Technologie informacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-PE-107-s1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0610) Information and Communication Technologies (ICTs)
|
Nazwa przedmiotu: | Technologie informacyjne |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Pedagogika I rok s1, sem. zimowy |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WNP/ |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - podstawowa umiejętność poruszania się w systemie operacyjnym Windows - podstawowe operacje na plikach i folderach - podstawowa umiejętność pracy w internecie - podstawowa umiejętność obsługi urządzeń peryferyjnych |
Rodzaj przedmiotu: | kanon |
Całkowity nakład pracy studenta: | Wykład: 1.Godziny realizowane z udziałem nauczyciela - 15 godzin 2.Konsultacje z prowadzącym - 5 godzin 3.Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: - analiza literatury, opracowanie zagadnień dotyczących IT poza zajęciami - 15 godzin 4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach, zaliczeniach z oceną): - przygotowanie do zaliczenia z oceną – 15 godzin RAZEM: 50 godzin = 2 ECTS Zajęcia laboratoryjne: 1.Godziny realizowane z udziałem nauczyciela - 30 godzin 2.Konsultacje z prowadzącym - 5 godzin 3.Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: - wykonywanie zadań zaliczeniowych z wykorzystaniem MS Teams i/lub zdalnej platformy edukacyjnej Moodle poza godzinami zajęć - 5 godzin 4.Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach): - przygotowanie zadań zaliczeniowych i projektów praktycznych na ocenę poza salą komputerową – 20 godz. RAZEM: 60 godzin = 2 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Wykład: - student/ka ma wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju z wykorzystaniem ICT, [K_W18] w tym m.in.: - student/ka zna kluczowe informacje dotyczące oprogramowania (software) i sprzętu komputerowego oraz urządzeń peryferyjnych (hardware) [K_W18]; - student/ka zna możliwości wykorzystania narzędzi technologii informacyjnejt w praktyce edukacyjnej [K_W18]; - student/ka zna kluczowe informacje dotyczące e-learning’u [K_W18]; - student/ka zna zasady bezpiecznego i etycznego korzystania z ICT [K_W19] Zajęcia laboratoryjne: - student/ka ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju z wykorzystaniem ICT, [K_W18] w tym m.in.: - student/ka zna podstawowe informacje dotyczące obsługi komputera i korzystania z elementarnego oprogramowania użytkowego [K_W18]; - student/ka zna możliwości wykorzystania programów komputerowych i usług sieci Internet w praktyce edukacyjnej [K_W18]; - student/ka zna zasady bezpiecznego i etycznego korzystania z ICT [K_W19] |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Wykład: - student/ka dostrzega możliwości i ograniczenia wykorzystania TI w życiu zawodowym i pracy własnej [K_U03]; - student/ka potrafi wskazać działania praktyczne pedagoga w kontekście zagrożeń TI [K_U12]; - student/ka potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii TI [K_U04], w tym m.in.: - student/ka potrafi wskazać edukacyjne obszary zastosowań TI, - student/ka potrafi wyszukiwać potrzebne informacje w sieci Internet , - student/ka potrafi komunikować się korzystając z usług sieci Internet. Zajęcia laboratoryjne: - student/ka dostrzega możliwości i ograniczenia wykorzystania TI w życiu zawodowym i pracy własnej [K_U03]; - student/ka potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii TI [K_U04], w tym m.in. - student/ka potrafi posługiwać się oprogramowaniem typu: edytor tekstu, program prezentacyjny, edytor graficzny w pracy własnej i zawodowej, - student/ka potrafi wyszukiwać potrzebne informacje w sieci Internet, - student/ka potrafi komunikować się korzystając z usług sieci Internet. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Wykład: - student/ka ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z obszaru TI [K_K01]; - student/ka rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego w obszarze TI [K_K01]; - student/ka dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia z wykorzystaniem TI [K_K01]; - student/ka jest przygotowany/a do podejmowania działań zawodowych w zakresie pedagogiki z wykorzystaniem TI [K_K03] Zajęcia laboratoryjne: - student/ka ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z obszaru TI [K_K01]; - student/ka rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego w obszarze TI [K_K01]; - student/ka dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia z wykorzystaniem TI [K_K01]; - student/ka jest przygotowany/a do podejmowania działań zawodowych w zakresie pedagogiki z wykorzystaniem TI [K_K03] |
