Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Podstawy pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej w sytuacjach trudnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-OG-PPPiIK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0310) Nauki społeczne i psychologiczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej w sytuacjach trudnych
Jednostka: Wydział Filozofii i Nauk Społecznych
Grupy: Zajęcia ogólnouniwersyteckie oferowane przez WFiNS
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

umiejętność dyskusji, podstawowa wiedza z zakresu psychologii i pedagogiki

Całkowity nakład pracy studenta:

1. udział w konwersatorium – 15 h

2. praca własna:

- czytanie literatury w celu przygotowania się do zajęć – 30 h

- pisanie prac/projekt - 25

- przygotowanie do kolokwiów - 20 h

- konsultacje z wykładowcą - 10 h



łącznie - 100 godzin (4 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

- zna i rozumie terminologię wsparcia społecznego, pomocy społecznej i interwencji kryzysowej używanych w psychologii, rozumie ich źródła oraz zastosowania

- Opisuje zagadnienie interwencji kryzysowej i podstaw pomocy psychologicznej

- Charakteryzuje odstawowe techniki pomocy psychologicznej oraz interwencji kryzysowej w zależności od typu trudności zwłaszcza w zakresie pomocy nieprofesjonalnej

Efekty uczenia się - umiejętności:

- potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur wsparcia społecznego oraz form pomocy interwencji kryzysowej

- Wykorzystuje poznane podstawowe techniki pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej w praktycznych przypadkach

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

- Ma świadomość ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań wspierających w swoim otoczeniu i środowisku społecznym;

- Jest gotowy do podejmowania wyzwań i udzielania pierwszej pomocy i wsparcia w sposób nieformalny;

- Posiada umiejętność prowadzenia rozmowy wspierającej i poszukiwania pomocy u specjalistów

Metody dydaktyczne:

Dydaktyczne: pogadanka, prezentacje, filmy, źródła tekstowe


Podające: opis, pogadanka, wykład informacyjny i konwersatoryjny

Case study


Zajęcia prowadzone będą synchronicznie online w czasie rzeczywistym zgodnie z planem zajęć widocznym w usos na platformie TEAMS. Studentom przed zajęciami zostanie przesłany link do zajęć.


Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Znajomość podstawowych zasad pomocy psychologicznej i interwencja kryzysowa wydają się przydatnymi narzędziami i umiejętnościami nie tylko wśród profesjonalistów, ale także w pomocy nieformalnej, która najczęściej staje się pierwszym etapem i formą udzielanego wsparcia osobom doświadczającym sytuacji kryzysowej.

Pełny opis:

Dzisiejsza rzeczywistość funduje często człowiekowi szereg sytuacji trudnych, wobec których próbuje sobie poradzić samodzielnie. Często także mamy kontakt z osobami w kryzysie którym chcielibyśmy udzielić wsparcia. W pierwszej kolejności osoba doświadczająca trudności poszukuje zwykle pomocy u osób najbliższych, a dopiero na późniejszych etapach, kiedy pomoc rodziny lub przyjaciół nie wystarcza, udaje się do specjalisty. Proponowane studentowi konwersatorium daje szansę na zapoznanie się z odstawowymi sposobami udzielania nieformalnej pomocy najbliższym osobom. Znajomość podstawowych psychologicznych aspektów wspierania oraz interwencji kryzysowej pozwoli czasem rozwiązać sytuację trudną i wypracować metody zaradcze. W trakcie zajęć student zapoznaje się z podstawowymi teoriami wsparcia i wspierania człowieka w różnych sytuacjach życiowych. Poznaje także zasadnicze zagadnienia związane z interwencją kryzysową. Po zapoznaniu się z podstawami teoretycznymi studenci koncentrują się na aspektach praktycznych nieformalnej pomocy. Student poznaje obszary życia, w których zasadne jest stosowanie określonych form wparcia społecznego i uczy się wybierać te formy oddziaływań wspierających, które w danej poznanej sytuacji są najbardziej adekwatne. Omawiane są między innymi zagadnienia podstawowej pomocy na przykład: w sytuacji depresji, myśli samobójczych, choroby przewlekłej u osoby dorosłej, pomocy dziecku w sytuacji choroby i śmierci osoby znaczącej.

Literatura:

1. Becelewska D. : Wsparcie emocjonalne w pracy socjalnej. Katowice : "Śląsk", 2005.

2. Aktualne problemy wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych / pod red. G. Kwaśniewskiej, Anny Wojnarskiej. Lublin : Wydaw. UMCS, 2004.

3. Greenstone J.L., Leviton S.C. : Interwencja kryzysowa. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2004.

4. Hajduk B., Hajduk E.: O rodzajach pomocy. Kraków: "Impuls", 2006.

5. Hellstein T.: Wsparcie dla dorosłych dzieci alkoholików: hipopotam w pokoju stołowym: dziedziczenie nałogu, pokonywanie wstydu, spotkanie z dzieckiem w sobie, wyjście ze współuzależnienia. Łódź: "Ravi", 2004.

6. Kacperczyk A.: Wsparcie społeczne w instytucjach opieki paliatywnej i hospicyjnej. Łódź : Wydaw. UŁ, 2006.

7. Koncepcje pomocy człowiekowi w teorii i praktyce. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2006.

8. Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna: nowe ujęcia i możliwości / red. D. Kubacka-Jasiecka, K. Mudyń. Toruń: Adam Marszałek, 2004.

8. Łój G.: Wsparcie społeczne w starości, W: Wątki zaniedbane, zaniechane, nieobecne w procesie edukacji i wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych: praca zbiorowa pod red. Z. Gajdzicy, A. Klinik. Katowice : Wydaw. UŚ, 2004, s. 325-330.

9. Mańska A.: Specyfika wsparcia społecznego dla ofiar nadużyć seksualnych, W : Społeczeństwo, demokracja, edukacja: nowe wyzwania w pracy socjalnej pod red. K. Marzec-Holki. Bydgoszcz: Wydaw. Uczel. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, 2000, s. 420-431

10. Pomoc, opieka, wsparcie dziecka i rodziny pod red. U. Gruca-Miąsik. Rzeszów: Wydaw. Uniw. Rzeszowskiego, 2006.

11. Wsparcie społeczne, stres i zdrowie pod red. H. Sęk i R. Cieślaka. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN, 2005.

13. Kosmala J.: Duchowe wsparcie, Charaktery. 2004, nr 6, s. 22-23.

14. Popiołoek K.: Wsparcie społeczne w małżeństwie, Chowanna. 2004, T. 2, s. 118-128.

15. Badura-Madej, W. Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych. Warszawa: Interart. 1996

16. Pomoc − wsparcie społeczne − poradnictwo. Od teorii do praktyki pod red. Piorunek M. Toruń: Wydawnictwo Adaarszałek 2010.

17. M. Fopka-Kowalczyk, Jak rozmawiać z dziećmi o chorobie cierpieniu i śmierci. Opowiadania i bajki. Difin, Warszawa 2017.

18. M. Fopka-Kowalczyk, Wypalanie się i koszty emocjonalne rodzin w trakcie opieki nad chorym u kresu życia. [w:] T. Biernat, K. Kuziak, J.A. Malinowski (red.)., Rodzina w pracy socjalnej: pomoc w sytuacjach trudnych i kryzysowych. Wyd. Edukacyjne AKAPIT, Toruń 2016, s. 203-212.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

- aktywność w trakcie zajęć

- praca zaliczeniowa na zadany temat (jeden z trzech do wyboru) na zakończenie konwersatorium

Praktyki zawodowe:

-

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)