Wstęp do filozofii II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2402-F-S1-1-WDF2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0223) Filozofia i etyka
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do filozofii II |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Filozofia I rok s1 - przedmioty obowiązkowe Przedmioty z polskim językiem wykładowym |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Na czas pracy studentów składa się: - 30 godz. konwersatorium, - 30 godz. pracy własnej, w tym: przygotowanie się do zajęć (lektury, obserwacje, notatki), przygotowanie i napisanie pracy końcowej |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W10 - znają idee i argumenty wybranych klasycznych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism, K_W11 - znają ogólne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie, |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U14 - piszą proste rozprawki z samodzielnym doborem literatury K_U20 - rozumieją odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z różnych środowisk i kultur. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K02 - studenci są otwarci na nowe idee i gotowi do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów, K_K06 - rozumieją problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporu filozoficznego. |
Metody dydaktyczne: | Metody podające: opis, pogadanka, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, Metody poszukujące: biograficzna, doświadczeń, obserwacji, studium przypadku, sytuacyjna, seminaryjna |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium „Wstęp do filozofii - 2" jest wspólne przejrzenie zróżnicowanych sposobów rozumienia i uprawiania filozofii, z jakim można spotkać się od jej początków w antycznej Grecji, a także u mędrców chińskich czy w nauczaniu Buddy, aż po współczesność. Spróbujemy zastanowić się nad tym, co odróżnia filozofię od religii i nauki, a także - co mają one wspólnego. |
Pełny opis: |
Drugi moduł "Wstępu do Filozofii" uzupełnia i poszerza tematykę zajęć z poprzedniego semestru. Na przykładzie wspólnie wybranych tekstów z zakresu klasyki filozofii Zachodu, lektury fragmentów Advaity i podstaw buddyzmu, a także literatury pięknej, spróbujemy znaleźć odpowiedź na pytanie, czy pomimo wszelkich różnic można mówić o "jedności doświadczenia filozoficznego" (E. Gilson) albo o "jedności filozofii i wielości języków". |
Literatura: |
Proponowana literatura, z której wspólnie wybierzemy lektury (mogą okazać się inne dla każdego kolejnego kursu): - K. Jaspers, Wprowadzenie do filozofii, Wrocław 1998, fragmenty do wyboru - D. v. Hildebrand, Charakterystyczne cechy filozoficznego zapytywania i poznawania, Znaczenie filozofii dla człowieka, w: tegoż, Czym jest filozofia?, Kraków 2012, s. 183-217, 218-228, - E. Gilson, Jedność doświadczenia filozoficznego, Warszawa 1968, - Boecjusz, O pocieszeniu jakie daje filozofia (O pociechach filozofii) wyd. dowolne, - Platon, Państwo, ks. III-V, wyd. dowolne, Arystoteles, Zachęta do filozofii, wyd. dowolne - Arystoteles, Etyka Nikomachejska, Warszawa 1956, ks. I, II, VI, VIII, - Arystoteles, O duszy, ks. 2, 3 (rozdz. III-VIII) - P. Hadot, Filozofia jako ćwiczenie duchowe, Warszawa 2003, - P. Hadot, Twierdza wewnętrzna, Kęty 2004, - Epiktet, Encheiridion, Diatryby, Warszawa 1961: księga I,rozdz. I, O tym, co leży, a co nie leży w naszej mocy, s. 5-9; księga I, rozdz. XXX, Jakie środki zaradcze trzeba mieć pod ręką w razie przeciwności, s. 102-103; księga II, rozdz. XVIII, Jak należy walczyć z wyobrażeniami, s. 169-173; księga III, rozdz. III, Co jest przedmiotem zabiegów człowieka szlachetnego i w czym się najbardziej powinien ćwiczyć, s. 222-225; księga III, rodz. VIII, Jak się uzbrajać należy przeciwko zmysłowym wyobrażeniom, s. 