Opieka i wychowanie dziecka na przestrzeni dziejów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-OG-OiWD |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Opieka i wychowanie dziecka na przestrzeni dziejów |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Zajęcia ogólnouniwersyteckie oferowane przez WFiNS |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ogólna wiedza dotycząca tytułowego zagadnienia. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz. 50): - udział w wykładach - 30 - konsultacje z nauczycielem akademickim - 15 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz. 50): - przygotowanie do wykładu - 5 - czytanie literatur - 20 - przygotowanie do egzaminu - 30 Łącznie: 100 godz. (4 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | - ma wiedzę na temat poglądów wybranych przedstawicieli na temat sytuacji dziecka na przestrzeni dziejów - opisuje najważniejsze aspekty opieki na dzieckiem sprawowanej w przeszłości - charakteryzuje wielowiekowe doświadczenia w zakresie praw dziecka |
Efekty uczenia się - umiejętności: | - wykorzystuje wiedzę na temat zabaw dziecięcych i ich znaczenia w rozwoju dziecka w pracy zawodowej - analizuje warunki rozwoju opieki i wychowania najmłodszych w przeszłości |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | - ma świadomość ewolucji czynników determinujących przemiany w zakresie opieki i wychowania dziecka - posiada umiejętność docenia znaczenia humanitarnej postawy wobec potrzeb najmłodszych - jest gotów do uzupełnienia i doskonalenia nabytej wiedzy historycznej, filozoficznej, aksjologicznej |
Metody dydaktyczne: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) - wykład problemowy |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki opieki i wychowania dzieci od czasów starożytnych aż do końca XX wieku. Omówione zostaną kwestie związane z rolą i pozycją najmłodszych w rodzinie i społeczeństwie oraz osoby i instytucje, które sprawowały opiekę nad nimi w przeszłości. Przybliżone zostaną okoliczności przygotowania dokumentów regulujących prawa dziecka. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów obejmuje następujące zagadnienia: - poglądy na dziecko i okres dzieciństwa na przestrzeni dziejów - ewolucja statusu dzieci w społeczeństwie - proces kształtowania się praw dziecka - instytucjonalne formy opieki nad dziećmi - zabawy i zabawki przeznaczone dla dziewczynek i chłopców - rozwój zabaw ruchowych, zręcznościowych oraz zabaw uczniowskich - społeczno-obyczajowe uwarunkowania porzucania dzieci, dzieciobójstwa oraz sytuacja dzieci nieślubnych |
Literatura: |
1. Aries P., Historia dzieciństwa, Gdańsk 1995. 2. Balcerek M., Prawa dziecka, Warszawa 1986. 3. Balcerek M., Rozwój opieki nad dzieckiem w Polsce w latach 1918-1939, Warszawa 1978. 4. Bołdyrew A., Matka i dziecko w rodzinie polskiej: ewolucja modelu życia rodzinnego w latach 1795-1918, Warszawa 2008. 5. Bujak J., Zabawki w Europie. Zarys dziejów - rozwój zainteresowań, Kraków 1988. 6. Dawne i współczesne zabawki dziecięce, red. D. Żołądź-Strzelczyk, K. Kabacińska, Poznań 2010. 7. Delimata M., Dziecko w Polsce średniowiecznej, Poznań 2004. 8. Dziecko w rodzinie i społeczeństwie. T. 1, Starożytność – Średniowiecze, red. J. Jundziłł, D. Żołądź-Strzelczyk 9. Dziecko w rodzinie i społeczeństwie. T. 2, Dzieje nowożytne, red. K. Jakubiak, W. Jamrożek, Bydgoszcz 2002. 10. Grabowska-Pieńkosz D., Problematyka edukacyjna dziecka w programie działalności Towarzystwa Pedagogicznego, w: Dziecko w historii – w kręgu kultury chrześcijańskiej, red. E. J. Kryńska, A. Suplicka, U. Wróblewska, Białystok 2017. 11. Nauczanie domowe dzieci polskich od XVIII do XX wieku: zbiór studiów, red. K. Jakubiak, A. Winiarz, Bydgoszcz 2004. 12. Od narodzin do wieku dojrzałego: dzieci i młodzież w Polsce. Cz. 2, Stulecie XIX i XX, red. E. Mazur, Warszawa 2003. 13. Od narodzin do wieku dojrzałego: dzieci i młodzież w Polsce. Cz. 1, Od średniowiecza do wieku XVIII, red. M. Dąbrowska, A. Klonder, Warszawa 2002. 14. Opieka nad dzieckiem w Galicji, red. A. Meissner, Rzeszów 2002. 15. Pachocka A., Dzieciństwo we dworze szlacheckim w I połowie XIX wieku, Kraków 2009. 16. „Świat dziecka”, red. J. Kita, M. Korybut-Marciniak, Łódź 2016. 17. Walasek S., Opieka i wychowanie małego dziecka na łamach czasopism przełomu XIX i XX wieku, Wrocław 2015. 18. Wróbel-Lipowa K., Dziecko w polskiej rodzinie ziemiańskiej w XVIII wieku, „Res Historica Lublin” 2006, T. 23. 19. Żołądź-Strzelczyk D., Dziecko w dawnej Polsce, Poznań 2006. 20. Jakubiak K., Borowska-Nawrot M., Dziecko i dzieciństwo na ziemiach polskich w źródłach narracyjnych i ikonograficznych z drugiej połowy XIX i początku XX wieku, Toruń 2021. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin na podstawie znajomości treści wykładów i wybranych lektur. Przygotowanie prezentacji na wybrane zagadnienie zgodne z tematyką wykładów. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Grabowska-Pieńkosz | |
Prowadzący grup: | Dorota Grabowska-Pieńkosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.