Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Journalists and Media Owners in the World

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2401-OG-EN-JM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Journalists and Media Owners in the World
Jednostka: Wydział Filozofii i Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie
Zajęcia ogólnouniwersyteckie w j. obcym na WFiNS
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/WFINS/course/view.php?id=519&notifyeditingon=1#
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

English knowledge (min. B1)

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Contact hours with teacher:

- participation in discussion seminar – 30 hrs

- consultations – 25 hrs


Self-study hours:

- preparation for presentation and discussion – 25 hrs

- reading literature and discussion – 60 hrs


Altogether: 140 hrs ( 5 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

Student

W1: Has a knowledge about different relations between media and politics - K_W07


W2: Has knowledge about media mechanisms in social and political processes, understands its complexity - K_W08


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student

U1: Uses basic knowledge to describe and critically analyse relations between media and power - K_U02


U2: Has ability to prepare speeches in English, i.e. presentations, multimedia presentations, research papers - K_U11


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student

K1: Knows the level of acquired knowledge and social skills in the field of media and communication studies - K_K01


K2: Is prepared to be a leader and active member of research group. Prepares the work responsibly, plans and executes tasks - K_K03, K_K04


Metody dydaktyczne:

Expository teaching methods:

- description, discussion

Exploratory teaching methods:

- case study

- classic problem-solving


Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie

Metody dydaktyczne poszukujące:

- biograficzna
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

This course analyses social, symbolic, and political power mechanisms in the media dimension. These categories are discussed as an example of the influential journalists and media owners in the XX and XXI centuries who influenced people, groups, and all societies who changed the world in a particular dimension. Consequently, students will analyse several tools/instruments/methods of influence on public opinion.

Pełny opis:

1.Introduction

2. Silvio Berlusconi – between media and politics, political parallelism, political and symbolic power, power of discourse, Berlusconi as a brand

3. Rupert Murdoch – between business and ethics, tabloid journalism

4. Walt Disney – media and entertainment, “disney culture” as a influence on society, Disney’s brand

5. Steve Jobs – between perfectionism and artistry, think different, charismatic leader

6. Bill Gates – pragmatic visionary, philanthropy as a way to change the world

7. Mark Zuckerberg – global phenomenon, power-knowledge, hate speech and fake news

8. Oriana Fallaci – interpretative journalism, between journalism and literacy, journalism involved

9. Carl Bernstein & Bob Woodward – investigative journalism, journalism as “fourth estate”

10. Günter Wallraff – between journalism and social experiment; searching journalism boundaries, ethics in journalism

11. Edward Murrow – journalism in times of war, the power of electronic media

12. Oprah Winfrey – celebrity journalism, political involvement, cultural phenomenon

13. Roger Ailes – tabloid journalism, teletabloid, partisan politics

14. Jessika Aro – disinformation as instrument of state policy, technology and the state, troll factories, information warfare

15. Summary. Assessment of students.

Literatura:

Bernstein C., B. Woodward. 1974. All the President’s Men. New York: Simone and Schuster Paperbacks.

Boven C. 2013. A comparison of Australian and German literary journalism, https://ro.ecu.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1579&context=theses

Bradshaw S., Ph.N. Howard. 2018. The Global Organization of Social Media Disinformation Campaigns. “Journal of International Affairs”, Vol. 71, No.1.5.

Caldwell C. 2002. The Fallaci Affair. “Commentary” October.

Cinelli M. et al. 2020. The limited reach of fake news on Twitter during 2019 European elections. “PLOS ONE” June 18.

Cosentino G., W. Doyle. 2010. Silvio Berlusconi, One Man Brand.

“Popular Culture And Everyday Life” 12, p. 219-240, http://www.academia.edu/5287579/Silvio_Berlusconi._One_Man_Brand (12.12.2018).

Dahl Rendtorff J. 2016. Whistleblowing as Employee’s Fredoom of Speech. Günter Wallraff’s Authorship as an Illustrative Case. “Nordicum Mediterraneum” January

Dearlove D. 2010. The Unauthorized Guide To Doing Business the Bill Gates Way: 10 Secrets of the World's Richest Business Leader. E-book.

Dickey J.. 2017. Died Roger Ailes, shaper of partisan politics. “Time” June 5.

Ellison S.. Roger, Over and Out!. “Vanity Fair” November.

Illouz E. 2003. Oprah Winfrey and the Glamour of Misery : An Essay on Popular Culture. New York : Columbia University Press.

Gerrits A.W.M. 2018. Disinformation in International Relations: How Important It Is?. “Security and Human Rights” 29

Kirkpatrick D. 2018. The Facebook Defect. “Time” 4.

Klein S. (ed.). Steve Jobs and Philosophy: For Those Who Think Different. E-book.

Junod T. 2011. Why Does Roger Ailes Hate America?. “Esquire” February.

Lashinsky A. 2016. Zuckerberg. “Fortune” 12.

Lashmar D. 2009. Investigative journalism: a case for intensive care?, http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download;jsessionid=7C957C710C3A4F5BF7DE500A28593169?doi=10.1.1.425.8314&rep=rep1&type=pdf

Leaf C. 2020. The conversation: Bill Gates. “Fortune” October

Motta V. 2011. The courage of rhetoric: Niente e così sia by Oriana Fallaci. Italianist 31,

Seib P.M.. 2006. Broadcasts From the Blitz: How Edward R. Murrow Helped Lead America Into War. E-book.

Sponholz L. 2016. Islamophobic Hate Speech: What is the Point of Counter-Speech? The Case of Oriana Fallaci and The Rage and the Pride, “Journal of Muslim Minority Affairs”, Vol. 36, No. 4

Wills J. 2017. Disney culture. New Brunswick, New Jersey: Rutgers University Press.

Wolff M. 2010. The man who owns the news. Inside the secret world of Rupert Murdoch. London: Vintage Books.

Zuckerberg M. 2019. People should decide what is credible, not tech companies. “Vital Speeches of the Day” December.

Metody i kryteria oceniania:

GRADING:

• Attendance – you may skip two meetings without consequences. You may also miss the next three meetings but must make up for consultations. You have to read obligatory literature, prepare a draft (before consultations), and answer my questions;

• Active participation in discussion – you must be familiar with assigned readings and participate in the debate. Max. 2 points every meeting.

• Presentation – everyone has to prepare a short presentation (15 minutes) that will focus on a journalist or media owner who (in personal opinion) could be called “powerful”. After the presentation, you have to lead the discussion (lower limit of 10 minutes), engage your colleagues, and focus on the presentation’s topic. Max. 30 points.

fail – (0-49,3%)

satisfactory – (50,7%-59,4%)

satisfactory plus – (60,9%-69,6%)

good – (71%-79,7%)

good plus – (81,2%-89,8%)

very good – (91,3%-100%)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Seklecka
Prowadzący grup: Aleksandra Seklecka
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=1242
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Seklecka
Prowadzący grup: Aleksandra Seklecka
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=1242
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Seklecka
Prowadzący grup: Aleksandra Seklecka
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=1242
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Seklecka
Prowadzący grup: Aleksandra Seklecka
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=1242
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)