Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Freedom of Thought and Expression amongst Other Human Rights

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-OG-EN-FoT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Freedom of Thought and Expression amongst Other Human Rights
Jednostka: Wydział Filozofii i Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie
Zajęcia ogólnouniwersyteckie w j. obcym na WFiNS
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

(tylko po angielsku) Command of English.

Całkowity nakład pracy studenta:

(tylko po angielsku) Contact hours with teacher:

- participation in lectures 30 hours

- consultations 15 hours


Self-study hours:

- preparation for lectures 15 hours

- reading literature 40 hours

- preparation for examination 25 hours


Altogether: 125 hours (5 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

(tylko po angielsku) Student

W1: has basic knowledge on human rights with the emphasis on freedom of thought and freedom of expression;

W2: possesses knowledge on the history of human rights;

W3: is familiar with international legal standards concerning the protection of freedom of thought and expression.


Efekty uczenia się - umiejętności:

(tylko po angielsku) Student

U1: has the ability to discuss issues pertaining to freedom of thought and expression;

U2: is in the position to identify both similarities and differences between various human rights;

U3: has basic skills in solving possible conflicts between the right to manifest one’s religious views and the protection of other human rights.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

(tylko po angielsku) Student

K1: understands the significance of the right to freedom of thought and its relation to freedom of expression;

K2: understands that freedom of thought and expression must be balanced against other values, including other human rights.

K3: is aware that the rights under discussion have developed, first and foremost, in the Western world, where the approach towards them is different than elsewhere;

K4: can cooperate with students of various cultural backgrounds.


Metody dydaktyczne:

(tylko po angielsku) Expository teaching methods:

- informative lecture

- interactive lecture


Active methods:

- group works

- case studies


Metody dydaktyczne podające:

- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa
- seminaryjna
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

The course is supposed to get participants acquainted with the problem signalled in its name. Special emphasis will be given to the role of freedom of thought and religion as well as to its relations vis-à-vis freedom of speech and other values set forth in the Universal Declaration of Human Rights.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

Topics:

1. What are freedom of thought, freedom of conscience and freedom of religion.

2. Freedom of thought and freedom of expression – two sides of the same coin?

3. Freedom of thought and the right to manifest one’s views in Antiquity and Middle Ages.

4. Freedom of thought, conscience and expression in the Renaissance period.

5. The Enlightenment and the question of freedom of thought and expression.

6. The idea of freedom of thought and expression in the nineteenth century.

7. Freedom of thought, conscience and religion in the case-law of the U.S. Supreme Court.

8. Freedom of thought and conscience and the free exercise clause of the First Amendment to the U.S. Constitution.

9. Freedom of thought, conscience and religion in the case-law of the European Court of Human Rights in Strasbourg.

10. Freedom of thought, conscience and religion in the case-law of the European Court of Human Rights in Strasbourg, cont.

11. Freedom of thought, conscience and religion in the opinions of the Human Rights Committee in Geneva.

12. Freedom of thought and religion in constitutions of selected countries.

13. Freedom of thought, conscience and religion in international human rights documents.

14. Freedom of thought and expression in its relation to the content of the Universal Declaration of Human Rights.

15. Current challenges to freedom of thought and religion.

Literatura: (tylko po angielsku)

Basic:

Wiesław Wacławczyk, Freedom of Thought and Its Relation to Freedom of Expression, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (Nicolaus Copernicus University Press), Toruń 2019.

Supplementary:

John B. Bury, A History of Freedom of Thought (originally published in 1917); — see:

Project Gutenberg's A History of Freedom of Thought, by John Bagnell Bury; http://www.gutenberg.org/files/10684/10684-h/10684-h.htm, accessed: 5 January 2021.

Metody i kryteria oceniania: (tylko po angielsku)

Assessment methods:

- oral examination: W1, W2, W3

- activity: U1, U2, U3

Assessment criteria:

- oral examination: 70% of the total grade

- active participation: 30% of the total grade

Total grades:

fail – less than 40 pts (less than 40%)

satisfactory – 40-47 pts (40-47%)

satisfactory plus – 48-53 pts (48-53%)

good – 54-60 pts (54-60%)

good plus – 61-66 pts (61-66%)

very good – more than 66%

Praktyki zawodowe: (tylko po angielsku)

Not applicable

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wiesław Wacławczyk
Prowadzący grup: Wiesław Wacławczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wiesław Wacławczyk
Prowadzący grup: Wiesław Wacławczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wiesław Wacławczyk
Prowadzący grup: Wiesław Wacławczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)