Wprowadzenie do neurodydaktyki i neurowychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-OG-WDNIN |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do neurodydaktyki i neurowychowania |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | podstawowa wiedza o pedagogice, psychologii, naukach biologicznych, |
Całkowity nakład pracy studenta: | Całkowity nakład pracy 90 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | 1. Student posiada uporządkowaną interdyscyplinarną wiedzę na temat neurowychowania i neurodydaktyki opartą na badaniach kognitywistycznych. 2. Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka określoną przez teorię kognitywistyczną. 3. Posiada elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w oparciu o badania w obszarze neurodydaktyki i neurowychowania. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | 1. Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu neurodydaktyki i neurowychowania w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych. 2. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań w oparciu o wiedzę kognitywistyczną. Dokonuje diagnozowania i prognozowania sytuacji dydaktycznych i wychowawczych. 3. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań edukacyjnych. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | 1. Student docenia znaczenie neurodydaktyki i neurowychowania dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych. 2. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjnych w oparciu o neurodydaktykę i neurowychowanie. |
Metody dydaktyczne: | wykład uproblemowiony |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład problemowy |
Skrócony opis: |
Przedmiotem rozważań jest wskazanie możliwości wykorzystania wiedzy na temat neurodydaktyki i neurowychowania w edukacji i życiu człowieka |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć wyjaśnione zostaną podstawowe terminy: neuropedagogika, neurodydaktyka i neurowychowanie. Przeprowadzona zostanie krytyczna analiza dotychczasowych koncepcji i badań w obszarze teorii kształcenia (behawioryzm, konstruktywizm, kognitywizm, konektywizm, neurodydaktyka) i wychowania (teorie wychodzące z obszaru pedagogiki humanistycznej, teorie wychodzące z obszaru postmodernizmu, teorie wychodzące z pedagogiki krytycznej i koncepcje neurowychowania). Zaprezentowane zostaną dwa podstawowe filary neurodydaktyki i neurowychowania: komunikowanie i przepływ informacji. Przedstawione zostaną zagadnienia stylów uczenia się, inteligencji wielorakich oraz procesów pozyskiwania, przetwarzania i prezentowania informacji u człowieka. Ukazane zostaną problemy ewolucji społecznej w kontekście więzi społecznej oraz wpływu mediów na odbiór i przetwarzanie informacji w mózgu człowieka. Osobnym zagadnienie podjętym w wykładach jest teoria memetyczna i jej wpływ na edukację. |
Literatura: |
Siemieniecki B., Pedagogika kognitywistyczna, Impuls, Kraków 2013 Kruszewski K., Zmiana i wiadomość. Perspektywa dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa 1987. Treść wykładów |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie obecności na wykładach. Maksymalna nieobecność na zajęciach do dwóch razy. |
Praktyki zawodowe: |
Wykłady mają duże znaczenie dla tworzenia wiedzy, umiejętności i kompetencji praktycznych wykorzystywanych w edukacji i życiu codziennym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.