Podstawy pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej w sytuacjach trudnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-OG-PPPiIK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0310) Nauki społeczne i psychologiczne
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej w sytuacjach trudnych |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Zajęcia ogólnouniwersyteckie oferowane przez WFiNS |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | umiejętność dyskusji, podstawowa wiedza z zakresu psychologii i pedagogiki |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. udział w konwersatorium – 15 h 2. praca własna: - czytanie literatury w celu przygotowania się do zajęć – 30 h - pisanie prac/projekt - 25 - przygotowanie do kolokwiów - 20 h - konsultacje z wykładowcą - 10 h łącznie - 100 godzin (4 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | - zna i rozumie terminologię wsparcia społecznego, pomocy społecznej i interwencji kryzysowej używanych w psychologii, rozumie ich źródła oraz zastosowania - Opisuje zagadnienie interwencji kryzysowej i podstaw pomocy psychologicznej - Charakteryzuje odstawowe techniki pomocy psychologicznej oraz interwencji kryzysowej w zależności od typu trudności zwłaszcza w zakresie pomocy nieprofesjonalnej |
Efekty uczenia się - umiejętności: | - potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur wsparcia społecznego oraz form pomocy interwencji kryzysowej - Wykorzystuje poznane podstawowe techniki pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej w praktycznych przypadkach |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | - Ma świadomość ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań wspierających w swoim otoczeniu i środowisku społecznym; - Jest gotowy do podejmowania wyzwań i udzielania pierwszej pomocy i wsparcia w sposób nieformalny; - Posiada umiejętność prowadzenia rozmowy wspierającej i poszukiwania pomocy u specjalistów |
Metody dydaktyczne: | Dydaktyczne: pogadanka, prezentacje, filmy, źródła tekstowe Podające: opis, pogadanka, wykład informacyjny i konwersatoryjny Case study Zajęcia prowadzone będą synchronicznie online w czasie rzeczywistym zgodnie z planem zajęć widocznym w usos na platformie TEAMS. Studentom przed zajęciami zostanie przesłany link do zajęć. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Znajomość podstawowych zasad pomocy psychologicznej i interwencja kryzysowa wydają się przydatnymi narzędziami i umiejętnościami nie tylko wśród profesjonalistów, ale także w pomocy nieformalnej, która najczęściej staje się pierwszym etapem i formą udzielanego wsparcia osobom doświadczającym sytuacji kryzysowej. |
Pełny opis: |
Dzisiejsza rzeczywistość funduje często człowiekowi szereg sytuacji trudnych, wobec których próbuje sobie poradzić samodzielnie. Często także mamy kontakt z osobami w kryzysie którym chcielibyśmy udzielić wsparcia. W pierwszej kolejności osoba doświadczająca trudności poszukuje zwykle pomocy u osób najbliższych, a dopiero na późniejszych etapach, kiedy pomoc rodziny lub przyjaciół nie wystarcza, udaje się do specjalisty. Proponowane studentowi konwersatorium daje szansę na zapoznanie się z odstawowymi sposobami udzielania nieformalnej pomocy najbliższym osobom. Znajomość podstawowych psychologicznych aspektów wspierania oraz interwencji kryzysowej pozwoli czasem rozwiązać sytuację trudną i wypracować metody zaradcze. W trakcie zajęć student zapoznaje się z podstawowymi teoriami wsparcia i wspierania człowieka w różnych sytuacjach życiowych. Poznaje także zasadnicze zagadnienia związane z interwencją kryzysową. Po zapoznaniu się z podstawami teoretycznymi studenci koncentrują się na aspektach praktycznych nieformalnej pomocy. Student poznaje obszary życia, w których zasadne jest stosowanie określonych form wparcia społecznego i uczy się wybierać te formy oddziaływań wspierających, które w danej poznanej sytuacji są najbardziej adekwatne. Omawiane są między innymi zagadnienia podstawowej pomocy na przykład: w sytuacji depresji, myśli samobójczych, choroby przewlekłej u osoby dorosłej, pomocy dziecku w sytuacji choroby i śmierci osoby znaczącej. |
Literatura: |
1. Becelewska D. : Wsparcie emocjonalne w pracy socjalnej. Katowice : "Śląsk", 2005. 2. Aktualne problemy wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych / pod red. G. Kwaśniewskiej, Anny Wojnarskiej. Lublin : Wydaw. UMCS, 2004. 3. Greenstone J.L., Leviton S.C. : Interwencja kryzysowa. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2004. 4. Hajduk B., Hajduk E.: O rodzajach pomocy. Kraków: "Impuls", 2006. 5. Hellstein T.: Wsparcie dla dorosłych dzieci alkoholików: hipopotam w pokoju stołowym: dziedziczenie nałogu, pokonywanie wstydu, spotkanie z dzieckiem w sobie, wyjście ze współuzależnienia. Łódź: "Ravi", 2004. 6. Kacperczyk A.: Wsparcie społeczne w instytucjach opieki paliatywnej i hospicyjnej. Łódź : Wydaw. UŁ, 2006. 7. Koncepcje pomocy człowiekowi w teorii i praktyce. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2006. 8. Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna: nowe ujęcia i możliwości / red. D. Kubacka-Jasiecka, K. Mudyń. Toruń: Adam Marszałek, 2004. 8. Łój G.: Wsparcie społeczne w starości, W: Wątki zaniedbane, zaniechane, nieobecne w procesie edukacji i wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych: praca zbiorowa pod red. Z. Gajdzicy, A. Klinik. Katowice : Wydaw. UŚ, 2004, s. 325-330. 9. Mańska A.: Specyfika wsparcia społecznego dla ofiar nadużyć seksualnych, W : Społeczeństwo, demokracja, edukacja: nowe wyzwania w pracy socjalnej pod red. K. Marzec-Holki. Bydgoszcz: Wydaw. Uczel. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, 2000, s. 420-431 10. Pomoc, opieka, wsparcie dziecka i rodziny pod red. U. Gruca-Miąsik. Rzeszów: Wydaw. Uniw. Rzeszowskiego, 2006. 11. Wsparcie społeczne, stres i zdrowie pod red. H. Sęk i R. Cieślaka. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN, 2005. 13. Kosmala J.: Duchowe wsparcie, Charaktery. 2004, nr 6, s. 22-23. 14. Popiołoek K.: Wsparcie społeczne w małżeństwie, Chowanna. 2004, T. 2, s. 118-128. 15. Badura-Madej, W. Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych. Warszawa: Interart. 1996 16. Pomoc − wsparcie społeczne − poradnictwo. Od teorii do praktyki pod red. Piorunek M. Toruń: Wydawnictwo Adaarszałek 2010. 17. M. Fopka-Kowalczyk, Jak rozmawiać z dziećmi o chorobie cierpieniu i śmierci. Opowiadania i bajki. Difin, Warszawa 2017. 18. M. Fopka-Kowalczyk, Wypalanie się i koszty emocjonalne rodzin w trakcie opieki nad chorym u kresu życia. [w:] T. Biernat, K. Kuziak, J.A. Malinowski (red.)., Rodzina w pracy socjalnej: pomoc w sytuacjach trudnych i kryzysowych. Wyd. Edukacyjne AKAPIT, Toruń 2016, s. 203-212. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - aktywność w trakcie zajęć - praca zaliczeniowa na zadany temat (jeden z trzech do wyboru) na zakończenie konwersatorium |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.