Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Organizacje pozarządowe i wolontariat w pracy socjalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-302-PRSs1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0923) Praca socjalna i doradztwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Organizacje pozarządowe i wolontariat w pracy socjalnej
Jednostka: Wydział Filozofii i Nauk Społecznych
Grupy:
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3cc32fdb4ef640febbc14ff86e2ee283%40thread.tacv2/conversations?groupId=fbbe302e-0685-4345-a781-795c304a40b5&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

podstawy pedagogiki i pracy socjalnej


zajęcia będę prowadzone bezpośrednio - FtF


Możliwe także zajęcia online przez dostępne na UMK narzędzia Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3cc32fdb4ef640febbc14ff86e2ee283%40thread.tacv2/conversations?groupId=fbbe302e-0685-4345-a781-795c304a40b5&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Konwersatorium: 15 h

Godziny kontaktowe z udziałem prowadzącego – 15h


Samokształcenie: 45h

- czytanie literatury do przygotowania zajęć - 15h

- przygotowanie prezentacji i jej korekty i poprawki – 15h

- przygotowanie do udziału w zajęciach i refleksja po nich - 15h


Konwersatorium: Całkowity nakład pracy: 60h (2 ECTS)



Efekty uczenia się - wiedza:

W1. Student ma wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi istotnymi dla realizacji zadań pomocy społecznej i pracy socjalnej w Polsce i wybranych krajach K_W03;

W2. Student ma wiedzę na temat metod, technik i środków pomocy jednostkom, grupom i środowiskom w celu wzmocnienia, lub przywrócenia zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie K_W07;

W3. Student ma wiedzę o głównych poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajach więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji K_W12.


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1. Student potrafi prawidłowo dostrzegać, nazywać i interpretować procesy i zjawiska społeczne (pedagogiczne, kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w obszarze pracy socjalnej i pomocy społecznej K_U01.

U2. Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych zjawisk i procesów społecznych (wychowawczych, politycznych, prawnych, gospodarczych) istotnych dla funkcjonowania pracy socjalnej i pomocy społecznej w EU K_U02.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu pracownika socjalnego K_K04.

K2. Student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności przydatne w pracy socjalnej K_K06.


Metody dydaktyczne:

- konwersatorium z elementami wykładu problemowego

- prezentacja multimedialna ppt

- praca grupowa i indywidualna

- studium dobrych praktyk i indywidualnych przypadków


zajęcia będę prowadzone bezpośrednio


Możliwe także zajęcia online przez dostępne na UMK narzędzia Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3cc32fdb4ef640febbc14ff86e2ee283%40thread.tacv2/conversations?groupId=fbbe302e-0685-4345-a781-795c304a40b5&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324


Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- referatu
- seminaryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

W ramach konwersatorium omawiane będą poprzez analizę dobrych praktyk zasady funkcjonowania i możliwości współpracy z sektorem pozarządowym (NGO) oraz wolontariatem w obszarze ochrony zdrowia i pomocy społecznej.

Szczególnie omawiane będą organizacje związane ze wsparciem i pomocą w różnych grupach wiekowych, a także z opieką paliatywną, wsparciem opiekunów rodzinnych i pomocą po stracie.

Każdy ze studentów zaprezentuje NGO i Wolontariat w swoim obrzarze badawczym, związanym z realizowanym tematem pracy licencjackiej.

Pełny opis:

Organizacje pozarządowe (NGO) i wolontariat stanowią ważne elementy w obszarze ochrony zdrowia i pomocy społecznej. Poprzez partnerstwa międzysektorowe z udziałem sektora pozarządowego oraz zaangażowanie wolontariatu, działania podejmowane na rzecz jednostek, grup i środowisk w celu ich wzmocnienia czy aktywizacji, mogą być bardziej efektywne. Znajomość sektora NGO pozwoli na lepsze wykorzystanie jego potencjału w obszarze pomocy społecznej i organizacji wsparcia w środowiskach lokalnych. Dzięki znajomości zasad funkcjonowania wolontariatu, motywacji do jego podejmowania, stereotypów hamujących rozwój a także możliwości jego wykorzystania na rzecz jednostek i grup, wolontariat może stać się skutecznym narzędziem pracownika socjalnego i pedagoga. W czasie zajęć dobre praktyki z różnych obszarów pomoc społecznej będą prezentowane przez studentów, a szczególnie dokładnie omawiane będą organizacje związane z opieką paliatywno-hospicyjną, wsparciem opiekunów rodzinnych i pomocą po stracie.

