Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Specyfika humanistyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2402-F-S1-1-SH
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Specyfika humanistyki
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: Filozofia I rok s1 - przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Całkowity nakład pracy studenta:

Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach – 30 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami – 7,5 godz., przygotowanie do zajęć – 37,5 godz. Razem: 75 godzin,

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Studenci znają i rozumieją na poziomie podstawowym rolę refleksji humanistycznej w kształtowaniu kultury

W2: Studenci znają i rozumieją historyczny charakter kształtowania się refleksji humanistycznej.

W3: Studenci znają podstawową terminologię nauk humanistycznych.

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Studenci potrafią zdefiniować i zastosować najważniejsze pojęcia dotyczące nauk humanistycznych.

U2: Studenci potrafią odróżnić założenia leżące u podstaw nauk humanistycznych od analogicznych założeń nauk przyrodniczych

U3: Studenci potrafią wskazać różnice pomiędzy założeniami wybranych metodologii nauk humanistycznych.

U4: Studenci dobierają strategie

U5 Studenci opanowują podstawowe narzędzia pracy humanisty

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Studenci identyfikują normatywne ugruntowanie różnych instytucji społecznych oraz normatywne uwarunkowania różnych zjawisk

społecznych.

K2: Studenci mają świadomość znaczenia i roli uniwersytetów.

K6 studenci potrafią korzystać ze źródeł w wybranym języku obcym

K7 studenci potrafią zastosować filozoficzne idee w opisywaniu i diagnozowaniu problemów współczesnej cywilizacji

Metody dydaktyczne:

konwersatorium, konsultacje.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- referatu
- seminaryjna

Skrócony opis:

Przedmiot poświęcony jest przedstawieniu specyfiki nauk humanistycznych w ujęciu problemowym i historycznym

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest ukazanie specyfiki nauk humanistycznych w stosunku do nauk społecznych oraz przyrodniczych. Podczas zajęć

omówiona zostanie rodowód nauk humanistycznych (renesansowy rodowód, znaczenie przełomu antypozytywistycznego), ich istota

humanistyki, metody, jakimi się posługują, a także relacje łączące ją z innymi naukami i sferami życia, takimi jak polityka, technika,

społeczeństwo, ale także prześledzić znaczenie pierwiastka humanistycznego we współczesnym świecie na przykładzie techniki, sztuki i

medycyny. Dodatkowo omówiona zostanie historia europejskich uniwersytetów oraz ich dzisiejsza rola i znaczenia oraz potrzeba

uzupełnienia wykształcenia o przedmioty humanistyczne.

Literatura:

- Michał P. Markowski, Humanistyka: wprowadzenie, w: Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Universitas 2013.

- Allan Bloom, Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów, przeł. T. Bieroń, Zysk i Ska, Poznań 1997.

- Leszek Kołakowski, Humaniści i przyrodoznawcy L. Kołakowski, Wielkie i małe kłopoty humanistów, [w:] Kultura i fetysze, Warszawa 1989

- Ernst Cassirer, Logika nauk o kulturze, przeł.

Przemysław Parszutowicz, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2011

- Hannah Arendt, Kryzys edukacji, w: Pomiędzy czasem minionym i przyszłym, przeł. Mieczysław Godyń i Wojciech Madej, Aletheia 2011.

- David Hume, „Esej o samobójstwie”, w: David Hume, Dialogi o religii naturalnej. Naturalna historia religii wraz z dodatkami, przeł. Anna Hocheldowa (Warszawa: Wydawnictwo PWN, 1962),

- Jacek Hołówka, Etyka w dzziałaniu, (dowolne wydanie)

- Leszek Kołakowski, Bajki różne. Opowieści bibilijne. Rozmowy z diabłem (dowolne wydanie)

- Helen PluckroseJames Lindsa, Cyniczne teorie, Warszawa 2022

Odo Marquard, Rozstanie z filozofią pierwszych zasad, Teminu: Warszawa 1994

- U. Eco, R. Rorty, J. Culler, C. Brooke-Rose, Interpretacja i nadinterpretacja, podred. S. Colliniego, tłum. T. Biedroń, Kraków 1996

- Wilhelm Dilthey, Życie a nauki humanistyczne, w: Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych, przeł. Elżbieta PaczkowskaŁagowska, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2004.

