Nowe trendy, technologie i metody w edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-OG-NTTME |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0310) Nauki społeczne i psychologiczne
|
Nazwa przedmiotu: | Nowe trendy, technologie i metody w edukacji |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Zajęcia ogólnouniwersyteckie w języku polskim oferowane przez WFiNS |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak wymagań wstępnych |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w konwersatorium – 30 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.): - praca własna: analiza literatury: 45 godz. - praca własna: zapoznawanie się z materiałami na platformie Moodle: 15 godz. - praca własna: przygotowanie eseju: 25 godz. - konsultacje i praca z nauczycielem akademickim: 5 godz. Łącznie: 120 godz. (4 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student/ka posiada podstawową, interdyscyplinarną wiedzę z zakresu nowych trendów i zjawisk w edukacji, technologii kształcenia, metod i narzędzi w edukacji współczesnego społeczeństwa. (K_W01, K_W02) W2: Student/ka ma elementarną wiedzę dotyczącą kształcenia hybrydowego i edukacji mobilnej, nowym modelom prowadzenia lekcji (K_W01, K_W08) W3: Student/ka zna najnowsze teorie dotyczące uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. (K_W01, K_W09) W4: Student/ka posiada elementarną wiedzę o metodyce nowych technologii kształcenia. (K_W01, K_W13) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student/ka ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji występującej w nowych technologiach kształcenia, w tym aplikacjach mobilnych. (K_U04, K_U07) U2: Student/ka potrafi ocenić przydatność nowych rozwiązań dydaktycznych z udziałem technologii hybrydowych i mobilnych rozwiązań. (K_U09) U3: Student/ka dostrzega przydatność edukacji hybrydowej i mobilnej, potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów związanych z wprowadzaniem nowych technologii kształcenia, prognozowania przebiegu procesu kształcenia oraz przewidywania skutków planowych działań. (K_U10) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student/ka ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku kształcenia.(K_K03) K2: Student/ka dysponuje kompetencjami w zakresie działań profesjonalnych dotyczących procesu kształcenia. (K_K01) K3: Student/ka w sposób kulturalny komunikuje swoje potrzeby poznawcze i oczekiwania względem zajęć. (K_K01) K4: Student/ka efektywnie i asertywnie pracuje w zespole zadaniowym. (K_K07) K5: Student/ka wyraża zaangażowanie i zainteresowanie przedmiotem. (K_K01) |
Metody dydaktyczne: | wykład problemow:y, pokaz, dyskusja Zajęcia realizowane w 100% w formie zdalnej (synchronicznej i asynchronicznej).:- Zajęcia synchroniczne planuje się w czwartki w godz. 8:00-9:30. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład problemowy |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Konwersatorium jest próbą spojrzenia na nowe trendy i zjawiska mające miejsce w edukacji, w kontekście rozwoju mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnych. |
Pełny opis: |
W trakcie konwersatorium omówione będą trendy oraz zjawiska w edukacji ujawniające się za sprawą rozwoju nowoczesnych technologii cyfrowych. Pokazane zostaną nowe rozwiązania w obszarze metod i form kształcenia, np. e-learning, m-learning, blended-learning, e-tutoring, odwrócona klasa, klasa-układanka, uczenie poprzez nauczanie. Osobnym zagadnieniem objętym dyskusją jest edukacja otwarta, zasoby open source, wolne licencje oraz możliwości ich wykorzystania w procesie kształcenia. Przytoczone zostaną także najnowsze wyniki badań w zakresie edukacji on-line i jej uwarunkowań. 1. Nowe trendy, zjawiska we współczesnej edukacji a technologie - edutainment i grywalizacja - media społecznościowe - personalizacja kształcenia - aplikacje mobilne w edukacji 2. Założenia teoretyczne i koncepcyjne edukacji on-line - kontekst behawiorystyczny, kognitywny i konstruktywistyczny oraz założenia konektywistów - pojęcia, odmiany i ich charakterystyka - teoretycy edukacji on-line - kierunki i problematyka badawcza edukacji on-line 3. Narzędzia i internetowa przestrzeń edukacyjna - blogi, webinarium, Massive Open Online Courses (MOOC), rzeczywistość wirtualna 4. Nowe modele i metody kształcenia - odwrócona klasa, metody wspomagane komputerowo 5. Metody w kształceniu on-line 6. Uczenie w wirtualnym świecie - prezentacja wybranych aplikacji i możliwości ich wykorzystania w uczeniu się 7. Otwarta edukacja - charakterystyka, aplikacje i zasoby, otwarte licencje |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Bednarek J., Lubina E., Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki, PWN, Warszawa 2008. 