238-239, - Epikur, w: Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, ks. X, wyd. dowolne lub pliki pdf: http://sady.up.krakow.pl/antfil.epikur.menoikeus.htm http://sady.up.krakow.pl/antfil.epikur.herodot.htm http://sady.up.krakow.pl/antfil.epikur.gmysli.htm - Marek Aureliusz, Rozmyślania, Warszawa 1984 albo Rozmyślania (do samego siebie), Warszawa 2011, - Czuang-tsy, Słowa bez słów, Wrocław 2003, - Lao Tsy, Droga, Wrocław 1992, - Rumi (Dżalal ad-Din ar-Rumi), Tęsknota, Wrocław 2004, - R. Tagore, Sadhana, Gdańsk 1993, - Thich Nhat Hanh, Zrozumieć nasz umysł, Warszawa 2008, - AVADHUTA GITA, spolszczył W. Sadurski https://wisarts.com/poem_avadhuta.html - D. T. Suzuki, Wprowadzenie do buddyzmu zen, wyd. dowolne, - Dalajlama, Świat buddyzmu tybetańskiego, Poznań 2015, - J. Krishnamurti, Samopoznanie. O medytacji, Sosnowiec 1995, fragmenty, - J. Krishnamurti, Wolność od znanego, Warszawa 1989, fragmenty - A. Huxley, Filozofia wieczysta, wyd. dowolne - W. Jäger, Życie nigdy się nie kończy, Warszawa 2011 - D. H. Thoreau, Obywatelskie nieposłuszeństwo, pdf lub inne wydania - G. Lakoff, M. Johnson, Metafory w naszym życiu, wyd. dowolne - L. Wittgenstein, O pewności, Warszawa 1993 lub pdf, - W. Kandynski, O duchowości w sztuce, E-book, - M. Buber, Ja i Ty, pdf (fragmenty) Proponowana literatura uzupełniająca: - K. Pawłowski, Lathe biosas. Żyj w ukryciu. Filozoficzne posłannictwo Epikura z Samos, Lublin2007, - M. Scott Peck, Droga rzadziej wędrowana, Poznań 2002, - A. Maslow, Motywacja i osobowość, W stronę psychologii istnienia, wyd. dowolne, - M. Csikszentmihalyi, Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia, wyd. dowolne, - B. Misiuna, Filozofie afirmacji, Warszawa 2007, - K. Dąbrowski, Dezintegracja pozytywna, Warszawa 1979, - T. Mazur, Fiasko. Podręcznik nieudanej egzystencji do szybkiego użytku, Warszawa 2012, - P. J. Vernezze, Don't worry, be Stoic. Antyczna mądrość na trudne czasy, Warszawa 2013, - L. Ferry, Człowiek-Bóg, czyli o sensie życia, Warszawa 1998, - L. Ferry, Jak żyć? Warszawa 2011, - A. Comte-Sponville, Duchowość ateistyczna. Wprowadzenie do duchowości bez Boga, Warszawa 2011, rozdz. III, fragmenty - A. Schweitzer, z mojego życia, Warszawa 1981, -I. Lazari-Pawłowska, Schweitzer, Warszawa 1976 F. Nietzsche, Ecce homo, wyd. dowolne; Listy, przeł. B. Baran, Kraków 1994; Pisma pozostałe, przeł. B. Baran, Kraków 2004. Literatura: - N. Kazantzakis, Grek Zorba, wyd. dowolne, - F. Kafka, Przemiana, wyd. dowolne, - L. Tołstoj, O życiu, Warszawa 2013, - J. Brodski, Pochwała nudy (esej) w: tegoż, Pochwała nudy, Kraków 2016, - F. O’Connor, Trudno o dobrego człowieka, w: tejże, Poczciwi wiejscy ludzie, Warszawa 1970 lub inne wydanie |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia kursu jest: - obecność na zajęciach (wg niepisanej zasady można opuścić dwa spotkania podczas semestru) - udział w dyskusji i poszukiwaniu rozwiązań problemów pojawiających się w tekstach omawianych na zajęciach (systematyczna, aktywna praca podczas zajęć może zwalniać studentów z obowiązku napisania pracy końcowej) - udzielenie odpowiedzi na pytania, przesyłane online podczas semestru - ewentualnie: pisemna praca końcowa (3-4 s. znormalizowanego wydruku). Jej temat uczestnicy zajęć wybierają samodzielnie i konsultują z osobą prowadzącą. Prowadzący służy pomocą także w doborze źródeł do pracy pisemnej. Do kryteriów oceny (oprócz oceny wkładu w dyskusję podczas zajęć i/lub oceny pracy pisemnej) zalicza się także samoocena studentów i ocena w grupie. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jolanta Żelazna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Żelazna | |
Prowadzący grup: | Jolanta Żelazna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Żelazna | |
Prowadzący grup: | Jolanta Żelazna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.