Bajkoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-OG-BwPzDM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Bajkoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Zajęcia ogólnouniwersyteckie w języku polskim oferowane przez WFiNS |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza o rozwoju człowieka w sferze biologicznej, psychicznej i społecznej. Rozumowanie dedukcyjne, dokonywanie syntezy, asymilowanie wiedzy i umiejętności praktycznych. Wrażliwość na problemy drugiego człowieka, otwartość na odmienne poglądy, motywacja do pracy nad sobą, umiejętność współpracy w zespole. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: 30h - 4 ECTS (synchroniczne 25, asynchronicznie 5) konsultacje e-mailowe 2 h. 2.Czas poświęcony na pracę indywidualną: czytanie literatury merytorycznej i metodycznej 30h; zebranie i wybór materiałów metodycznych do zajęć 20 h; 3.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: przygotowanie się do zaliczenia na ocenę 20 h |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W13 ma uporządkowaną wiedzę na temat bajkoterapii i jej podstaw teoretycznych, a także potrzeb rozwojowych dzieci, lęków wieku przedszkolnego i wczesnoszkolnego. K_W16 ma wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań w zakresie: Typów bajek terapeutycznych i ich zastosowania, lęków dziecięcych oraz ich przyczyn, podstawowych elementów bajki terapeutycznej oraz jej funkcji a także literatury dotyczącej metody. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U09 potrafi ocenić przydatność oraz samodzielnie zastosować metodę, doboru konkretnych utworów w celu redukcji negatywnego napięcia emocjonalnego wywoływanego przez konkretne sytuacje. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K03 ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym wymagającym wsparcia nauczyciela, pedagoga, wychowawcy K_K08 odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć jest poznanie metody bajkoterapii, która poprzez dostarczenie dziecku zastępczego doświadczenia służy wypracowaniu przez niego efektywnych strategii radzenia sobie w sytuacjach trudnych emocjonalnie, sprzyjając redukcji negatywnego napięcia emocjonalnego. Zajęcia mają na celu zapoznanie z pojęciem, rozwojem, sposobami pracy, znaczeniem bajkoterapii, a także wskazanie konkretnych autorów, badaczy, tytułów do pracy z literaturą. Pozwali to zrozumieć sposób odbioru tekstu pisanego przez dziecko. Studenci/Studentki zdobędą wiedzę praktyczną niezbędną w pracy z dzieckiem, opartą na konkretnych przykładach i nauczą się doboru odpowiedniej bajki, opowiadania i innych tekstów adekwatnie do konkretnej sytuacji problemowej. |
Pełny opis: |
1. Literatura dziecięca. Metody pracy z tekstem literackim. 2. Czym jest bajkoterapia? 3. Bajkoterapia a dziecięce lęki. 4. Bajka relaksacyjna. 5. Spectrum oddziaływań baśni. 5. Literatura terapeutyczna w praktyce. 6. Bajka psychoedukacyjna. 7. Zajęcia w terenie - wyjście do Ośrodka Czytelnictwa Osób Chorych i Niepełnosprawnych (w ramach możliwości) |
Literatura: |
- Bartnicka-KierylakA., Świtaj-Wirtek K., Scenariusze zajęć z elementami bajkoterapii, Warszawa 2017. - Baluch A.,365 bajek na każdy dzień: słoneczko opowiada... historyjki na dzień dobry, Poznań 2016. - Gudro-Homicka M., Jak rozwijać aktywność twórczą dzieci i młodzieży : drama w nauczaniu, wychowaniu i biblioterapii, Warszawa 2015. - Kendall Ph.C., Terapia dzieci i młodzieży. Procedury poznawczo-behawioralne, przeł. R. Andruszko, Kraków 2010. - Symonowicz-Jabłońska, Baśniowość w kulturze popularnej jako wyzwanie edukacyjne, Toruń 2016. - Bajkoterapia czyli dla małych i dużych o tym, jak bajki mogą pomagać, Warszawa 2009 (praca zbiorowa) - Barthes R., Mitologie, przeł. A. Dziadek,Warszawa 2008. - Molicka M., Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Poznań 2002. - Molicka M., Bajki terapeutyczne, Poznań 1999. - Symonowicz-Jabłońska I., Baśń w życiu dziecka, [w:] Człowiek integralny. Holistyczna wizja człowieczeństwa, pod red. Haliny Romanowskiej-Łakomy, Hanny Kędzierskiej, Warszawa 2009, s. 193-202. |
Metody i kryteria oceniania: |
K_K08 - Aktywny udział w zajęciach (oceny cząstkowe) w tym frekwencja K_W13, K_W16, K_U09, K_K03 - Kolokwium: wymagany próg na ocenę dostateczną – powyżej 60%, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry lub przygotowanie prezentacji tematycznej. Napisanie bajki terapeutycznej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.