Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Komunikacja interpersonalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-117-PRSs1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0310) Nauki społeczne i psychologiczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Komunikacja interpersonalna
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy: Praca socjalna I rok s1- sem. letni
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

1,5 pkt ECTS - 30 godz. (1 godz. = 45 min.) czas spędzony na zajęciach

Praca własna studenta:

0,5 pkt ECTS - 7 godz. czas na lektury, przygotowanie się do zajęć

Efekty uczenia się - wiedza:

K_W05 - ma wiedzę o człowieku jako podmiocie myślącym i działającym, konstytuującym struktury społeczne oraz jego rozwoju społecznym

K_W06 - ma wiedzę o przyczynach, przejawach i skutkach problemów człowieka, które zaburzają jego psychiczne i społeczne funkcjonowanie

K_W07 ma wiedzę na temat metod, technik i środków pomocy jednostkom, grupom i środowiskom w celu wzmocnienia lub przywrócenia zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie

Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U03 potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizowania i dla rozumienia ludzkich zachowań ich motywów, wzorców i uwarunkowań.

K_U08 potrafi prawidłowo komunikować się i tworzyć konstruktywne, pomocowe relacje z osobami, grupami i środowiskami

K_U11 monitoruje przebieg i efekty własnych działań i innych oraz poddaje je ocenie z perspektywy profesjonalnej pracy socjalnej

K_U12 ma umiejętność rozumienia i analizowania podstawowych zjawisk społecznych

K_U14 potrafi inspirować pracowników socjalnych i ich podopiecznych do uczenia się przez całe życie

K_U15 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K01 jest gotów do odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania

K_K04 jest gotów do uzupełnienia i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności przydatnych w pracy socjalnej

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)

Metody dydaktyczne podające:

- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
- SWOT
- sytuacyjna

Skrócony opis:

Rozwijanie kompetencji z zakresu komunikacji interpersonalnej jest szczególnie ważne dla osób profesjonalnie pomagających m.in. pedagogów, psychologów, kuratorów, doradców, pracowników socjalnych. W ramach zajęć przekazywana jest wiedza teoretyczna, jak i praktyczna z zakresu komunikacji werbalnej i niewerbalnej, czynników wspomagających komunikację oraz barier w komunikacji.

Pełny opis:

Ćwiczenia obejmują zagadnienia szeroko rozumianej komunikacji interpersonalnej analizowane w kontekście pracy z różnymi beneficjentami pracy socjalnej. W ramach zajęć, mających formę warsztatową, student zdobywa wiedzę na temat zasad komunikacji werbalnej i niewerbalnej, czynników wspomagających i utrudniających proces komunikacji interpersonalnej, asertywności, powstawania i rozwiązywania sytuacji konfliktowych oraz pracy w grupie. Dzięki licznym ćwiczeniom, student będzie umiał zastosować poznaną wiedzę teoretyczną w praktyce, zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym.

Literatura:

McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się. Praca. Rodzina. Zabawa, Gdańsk 2007.

Król-Fijewska M., Trening asertywności, Warszawa 1992.Gordon T., Wychowanie bez porażek w praktyce, Warszawa 1994.

Gut J., Haman W., Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy, Warszawa 1995.

Johnson D.W., Podaj dłoń, Warszawa 1992.

Tease A. B., Mowa ciała, Poznań 2007

Eichelberger W., Pomóż sobie, Warszawa 1995.

Rees S., Graham R.S., Bądź sobą - trening asertywności, Warszawa 1995.

Stewart J., Mosty zamiast murów, Warszawa 2008.

Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Poznań 2012.

Carnegie D., Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi, Warszawa 2005.

Sikorki W., Niewerbalna komunikacja interpersonalna. Doskonalenie przez trening, Warszawa 2018.

Efekty uczenia się:

W wyniku przeprowadzonych ćwiczeń student:

- będzie w wyższym stopniu rozumiał podstawowe zagadnienia związane z komunikacją werbalną i niewerbalną

- pozna sposoby komunikacji z osobą potrzebującą pomocy z różnych środowisk, z którymi będzie miał kontakt w pracy socjalnej

- zdobędzie wiedze na temat zasad komunikacji werbalnej i niewerbalnej

- będzie rozumiał i umiał zastosować podstawowe zasady komunikacji interpersonalnej w pracy socjalnej

- będzie posiadał wiedzę na temat czynników wspomagających proces komunikacji interpersonalnej oraz będzie umiał zastosować tę wiedzę

- będzie posiadał wiedzę na temat czynników utrudniających proces komunikacji interpersonalnej oraz będzie umiał zastosować tę wiedzę

Metody i kryteria oceniania:

- Kolokwium sprawdzające teoretyczną i praktyczną wiedzę z zakresu komunikacji interpersonalnej

- Praktyczne sprawdzenie wiedzy z zakresu komunikacji interpersonalnej

- Aktywność na zajęciach

- Obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kławsiuć-Zduńczyk
Prowadzący grup: Anna Kławsiuć-Zduńczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kławsiuć-Zduńczyk
Prowadzący grup: Anna Kławsiuć-Zduńczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kławsiuć-Zduńczyk
Prowadzący grup: Anna Kławsiuć-Zduńczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)