Dzieje wychowania w rodzinie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-OG-DWwR |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0310) Nauki społeczne i psychologiczne
|
Nazwa przedmiotu: | Dzieje wychowania w rodzinie |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Zajęcia ogólnouniwersyteckie oferowane przez WFiNS |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Legitymowanie się przez studentów ogólną wiedzą historyczną. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 35 godzin kontaktowych ( w tym 30 godzin wykładu i 5 godzin konsultacji związanych z przygotowaniami do egzaminu) 5 godzin pracy własnej na opanowanie treści wykładów 30 godzin na zapoznanie się z treścią zalecanych lektur 30 godzin na przygotowanie dodatkowej prezentacji wymaganej na egzaminie Łącznie: 100 godzin - 4 pkt ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W 1: -student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat rodziny jako środowiska wychowawczego |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U 1: -student potrafi identyfikować specyfikę ról i funkcji rodziny z poszczególnymi okresami historycznymi U 2:- potrafi wyjaśnić zależności pomiędzy sytuacją społeczną i kulturową danego okresu a istniejącym wówczas systemem wychowania w rodzinie U3: -porównuje i uogólnia sytuację rodziny jako środowiska wychowawczego w poszczególnych okresach historycznych |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K 1: -student jest wrażliwy na sprawy wychowawcze i edukacyjne K 2: - docenia znaczenie wychowania w rodzinie dla właściwego rozwoju jednostki |
Metody dydaktyczne: | wykład problemowy |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - referatu |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą dziejów wychowania w rodzinie od okresu starożytności do początków wieku XX. Problematyka zajęć obejmuje takie zagadnienia jak przemiany roli i funkcji rodziny w poszczególnych okresach historycznych oraz ewolucja ról członków rodziny – ojca, matki, dzieci, dziadków i najbliższych krewnych. |
Pełny opis: |
Wykład prezentuje przemiany zachodzące w życiu rodzinnym mieszkańców Europy (ze szczególnym uwzględnieniem Polski) w okresie od starożytności do wieku XX. Słuchacze poznają czynniki, które w poszczególnych epokach historycznych wywierały znaczący wpływ na zmiany w postrzeganiu roli i funkcji rodziny. W trakcie zajęć studenci zostaną zaznajomieni z zasadami obowiązującymi w życiu rodzinnym reprezentantów różnych stanów społecznych. Wykład dotyczy także przemian w postrzeganiu miejsca dziecka w rodzinie oraz dokonujących się zmian w definiowaniu roli ojca i matki. |
Literatura: |
Literatura- wybrane przykłady: 1. Aries P., Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych czasach,, Gdańsk 1995. 2. Bołdyrew A., Matka i dziecko w rodzinie polskiej. Ewolucja modelu życia rodzinnego w latach 1795-1918, Warszawa 2008. 3. Dziecko w rodzinie i społeczeństwie. T. 2, Dzieje nowożytne / red. K. Jakubiak, W. Jamrożek, Bydgoszcz 2002. 4. Historia życia prywatnego, t. I-V, wyd. I, Wrocław, Warszawa, Kraków 1998 (wyd. II, 2005-2006) 5. Mężczyzna w rodzinie i społeczeństwie- ewolucja ról w kulturze polskiej i europejskiej, t.1-2 ( red. K. Kabacińska, K. Ratajczak, E. Głowacka-Sobiech, J. Gulczyńska, Poznań 2010). 6. Nauczanie domowe dzieci polskich od XVIII do XX wieku: zbiór studiów, red. K. Jakubiak, A. Winiarz, Bydgoszcz 2004. 7. Od narodzin do wieku dojrzałego. Dzieci i młodzież w Polsce, cz. 1-2, (red. M. Dąbrowska, A. Klonder, E. Mazur), Warszawa 2002-2003. 8. Pachocka A. , Dzieciństwo we dworze szlacheckim w I połowie XIX wieku, Kraków 2009. 9. Partnerka, matka, opiekunka: status kobiety w dziejach nowożytnych od XVI do XX wieku, red. K. Jakubiak, Bydgoszcz 2000. 10. Wałęga A., Rodziny polskie wobec wyzwań i zagrożeń pierwszej połowy XX wieku (w świetle "Szkoły"), "Wychowanie w Rodzinie" 2016, T. 14, s. 209-230. 11. Wałęga A., O zadaniach wychowawczych rodziny: koncepcje współpracowników czasopisma "Szkoła", "Wychowanie w Rodzinie" 2014, T. 10, s. 137-158. 12.Wychowanie w rodzinie polskiej od schyłku XVIII do połowy XX wieku : zbiór studiów, red. K. Jakubiak i A. Winiarz, Bydgoszcz 2000. 13. Żołądź-Strzelczyk D., Dziecko w dawnej Polsce, Poznań 2006 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie egzaminu ustnego: obowiązuje znajomość treści wykładów i wybranych lektur. Na podstawie lektur student przygotowuje wystąpienie dotyczące wychowania w rodzinie w wybranej przez siebie grupie społecznej i epoce. Na zaliczenie egzaminu składają się zatem dwa równorzędne elementy: opanowanie informacji ogólnych, przekazywanych na wykładach (50 % oceny końcowej, próg zaliczenia 60 %, 61-70 dst plus, 71-80 % db, 81-90 % db plus, 91-100 % bdb) oraz własna praca i umiejętność jej zaprezentowania (50 % oceny końcowej, tu oceniana jest przede wszystkim podstaw bibliograficzna oraz sposób prezentacji przygotowanych treści). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wałęga | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wałęga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.