- Tzvetan Todorov, Ogród niedoskonały, przeł. Hanna Abramowicz i Jan Maria Kłoczowski, Czytelnik, Warszawa 2003.

- Edmund Husserl, Kryzys nauk europejskich, przeł. Sławomira Walczewska, Wydawnictwo Rolewski, Toruń 1999.

- Hans-Georg Gadamer, Kształcenie, Sensus communis, Władza sądzenia w: Prawda i metoda, przeł. Bogdan Baran, Inter Esse, Kraków

2003.

- Joachim Ritter, Zadanie nauk humanistycznych w nowoczesnym społeczeństwie, przeł. Elżbieta Paczkowska-Łagowska, „Studia z Filozofii

Niemieckiej” 1996, t. 2.

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie na ocenę na podstawie kolokwiów, dwóch prac zaliczeniowych, aktywności na zajęciach

ndst - poniżej 50%

dst- 50-60%,

dst plus- 61-70%,

db- 71-80%

db plus- 81-90%,

bdb- 91-100%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Michalski
Prowadzący grup: Rafał Michalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Michalski
Prowadzący grup: Rafał Michalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Michalski
Prowadzący grup: Rafał Michalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot poświęcony jest przedstawieniu specyfiki nauk humanistycznych w ujęciu problemowym i historycznym

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest ukazanie specyfiki nauk humanistycznych w stosunku do nauk społecznych oraz przyrodniczych. Podczas zajęć

omówiona zostanie rodowód nauk humanistycznych (renesansowy rodowód, znaczenie przełomu antypozytywistycznego), ich istota

humanistyki, metody, jakimi się posługują, a także relacje łączące ją z innymi naukami i sferami życia, takimi jak polityka, technika,

społeczeństwo, ale także prześledzić znaczenie pierwiastka humanistycznego we współczesnym świecie na przykładzie techniki, sztuki i

medycyny. Dodatkowo omówiona zostanie historia europejskich uniwersytetów oraz ich dzisiejsza rola i znaczenia oraz potrzeba

uzupełnienia wykształcenia o przedmioty humanistyczne.

Literatura:

- Michał P. Markowski, Humanistyka: wprowadzenie, w: Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Universitas 2013.

- Allan Bloom, Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów, przeł. T. Bieroń, Zysk i Ska, Poznań 1997.

- Leszek Kołakowski, Humaniści i przyrodoznawcy L. Kołakowski, Wielkie i małe kłopoty humanistów, [w:] Kultura i fetysze, Warszawa 1989

- Ernst Cassirer, Logika nauk o kulturze, przeł.

Przemysław Parszutowicz, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2011

- Hannah Arendt, Kryzys edukacji, w: Pomiędzy czasem minionym i przyszłym, przeł. Mieczysław Godyń i Wojciech Madej, Aletheia 2011.

- David Hume, „Esej o samobójstwie”, w: David Hume, Dialogi o religii naturalnej. Naturalna historia religii wraz z dodatkami, przeł. Anna Hocheldowa (Warszawa: Wydawnictwo PWN, 1962),

- Jacek Hołówka, Etyka w dzziałaniu, (dowolne wydanie)

- Leszek Kołakowski, Bajki różne. Opowieści bibilijne. Rozmowy z diabłem (dowolne wydanie)

- Helen PluckroseJames Lindsa, Cyniczne teorie, Warszawa 2022

Odo Marquard, Rozstanie z filozofią pierwszych zasad, Teminu: Warszawa 1994

- U. Eco, R. Rorty, J. Culler, C. Brooke-Rose, Interpretacja i nadinterpretacja, podred. S. Colliniego, tłum. T. Biedroń, Kraków 1996

- Wilhelm Dilthey, Życie a nauki humanistyczne, w: Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych, przeł. Elżbieta PaczkowskaŁagowska, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2004.

- Tzvetan Todorov, Ogród niedoskonały, przeł. Hanna Abramowicz i Jan Maria Kłoczowski, Czytelnik, Warszawa 2003.