Metody dydaktyczne: | Wykłąd: wykład konwencjonalny, pokaz, instruktaż. Laboratorium: metoda projektów i zadań praktycznych, pokaz, pogadanka, giełda pomysłów, obserwacja. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu jest wzbogacenie wiedzy studentów o zagadnienia z obszaru TI (software, hardware, multimedia, e-learning), wskazanie możliwości oraz zagrożeń wynikających ze stosowania mediów elektronicznych w obszarze edukacji. Ponadto stwarzanie studentom warunków do nabywania umiejętności poszukiwania, porządkowania, organizowania, wykorzystywania i prezentowania informacji z różnych źródeł oraz posługiwania się w tym celu technologią informacyjną. Planuje się to osiągnąć poprzez przygotowanie studentów do posługiwania się komputerem, jego oprogramowaniem oraz wykorzystywania możliwości sieci Internet. Najważniejszym kryterium doboru treści oraz efektów kształcenia jest użyteczność nabywanej wiedzy, umiejętności i postaw w procesie studiowania. |
Pełny opis: |
W ramach wykładu studenci zostają zapoznani z podstawowymi zagadnieniami z obszaru TI (pojęcia kluczowe, cele kształcenia, taksonomia zastosowania TI w pedagogice). Poznają rodzaje licencji i poszczególne elementy sprzętu komputerowego (w tym urządzenia wejścia i wyjścia) oraz sieci. Studenci zapoznają się z możliwymi zagrożeniami (uzależnienie, przemoc, pornografia dziecięca- głęboki internet) i negatywnymi aspektami technologii informacyjnej (wirusy, spam, przestępczość komputerowa). Poznają współczesne problemy edukacyjne wynikające z dojrzewania społeczeństwa informacyjnego. Omówione zostają treści związane z nowym obszarem TI – e-learningiem oraz cyfrowa dydaktyką. W ramach zajęć laboratoryjnych studenci: - poznają środowisko pracy w chmurze (Microsoft, Google), - przygotowują się do edukacji zdalnej (MS Teams, Moodle, BigBlueButton), - korzystają z oprogramowania umożliwiającego organizację i prezentację informacji: Word, Excel, PowerPoint, Sway, Prezi, Genially, Pixlr, Canva, - korzystają z oprogramowania umożliwiającego korzystanie z sieci Internet: przeglądarka, wyszukiwarka, - wykorzystują zasoby internetowe w pracy pedagoga (wirtualna tablica, interaktywne materiały dydaktyczne online, otwarte zasoby edukacyjne) - projekty praktyczne, - poznają system badań ankietowych LimeSurvey. |
Literatura: |
Literatura uzupełniająca: - Baron-Polańczyk Eunika, Multimedialne materiały dydaktyczne, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2006. - Duch W., Fascynujący świat komputerów - http://www.is.umk.pl/~duch/books-fsk/adr-fsk00.html - E-mentor [na stronie:] http://www.e-mentor.edu.pl - Gajda J., Juszczyk S., Siemieniecki B., Wenta K. (red.), Edukacja medialna, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2002. - Gogołek W., Informatyka dla humanistów, Wydawnictwo Kropki Trzy, Warszawa 2012, http://www.gogolek.com/informatyka.pdf - Juszczyk S., Człowiek w świecie elektronicznych mediów – szanse i zagrożenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2002. - Juszczyk S., Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł i procesów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2002. - Kwiatkowska W., Majewska K., Skibińska M., Aktywność uczących się w przestrzeni Internetu, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2014, ss. 157. - Kwiatkowska W., Majewska K., Skibińska M., Umiejętności informacyjne w kontekście nowej kultury uczenia się [w:] Kultura informacyjna w ujęciu interdyscyplinarnym: teoria i praktyka. T. 1 / red. nauk. Hanna Batorowska, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej. Instytut Bezpieczeństwa i Edukacji Obywatelskiej. Katedra Kultury Informacyjnej i Zarządzania Informacją, Kraków 2015, s. 195-206. - Mischke Jerzy, Akademia on-line, Wydawnictwo WSHE w Łodzi, Łódź 2005. - Siemieniecki (red.), Kształcenie na odległość w świetle badań i analiz, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2006. - Siemieniecki B. (red.), Pedagogika medialna. Tom 1, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2007. - Siemieniecki B. (red.), Pedagogika medialna. Tom 2, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2007. - Siemieniecki B., Komputery i hipermedia w procesie edukacji dorosłych, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1995. - Siemieniecki, B., Komputer w edukacji, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1997. - Siemińska A., Nowa rola nauczyciela w edukacji na odległość, [w:] K.Wenta, E.Perzycka (red.), Diagnoza pedagogiczno-psychologiczna wobec zagrożeń transformacyjnych, Oficyna Wydawnicza CDiDN, Szczecin 2005, ss. 262-267. - Siemińska- Łosko A., Internet w przygotowaniu nauczycieli do stosowania TI, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2006. - Siemińska-Łosko A., Negatywne implikacje wprowadzenia technologii informacyjnej do edukacji, [w:] D.Siemieniecka, A.Siemińska-Łosko (red.), Wybrane