Specyfika humanistyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2402-F-S1-1-SH |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Specyfika humanistyki |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Filozofia I rok s1 - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach – 30 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami – 7,5 godz., przygotowanie do zajęć – 37,5 godz. Razem: 75 godzin, |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Studenci znają i rozumieją na poziomie podstawowym rolę refleksji humanistycznej w kształtowaniu kultury W2: Studenci znają i rozumieją historyczny charakter kształtowania się refleksji humanistycznej. W3: Studenci znają podstawową terminologię nauk humanistycznych. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Studenci potrafią zdefiniować i zastosować najważniejsze pojęcia dotyczące nauk humanistycznych. U2: Studenci potrafią odróżnić założenia leżące u podstaw nauk humanistycznych od analogicznych założeń nauk przyrodniczych U3: Studenci potrafią wskazać różnice pomiędzy założeniami wybranych metodologii nauk humanistycznych. U4: Studenci dobierają strategie U5 Studenci opanowują podstawowe narzędzia pracy humanisty |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Studenci identyfikują normatywne ugruntowanie różnych instytucji społecznych oraz normatywne uwarunkowania różnych zjawisk społecznych. K2: Studenci mają świadomość znaczenia i roli uniwersytetów. K6 studenci potrafią korzystać ze źródeł w wybranym języku obcym K7 studenci potrafią zastosować filozoficzne idee w opisywaniu i diagnozowaniu problemów współczesnej cywilizacji |
Metody dydaktyczne: | konwersatorium, konsultacje. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony jest przedstawieniu specyfiki nauk humanistycznych w ujęciu problemowym i historycznym |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest ukazanie specyfiki nauk humanistycznych w stosunku do nauk społecznych oraz przyrodniczych. Podczas zajęć omówiona zostanie rodowód nauk humanistycznych (renesansowy rodowód, znaczenie przełomu antypozytywistycznego), ich istota humanistyki, metody, jakimi się posługują, a także relacje łączące ją z innymi naukami i sferami życia, takimi jak polityka, technika, społeczeństwo, ale także prześledzić znaczenie pierwiastka humanistycznego we współczesnym świecie na przykładzie techniki, sztuki i medycyny. Dodatkowo omówiona zostanie historia europejskich uniwersytetów oraz ich dzisiejsza rola i znaczenia oraz potrzeba uzupełnienia wykształcenia o przedmioty humanistyczne. |
Literatura: |
- Michał P. Markowski, Humanistyka: wprowadzenie, w: Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Universitas 2013. - Allan Bloom, Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów, przeł. T. Bieroń, Zysk i Ska, Poznań 1997. - Leszek Kołakowski, Humaniści i przyrodoznawcy L. Kołakowski, Wielkie i małe kłopoty humanistów, [w:] Kultura i fetysze, Warszawa 1989 - Ernst Cassirer, Logika nauk o kulturze, przeł. Przemysław Parszutowicz, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2011 - Hannah Arendt, Kryzys edukacji, w: Pomiędzy czasem minionym i przyszłym, przeł. Mieczysław Godyń i Wojciech Madej, Aletheia 2011. - David Hume, „Esej o samobójstwie”, w: David Hume, Dialogi o religii naturalnej. Naturalna historia religii wraz z dodatkami, przeł. Anna Hocheldowa (Warszawa: Wydawnictwo PWN, 1962), - Jacek Hołówka, Etyka w dzziałaniu, (dowolne wydanie) - Leszek Kołakowski, Bajki różne. Opowieści bibilijne. Rozmowy z diabłem (dowolne wydanie) - Helen PluckroseJames Lindsa, Cyniczne teorie, Warszawa 2022 Odo Marquard, Rozstanie z filozofią pierwszych