Pedagogika penitencjarna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-PE-101-PPs2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika penitencjarna |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Pedagogika I rok s2 - wszystkie specjalności - sem. zim. |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
6.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość pojęć pedagogicznych mieszczących się w obrębie pedagogiki resocjalizacyjnej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | WYKŁAD 30 godzin = 15godzin kontaktu bezpośredniego+15 godzin lektury i przygotowania do zaliczenia końcowego KONWERSATORIUM 70 godzin =30 godz kontaktu bezpośredniego + 30 godzin pracy własnej studenta+10godzin przygotowania do zaliczenia Ogółem 100 godz 4pkt ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 – na poziomie rozszerzonym terminologię z zakresu pedagogiki penitencjarnej i oddziaływań w tym obszarze podejmowanych (K_W01) W2- w poszerzonym zakresie specjalizacje pedagogiki penitencjarnej oraz ich terminologię i teorie (K_W05) W3 – w pogłębionym stopniu dysponuje wiedzą o uczestnikach działalności penitencjarnej (K_W15) W4- zasady funkcjonowania instytucji penitencjarnych, ich typy i rodzaje (K_W10) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - w pogłębiony sposób wykorzystywać posiadaną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki penitencjarnej w celu analizowania i interpretowania problemów życia osób popełniających przestępstwa (K_U02) U2 – w pogłębionym zakresie dokonać diagnozowania i oceniania osób wymagających podjęcia działań o charakterze penitencjarnym (K_U07) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i angażowania się w aktywność pedagoga penitencjarnego (K_K02) K2 - zachowania się w sposób profesjonalny, rozumie dylematy etyczne i moralne związane z pracą pedagoga penitencjarnego (K_K05) |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - seminaryjna |
Skrócony opis: |
Celem realizacji treści przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z wiedzą na temat funkcjonowania systemu penitencjarnego w Polsce, podstawowych aktów prawnych, które regulują jego działanie oraz omówienie specyfiki funkcjonowania zakładów karnych z uwzględnieniem psychologicznych i społecznych następstw izolacji |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Pojęcie i przedmiot pedagogiki penitencjarnej 2. Cele wykonywania kary pozbawienia wolności i cele resocjalizacji penitencjarnej 3. Przystosowanie człowieka do warunków izolacji • Pojęcie przystosowania i proces prizonizacji • Psychologiczne następstwa izolacji więziennej • Zaburzenia w zachowaniu więźniów 4. Personel więzienny • Funkcje i zasady organizacyjne • Źródła stresu zawodowego i wypalenie zawodowe 5. Międzynarodowe akty prawne dotyczące uwięzionych Konwersatoria 1. Rozwój idei resocjalizacji penitencjarnej 2. Reguły Mandeli 3. Zakład karny jako instytucja karna i resocjalizująca • Przesłanki formalno-prawne funkcjonowania zakładów karnych • Rodzaje, typy zakładów karnych • Funkcjonowanie systemu penitencjarnego • Formy oddziaływań penitencjarnych Kary i nagrody dyscyplinarne Umieszczanie w celi izolacyjnej i zabezpieczającej • Wybrane ujemne determinanty oddziaływań penitencjarnych 4. Charakterystyka społeczności więziennej - młodociani w zakładach karnych - regulacje prawne • Kobiety w zakładach karnych (regulacje prawne) Zagrożenia suicydalne. Procedury dotyczące postępowanie w przypadku zagrożenia suicydalnego 5. Problematyka więźniów niebezpiecznych 6. Diagnoza penitencjarna, indywidualny program oddziaływań, metody diagnostyczne 7. Pomoc postpenitencjarna |
Literatura: |
1. Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizująca. Gdańsk 2003 2. Machel H., Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej. Wydawnictwo UG. Gdańsk 1994 3. Ciosek M.,Psychologia sądowa i penitencjarna. Wydawnictwa Prawnicze, Warszawa 2003 4. Ciosek M., Człowiek w obliczu izolacji więziennej. 1996 Gdańsk 5. S. Przybyliński, Podkultura więzienna-wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. 2006 Kraków 6. M. Marczak, Resolizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce, 2009, Kraków 7. H. Machel, Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej - casus polski. 2008, Kraków 8. T, Szymanowski, Przemiany systemu penitencjarnego w Polsce, Warszawa 1996 9.K. Farrington, Historia kar i tortur, Warszawa 1997 8. Stępniak P. Pomiędzy resocjalizacją a pracą socjalną (w:) B. Hołyst, W. Ambrozik, P. Stępniak, (red) Wzięziennictwo – nowe wyzwania, Warszawa-Poznań-Kalisz, 2001 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin i Kolokwium pisemne W1, W2, W3, U1, U2, U3, Kryteria oceniania dla pisemnych egzaminów i kolokwiów (testów), prac zaliczeniowych (dotyczy wszystkich komponentów egzaminu, kolokwium bądź testu) Powyżej 95 % ocena bardzo dobry 90 % ocena dobry plus 80 % ocena dobry 70% ocena dostateczny plus 60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kowalczyk | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kowalczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kowalczyk | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kowalczyk, Danuta Martínez | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kowalczyk | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kowalczyk, Danuta Martínez | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kowalczyk | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kowalczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.