Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Wprowadzenie do neurodydaktyki i neurowychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-OG-WDNIN
Kod Erasmus / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Nauki społeczne i psychologiczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do neurodydaktyki i neurowychowania
Jednostka: Wydział Filozofii i Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

podstawowa wiedza o pedagogice, psychologii, naukach biologicznych,

Całkowity nakład pracy studenta:

Całkowity nakład pracy 90 godzin

Efekty uczenia się - wiedza:

1. Student posiada uporządkowaną interdyscyplinarną wiedzę na temat neurowychowania i neurodydaktyki opartą na badaniach kognitywistycznych.

2. Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka określoną przez teorię kognitywistyczną.

3. Posiada elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w oparciu o badania w obszarze neurodydaktyki i neurowychowania.


Efekty uczenia się - umiejętności:

1. Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu neurodydaktyki i neurowychowania w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych.

2. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań w oparciu o wiedzę kognitywistyczną. Dokonuje diagnozowania i prognozowania sytuacji dydaktycznych i wychowawczych.

3. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań edukacyjnych.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

1. Student docenia znaczenie neurodydaktyki i neurowychowania dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych.

2. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjnych w oparciu o neurodydaktykę i neurowychowanie.


Metody dydaktyczne:

wykład uproblemowiony

Metody dydaktyczne podające:

- wykład problemowy

Skrócony opis:

Przedmiotem rozważań jest wskazanie możliwości wykorzystania wiedzy na temat neurodydaktyki i neurowychowania w edukacji i życiu człowieka

Pełny opis:

W trakcie zajęć wyjaśnione zostaną podstawowe terminy: neuropedagogika, neurodydaktyka i neurowychowanie. Przeprowadzona zostanie krytyczna analiza dotychczasowych koncepcji i badań w obszarze teorii kształcenia (behawioryzm, konstruktywizm, kognitywizm, konektywizm, neurodydaktyka) i wychowania (teorie wychodzące z obszaru pedagogiki humanistycznej, teorie wychodzące z obszaru postmodernizmu, teorie wychodzące z pedagogiki krytycznej i koncepcje neurowychowania). Zaprezentowane zostaną dwa podstawowe filary neurodydaktyki i neurowychowania: komunikowanie i przepływ informacji. Przedstawione zostaną zagadnienia stylów uczenia się, inteligencji wielorakich oraz procesów pozyskiwania, przetwarzania i prezentowania informacji u człowieka. Ukazane zostaną problemy ewolucji społecznej w kontekście więzi społecznej oraz wpływu mediów na odbiór i przetwarzanie informacji w mózgu człowieka. Osobnym zagadnienie podjętym w wykładach jest teoria memetyczna i jej wpływ na edukację.

Literatura:

Siemieniecki B., Pedagogika kognitywistyczna, Impuls, Kraków 2013

Kruszewski K., Zmiana i wiadomość. Perspektywa dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa 1987.

Treść wykładów

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie obecności na wykładach. Maksymalna nieobecność na zajęciach do dwóch razy.

Praktyki zawodowe:

Wykłady mają duże znaczenie dla tworzenia wiedzy, umiejętności i kompetencji praktycznych wykorzystywanych w edukacji i życiu codziennym.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)