zasad, Teminu: Warszawa 1994 - U. Eco, R. Rorty, J. Culler, C. Brooke-Rose, Interpretacja i nadinterpretacja, podred. S. Colliniego, tłum. T. Biedroń, Kraków 1996 - Wilhelm Dilthey, Życie a nauki humanistyczne, w: Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych, przeł. Elżbieta PaczkowskaŁagowska, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2004. - Tzvetan Todorov, Ogród niedoskonały, przeł. Hanna Abramowicz i Jan Maria Kłoczowski, Czytelnik, Warszawa 2003. - Edmund Husserl, Kryzys nauk europejskich, przeł. Sławomira Walczewska, Wydawnictwo Rolewski, Toruń 1999. - Hans-Georg Gadamer, Kształcenie, Sensus communis, Władza sądzenia w: Prawda i metoda, przeł. Bogdan Baran, Inter Esse, Kraków 2003. - Joachim Ritter, Zadanie nauk humanistycznych w nowoczesnym społeczeństwie, przeł. Elżbieta Paczkowska-Łagowska, „Studia z Filozofii Niemieckiej” 1996, t. 2. |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na ocenę na podstawie kolokwiów, dwóch prac zaliczeniowych, aktywności na zajęciach ndst - poniżej 50% dst- 50-60%, dst plus- 61-70%, db- 71-80% db plus- 81-90%, bdb- 91-100% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Michalski | |
Prowadzący grup: | Rafał Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Michalski | |
Prowadzący grup: | Rafał Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Michalski | |
Prowadzący grup: | Rafał Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony jest przedstawieniu specyfiki nauk humanistycznych w ujęciu problemowym i historycznym |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest ukazanie specyfiki nauk humanistycznych w stosunku do nauk społecznych oraz przyrodniczych. Podczas zajęć omówiona zostanie rodowód nauk humanistycznych (renesansowy rodowód, znaczenie przełomu antypozytywistycznego), ich istota humanistyki, metody, jakimi się posługują, a także relacje łączące ją z innymi naukami i sferami życia, takimi jak polityka, technika, społeczeństwo, ale także prześledzić znaczenie pierwiastka humanistycznego we współczesnym świecie na przykładzie techniki, sztuki i medycyny. Dodatkowo omówiona zostanie historia europejskich uniwersytetów oraz ich dzisiejsza rola i znaczenia oraz potrzeba uzupełnienia wykształcenia o przedmioty humanistyczne. |
|
Literatura: |
- Michał P. Markowski, Humanistyka: wprowadzenie, w: Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Universitas 2013. - Allan Bloom, Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów, przeł. T. Bieroń, Zysk i Ska, Poznań 1997. - Leszek Kołakowski, Humaniści i przyrodoznawcy L. Kołakowski, Wielkie i małe kłopoty humanistów, [w:] Kultura i fetysze, Warszawa 1989 - Ernst Cassirer, Logika nauk o kulturze, przeł. Przemysław Parszutowicz, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2011 - Hannah Arendt, Kryzys edukacji, w: Pomiędzy czasem minionym i przyszłym, przeł. Mieczysław Godyń i Wojciech Madej, Aletheia 2011. - David Hume, „Esej o samobójstwie”, w: David Hume, Dialogi o religii naturalnej. Naturalna historia religii wraz z dodatkami, przeł. Anna Hocheldowa (Warszawa: Wydawnictwo PWN, 1962), - Jacek Hołówka, Etyka w dzziałaniu, (dowolne wydanie) - Leszek Kołakowski, Bajki różne. Opowieści bibilijne. Rozmowy z diabłem (dowolne wydanie) - Helen PluckroseJames Lindsa, Cyniczne teorie, Warszawa 2022 Odo Marquard, Rozstanie z filozofią pierwszych zasad, Teminu: Warszawa 1994 - U. Eco, R. Rorty, J. Culler, C. Brooke-Rose, Interpretacja i nadinterpretacja, podred. S. Colliniego, tłum. T. Biedroń, Kraków 1996 - Wilhelm Dilthey, Życie a nauki humanistyczne, w: Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych, przeł. Elżbieta