Organizacje pozarządowe i wolontariat w pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-302-PRSs1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0923) Praca socjalna i doradztwo
|
Nazwa przedmiotu: | Organizacje pozarządowe i wolontariat w pracy socjalnej |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3cc32fdb4ef640febbc14ff86e2ee283%40thread.tacv2/conversations?groupId=fbbe302e-0685-4345-a781-795c304a40b5&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | podstawy pedagogiki i pracy socjalnej zajęcia będę prowadzone bezpośrednio - FtF Możliwe także zajęcia online przez dostępne na UMK narzędzia Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3cc32fdb4ef640febbc14ff86e2ee283%40thread.tacv2/conversations?groupId=fbbe302e-0685-4345-a781-795c304a40b5&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Konwersatorium: 15 h Godziny kontaktowe z udziałem prowadzącego – 15h Samokształcenie: 45h - czytanie literatury do przygotowania zajęć - 15h - przygotowanie prezentacji i jej korekty i poprawki – 15h - przygotowanie do udziału w zajęciach i refleksja po nich - 15h Konwersatorium: Całkowity nakład pracy: 60h (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Student ma wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi istotnymi dla realizacji zadań pomocy społecznej i pracy socjalnej w Polsce i wybranych krajach K_W03; W2. Student ma wiedzę na temat metod, technik i środków pomocy jednostkom, grupom i środowiskom w celu wzmocnienia, lub przywrócenia zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie K_W07; W3. Student ma wiedzę o głównych poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajach więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji K_W12. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. Student potrafi prawidłowo dostrzegać, nazywać i interpretować procesy i zjawiska społeczne (pedagogiczne, kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w obszarze pracy socjalnej i pomocy społecznej K_U01. U2. Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych zjawisk i procesów społecznych (wychowawczych, politycznych, prawnych, gospodarczych) istotnych dla funkcjonowania pracy socjalnej i pomocy społecznej w EU K_U02. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu pracownika socjalnego K_K04. K2. Student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności przydatne w pracy socjalnej K_K06. |
Metody dydaktyczne: | - konwersatorium z elementami wykładu problemowego - prezentacja multimedialna ppt - praca grupowa i indywidualna - studium dobrych praktyk i indywidualnych przypadków zajęcia będę prowadzone bezpośrednio Możliwe także zajęcia online przez dostępne na UMK narzędzia Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3cc32fdb4ef640febbc14ff86e2ee283%40thread.tacv2/conversations?groupId=fbbe302e-0685-4345-a781-795c304a40b5&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
W ramach konwersatorium omawiane będą poprzez analizę dobrych praktyk zasady funkcjonowania i możliwości współpracy z sektorem pozarządowym (NGO) oraz wolontariatem w obszarze ochrony zdrowia i pomocy społecznej. Szczególnie omawiane będą organizacje związane ze wsparciem i pomocą w różnych grupach wiekowych, a także z opieką paliatywną, wsparciem opiekunów rodzinnych i pomocą po stracie. Każdy ze studentów zaprezentuje NGO i Wolontariat w swoim obrzarze badawczym, związanym z realizowanym tematem pracy licencjackiej. |
Pełny opis: |
