Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Teoria poznania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2402-F-S1-2-TEPO Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria poznania
Jednostka: Wydział Filozofii i Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Derra
Prowadzący grup: Aleksandra Derra, Maria Przybylska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem wykładu i uzupełniających go ćwiczeń jest autorskie przedstawienie i krytyczna interpretacja najważniejszych pojęć i problemów, dominujących teorii oraz palących kontrowersji współczesnej teorii poznania.

Tematyka wykładu zamyka się przede wszystkim w teoriach rozwijanych w wieku dwudziestym i obecnie, ale obejmuje także wybrane elementy historycznej spuścizny, która ukształtowała ten obszar badań filozoficznych.

Pełny opis:

Podstawowe bloki problemowe wykładu będą następujące:

1. Znaczenie pojęcia „epistemologia”. Podstawowe istniejące w tradycji filozoficznej nurty odpowiedzi na pytania: Czym jest wiedza”?, „Czy możemy zdobyć wiedzę”?, „Jak uzyskać wiedzę”?

2. Epistemologia znaturalizowana Willarda van Ormana Quine’a.

3. Realizm wewnętrzny Hilarego Putnama

4. Krytyka filozofii jako zwierciadła natury, słownik finalny i ironistka w filozofii Richarda Rorty’ego.

5. Psychosocjologia poznania naukowego Ludwika Flecka.

6. Koncepcja nomadycznego podmiotu Rosi Braidotti.

7. Założenia niedualizującego sposobu myślenia w ujęciu Josefa Mitterera.

8. Wiedza usytuowana i idea podmiotu w teorii Donny Haraway.

Literatura:

Przewodnik po epistemologii, red. Renata Ziemińska, Kraków: Wydawnictwo WAM 2013.

Panorama współczesnej filozofii, red. J. Hołówka, Bogdan Dzióbkowski, Warszawa: PWN 2016.

Horyzonty konstruktywizmu, red. Ewa Bińczyk, Aleksandra Derra, Janusz Grygieńć, Toruń: Wydawnictwo UMK 2015.

Uwagi:

Wykład będzie odbywał się synchronicznie online za pomocą MS Teams, warunki jego odbywania się zostaną ustalone na pierwszym spotkaniu organizacyjnym. Podobnie jak sposób egzaminowania, który zostanie dostosowany do możliwości osób studiujących. Informacje z linkiem zostaną przesłane za pomocą poczty usosa. Pierwsze zajęcia odbędą się 23 lutego 2021, 9.45-11.15.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (w trakcie)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Derra
Prowadzący grup: Aleksandra Derra, Jakub Krzeski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Celem wykładu i uzupełniających go ćwiczeń jest autorskie przedstawienie i krytyczna interpretacja najważniejszych pojęć i problemów, dominujących teorii oraz palących kontrowersji współczesnej teorii poznania.

Tematyka wykładu zamyka się przede wszystkim w teoriach rozwijanych w wieku dwudziestym i obecnie, ale obejmuje także wybrane elementy historycznej spuścizny, która ukształtowała ten obszar badań filozoficznych.

Pełny opis:

Podstawowe bloki problemowe wykładu będą następujące:

Dr hab. Aleksandra Derra, prof. UMK

• Znaczenie pojęcia „epistemologia”. Podstawowe istniejące w tradycji filozoficznej nurty odpowiedzi na pytania: Czym jest wiedza”?, „Czy możemy zdobyć wiedzę”?, „Jak uzyskać wiedzę”?

• Spór o prawdę. Klasyczne i nieklasyczne teorie prawdy

• Epistemologia znaturalizowana Willarda van Ormana Quine’a.

• Realizm wewnętrzny Hilarego Putnama

• Założenia niedualizującego sposobu myślenia w ujęciu Josefa Mitterera

Dr Jakub Krzeski

• Psychosocjologia poznania naukowego Ludwika Flecka.

• Szkoła edynburska i mocny program socjologii wiedzy Barry'ego Barnesa i Davida Bloora.

• Teoria aktora-sieci Bruno Latoura.

• Społeczne uwarunkowania poznania i jego uwikłanie w stosunki władzy na przykładzie dyskursu orientalistycznego (wiedza-władza; orientalizm; epistemologie południa; epistemobójstwo; dekolonizacja wiedzy).

• Wiedza usytuowana i idea podmiotu w teorii Donny Haraway.

• Koncepcja nomadycznego podmiotu Rosi Braidotti.

• Nowy materializm i koncepcja etyko-onto-epistemologii Karen Barad.

Literatura:

Wybrana literatura pomocnicza do wykładu:

Przewodnik po epistemologii, red. Renata Ziemińska, Kraków: Wydawnictwo WAM 2013.

Panorama współczesnej filozofii, red. J. Hołówka, Bogdan Dzióbkowski, Warszawa: PWN 2016.

Horyzonty konstruktywizmu, red. Ewa Bińczyk, Aleksandra Derra, Janusz Grygieńć, Toruń: Wydawnictwo UMK 2015.

Rick Dolphijn i Iris van der Tuin, Nowy materializm. Wywiady i kartografie, Gdańsk-Poznań-Warszawa: Fundacja Machina Myśli 2018.

Jan Woleński, Epistemologia: poznanie, prawda, wiedza, realizm, Warszawa: PWN 2014

Uwagi:

Tryb i warunki egzaminu oraz zaliczenia ćwiczeń zostaną przedstawione na pierwszych organizacyjnych zajęciach, uzgodnione z osobami studiującymi a następnie wpisane do usosa.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.