U źródeł fenimizmu w Polsce - śladami pierwszych emancypantek
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-OG-UŹFwP1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0310) Nauki społeczne i psychologiczne
|
Nazwa przedmiotu: | U źródeł fenimizmu w Polsce - śladami pierwszych emancypantek |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):35 - udział w wykładach - 30 - konsultacje z nauczycielem akademickim- 5 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):65 - opracowanie poglądów wybranej reprezentantki emancypantek lub feministek i przedstawienie ich w formie ustnej na egzaminie- 25 - zapoznanie się z treścią lektur dodatkowych obowiązujących na egzaminie - 15 - opanowanie treści wykładów obowiązujących na egzaminie - 25 Łącznie 100 godzin (4 pkt ECTS ) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat biografii i poglądów pierwszych polskich emancypantek |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: student potrafi identyfikować główne nurty i koncepcje polskiego ruchu emancypacji kobiet w XIX i w I połowie XX wieku U2: student potrafi wyjaśnić zależności pomiędzy sytuacją społeczną i kulturową danego okresu a formułowanymi wówczas projektami emancypacji |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: student ma świadomość społecznego znaczenia ruchu emancypacji kobiet |
Metody dydaktyczne: | Metoda dydaktyczna podająca : - wykład i konwersatoryjny, problemowy |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - referatu |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą dziejów emancypacji kobiet w Polsce od II połowy XIX do połowy wieku XX. |
Pełny opis: |
Wykład prezentuje pierwsze Polki emancypantki, przybliża ich biografie oraz poglądy. Studenci zostają zapoznani z głównymi nurtami rozwoju polskiego feminizmu przełomu XIX i XX wieku, poznają także treść najważniejszych „kanoniczych” tekstów autorstwa polskich emancypantek. Tematyka zajęć obejmuje różnorodne obszary emancypacji: edukacyjne, wychowawcze, zawodowe, prawne i rodzinne. Dotyczy wkładu polskich emancypantek w walkę o koedukację, prawa wyborcza kobiet czy dostęp do pracy zawodowej w obszarach uznawanych za bastiony mężczyzn (np. prawo, medycyna). Porusza także zagadnienia praw kobiet do świadomego macierzyństwa, walki z nielegalna aborcją i dostępu do antykoncepcji. |
Literatura: |
Literatura- wybrane przykłady: Dormus K., Kazimiera Bujwidowa 1867-1932. Życie i działalność społeczno-oświatowa, Kraków 2002. Działaczki społeczne, feministki, obywatelki..., Samoorganizowanie się kobiet na ziemiach polskich do 1918 roku (na tle porównawczym), red. A. Janiak-Jasińska, K. Sierakowska, A. Szwarc, Warszawa 2008. Działalność kobiet polskich na polu oświaty i nauki, red. W. Jamrożek i D.Żołądź-Strzelczyk, Poznań 2003. Gawin Magdalena, Spór o równouprawnienie kobiet (1864-1919), Warszawa 2015. Górnicka-Boratyńska A. (oprac.),Chcemy całego życia. Antologia polskich tekstów feministycznych z lat 1870-1939, Warszawa 2018. Górnicka-Boratyńska A., Stańmy się sobą, Cztery projekty emancypacji (1863-1939), Warszawa 2018. Hulewicz J., Walka kobiet polskich o dostęp na uniwersytety, Warszawa 1936. Klemensiewiczowa J., Przebojem ku wiedzy. Wspomnienia jednej z pierwszych studentek krakowskich z XIX wieku, Wrocław-Warszawa-Kraków 1961. Kuciel-Frydryszak J., Służące do wszystkiego, Warszawa 2018. Madejska M., Aleja włókniarek, Wołowiec 2018. Puchalska J., Polki, które zmieniły wizerunek kobiety. Historia 10 niezwykłych Polek, Warszawa 2018. Rola i miejsce kobiet w edukacji i kulturze polskiej, T. 1-2, red. W. Jamrożek i D. Żołądź-Strzelczyk, Poznań 1998-2001. Urbanik-Kopeć A., Anioł w domu, mrówka w fabryce, Warszawa 2018. Urbanik-Kopeć A., Instrukcja nadużycia. Służące w XIX-wiecznych polskich domach, Katowice 2019. Wiechnik O., Posełki. Osiem pierwszych kobiet, Poznań 2019. Zawiszewska A., Życie świadome. O nowoczesnej prozie intelektualnej Ireny Krzywickiej, Szczecin 2010. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - egzamin ustny- W1, U1, U2, K1 Kryteria oceniania: egzamin ustny obejmujący znajomość treści wykładów i zalecanych lektur (50 % oceny końcowej) oraz prezentację dodatkowego zagadnienia wybranego przez studenta (50 % oceny końcowej) Na zaliczenie egzaminu składają się zatem dwa równorzędne elementy: opanowanie informacji przekazywanych przez wykładowcę i udzielenie odpowiedzi na 2 pytania dotyczące procesów emancypacji kobiet oraz samodzielnie przygotowana prezentacja (na podstawie samodzielnie dobranych lektur student przygotowuje prezentację dotyczącą poglądów wybranej emancypantki - nie może tutaj powielać informacji przekazywanych na wykładach) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.