Organizacje pozarządowe (NGO) i wolontariat stanowią ważne elementy w obszarze ochrony zdrowia i pomocy społecznej. Poprzez partnerstwa międzysektorowe z udziałem sektora pozarządowego oraz zaangażowanie wolontariatu, działania podejmowane na rzecz jednostek, grup i środowisk w celu ich wzmocnienia czy aktywizacji, mogą być bardziej efektywne. Znajomość sektora NGO pozwoli na lepsze wykorzystanie jego potencjału w obszarze pomocy społecznej i organizacji wsparcia w środowiskach lokalnych. Dzięki znajomości zasad funkcjonowania wolontariatu, motywacji do jego podejmowania, stereotypów hamujących rozwój a także możliwości jego wykorzystania na rzecz jednostek i grup, wolontariat może stać się skutecznym narzędziem pracownika socjalnego i pedagoga. W czasie zajęć dobre praktyki z różnych obszarów pomoc społecznej będą prezentowane przez studentów, a szczególnie dokładnie omawiane będą organizacje związane z opieką paliatywno-hospicyjną, wsparciem opiekunów rodzinnych i pomocą po stracie.

Treści merytoryczne

1. Wprowadzenie w tematykę, prezentacja kluczowych pojęć, podział zadań związanych z opisem dobrych praktyk współpracy.

2. NGO i wolontariat w PS -pomoc i wsparcie dzieci i młodzieży.

3-4. NGO i wolontariat w PS -pomoc i wsparcie uzależnionych.

5-6. NGO i wolontariat w PS -pomoc i wsparcie wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym (więźniowie, nieletni, osoby opuszczające ośrodki penitencjarne, bezdomni, itp.)

7-8-9. NGO i wolontariat w PS -pomoc i wsparcie osobom niesamodzielnym, niepełnosprawnym, u kresu życia, rodzinom sprawującym opiekę (respite care) i osobom po stracie i w żałobie.

10 Porównanie zaprezentowanych dobrych praktyk współpracy pracowników socjalnych z NGO i Wolontariatem w Polsce. Udostępnienie poprawionych prezentacji w plikach Teams, gotowych do końcowej oceny i wykorzystania przez grupę.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Piotr Krakowiak, Leszek Pawłowski, Volunteering in hospice and palliative care in Poland and Eastern Europe, w: The Changing Face of Volunteering in Hospice and Palliative Care, Editors: Ros Scott, Steven Howlett, Oxford University Press 2018, 83-100.

Krakowiak Piotr, Skrzypińska Katarzyna, Damps-Konstańska Iwona, Jassem Ewa, Walls and barriers: Polish achievements and the challenges of transformation: building a hospice movement in Poland, Journal of Pain and Symptom Management; J. Pain Symptom Manag., Vol. 52 no. 4, 2016, s.600-604.

P. Krakowiak, Wolontariat w opiece u kresu życia, Toruń 2012.

M. Górecki, Podłoże motywacyjne pomocy wolontarystycznej, w: M. Konopczyński, W. Theiss, M. Winiarski (red.), Pedagogika społeczna. Przestrzenie życia i edukacji, Warszawa 2010.

Literatura dodatkowa:

A. M. Kola, K. M. Wasilewska-Ostrowska (red.), Wolontariat szansą rozwoju społecznego. Rekomendacje dla pracy socjalnej, Toruń 2012.

B. Kromolicka (red. nauk.), Wolontariat w obszarze humanistycznych wyzwań opiekuńczych, Toruń 2005.

A. Grzybowski, Znaczenie wolontariatu dla rozwoju społeczności lokalnych, w: A. Grzybowski (red.), Polityka społeczna samorządu terytorialnego - Poradnik praktyczny, Warszawa 2002.

