Pedagogika ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-PE-101a-s1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika ogólna |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Pedagogika I rok s1, sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Efekty uczenia się - wiedza: | - ma wiedzę dotyczącą podstaw teoretycznych związanych z pedagogiką - rozpoznaje różne koncepcje dotyczące pedagogiki ogólnej - wie jakie są powiązania pedagogiki ogólnej z innymi dziedzinami - dostrzega historyczną i kulturową zmienność faktów edukacyjno-wychowawczych mających znaczenie dla rozumienia pedagogiki ogólnej |
Efekty uczenia się - umiejętności: | -posługuje się terminologią z zakresu pedagogiki - wyjaśnia znaczenie pedagogiki ogólnej na kształtowanie się subdyscyplin i pedagogii jako przedmiotu edukacji |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | -aktywnie uczestniczy w dyskusji |
Metody dydaktyczne: | Wykład konwerstaoryjny |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład problemowy |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - projektu |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje zagadnienia dotyczące podstaw pedagogiki, jej celów i zadań. Celem wykładu jest omówienie różnych ujęć pedagogiki jako nauki, z uwzględnieniem kontekstu historycznego i kulturalnego. |
Pełny opis: |
Wykład 1. Pedagogika jako nauka i jej dyscypliny szczegółowe 2. Podstawowe pojęcia i kategorie pedagogiczne. 3. Wychowanie jednostki w cyklu życia. Etapy wychowania 4. Proces wychowania – dziedziny, cele, treści i uwarunkowania 5. Pedagogiczny, antropologiczny i integralny obraz wychowania 6. Procesy hominizacji osobniczej: 7. Kondycja współczesnej pedagogiki / prądy i kierunki w pedagogice/. |
Literatura: |
Stefan Kunowski, Podstawy współczesnej pedagogiki, dowolne wydanie Aleksander Nalaskowski, Dzikość i zdziczenie jako kontekst edukacji, Impuls, Kraków 2006 Aleksander Nalaskowski, O względności czasu w modelach rozwoju dziecka, Impuls, Kraków 2018 Aleksander Nalaskowski, Kwieciński. Ostatnie seminarium czwartkowe, Impuls, Kraków 2019 Roman Schulz, Edusfera jako holistyczna kategoria pedagogiki ogólnej, Impuls, Kraków 2018 Kazimierz Sośnicki, Istota i cele wychowania, dowolne wydanie, Mirosław Żelazny, Kant dla początkujących, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2008 |
Metody i kryteria oceniania: |
- egzamin pisemny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksander Nalaskowski | |
Prowadzący grup: | Dagna Dejna, Aleksander Nalaskowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Przyborowska | |
Prowadzący grup: | Dagna Dejna, Beata Przyborowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Przekaz i przyswojenie podstawowych, ogólnych, zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu, kształceniu i autoedukacji człowieka; Przekaz podstawowego języka opisu świata rozwoju, wychowania i kształcenia człowieka; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Przyborowska | |
Prowadzący grup: | Dagna Dejna, Beata Przyborowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.