PaczkowskaŁagowska, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2004. - Tzvetan Todorov, Ogród niedoskonały, przeł. Hanna Abramowicz i Jan Maria Kłoczowski, Czytelnik, Warszawa 2003. - Edmund Husserl, Kryzys nauk europejskich, przeł. Sławomira Walczewska, Wydawnictwo Rolewski, Toruń 1999. - Hans-Georg Gadamer, Kształcenie, Sensus communis, Władza sądzenia w: Prawda i metoda, przeł. Bogdan Baran, Inter Esse, Kraków 2003. - Joachim Ritter, Zadanie nauk humanistycznych w nowoczesnym społeczeństwie, przeł. Elżbieta Paczkowska-Łagowska, „Studia z Filozofii Niemieckiej” 1996, t. 2. |
|
Uwagi: |
tematyka zajęć może ulec drobnym modyfikacjom |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Michalski | |
Prowadzący grup: | Rafał Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony jest przedstawieniu specyfiki nauk humanistycznych w ujęciu problemowym i historycznym |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest ukazanie specyfiki nauk humanistycznych w stosunku do nauk społecznych oraz przyrodniczych. Podczas zajęć omówiona zostanie rodowód nauk humanistycznych (renesansowy rodowód, znaczenie przełomu antypozytywistycznego), ich istota humanistyki, metody, jakimi się posługują, a także relacje łączące ją z innymi naukami i sferami życia, takimi jak polityka, technika, społeczeństwo, ale także prześledzić znaczenie pierwiastka humanistycznego we współczesnym świecie na przykładzie techniki, sztuki i medycyny. Dodatkowo omówiona zostanie historia europejskich uniwersytetów oraz ich dzisiejsza rola i znaczenia oraz potrzeba uzupełnienia wykształcenia o przedmioty humanistyczne. |
|
Literatura: |
- Michał P. Markowski, Humanistyka: wprowadzenie, w: Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Universitas 2013. - Allan Bloom, Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów, przeł. T. Bieroń, Zysk i Ska, Poznań 1997. - Leszek Kołakowski, Humaniści i przyrodoznawcy L. Kołakowski, Wielkie i małe kłopoty humanistów, [w:] Kultura i fetysze, Warszawa 1989 - Ernst Cassirer, Logika nauk o kulturze, przeł. Przemysław Parszutowicz, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2011 - Hannah Arendt, Kryzys edukacji, w: Pomiędzy czasem minionym i przyszłym, przeł. Mieczysław Godyń i Wojciech Madej, Aletheia 2011. - David Hume, „Esej o samobójstwie”, w: David Hume, Dialogi o religii naturalnej. Naturalna historia religii wraz z dodatkami, przeł. Anna Hocheldowa (Warszawa: Wydawnictwo PWN, 1962), - Jacek Hołówka, Etyka w dzziałaniu, (dowolne wydanie) - Leszek Kołakowski, Bajki różne. Opowieści bibilijne. Rozmowy z diabłem (dowolne wydanie) - Helen PluckroseJames Lindsa, Cyniczne teorie, Warszawa 2022 Odo Marquard, Rozstanie z filozofią pierwszych zasad, Teminu: Warszawa 1994 - U. Eco, R. Rorty, J. Culler, C. Brooke-Rose, Interpretacja i nadinterpretacja, podred. S. Colliniego, tłum. T. Biedroń, Kraków 1996 - Wilhelm Dilthey, Życie a nauki humanistyczne, w: Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych, przeł. Elżbieta PaczkowskaŁagowska, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2004. - Tzvetan Todorov, Ogród niedoskonały, przeł. Hanna Abramowicz i Jan Maria Kłoczowski, Czytelnik, Warszawa 2003. - Edmund Husserl, Kryzys nauk europejskich, przeł. Sławomira Walczewska, Wydawnictwo Rolewski, Toruń 1999. - Hans-Georg Gadamer, Kształcenie, Sensus communis, Władza sądzenia w: Prawda i metoda, przeł. Bogdan Baran, Inter Esse, Kraków 2003. - Joachim Ritter, Zadanie nauk humanistycznych w nowoczesnym społeczeństwie, przeł. Elżbieta Paczkowska-Łagowska, „Studia z Filozofii Niemieckiej” 1996, t. 2. |
|
Uwagi: |
tematyka zajęć może ulec drobnym modyfikacjom |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.