Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Pedagogika porównawcza

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-PE-202-s2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pedagogika porównawcza
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy: Pedagogika II rok s2- sem. letni
Punkty ECTS i inne: 4.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:

1 pkt ECTS - udział w wykładach, konsultacje z wykładowcą

1 pkt ECTS - przygotowanie prac zaliczeniowych


Efekty uczenia się - wiedza:

K_W05: student(ka) ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat pedagogiki porównawczej jako subdyscypliny pedagogiki

K_W10: student(ka)ma uporządkowaną wiedzę o ocelach, organizacji i funkcjonowaniu wybranych instytucji edukacyjnych w innych krajach

K_W14: student(ka) zna wybrane systemy edukacyjne innych krajów



Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U02: student(ka) potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki porównawczej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych

K_U04: student(ka) potrafi w sposób klarowny, spójny, precyzyjny wypowiadać się na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące edukacji za granicą z perspektywy porównawczej





Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K01: student(ka) ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.

K_K03: student(ka) docenia znaczenie wiedzy z pedagogiki porównawczej w pracy pedagoga, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu pedagogiki porównawczej i budowania warsztatu pedagoga.


Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny, problemowy

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Wykład obejmuje problemy wybranych systemów edukacyjnych w różnych krajach dla celów porównawczych.

Pełny opis:

Wykład ma prowadzić do pogłębienia wiedzy na temat edukacji w różnych krajach, uwarunkowań edukacji w różnych krajach, aby lepiej rozumieć różnice i podobieństwa systemów edukacyjnych w różnych krajów i w ujęciu porównawczym.

Literatura:

Podręczniki:

Kępski Cz., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, Warszawa 2016.

Nowakowska - Siuta R., Pedagogika porównawcza: Problemy, stan badań i perspektywy rozwoju, Kraków 2014.

Pachociński R., Zarys pedagogiki porównawczej. Warszawa 1998.

Potulicka E., Hildebrandt- Wypych D., Czech-Włodarczyk C., Systemy edukacji w krajach europejskich, Kraków 2013.

Prokop J., Pedagogika porównawcza, Kraków 2019.

Prucha J.: Pedagogika porównawcza, Warszawa 2004.

Słowińska S., Solarczyk-Szwec H., Różnica w badaniach porównawczych na przykładzie projektu "Edukacja kulturalna dorosłych w Polsce i w Niemczech, w: Rocznik Andragogiczny, T. 25, 2018, s. 81-95.

Wojniak J., Szkoła - polityka - prawo. George Zygmunt Fijałkowski - Bereday i jego wizja edukacji, Kraków 2019.

Raporty Euryidice: https://eurydice.org.pl/raporty-polskiego-biura-eurydice/

Metody i kryteria oceniania:

Stosuje się system oceny punktowej. Na podstawie zdobytych punktów wystawiana jest ocena.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hanna Solarczyk
Prowadzący grup: Hanna Solarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykład obejmuje problematykę systemów edukacyjnych w różnych (wybranych) krajach dla celów porównawczych.

Pełny opis:

Wykład ma prowadzić do pogłębienia wiedzy na temat edukacji w różnych krajach, uwarunkowań edukacji w różnych krajach, aby lepiej rozumieć różnice i podobieństwa systemów edukacyjnych w różnych krajów i w ujęciu porównawczym.

Literatura:

Busch M., Teichmueller N. (red.), Żyć Europą i ją kształtować. Transnarodowe formy edukacji i zaangażowania społecznego w polsko-niemieckim regionie przygranicznym, Trebnitz 2013.

Frąckowiak A., Półturzycki J. (red.), Edukacja dorosłych w wybranych krajach Europy, Warszawa 2010.

Gmerek T., Edukacja i nierówności społeczne. Studium porównawcze na przykładzie Anglii, Hiszpanii i Rosji, Kraków 2011.

Nowakowska - Siuta R., Pedagogika porównawcza: Problemy, stan badań i perspektywy rozwoju, Kraków 2014.

Prucha J.: Pedagogika porównawcza, Warszawa 2004.

Pachociński R., Zarys pedagogiki porównawczej. Warszawa 1998.

Potulicka E., Hildebrandt- Wypych D., Czech-Włodarczyk C., Systemy edukacji w krajach europejskich, Kraków 2013.

Słowińska S., Solarczyk-Szwec H., Różnica w badaniach porównawczych na przykładzie projektu "Edukacja kulturalna dorosłych w Polsce i w Niemczech, w: Rocznik Andragogiczny, T. 25, 2018, s. 81-95.

Solarczyk H., Andragogika w Niemczech. Warunki rozwoju dyscypliny, Toruń 2008.

Raporty Euryidice: https://eurydice.org.pl/raporty-polskiego-biura-eurydice/

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hanna Solarczyk
Prowadzący grup: Hanna Solarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykład obejmuje problematykę systemów edukacyjnych w różnych (wybranych) krajach dla celów porównawczych.

Pełny opis:

Wykład ma prowadzić do pogłębienia wiedzy na temat edukacji w różnych krajach, uwarunkowań edukacji w różnych krajach, aby lepiej rozumieć różnice i podobieństwa systemów edukacyjnych w różnych krajów i w ujęciu porównawczym.