Organizacje pozarządowe (NGO) i wolontariat stanowią ważne elementy w obszarze ochrony zdrowia i pomocy społecznej. Poprzez partnerstwa międzysektorowe z udziałem sektora pozarządowego oraz zaangażowanie wolontariatu, działania podejmowane na rzecz jednostek, grup i środowisk w celu ich wzmocnienia czy aktywizacji, mogą być bardziej efektywne. Znajomość sektora NGO pozwoli na lepsze wykorzystanie jego potencjału w obszarze pomocy społecznej i organizacji wsparcia w środowiskach lokalnych. Dzięki znajomości zasad funkcjonowania wolontariatu, motywacji do jego podejmowania, stereotypów hamujących rozwój a także możliwości jego wykorzystania na rzecz jednostek i grup, wolontariat może stać się skutecznym narzędziem pracownika socjalnego i pedagoga. W czasie zajęć dobre praktyki z różnych obszarów pomoc społecznej będą prezentowane przez studentów, a szczególnie dokładnie omawiane będą organizacje związane z opieką paliatywno-hospicyjną, wsparciem opiekunów rodzinnych i pomocą po stracie. Organizacje pozarządowe (NGO) i wolontariat stanowią ważne elementy w obszarze ochrony zdrowia i pomocy społecznej. Poprzez partnerstwa międzysektorowe z udziałem sektora pozarządowego oraz zaangażowanie wolontariatu, działania podejmowane na rzecz jednostek, grup i środowisk w celu ich wzmocnienia czy aktywizacji, mogą być bardziej efektywne. Znajomość sektora NGO pozwoli na lepsze wykorzystanie jego potencjału w obszarze pomocy społecznej i organizacji wsparcia w środowiskach lokalnych. Dzięki znajomości zasad funkcjonowania wolontariatu, motywacji do jego podejmowania, stereotypów hamujących rozwój a także możliwości jego wykorzystania na rzecz jednostek i grup, wolontariat może stać się skutecznym narzędziem pracownika socjalnego i pedagoga. W czasie zajęć dobre praktyki z różnych obszarów pomoc społecznej będą prezentowane przez studentów, a szczególnie dokładnie omawiane będą organizacje związane z opieką paliatywno-hospicyjną, wsparciem opiekunów rodzinnych i pomocą po stracie. Treści merytoryczne 1. Wprowadzenie w tematykę, prezentacja kluczowych pojęć, podział zadań związanych z opisem dobrych praktyk współpracy. 2. NGO i wolontariat w PS -pomoc i wsparcie dzieci i młodzieży. 3-4. NGO i wolontariat w PS -pomoc i wsparcie uzależnionych. 5-6. NGO i wolontariat w PS -pomoc i wsparcie wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym (więźniowie, nieletni, osoby opuszczające ośrodki penitencjarne, bezdomni, itp.) 7-8-9. NGO i wolontariat w PS -pomoc i wsparcie osobom niesamodzielnym, niepełnosprawnym, u kresu życia, rodzinom sprawującym opiekę (respite care) i osobom po stracie i w żałobie. 10 Porównanie zaprezentowanych dobrych praktyk współpracy pracowników socjalnych z NGO i Wolontariatem w Polsce. Udostępnienie poprawionych prezentacji w plikach Teams, gotowych do końcowej oceny i wykorzystania przez grupę. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Piotr Krakowiak, Leszek Pawłowski, Volunteering in hospice and palliative care in Poland and Eastern Europe, w: The Changing Face of Volunteering in Hospice and Palliative Care, Editors: Ros Scott, Steven Howlett, Oxford University Press 2018, 83-100. Krakowiak Piotr, Skrzypińska Katarzyna, Damps-Konstańska Iwona, Jassem Ewa, Walls and barriers: Polish achievements and the challenges of transformation: building a hospice movement in Poland, Journal of Pain and Symptom Management; J. Pain Symptom Manag., Vol. 52 no. 4, 2016, s.600-604. P. Krakowiak, Wolontariat w opiece u kresu życia, Toruń 2012. M. Górecki, Podłoże motywacyjne pomocy wolontarystycznej, w: M. Konopczyński, W. Theiss, M. Winiarski (red.), Pedagogika społeczna. Przestrzenie życia i edukacji, Warszawa 2010. Literatura dodatkowa: A. M. Kola, K. M. Wasilewska-Ostrowska (red.), Wolontariat szansą rozwoju społecznego. Rekomendacje dla pracy socjalnej, Toruń 2012. B. Kromolicka (red. nauk.), Wolontariat w obszarze humanistycznych wyzwań opiekuńczych, Toruń 2005. A. Grzybowski, Znaczenie wolontariatu dla rozwoju społeczności lokalnych, w: A. Grzybowski (red.), Polityka społeczna samorządu terytorialnego - Poradnik praktyczny, Warszawa 2002. Pawłowski M. et al, Raport z badań – Bezdomność na Mazowszu, Warszawa 2014, Online: http://www.ipiss.com.pl/wp-content/uploads/downloads/2014/03/raport-z-badan.pdf M. Załuska, J. Boczoń (red.), Organizacje pozarządowe w społeczeństwie obywatelskim, Katowice 1998. K. Marzec-Holka (red.), Pracownicy socjalni i wolontariusze a możliwości reformy pomocy społecznej, Bydgoszcz 1998. Z. Wołk (red. nauk.), Instytucje pomocy w służbie ludziom, Zielona Góra 2003. B. Kromolicka, Wolontariat, W : T. Pilch (red. nauk.