aspekty technologii informacyjnej w edukacji, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007. - Siemińska-Łosko A., Wybrane problemy technologii informacyjnej i jej adaptacji do edukacji,[w:] T. Lewowicki, B. Siemieniecki (red.), Media w procesie informacyjno-komunikacyjnym, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008, s. 134-142. - Siemińska-Łosko, Siemieniecka D., Technologia informacyjna w pracy dydaktycznej i innowacyjnej nauczyciela, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007. - Siemińska-Łosko, Siemieniecka D., Wybrane aspekty TI w edukacji, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007. - Skibińska M., „Edutainment” jako metoda edukacji przyszłości (teraźniejszości), Kwartalnik „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 2010/2, (50), s. 57-65 - Skibińska M., Czy pokolenia cyfrowe potrzebują edukacji informacyjnej? [w:] Edukacja a nowe technologie, pod red. Doroty Siemienieckiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2015, s. 49-67. - Skibińska M., Rola oprogramowania open source w kształceniu umiejętności informacyjnych uczniów, [w:] Edukacja czytelnicza i medialna. Skrypt dla nauczycieli studiów podyplomowych, red. W. Kwiatkowska, wyd. UMK, Toruń, 2008. - Skibińska M., Uzależnienia od mediów cyfrowych: problem XXI wieku?, „Wychowanie na co Dzień”, nr 5 (266) 2017, s. 3-9. - Skibińska M., Web 2.0 – nowy model nauczania–uczenia się? [w:] red. J. Migdałek, W. Folta, Technologie informacyjne w warsztacie nauczyciela, Księgarnia Akademicka, Kraków 2010, s. 285-293 Zajęcia laboratoryjne: - Wróblewski P., ABC komputera. Wyd. 6., Helion, Gliwice, 2007. - Kopertowska M., ECUK Przetwarzanie tekstów, PWN Wydawnictwo Naukowe, 2007. - Mc Fedries P., Microsoft Excel 2010 PL. Formuły i funkcje. Akademia Excela, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2011. - Zimek R., PowerPoint 2010 PL. Ilustrowany przewodnik, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2010. - Materiały elektroniczne zamieszczane w zespole Teams. Edukacyjne serwisy internetowe: - Edunews , https://edunews.pl - Superbelfrzy, http://www.superbelfrzy.edu.pl - Ciekawe narzędzia (nie tylko) online dla każdego nauczyciela - https://nowoczesnenauczanie.edu.pl/ciekawe-narzedzia-nie-tylko-online-dla-kazdego-nauczyciela/ Polski serwisy ECDL: http://www.ecdl.com.pl |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Wykład konwencjonalny, pokaz, referat Formą zaliczenia jest test elektroniczny lub sprawdzenie wiadomości w formie pisemnej (test) z zakresu tematyki wykładów i zagadnień problemowych podawanych na wykładzie, samodzielnie opracowanych przez studenta na podstawie literatury. [K_W18], [K_W19], [K_U03], [K_U04], [K_U12], [K_K01], [K_K03] Zajęcia laboratoryjne: Metoda projektów i zadań praktycznych, obserwacji. Ćwiczenia wykonywane podczas zajęć wymagają rozliczenia (zaliczenie bez oceny). W przypadku nierozliczenia się z tych zadań ocena końcowa nie zostanie wystawiona. Pod uwagę będzie brana jakość wykonania, zgodna z wytycznymi i opisem zadania. [K_W18], [K_W19], [K_U04], [K_K01], [K_K03] Projekty wykonywane w ramach ćwiczeń (zaliczenie z oceną) należy wykonywać zgodnie z podaną na zajęciach instrukcją. Ceniona jest poprawność metodyczna i merytoryczna, oryginalność pomysłu, staranność i jakość wykonania, wkład własny - korzystanie z materiałów autorskich. [K_W18], [K_W19], [K_U03], [K_U04], [K_K01], [K_K03] Zaliczenie zajęć - średnia ocen z zadań zaliczeniowych i projektów. Ocenę może obniżyć "nieodpracowana" nieobecność na zajęciach zgodnie z zasadą 1 nieobecność - 0,5 oceny w dół. Student zobowiązany jest do "odpracowania" nieobecności wykonując aktywności/zadania zgodne z treściami realizowanymi podczas opuszczonych zajęć - zadania te zleca nauczyciel po konsultacji ze studentem. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT LAB
ŚR LAB
LAB
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Skibińska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Skibińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Opis zajęć zgodny z podstawowymi informacjami o przedmiocie dostępnymi w sylabusie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
CW
WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Skibińska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Skibińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Opis zajęć zgodny z podstawowymi informacjami o przedmiocie dostępnymi w sylabusie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Skibińska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Skibińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Opis zajęć zgodny z podstawowymi informacjami o przedmiocie dostępnymi w sylabusie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.