Estetyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2402-F-S1-2-ESTET |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0223) Filozofia i etyka
|
Nazwa przedmiotu: | Estetyka |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Filozofia II rok s1 - przedmioty obowiązkowe Przedmioty z polskim językiem wykładowym |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak (wskazana jest znajomość historii filozofii nowożytnej). |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny kontaktowe: 60 godzin 2. Godziny pracy indywidualnej: 90 godzin 3. Godziny potrzebne do zaliczenia ćwiczeń i egzaminu: 45 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W03, K_W07: Zna i rozumie metody interpretacji i kryteria wartościowania wytworów dziedzictwa kulturowego, z uwzględnieniem dawnych i współczesnych aspektów jego społecznej recepcji; |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U02, Potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi, metodami i pojęciami właściwymi dla nauk o sztuce; K_U06 Potrafi w sposób spójny i fachowy komunikować się z otoczeniem na tematy specjalistyczne z nauk o sztuce i ochrony dóbr kultury, z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, w języku polskim; K_U07 Jest przygotowany do prezentowania spójnej argumentacji i podjęcia dyskusji w zakresie problemów nauk o sztuce i dylematów ochrony dziedzictwa kulturowego. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K04 Jest wrażliwy na problematykę właściwego podejścia do materialnego dziedzictwa kulturowego, potrafi dostrzec i ocenić niewłaściwe postępowanie w tym zakresie; K_K06 Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny i/lub konwersatoryjny. Wykład w formie zdalnej, synchroniczne. Platforma Teams i Moodle. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aMlBKaCr36eplBEOmmH_i-9ooPhxLIdP6zs1Y4yjjfvM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=6fe67f4e-55d1-4d16-91d2-068e7458a7d6&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 Link do zajęć: Kliknij tutaj, aby dołączyć do spotkania<https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3aMlBKaCr36eplBEOmmH_i-9ooPhxLIdP6zs1Y4yjjfvM1%40thread.tacv2/1645714371167?context=%7b%22Tid%22%3a%22e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324%22%2c%22Oid%22%3a%225b38b1c4-7462-4b30-a9e4-4a36f65a4573%22%7d> https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=3418 |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do najważniejszych zagadnień estetyki filozoficznej, prezentacja klasycznych koncepcji estetyki nowożytnej i współczesnej. Problematyka prawdziwości sądów estetycznych, najważniejszych kategorii estetycznych, pojęcia dzieła sztuki. |
Pełny opis: |
Treścią kursu jest wyjaśnienie przedmiotu zainteresowania estetyki filozoficznej, specyfika pytania o problem prawdziwości sądów estetycznych, ewolucja pojęcia estetyki w historii filozofii, najważniejsze wartości estetyczne (piękno, wzniosłość, komizm, tragizm), antynomia sądu smaku, pojęcie bezinteresowności estetycznej i problem prawdziwości sądów estetycznych, wybrane zagadnienia historii estetyki, klasyczne koncepcje nowożytnej i współczesnej estetyki filozoficznej: Shaftesbury'ego, Burke'a, Hume'a, Kanta, Benjamina, Ortegi y Gasseta - w semestrze zimowym - oraz: Rousseau, Schiller, Goethe, Hegel, Levi-Strauss, Merleau-Ponty, Scheler, Gadamer, Sartre, Heidegger, Cassirer, Simmel - w semestrze letnim. Cele: uzyskanie podstawowej wiedzy o estetyce jako nauce o poznaniu zmysłowym oraz wartościach estetycznych a także na temat teorii dzieła sztuki. |
Literatura: |
Edmund Burke, Dociekania filozoficzne o pochoedzeniu naszych idei wzniosłości i piękna, przeł. P. Graff, Warszawa 1968. Dawid Hume, Sprawdzian smaku, w: Eseje, przeł. T. Tatarkiewiczowa, Warszawa 1955. Immanuel Kant, Krytyka władzy sądzenia, przeł. Cz. Gałecki, Waszawa 1986. José Ortega y Gasset, Dehumanizacja sztuki, w: Dehumanizacja sztuki i inne eseje, przeł. P. Niklowicz, Warszawa 1996. Shaftesbury, Moraliści, w: List o entuzjazmie. Moraliści, przeł. A. Grzeliński, Toruń 2007. Władysław Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, (dowolne wydanie). Mirosław Żelazny, Źródłowy sens pojęcia estetyka, Toruń 1994. Mirosław Żelazny, Estetyka filozoficzna, Toruń 2009. Pseudo–Longinos, O górności, W: Trzy poetyki klasyczne. Arystoteles, Horacy, Pseudo–Longinos, przeł. T. Sinko, Wrocław 1951. Adam Grzeliński, Angielski spór o istotę piękna. Koncepcje Shaftesbury’ego i Burke’a, Toruń 2001. Fryderyk Schiller, Kallias, czyli o pięknie, tłum. K. Kaśkiewicz, s. 53-67, Kęty 2007. Fryderyk Schiller, O wdzięku i godności, [w:] Listy o estetycznym wychowaniu człowieka i inne rozprawy, Warszawa 1972, s.193-277. Rousseau, J. J. Szkic o pochodzeniu języków, tłum. B. Banasiak, Kraków 2001. Hegel, Wstęp do estetyki [w:] Wykłady o estetyce, t. I, Warszawa 1964. Goethe J. W., O niemieckiej architekturze, tłum. Anna Palińaska [w:] Wybór pism estetycznych, red. T. Namowicz, Warszawa 1981, s. 67-80. Claude Levi-Strauss, Wiedza konkretu. [w:] Myśl nieoswojona, przeł. A. Zajączkowski, Warszawa 2001, s. 9-52. Literatura obowiązkowa: Max Scheler, O zjawisku tragiczności, [w:] Arystoteles, Hume, Scheler, O tragedii i tragiczności. Kraków 1976. Martin Heidegger, Źródło dzieła sztuki, przeł. L. Falkiewicz „Sztuka i filozofia" 1992. nr 5. lub [w:] Drogi lasu. przeł. J. Mizera, Fundacja Aletheia. Warszawa 1997. Ernest Cassirer, Sztuka. [w:] Esej o człowieku, przeł. A. Staniewska, Warszawa 1971, 1998. Simmel, G, Estetyka ciężkości, [w:] Most i drzwi, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa 2006, s. 86-93. Gadamer H.-G., Aktualność piękna, przeł. Krystyna Krzemieniowa, Warszawa 1993 (podrozdziały: Gra, Symbol, Święto). Sartre J.-P., Dzieło sztuki, [w:] tegoż., Wyobrażenie, Warszawa, s. 343-354. Merleau-Ponty M., Wątpienie Cezanne’a, [w:] J. Migasiński, Merleau-Ponty, Warszawa 1995. Kaśkiewicz, K., Wpływ francuskich estetyków naturalistycznych osiemnastego wieku na klasyczną estetykę niemiecką, Toruń 2010, s. 71-79, 282-292 (rozdziały dotyczące pojęcia wdzięku). |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: uczestnictwo i pytania po zakończeniu wykładu. Egzamin: egzamin ustny zakończeniu całego cyklu. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Kinga Kaśkiewicz, Krzysztof Wawrzonkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kinga Kaśkiewicz | |
Prowadzący grup: | Kinga Kaśkiewicz, Krzysztof Wawrzonkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT CW
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kinga Kaśkiewicz | |
Prowadzący grup: | Kinga Kaśkiewicz, Krzysztof Wawrzonkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kinga Kaśkiewicz | |
Prowadzący grup: | Kinga Kaśkiewicz, Krzysztof Wawrzonkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.