Literatura:

Busch M., Teichmueller N. (red.), Żyć Europą i ją kształtować. Transnarodowe formy edukacji i zaangażowania społecznego w polsko-niemieckim regionie przygranicznym, Trebnitz 2013.

Frąckowiak A., Półturzycki J. (red.), Edukacja dorosłych w wybranych krajach Europy, Warszawa 2010.

Gmerek T., Edukacja i nierówności społeczne. Studium porównawcze na przykładzie Anglii, Hiszpanii i Rosji, Kraków 2011.

Nowakowska - Siuta R., Pedagogika porównawcza: Problemy, stan badań i perspektywy rozwoju, Kraków 2014.

Prucha J.: Pedagogika porównawcza, Warszawa 2004.

Pachociński R., Zarys pedagogiki porównawczej. Warszawa 1998.

Potulicka E., Hildebrandt- Wypych D., Czech-Włodarczyk C., Systemy edukacji w krajach europejskich, Kraków 2013.

Słowińska S., Solarczyk-Szwec H., Różnica w badaniach porównawczych na przykładzie projektu "Edukacja kulturalna dorosłych w Polsce i w Niemczech, w: Rocznik Andragogiczny, T. 25, 2018, s. 81-95.

Solarczyk H., Andragogika w Niemczech. Warunki rozwoju dyscypliny, Toruń 2008.

Raporty Euryidice: https://eurydice.org.pl/raporty-polskiego-biura-eurydice/

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hanna Solarczyk
Prowadzący grup: Hanna Solarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykład obejmuje problematykę edukacji w różnych (wybranych) krajach dla celów porównawczych.

Pełny opis:

Wykład ma prowadzić do pogłębienia wiedzy na temat edukacji w różnych krajach, uwarunkowań edukacji w różnych krajach, aby lepiej rozumieć różnice i podobieństwa systemów edukacyjnych w różnych krajów i w ujęciu porównawczym.

Literatura:

Studia przypadków:

Alexander J., Sandahl I., Hygge. Duński przepis na szczęście. Najskuteczniejsza filozofia wychowania, Warszawa 2017.

Busch M., Teichmueller N. (red.), Żyć Europą i ją kształtować. Transnarodowe formy edukacji i zaangażowania społecznego w polsko-niemieckim regionie przygranicznym, Trebnitz 2013.

Chua E., Bojowa pieśń tygrysicy. Dlaczego chińskie matki są lepsze?, Warszawa 2011.

Gmerek T., Edukacja i nierówności społeczne. Studium porównawcze na przykładzie Anglii, Hiszpanii i Rosji, Kraków 2011.

Nowosad I., Singapur. Azjatycki tygrys edukacyjnych reform. Fenomen makropolityki oświatowej, Kraków 2022.

Solarczyk H., Andragogika w Niemczech. Warunki rozwoju dyscypliny, Toruń 2008.

Walker T. D., Fińskie dzieci uczą się najlepiej. Co możemy zrobić, żeby nasze dzieci były szczęśliwsze, wierzyły w siebie i lubiły szkołę.

Zaske S., Achtung Baby. Dlaczego niemieckie dzieci są tak samodzielne? Z życia amerykańskiej rodziny w Berlinie, Warszawa 2019

Raporty Euryidice: https://eurydice.org.pl/raporty-polskiego-biura-eurydice/

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hanna Solarczyk
Prowadzący grup: Hanna Solarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykład obejmuje problematykę edukacyjną w różnych (wybranych) krajach dla celów porównawczych.

Pełny opis:

Wykład ma prowadzić do pogłębienia wiedzy na temat edukacji w różnych krajach, uwarunkowań edukacji w różnych krajach, aby lepiej rozumieć różnice i podobieństwa systemów edukacyjnych w różnych krajów i w ujęciu porównawczym.

Literatura:

Studia przypadków:

Alexander J., Sandahl I., Hygge. Duński przepis na szczęście. Najskuteczniejsza filozofia wychowania, Warszawa 2017.

Busch M., Teichmueller N. (red.), Żyć Europą i ją kształtować. Transnarodowe formy edukacji i zaangażowania społecznego w polsko-niemieckim regionie przygranicznym, Trebnitz 2013.

Chua E., Bojowa pieśń tygrysicy. Dlaczego chińskie matki są lepsze?, Warszawa 2011.

Gmerek T., Edukacja i nierówności społeczne. Studium porównawcze na przykładzie Anglii, Hiszpanii i Rosji, Kraków 2011.

Nowosad I., Singapur. Azjatycki tygrys edukacyjnych reform. Fenomen makropolityki oświatowej, Kraków 2022.

Solarczyk H., Andragogika w Niemczech. Warunki rozwoju dyscypliny, Toruń 2008.

Walker T. D., Fińskie dzieci uczą się najlepiej. Co możemy zrobić, żeby nasze dzieci były szczęśliwsze, wierzyły w siebie i lubiły szkołę.

Zaske S., Achtung Baby. Dlaczego niemieckie dzieci są tak samodzielne? Z życia amerykańskiej rodziny w Berlinie, Warszawa 2019

Raporty Euryidice: https://eurydice.org.pl/raporty-polskiego-biura-eurydice/

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)