Bioetyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2402-F-S1-3-BE |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0223) Filozofia i etyka
|
Nazwa przedmiotu: | Bioetyka |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Filozofia III rok s1 - przedmioty obowiązkowe Przedmioty z polskim językiem wykładowym |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Nie dotyczy/brak |
Rodzaj przedmiotu: | kanon |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.): - udział w zajęciach – 30 godzin Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.), w tym: - czas przewidziany na konsultacje i pracę z nauczycielem akademickim – 10 godzin - czas potrzebny na przygotowanie się do zajęć – 5 godzin - czas potrzebny na powtórzenie materiału i przygotowania się do zaliczenia końcowego – 5 godzin Łącznie: 50 godz. (2 pkt. ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W1: student zna podstawowe teorie etyczno-filozoficzne i potrafi je wykorzystywać w procesie wnioskowania, wyjaśnienia i ocenie wybranych zagadnień, z którymi mierzy się bioetyka. K_W2: posiada znajomość przedmiotu bioetyki w sensie szerszym i węższym, jak też znajomość genezy bioetyki, w aspekcie etyczno-filozoficznym, prawnym oraz społecznym. K_W3: posiada wiedzę na temat kluczowych problemów natury bioetycznej, ich ewolucji oraz możliwości ich rozstrzygnięcia. K_W4: ma świadomość znaczenia wartościowania w bioetyce [w nawiązaniu do koncepcji Bauchampa, Childressa i Engelhardta]. K_W5: posiada zdolność argumentowania na rzecz czołowych stanowisk w bioetyce, tj. utylitarystycznego i personalistycznego. K_W6: posiada wiedzę dotyczącą takich zagadnień, jak wartość życia, godność ludzka, natura człowieka, status osobowy człowieka, jako kwestii leżących u podstaw szeregu sporów bioetycznych. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U1: student posiada umiejętność poprawnego rozpoznania teorii etyczno-filozoficznej i użycia argumentacji w jej ramach obowiązującej do rozstrzygania dylematów natury bioetycznej, w tym rozumie i ocenia zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz etyczne uwarunkowania chemii medycznej; K_U2: potrafi rozpoznać i poprawnie zastosować argumentację charakterystyczną dla danego typu bioetyki w otwartej dyskusji bioetycznej. K_U3: potrafi samodzielnie wnioskować, wyjaśniać i oceniać dylematy bioetyczne, z uwagi m. in. na ich rangę, stopień złożoności i odniesienie kulturowe [światopoglądowe i religijne]. K_U4: potrafi wskazać korelacje występujące między naukami współtworzących bioetykę, tj. na linii BIOLOGIA – PRAWO – FILOZOFIA [ETYKA]. K_U5: potrafi umiejętnie argumentować na rzecz, m. in. WARTOŚCI ŻYCIA, GODNOŚCI LUDZKEJ, NATURY CZŁOWIEKA, STATUSU OSOBOWEGO CZŁOWIEKA, w oparciu o daną koncepcję bioetyczną [np. utylitarystyczną, personalistyczną, czy też np. kulturową]. K_U6: potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę z zakresu bioetyki |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K1: student ma świadomość społecznej, kulturowej (w tym również światopoglądowej i religijnej), jak również prawnej roli i znaczenia dylematów natury bioetycznej nie tylko w sferze teoretycznych ich rozpoznań, ale przede wszystkim w wymiarze praktycznym. K_K2: potrafi w sposób refleksyjny i przemyślany opowiedzieć się ZA/PRZECIW danej technice, bądź technologii biomedycznej. K_K3: rozumie analizowane/wybrane zagadnienie bioetyczne i wyjaśnia je w oparciu o wybrany model teorii etycznej. K_K4: potrafi (w oparciu, o wiedzę wyniesioną z zajęć z zakresu bioetyki) właściwie rozdzielać argumentację stosowaną w bioetyce od argumentów nierzeczowych, często kreowanych przez środki masowego przekazu. K_K5: zna oraz przestrzega zasady i normy (etyczno-filozoficzne) stosowane do wyjaśniania, m. in. licznych dylematów społecznych, dba o zdrowie i środowisko naturalne. K_K6: rozumie etyczne i społeczne aspekty praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności. |
Metody dydaktyczne: | WAŻNE! _ Na zajęciach wykorzystane zostaną dwie metody dydaktyczne, tj. a) wykładu informacyjnego (opowiadania) - w celu przybliżenia słuchaczom problematyki bioetycznej [patrz: opis kursu] oraz b) metody konwersatoryjnej (pogadanki) - w celu przedyskutowania kwestii budzących ewentualne pytania, wątpliwości, czy kontrowersje |
