Logika II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2402-F-S2-1-LOG2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Logika II |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.home.umk.pl/~pietrusz/#a2 |
Punkty ECTS i inne: |
12.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowe wiadomości z zakresu logiki |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów: 60 godzin ćwiczeń, 60 godzin wykładów 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, projektów, czytanie literatury: 90 godzin 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach): 40 godzin Łącznie: 250 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna sformułowania podstawowych praw teorii mnogości, potrafi podać ich uzasadnienie - K_W10 (wszechstronnie zna i dogłębnie rozumie wybrane kierunki i stanowiska współczesnej filozofii w zakresie jednego bloku głównych subdyscyplin filozoficznych: 1) logika, metafizyka, epistemologia, filozofia umysłu lub 2) etyka, filozofia polityki, filozofia społeczna, lub 3) estetyka, filozofia kultury). W2: zna podstawowe fakty dotyczące pojęcia nieskończoności, rozumie znaczenie tego pojęcia dla filozofii potrafi udowodnić wybrane twierdzenie dotyczące liczności podstawowych zbiorów liczbowych, zna własności działań na liczbach kardynalnych i uzasadniać te własności - K_W17 (ma gruntowną znajomość metod badawczych i strategii argumentacyjnych wybranej subdyscypliny filozoficznej). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi rozstrzygać, jaką liczebność mają przykładowe zbiory nieskończone, potrafi porównywać nieskończoności i wykonywać podstawowe operacje na liczbach kardynalnych - K_U03 (twórczo wykorzystuje wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji) U2: Potrafi dowieść wybranych metatwierdzeń z zakresu klasycznego rachunku kwantyfikatorów - K_U05 (analizuje złożone argumenty filozoficzne, identyfikuje składające się na nie tezy i założenia, ustala zależności logiczne i argumentacyjne między tezami) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: potrafi stosować nabytą podczas nauki wiedzę do analizy problemów kształtując nawyk precyzyjnego myślenia zarówno w formułowaniu tez, jak i ich uzasadnianiu, dokonuje samoanalizy przeprowadzanych argumentacji - K_K01 (zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego), K2: wypracowuje poczucie istotności refleksji logicznej dla nauki i życia społecznego. Uczy się rzetelności w pracy intelektualnej - K_K03 (dostrzega i formułuje problemy etyczne związane z własną pracą badawczą i publikacyjną odpowiedzialnością przed współpracownikami i innymi członkami społeczeństwa oraz wykazuje aktywność w rozwiązywaniu tych problemów). |
Metody dydaktyczne: | podające: - wykład informacyjny (konwencjonalny) - wykład konwersatoryjny - wykład problemowy, poszukujące: - ćwiczeniowa - klasyczna metoda problemowa, |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone będą następującym trzem głównym zagadnieniom: 1. Teoria zbiorów, teoria relacji i teoria mocy. 2. Teorie pierwszego rządu. Syntaktyczne i semantyczne ujęcie logiki kwantyfikatorów. 3. Logika modalna. |
Pełny opis: |
TEMATY: 1. Podstawowe wiadomości o teorii mnogości -- teorii zbiorów dystrybutywnych. 2. Podstawowe wiadomości z algebry zbiorów 3. Podstawy teorii relacji. Teoria częściowych porządków. 4. Pojęcie mocy. Twierdzenia Cantora. 5. Działania na liczbach kardynalnych. 6. Teorie pierwszego rządu. 7. Teorie pierwszego rządu z identycznością. 8. Syntaktyczne ujęcie logiki pierwszego rządu. 9. Pełność logiki pierwszego rządu. 10. Twierdzenie o pełności dla teorii pierwszego rzędu. Twierdzenia o dedukcji oraz dedukcja naturalna. 11. Operatory intensjonalne. Operatory modalne jako intensjonalne. 12. Inne przykłady operatorów intensjonalnych. Operatory przekonań i operatory epistemiczne (wiedzy). 13. Interpretacja operatorów modalnych w semantyce Kripkego. 14. Wprowadzenie do modalnej logiki zdań. 15. Konsekwencja semantyczna w semantyce Kripkego. 16. Pojęcie logiki modalnej jako podzbioru zbioru formuł. Podstawowe systemy modalnej logiki zdań. 17. Logiki normalne. Przykłady logik normalnych. 18. Logiki regularne i ich związek z logikami normalnymi. 19. Semantyka Kripkego dla logik normalnych oraz logik regularnych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa (materiały dostępne dla studentów): M. Nasieniewski, konspekt do przedmiotu Logika II Literatura uzupełniająca: 1. L. Borkowski, Logika formalna, PWN, Warszawa 1970 (lub inne wydania). 2. B.F. Chellas, Modal Logic. An Introduction, Cambridge University Press, Cambridge, 1980. 3. G. Priest, Introduction to Non-Classical Logic, Cambridge University Press, 2001. 2nd edition: Introduction to Non-Classical Logic: From If to Is, 4. E.J. Lemmon, "New foundations for Lewis modal systems”, The Journal of Symbolic Logic, vol. 22, nr 2 (1957), s. 176–186. 5. J. W. Garson, "Modal Logic for Philosophers" 2nd Edition, Cambridge University Press, Cambridge, 2013. 6. G. Hunter, Metalogika, PWN, Warszawa 1982. 7. E. Mendelson, Introduction to Mathematical Logic, CHAPMAN & HALL, London, 1997. 8. H. Rasiowa, Wstęp do matematyki współczesnej, PWN, Warszawa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia - sprawdzian pisemne na końcu każdego z semestru oraz aktywność na zajęciach. Wykład - egzamin pisemny (lub ustny, jeśli będzie możliwy; do wyboru). Kryteria oceniania (obowiązują zarówno w przypadku sprawdzianów pisemnych, jak i egzaminu pisemnego): ocena bdb od 90% do 100% puntów ocena db+ od 80% do 89% ocena db od 70% do 79% ocena dst+ od 60% do 69%, ocena dst od 50% do 59% ocena ndst do 49% |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Pietruszczak | |
Prowadzący grup: | Andrzej Pietruszczak | |
Strona przedmiotu: | http://www.home.umk.pl/~pietrusz/#a2 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Pietruszczak | |
Prowadzący grup: | Andrzej Pietruszczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Pietruszczak | |
Prowadzący grup: | Andrzej Pietruszczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Nasieniewski | |
Prowadzący grup: | Marek Nasieniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.