2. Frania M., Nowe media, technologie i trendy w edukacji, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2017. 3. Górnikiewicz J. Z., Studia na odległość w USA i w Polsce na przełomie XX i XXI wieku, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 2004. 4. Hyla M., Przewodnik po e-learningu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005. 5. Juszczyk S., Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł i procesów, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2002. 6. Kwiatkowska W., Wykład w kształceniu na odległość, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011. 7. Penkowska G., Meandry e-learningu, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010. 8. Siemieniecki B., Badania nad możliwościami i ograniczeniami e-learningu w edukacji, [w:] Kształcenie na odległość, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2006. Literatura ponadobowiązkowa: E-mentor, e-mentor.edu.pl |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: - aktywność na zajęciach (obecność, wypowiedzi na forum, udział w webinariach) K_K03, K_K01, K_K07 - esej (K_W01, K_W02, K_W08, K_W09, K_W13, K_U04, K_U07, K_U09, K_U10) Kryteria oceniania eseju: sformułowanie problemu rozważań, argumentacja, dociekliwość, odwołanie się do literatury, wnioskowanie, spójność i logika tekstu, poprawność językowa, właściwy zapis bibliograficzny, przykłady potwierdzające rozumienie tematu, sformułowanie wniosków. Przedział ocen: 43- 45 pkt – bdb 42 – 40 – bdb - 39-37 – db + 36-34pkt – db 33-31 – db - 30-28 pkt – dst+ 27-25 pkt – dst 24-22 pkt – dst - 21 pkt i mniej - ndst |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Kwiatkowska | |
Prowadzący grup: | Wioletta Kwiatkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wykład jest próbą spojrzenia na nowe trendy i zjawiska mające miejsce w edukacji, w kontekście mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnych. |
|
Pełny opis: |
Tematy realizowane stacjonarnie - SW; sieciowo - SC 1. Nowe trendy, zjawiska we współczesnej edukacji a technologie (zarys problemów) (2 godz.) SW 2. Edutainment i grywalizacja (2 godz.) SC 3. Media społecznościowe (2 godz.) SW 4. Problem personalizacji kształcenia a technologie (2 godz.) SC 5. Technologie i aplikacje mobilne w edukacji (2 godz.) SW 6. Założenia teoretyczne i koncepcyjne edukacji on-line - kontekst behawiorystyczny, kognitywny i konstruktywistyczny oraz założenia konektywistów (2 godz.) SW 7. Pojęcia, odmiany i ich charakterystyka (1 godz.) SW 8. Teoretycy edukacji on-line (1 godz.) SW 9. Kierunki i problematyka badawcza edukacji on-line (2 godz.) SW 10. Narzędzia i internetowa przestrzeń edukacyjna - blogi, webinarium, Massive Open Online Courses (MOOC), rzeczywistość wirtualna (2 godz.) SC 11. Nowe modele i metody kształcenia (2 godz.) - odwrócona klasa, metody wspomagane komputerowo SW 12. Metody w kształceniu on-line (2 godz.) SC 13. Uczenie w wirtualnym świecie (2 godz.) SW 14. Prezentacja wybranych aplikacji i możliwości ich wykorzystania w uczeniu się (2 godz.) SW 14. Otwarta edukacja (2 godz.) SW - charakterystyka, aplikacje i zasoby, otwarte licencje |
|
Literatura: |
Identyczna jak w części A |
|
Uwagi: |
Identyczna jak w części A |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Kwiatkowska | |
Prowadzący grup: | Wioletta Kwiatkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wykład jest próbą spojrzenia na nowe trendy i zjawiska mające miejsce w edukacji, w kontekście mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnych. |
|
Pełny opis: |
