Historia czasopiśmiennictwa dla dzieci i młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-OG-HCDM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0310) Nauki społeczne i psychologiczne
|
Nazwa przedmiotu: | Historia czasopiśmiennictwa dla dzieci i młodzieży |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Zajęcia ogólnouniwersyteckie oferowane przez WFiNS |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Posiadanie przez studentów ogólnej wiedzy historycznej. |
Całkowity nakład pracy studenta: | - 35 godzin kontaktowych (wykłady 30 godzin i 5 godzin konsultacji związanych z przygotowaniem się studentów do egzaminu), -15 godzin pracy własnej na przyswojenie treści wykładów, -25 godzin na zapoznanie się z treścią zalecanych lektur, -25 godzin na przygotowanie prezentacji dotyczącej prasy dziecięcej i młodzieżowej w Polsce. Łącznie: 100 godz. (4 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: - student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat historii czasopiśmiennictwa dla dzieci i młodzieży w Polsce |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1:- student potrafi identyfikować rolę czasopism pod względem kształtowania postaw moralnych i estetycznych młodych odbiorców U2:- potrafi wyjaśnić zależności pomiędzy sytuacją społeczną i kulturową danego okresu a przekazem płynącym z piśmiennictwa dla dzieci i młodzieży U3:-porównuje i uogólnia rolę czasopism w poszczególnych okresach historycznych |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: student jest wrażliwy na sprawy wychowawcze i edukacyjne |
Metody dydaktyczne: | wykład problemowy |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Wykład prezentuje historię czasopiśmiennictwa dla dzieci i młodzieży w Polsce i obejmuje zarówno początki kształtowania się prasy dziecięcej i młodzieżowej, lata największego rozwoju tego rodzaju prasy, jak również ukazuje najważniejsze tendencje występujące po 1980 roku. |
Pełny opis: |
Czasopisma dla dzieci i młodzieży odgrywały ważną rolę zarówno pod względem kształtowania postaw moralnych i estetycznych młodych odbiorców, jak i formowania nowego modelu literatury dla tej grupy odbiorców. Z drugiej strony periodyki te umożliwiały start wielu młodym pisarzom specjalizującym się w tego rodzaju literaturze. Czasopiśmiennictwo dla dzieci i młodzieży oddziaływało na szerokie rzesze odbiorców, jak również przygotowywało zarówno odbiorców innych, poważniejszych treści literackich, jak i do rozumienia ówczesnej problematyki wychowawczej. Warto także podkreślić, że redakcje tych pism chętnie włączały się w proces realizacji programów szkolnych i reagowały na bieżące potrzeby społeczne. Początek XX wieku to czas wzmożonego powstawania pism dla tej kategorii wiekowej odbiorców. Wykład obejmuje zarówno początki kształtowania się prasy dziecięcej i młodzieżowej w Polsce, jak również ukazuje najważniejsze tendencje występujące po 1980 roku. |
Literatura: |
1. Bialek, J.Z. Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1918-1939. Zarys monograficzny. Materiały. Warszawa 1979. 2. Ejsmont M., Wartości w prasie adresowanej do młodzieży, w: U progu wielkiej zmiany? Media w kulturze XXI wieku: nurty, kategorie, idee, pod red. M. Sokołowskiego, Olsztyn 2005, s. 635-644. 3. Encyklopedia wiedzy o prasie, pod red. J. Maślanki, Wrocław 1976. 4. Falkowska J., Czasopiśmiennictwo dla dzieci i młodzieży w Polsce : stan badań i perspektywy badawcze, "Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika" 2021, Z. 42 nr 2, s. 95-116. 5. Falkowska J., Rola czasopisma "Płomyk" w propagowaniu idei wychowania patriotycznego w okresie międzywojennym, w: Sto lat polskiej oświaty (1918-2018), pod red. H. Markiewiczowej i I. Czarneckiej, Warszawa 2019, s. 257-268. 6. Falkowska J., Nauczyciele edukacji narodowej : program twórców "Mojego Pisemka" (1902-1936), w Nauczyciele : zasłużeni - niedocenieni - zapamiętani , pod red. W. Szulakiewicz, Toruń 2018, s. 239-255. 7.Jarowiecki J., Czasopisma dla dzieci i młodzieży oraz prasa młodzieżowa w Polsce w latach 1918–2000, Wrocław 2016. 8.Kaniowska-Lewańska I., Literatura dla dzieci i młodzieży do roku 1864. Zarys monograficzny. Materiały. Warszawa 1980. 9.Kuliczkowska K. Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1864-1918. Zarys monograficzny. Materiały. Warszawa, 1981 10. Papuzińska J., Tradycje społeczno-wychowawcze polskiej prasy dziecięcej, w: Pół wieku przyjaźni z dzieckiem i szkołą, Warszawa 1972. 11.Papuzińska J., Wychowawcza rola prasy dziecięcej, Warszawa 1972. 12.Rogoż M., Czasopisma dla dzieci i młodzieży Instytutu Wydawniczego „Nasza Księgarnia” w latach 1945-1989, Kraków 2009. 13.Sokół, Z. Prasa dziecięco-młodzieżowa w Polsce po roku 1980, „Poradnik bibliotekarza” 1996, nr 6, s. 3-6. 14.Szylerowska B., „Świerszczyk” czasopismem edukującym młode pokolenie, „Wychowanie na co Dzień” 2002, nr 2/3, s. 9-12. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie wypowiedzi ustnej: obowiązuje znajomość treści wykładów - na ich podstawie student przygotowuje wystąpienie (np. w formie prezentacji) dotyczące wybranego przez siebie czasopisma dla dzieci i młodzieży. Na zaliczenie składają się zatem dwa równorzędne elementy- opanowanie informacji przekazywanych przez wykładowcę (50 % oceny końcowej) oraz samodzielnie przygotowana prezentacja (50 % oceny końcowej). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Falkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Falkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Falkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Falkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Falkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Falkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.