i współdziałać w grupie K3: student rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu wiedzy o nowoczesnych technologiach w zakresie wizualizacji big data. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - laboratoryjna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody integracyjne |
Skrócony opis: |
Wizualizacja albo mapowanie nauki jest nowoczesnym obszarem badań na skalę ogólnoświatową. W trakcie kursu studenci poznają metody i techniki wizualizacji w nauce zarówno od strony praktycznej, jak i teoretycznej, z naciskiem na aspekty kognitywne, a także z elementami architektury informacji. Ma to zapewnić im orientację w problematyce i metodologii badań nauki metodami ilościowymi oraz hybrydowymi, co stanowi obecnie background w podejmowaniu studiów naukoznawczych. Ponadto, zdobyta wiedza pomoże uczestnikom kursu w nabyciu umiejętności wykorzystywania dostępnych baz i narzędzi sieciowych. |
Pełny opis: |
Wizualizacja i projektowanie informacji jest nowym interdyscyplinarnym polem badań o wizualnej reprezentacji informacji złożonych i olbrzymich zbiorów danych. Taka wiedza przydatna jest w poprawnym rozmieszczeniu modułów tekstowo- graficznych w komunikatach medialnych, projektowaniu portali internetowych i zaawansowanej analizie danych wieloskalowych, których nie sposób zwizualizować metodami tradycyjnymi. Studenci poznają współczesne metody, technologie i problematykę wizualizacji i projektowania informacji. Seria ćwiczeń ukierunkowana jest na zdobywanie umiejętności takich jak: przygotowanie danych do analizy, wybór odpowiedniego narzędzia, analiza wizualna i poprawna prezentacja i interpretacja wyników. Celem przedmiotu jest przekazanie praktycznej wiedzy, jak w sposób efektywny dokonać graficznej prezentacji i następnie analizy wizualnej konkretnych zasobów informacyjnych i jak tę wiedzę zastosować do poszczególnych domen wiedzy. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • V. Osińska. Mapy nauki. Badania, potencjał i wyzwania w przykładach. UMK 2021. • V. Osińska. Wizualizacja informacji. Studium informatologiczne. UMK 2016. Dostępne on-line dla st-ów UMK: http://han3.uci.umk.pl/han/ibuk/libra.ibuk.pl/book/159941 • V. Osińska. Wizualizacja i wyszukiwanie dokumentów. Warszawa; SBP, 2010. • D. McCandless. Piękno informacji. PWN, 2015. • A. Cairo. Functional Art, The: An introduction to information graphics and visualization. New Rider, 2013. • K. Börner. Atlas of Science. MIT Press, 2010. • Ch. Chen. Information Visualization. Beyond the Horizon. Springer, 2008. • R. Tufte. Envisioning Information. Graphics Pr, 1990. • C. Ware. Information Visualization : Perception for Design. Morgan Kaufmann, 2000. Literatura dodatkowa: David McCandless. The Visual Miscellaneum. NewYork, USA: HarperCollins Publisher, 2009. Sieciowe zasoby: http://www.wizualizacjainformacji.pl http://www.wizualizacjanauki.umk.pl http://datablog.pl http://www.cc.gatech.edu/~stasko/7450/09/courses.html http://innovis.cpsc.ucalgary.ca/ http://coitweb.uncc.edu/~jyang13/infovis2010.html |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: • uczestnictwo i aktywność w zajęciach dydaktycznych: K1, K4, W3-W3, U4. • wykonanie zadań domowych z wykorzystaniem poznanych narzędzi: W2, U1, U2, U3, U4 • wykonanie indywidualnych projektów tematycznych z wykorzystaniem poznanych narzędzi: W2, U1, U2, U3, U4 • projekt końcowy: W3-W3, U3, U4. Kryteria oceniania: – za uczestnictwo i aktywność na zajęciach (2 pkt), – za wykonywanie zadań domowych i projektów (15 pkt), – za wykonanie projektu zaliczeniowego (3 pkt). |
Praktyki zawodowe: |
nd. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Veslava Osińska | |
Prowadzący grup: | Veslava Osińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Zykubek | |
Prowadzący grup: | Andrzej Zykubek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Czerwonka | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Czerwonka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.