- Edmund Husserl, Kryzys nauk europejskich, przeł. Sławomira Walczewska, Wydawnictwo Rolewski, Toruń 1999.

- Hans-Georg Gadamer, Kształcenie, Sensus communis, Władza sądzenia w: Prawda i metoda, przeł. Bogdan Baran, Inter Esse, Kraków

2003.

- Joachim Ritter, Zadanie nauk humanistycznych w nowoczesnym społeczeństwie, przeł. Elżbieta Paczkowska-Łagowska, „Studia z Filozofii

Niemieckiej” 1996, t. 2.

Uwagi:

tematyka zajęć może ulec drobnym modyfikacjom

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Michalski
Prowadzący grup: Rafał Michalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot poświęcony jest przedstawieniu specyfiki nauk humanistycznych w ujęciu problemowym i historycznym

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest ukazanie specyfiki nauk humanistycznych w stosunku do nauk społecznych oraz przyrodniczych. Podczas zajęć

omówiona zostanie rodowód nauk humanistycznych (renesansowy rodowód, znaczenie przełomu antypozytywistycznego), ich istota

humanistyki, metody, jakimi się posługują, a także relacje łączące ją z innymi naukami i sferami życia, takimi jak polityka, technika,

społeczeństwo, ale także prześledzić znaczenie pierwiastka humanistycznego we współczesnym świecie na przykładzie techniki, sztuki i

medycyny. Dodatkowo omówiona zostanie historia europejskich uniwersytetów oraz ich dzisiejsza rola i znaczenia oraz potrzeba

uzupełnienia wykształcenia o przedmioty humanistyczne.

Literatura:

- Michał P. Markowski, Humanistyka: wprowadzenie, w: Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Universitas 2013.

- Allan Bloom, Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów, przeł. T. Bieroń, Zysk i Ska, Poznań 1997.

- Leszek Kołakowski, Humaniści i przyrodoznawcy L. Kołakowski, Wielkie i małe kłopoty humanistów, [w:] Kultura i fetysze, Warszawa 1989

- Ernst Cassirer, Logika nauk o kulturze, przeł.

Przemysław Parszutowicz, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2011

- Hannah Arendt, Kryzys edukacji, w: Pomiędzy czasem minionym i przyszłym, przeł. Mieczysław Godyń i Wojciech Madej, Aletheia 2011.

- David Hume, „Esej o samobójstwie”, w: David Hume, Dialogi o religii naturalnej. Naturalna historia religii wraz z dodatkami, przeł. Anna Hocheldowa (Warszawa: Wydawnictwo PWN, 1962),

- Jacek Hołówka, Etyka w dzziałaniu, (dowolne wydanie)

- Leszek Kołakowski, Bajki różne. Opowieści bibilijne. Rozmowy z diabłem (dowolne wydanie)

- Helen PluckroseJames Lindsa, Cyniczne teorie, Warszawa 2022

Odo Marquard, Rozstanie z filozofią pierwszych zasad, Teminu: Warszawa 1994

- U. Eco, R. Rorty, J. Culler, C. Brooke-Rose, Interpretacja i nadinterpretacja, podred. S. Colliniego, tłum. T. Biedroń, Kraków 1996

- Wilhelm Dilthey, Życie a nauki humanistyczne, w: Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych, przeł. Elżbieta PaczkowskaŁagowska, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2004.

- Tzvetan Todorov, Ogród niedoskonały, przeł. Hanna Abramowicz i Jan Maria Kłoczowski, Czytelnik, Warszawa 2003.

- Edmund Husserl, Kryzys nauk europejskich, przeł. Sławomira Walczewska, Wydawnictwo Rolewski, Toruń 1999.

- Hans-Georg Gadamer, Kształcenie, Sensus communis, Władza sądzenia w: Prawda i metoda, przeł. Bogdan Baran, Inter Esse, Kraków

2003.

- Joachim Ritter, Zadanie nauk humanistycznych w nowoczesnym społeczeństwie, przeł. Elżbieta Paczkowska-Łagowska, „Studia z Filozofii

Niemieckiej” 1996, t. 2.

Uwagi:

tematyka zajęć może ulec drobnym modyfikacjom

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)