Nowoczesne technologie nauczania i uczenia się
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-OG-NTNU |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0310) Nauki społeczne i psychologiczne
|
Nazwa przedmiotu: | Nowoczesne technologie nauczania i uczenia się |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | podstawowa wiedza o pedagogice, psychologii, naukach biologicznych |
Całkowity nakład pracy studenta: | 90 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | 1. student posiada podstawową, interdyscyplinarną wiedzę z zakresu nowych technologii kształcenia 2. Ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania 3. Zna najnowsze teorie dotyczące uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów 4. Posiada elementarną wiedzę o metodyce nowych technologii kształcenia |
Efekty uczenia się - umiejętności: | 1. Student ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji występującej w nowych technologiach kształcenia. 2. Potrafi ocenić przydatność nowych rozwiązań dydaktycznych z udziałem mediów. 3. Potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów związanych z wprowadzaniem nowych technologii kształcenia, prognozowania przebiegu procesu kształcenia oraz przewidywać skutki planowych działań |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | 1. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku kształcenia 2. Dysponuje kompetencjami w zakresie działań profesjonalnych dotyczących procesu kształcenia |
Metody dydaktyczne: | wykład problemowy |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład problemowy |
Skrócony opis: |
treścią przedmiotu są obszary najnowszych osiągnięć naukowych obejmujących wiedzę z zakresu nowych technologii kształcenia. |
Pełny opis: |
W trakcie wykładów prezentowane będą związki nowych rozwiązań w obszarze technologii edukacyjnych z wizjami rozwoju cywilizacyjnego. Obejmują one płaszczyznę społeczną, kulturową oraz czynniki środowiskowe. Pokazane zostaną rozwiązania organizacyjne edukacji oraz proces kształcenia na tle przemian technologicznych. Omawiane są filary dydaktyczne nowych technologii kształcenia ze szczególnym zwróceniem uwagi na neurodydaktykę. Osobnym zagadnieniem objętym dyskusją jest zastosowanie nowych technologii kształcenia, obszary jej wykorzystania w procesie kształcenia. Na tle komunikacji społecznej i kulturowej ukazane zostaną nowe rozwiązania w obszarze metod i form kształcenia. Przytoczone zostaną także najnowsze wyniki badań kognitywistycznych nad odbiorem, zapamiętaniem i prezentacją informacji przez człowieka. Ukazane są też metody oddziaływania na uczniów w procesie edukacji wykorzystujące wiedzę z zakresu pedagogiki medialnej. |
Literatura: |
Siemieniecki B., Pedagogika kognitywistyczna. Studium teoretyczne. Impuls, Kraków 2013 Siemieniecki B., red. Pedagogika medialna t 1 i 2. Kruszewski K. Zmiana i wiadomość. Perspektywa dydaktyki ogólnej |
Metody i kryteria oceniania: |
test bez dostępu do podręczników |
Praktyki zawodowe: |
Wkłady mają duże znaczenie dla tworzenia wiedzy, umiejętności i kompetencji praktycznych w procesie kształcenia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.