Pawłowski M. et al, Raport z badań – Bezdomność na Mazowszu, Warszawa 2014, Online: http://www.ipiss.com.pl/wp-content/uploads/downloads/2014/03/raport-z-badan.pdf

M. Załuska, J. Boczoń (red.), Organizacje pozarządowe w społeczeństwie obywatelskim, Katowice 1998.

K. Marzec-Holka (red.), Pracownicy socjalni i wolontariusze a możliwości reformy pomocy społecznej, Bydgoszcz 1998.

Z. Wołk (red. nauk.), Instytucje pomocy w służbie ludziom, Zielona Góra 2003.

B. Kromolicka, Wolontariat, W : T. Pilch (red. nauk.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 7, Warszawa 2008.

P. Krakowiak, A. Modlińska, J. Binnebesel (red.), Podręcznik koordynatora wolontariatu hospicyjnego, Gdańsk, 2008.

Z.Tokarski, Rola sił ludzkich w wolontariacie, w: K. Marzec-Holka, A. Rutkowska, M. Joachimowska (red.), Praca socjalna i polityka społeczna. Obszary współdziałania wobec wykluczenia społecznego, Bydgoszcz 2008.

D. Moroń, Wolontariat w trzecim sektorze: prawo i praktyka, Wrocław, 2009.

M. Brewiński, B. Skrzypczak (red.), Środowiskowe usługi społeczne- nowa perspektywa polityki i pedagogiki społecznej, Warszawa 2011.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Konwersatorium: W1, W2, W3, U1, K1;

Osiągnięte efekty uczenia podczas konwersatorium zostaną ocenione na podstawie zaliczonego co najmniej na ocenę 3.0 (dostateczną) prezentacji dotyczącej analizy wybranej dobrej praktyki współpracy pracowników socjalnych i OPS z NGO i wolontariatem oraz pozytywnej oceny przygotowania prezentacji multimedialnej wg poniższych kryteriów:

Metoda oceniania uwzględnia:

Wykorzystaną bibliografię - 25%

Wykorzystaną literaturę uzupełniającą i dobre praktyki -25 %

Merytoryczny poziom zaprezentowanych treści -25%

Ocena kompetencji ustnego zaprezentowania treści -25 %

Kryteria oceniania dla pisemnych form prac zaliczeniowych i prezentacji, dotyczą wszystkich komponentów kolokwium. Jakość przygotowanie i przeprowadzenia prezentacji, akceptacja uwag i poprawek w końcowej prezentacji zarchiwizowanej w Teams.

Powyżej 95 % ocena bardzo dobry

90 % ocena dobry plus

80 % ocena dobry

70 % ocena dostateczny plus

60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny.

Praktyki zawodowe:

nie przewidziano

Możliwe także zajęcia online przez dostępne na UMK narzędzia Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3cc32fdb4ef640febbc14ff86e2ee283%40thread.tacv2/conversations?groupId=fbbe302e-0685-4345-a781-795c304a40b5&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Krakowiak
Prowadzący grup: Piotr Krakowiak
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3cc32fdb4ef640febbc14ff86e2ee283%40thread.tacv2/conversations?groupId=fbbe302e-0685-4345-a781-795c304a40b5&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

zajęcia w roku akademickim 2021-2022 będę prowadzone online przez dostępne na UMK narzędzia Teams

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3cc32fdb4ef640febbc14ff86e2ee283%40thread.tacv2/conversations?groupId=fbbe302e-0685-4345-a781-795c304a40b5&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324

Uwagi:

ONLINE

zajęcia w roku akademickim 2021-2022 będę prowadzone online przez dostępne na UMK narzędzia Teams

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3cc32fdb4ef640febbc14ff86e2ee283%40thread.tacv2/conversations?groupId=fbbe302e-0685-4345-a781-795c304a40b5&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Krakowiak
Prowadzący grup: Piotr Krakowiak
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3cc32fdb4ef640febbc14ff86e2ee283%40thread.tacv2/conversations?groupId=fbbe302e-0685-4345-a781-795c304a40b5&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

zajęcia w roku akademickim 2021-2022 będę prowadzone online przez dostępne na UMK narzędzia Teams

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3cc32fdb4ef640febbc14ff86e2ee283%40thread.tacv2/conversations?groupId=fbbe302e-0685-4345-a781-795c304a40b5&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324

Uwagi:

ONLINE

zajęcia w roku akademickim 2021-2022 będę prowadzone online przez dostępne na UMK narzędzia Teams

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3cc32fdb4ef640febbc14ff86e2ee283%40thread.tacv2/conversations?groupId=fbbe302e-0685-4345-a781-795c304a40b5&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)