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z pojęciem, przedmiotem, genezą a także strukturą bioetyki, w ramach szerszej myśli etyczno-filozoficznej. Zaprezentowanie wybranych/kluczowych problemów, z którymi mierzy się współczesna myśl bioetyczna, na tle współtworzących ją nauk ścisłych oraz nauk stosowanych. Omówienie przykładowych teorii etyczno filozoficznych w bioetyce, takich jak (przykładowo) ekocentryzm, antropocentryzm, biocentryzm, subiektywizm, obiektywizm, relatywizm, utylitaryzm, personalizm, kontraktalizm. Ukazanie istoty i znaczenia/roli bioetyki, w wymiarze teoretycznym i praktycznym (na wybranych przykładach). Prezentacja bazowych zasad bioetycznych i teorii etycznych aplikowanych do wyjaśniania dylematów etycznych. |
Pełny opis: |
1) Wprowadzenie do bioetyki a. Narodziny, geneza, ewolucja i charakterystyka bioetyki b. Etyki lekarskie przed "nastaniem bioetyki" c. Rozpoznania i analizy bioetyczne [w ramach m.in. biogenezy, bioterapii i tanatologii]. d. Wiodące „zasady bioetyczny” autorstwa m.in. Bauchampa, Childressa i Engelhardta. e. Bioetyka a eugenika. 2) Value of Life vs Sancity of Life – namysł nad wartością życia ludzkiego 3) Human Liberation vs Animal Liberation – spór o naturę ludzką 4) Spór wokół eksperymentów na zwierzętach (m.in. o roli komisji etycznych zajmujących się oceną etyczną prowadzonych badań na zwierzętach laboratoryjnych) 5) Bioetyka a biogeneza życia – próba zastosowania kategorii bioetycznych do wyjaśnienia problemów, które generuje dynamiczny rozwój nauk biomedycznych, w tym m. in. genetyki, biotechnologii oraz medycyny reprodukcyjnej. - przykładowe problemy: in vitro, klonowanie (m.in. reprodukcyjne) 6) Bioetyka a bioterapia – próba użycia kategorii bioetycznych do wyjaśnienia problemów, które rodzi dynamiczny rozwój technologii medycznych. - przykładowe problemy: aborcja, transplantologia 7) Bioetyka a tanatologia – próba zastosowania kategorii bioetycznych do eksplikacji, takich zagadnień, jak np.: eutanazja (czynna i bierna), samobójstwo (wspomagane, nie-wspomagane), tj. problemów natury suicydologicznej. - przykładowe problemy: eutanazja, samobójstwo wspomagane 8) Współczesne dylematy bioetyczne, m.in. zagadnienie medykalizacji życia ludzkiego, trans-humanizmu i post-humanizmu, technologii GMO. 9) Kodeksy etyczne a zagadnienie biojurysprudencji – rzecz o prawach i obowiązkach lekarza i pacjenta w kontekście dyskusji nad problemem paternalizmu medycznego i autonomii pacjenta. 10) Podsumowanie kursu |
Literatura: |
Przykładowa literatura przedmiotu: - Adamkiewicz M., Zagadnienie śmierci w bioetyce, Warszawa 2002; - Beauchamp L., Childress J.F., Zasady etyki medycznej, Warszawa 1995; - Bioetyka personalistyczna, red. Tadeusz Biesaga, Kraków 2006; - Bioetyka polska, red. T. Biesaga, Kraków 2004; - Bołoz W., Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007; - Bołoz W., Życie w ludzkich rękach: podstawowe zagadnienia bioetyczne, Warszawa 1997; - Chyrowicz B., Bioetyka i ryzyko: argument "równi pochyłej" w dyskusji wokół osiągnięć współczesnej genetyki, Lublin 2002; - Filipowicz A., Bioetyka: dialog w obronie życia, Warszawa 2002; - Gillon R., Etyka lekarska: problemy filozoficzne, Warszawa 1997; - Kurkowski J. L., Medycyna: bioetyka i polityka, Bielsko-Biała 2002; - Narodziny i śmierć. Bioetyka kulturowa wobec stanów granicznych życia ludzkiego, red. M. Gałuszko i K. Szewczyk, Warszawa-Łódź 2002; - Singer P., Etyka praktyczna, Warszawa 2003; - Singer P., O życiu i śmierci. Upadek etyki tradycyjnej, Warszawa 1994; - Seroczyńska M., Eutanazja i wspomagane samobójstwo na świecie, Kraków 2004; - Ślipko T., Granice życia. Dylematy współczesnej bioetyki, Kraków 1994; - Tokarczyk, R. A., Prawa narodzin, życia i śmierci: etyczne problemy współczesności, Lublin 1988; - Tulibacki W., Etyka i nauki biologiczne, Olsztyn 1994; - Ziemiński I., Zagadnienie śmierci w filozofii analitycznej, Lublin 1999; |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę (metody/kryteria do możliwego przedyskutowania) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy/brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Leźnicki | |
Prowadzący grup: | Marcin Leźnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Leźnicki | |
Prowadzący grup: | Marcin Leźnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Leźnicki | |
Prowadzący grup: | Marcin Leźnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.