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 7, Warszawa 2008. P. Krakowiak, A. Modlińska, J. Binnebesel (red.), Podręcznik koordynatora wolontariatu hospicyjnego, Gdańsk, 2008. Z.Tokarski, Rola sił ludzkich w wolontariacie, w: K. Marzec-Holka, A. Rutkowska, M. Joachimowska (red.), Praca socjalna i polityka społeczna. Obszary współdziałania wobec wykluczenia społecznego, Bydgoszcz 2008. D. Moroń, Wolontariat w trzecim sektorze: prawo i praktyka, Wrocław, 2009. M. Brewiński, B. Skrzypczak (red.), Środowiskowe usługi społeczne- nowa perspektywa polityki i pedagogiki społecznej, Warszawa 2011. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Konwersatorium: W1, W2, W3, U1, K1; Osiągnięte efekty uczenia podczas konwersatorium zostaną ocenione na podstawie zaliczonego co najmniej na ocenę 3.0 (dostateczną) prezentacji dotyczącej analizy wybranej dobrej praktyki współpracy pracowników socjalnych i OPS z NGO i wolontariatem oraz pozytywnej oceny przygotowania prezentacji multimedialnej wg poniższych kryteriów: Metoda oceniania uwzględnia: Wykorzystaną bibliografię - 25% Wykorzystaną literaturę uzupełniającą i dobre praktyki -25 % Merytoryczny poziom zaprezentowanych treści -25% Ocena kompetencji ustnego zaprezentowania treści -25 % Kryteria oceniania dla pisemnych form prac zaliczeniowych i prezentacji, dotyczą wszystkich komponentów kolokwium. Jakość przygotowanie i przeprowadzenia prezentacji, akceptacja uwag i poprawek w końcowej prezentacji zarchiwizowanej w Teams. Powyżej 95 % ocena bardzo dobry 90 % ocena dobry plus 80 % ocena dobry 70 % ocena dostateczny plus 60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny. |
Praktyki zawodowe: |
nie przewidziano Możliwe także zajęcia online przez dostępne na UMK narzędzia Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3cc32fdb4ef640febbc14ff86e2ee283%40thread.tacv2/conversations?groupId=fbbe302e-0685-4345-a781-795c304a40b5&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Krakowiak | |
Prowadzący grup: | Piotr Krakowiak | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3cc32fdb4ef640febbc14ff86e2ee283%40thread.tacv2/conversations?groupId=fbbe302e-0685-4345-a781-795c304a40b5&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
zajęcia w roku akademickim 2021-2022 będę prowadzone online przez dostępne na UMK narzędzia Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3cc32fdb4ef640febbc14ff86e2ee283%40thread.tacv2/conversations?groupId=fbbe302e-0685-4345-a781-795c304a40b5&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
|
Uwagi: |
ONLINE zajęcia w roku akademickim 2021-2022 będę prowadzone online przez dostępne na UMK narzędzia Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3cc32fdb4ef640febbc14ff86e2ee283%40thread.tacv2/conversations?groupId=fbbe302e-0685-4345-a781-795c304a40b5&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Krakowiak | |
Prowadzący grup: | Piotr Krakowiak | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3cc32fdb4ef640febbc14ff86e2ee283%40thread.tacv2/conversations?groupId=fbbe302e-0685-4345-a781-795c304a40b5&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
zajęcia w roku akademickim 2021-2022 będę prowadzone online przez dostępne na UMK narzędzia Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3cc32fdb4ef640febbc14ff86e2ee283%40thread.tacv2/conversations?groupId=fbbe302e-0685-4345-a781-795c304a40b5&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
|
Uwagi: |
ONLINE zajęcia w roku akademickim 2021-2022 będę prowadzone online przez dostępne na UMK narzędzia Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3cc32fdb4ef640febbc14ff86e2ee283%40thread.tacv2/conversations?groupId=fbbe302e-0685-4345-a781-795c304a40b5&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.