Tematy realizowane stacjonarnie - SW; sieciowo - SC 1. Nowe trendy, zjawiska we współczesnej edukacji a technologie (zarys problemów) (2 godz.) SW 2. Edutainment i grywalizacja (2 godz.) SC 3. Media społecznościowe (2 godz.) SW 4. Problem personalizacji kształcenia a technologie (2 godz.) SC 5. Technologie i aplikacje mobilne w edukacji (2 godz.) SW 6. Założenia teoretyczne i koncepcyjne edukacji on-line - kontekst behawiorystyczny, kognitywny i konstruktywistyczny oraz założenia konektywistów (2 godz.) SW 7. Pojęcia, odmiany i ich charakterystyka (1 godz.) SW 8. Teoretycy edukacji on-line (1 godz.) SW 9. Kierunki i problematyka badawcza edukacji on-line (2 godz.) SW 10. Narzędzia i internetowa przestrzeń edukacyjna - blogi, webinarium, Massive Open Online Courses (MOOC), rzeczywistość wirtualna (2 godz.) SC 11. Nowe modele i metody kształcenia (2 godz.) - odwrócona klasa, metody wspomagane komputerowo SW 12. Metody w kształceniu on-line (2 godz.) SC 13. Uczenie w wirtualnym świecie (2 godz.) SW 14. Prezentacja wybranych aplikacji i możliwości ich wykorzystania w uczeniu się (2 godz.) SW 14. Otwarta edukacja (2 godz.) SW - charakterystyka, aplikacje i zasoby, otwarte licencje |
|
Literatura: |
Identyczna jak w części A |
|
Uwagi: |
Identyczna jak w części A |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Kwiatkowska | |
Prowadzący grup: | Wioletta Kwiatkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wykład jest próbą spojrzenia na nowe trendy i zjawiska mające miejsce w edukacji, w kontekście mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnych. |
|
Pełny opis: |
Tematy realizowane stacjonarnie - SW; sieciowo - SC 1. Nowe trendy, zjawiska we współczesnej edukacji a technologie (zarys problemów) (2 godz.) SW 2. Edutainment i grywalizacja (2 godz.) SC 3. Media społecznościowe (2 godz.) SW 4. Problem personalizacji kształcenia a technologie (2 godz.) SC 5. Technologie i aplikacje mobilne w edukacji (2 godz.) SW 6. Założenia teoretyczne i koncepcyjne edukacji on-line - kontekst behawiorystyczny, kognitywny i konstruktywistyczny oraz założenia konektywistów (2 godz.) SW 7. Pojęcia, odmiany i ich charakterystyka (1 godz.) SW 8. Teoretycy edukacji on-line (1 godz.) SW 9. Kierunki i problematyka badawcza edukacji on-line (2 godz.) SW 10. Narzędzia i internetowa przestrzeń edukacyjna - blogi, webinarium, Massive Open Online Courses (MOOC), rzeczywistość wirtualna (2 godz.) SC 11. Nowe modele i metody kształcenia (2 godz.) - odwrócona klasa, metody wspomagane komputerowo SW 12. Metody w kształceniu on-line (2 godz.) SC 13. Uczenie w wirtualnym świecie (2 godz.) SW 14. Prezentacja wybranych aplikacji i możliwości ich wykorzystania w uczeniu się (2 godz.) SW 14. Otwarta edukacja (2 godz.) SW - charakterystyka, aplikacje i zasoby, otwarte licencje |
|
Literatura: |
Identyczna jak w części A |
|
Uwagi: |
Zajęcia realizowane w 100% w formie zdalnej (synchronicznej i asynchronicznej). Zajęcia synchroniczne planuje się w czwartki w godz. 8:00-9:30. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Kwiatkowska | |
Prowadzący grup: | Wioletta Kwiatkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wykład jest próbą spojrzenia na nowe trendy i zjawiska mające miejsce w edukacji, w kontekście mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnych. |
|
Pełny opis: |
Tematy realizowane stacjonarnie - SW; sieciowo - SC 1. Nowe trendy, zjawiska we współczesnej edukacji a technologie (zarys problemów) (2 godz.) SW 2. Edutainment i grywalizacja (2 godz.) SC 3. Media społecznościowe (2 godz.) SW 4. Problem personalizacji kształcenia a technologie (2 godz.) SC 5. Technologie i aplikacje mobilne w edukacji (2 godz.) SW 6. Założenia teoretyczne i koncepcyjne edukacji on-line - kontekst behawiorystyczny, kognitywny i konstruktywistyczny oraz założenia konektywistów (2 godz.) SW 7. Pojęcia, odmiany i ich charakterystyka (1 godz.) SW 8. Teoretycy edukacji on-line (1 godz.) SW 9. Kierunki i problematyka badawcza edukacji on-line (2 godz.) SW 10. Narzędzia i internetowa przestrzeń edukacyjna - blogi, webinarium, Massive Open Online Courses (MOOC), rzeczywistość wirtualna (2 godz.) SC 11. Nowe modele i metody kształcenia (2 godz.) - odwrócona klasa, metody wspomagane komputerowo SW 12. Metody w kształceniu on-line (2 godz.) SC 13. Uczenie w wirtualnym świecie (2 godz.) SW 14. Prezentacja wybranych aplikacji i możliwości ich wykorzystania w uczeniu się (2 godz.) SW 14. Otwarta edukacja (2 godz.) SW - charakterystyka, aplikacje i zasoby, otwarte licencje |
|
Literatura: |
Identyczna jak w części A |
|
Uwagi: |
Zajęcia realizowane w 100% w formie zdalnej (synchronicznej i asynchronicznej). Zajęcia synchroniczne planuje się w czwartki w godz. 8:00-9:30. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.