Pedagogika porównawcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-PE-202-s2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika porównawcza |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Pedagogika II rok s2- sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1 pkt ECTS - udział w wykładach, konsultacje z wykładowcą 1 pkt ECTS - przygotowanie prac zaliczeniowych |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W05: student(ka) ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat pedagogiki porównawczej jako subdyscypliny pedagogiki K_W10: student(ka)ma uporządkowaną wiedzę o ocelach, organizacji i funkcjonowaniu wybranych instytucji edukacyjnych w innych krajach K_W14: student(ka) zna wybrane systemy edukacyjne innych krajów |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U02: student(ka) potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki porównawczej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych K_U04: student(ka) potrafi w sposób klarowny, spójny, precyzyjny wypowiadać się na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące edukacji za granicą z perspektywy porównawczej |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01: student(ka) ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. K_K03: student(ka) docenia znaczenie wiedzy z pedagogiki porównawczej w pracy pedagoga, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu pedagogiki porównawczej i budowania warsztatu pedagoga. |
Metody dydaktyczne: | wykład konwersatoryjny, problemowy |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - studium przypadku |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Wykład obejmuje problemy wybranych systemów edukacyjnych w różnych krajach dla celów porównawczych. |
Pełny opis: |
Wykład ma prowadzić do pogłębienia wiedzy na temat edukacji w różnych krajach, uwarunkowań edukacji w różnych krajach, aby lepiej rozumieć różnice i podobieństwa systemów edukacyjnych w różnych krajów i w ujęciu porównawczym. |
Literatura: |
Podręczniki: Kępski Cz., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, Warszawa 2016. Nowakowska - Siuta R., Pedagogika porównawcza: Problemy, stan badań i perspektywy rozwoju, Kraków 2014. Pachociński R., Zarys pedagogiki porównawczej. Warszawa 1998. Potulicka E., Hildebrandt- Wypych D., Czech-Włodarczyk C., Systemy edukacji w krajach europejskich, Kraków 2013. Prokop J., Pedagogika porównawcza, Kraków 2019. Prucha J.: Pedagogika porównawcza, Warszawa 2004. Słowińska S., Solarczyk-Szwec H., Różnica w badaniach porównawczych na przykładzie projektu "Edukacja kulturalna dorosłych w Polsce i w Niemczech, w: Rocznik Andragogiczny, T. 25, 2018, s. 81-95. Wojniak J., Szkoła - polityka - prawo. George Zygmunt Fijałkowski - Bereday i jego wizja edukacji, Kraków 2019. Raporty Euryidice: https://eurydice.org.pl/raporty-polskiego-biura-eurydice/ |
Metody i kryteria oceniania: |
Stosuje się system oceny punktowej. Na podstawie zdobytych punktów wystawiana jest ocena. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Solarczyk | |
Prowadzący grup: | Hanna Solarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wykład obejmuje problematykę systemów edukacyjnych w różnych (wybranych) krajach dla celów porównawczych. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma prowadzić do pogłębienia wiedzy na temat edukacji w różnych krajach, uwarunkowań edukacji w różnych krajach, aby lepiej rozumieć różnice i podobieństwa systemów edukacyjnych w różnych krajów i w ujęciu porównawczym. |
|
Literatura: |
Busch M., Teichmueller N. (red.), Żyć Europą i ją kształtować. Transnarodowe formy edukacji i zaangażowania społecznego w polsko-niemieckim regionie przygranicznym, Trebnitz 2013. Frąckowiak A., Półturzycki J. (red.), Edukacja dorosłych w wybranych krajach Europy, Warszawa 2010. Gmerek T., Edukacja i nierówności społeczne. Studium porównawcze na przykładzie Anglii, Hiszpanii i Rosji, Kraków 2011. Nowakowska - Siuta R., Pedagogika porównawcza: Problemy, stan badań i perspektywy rozwoju, Kraków 2014. Prucha J.: Pedagogika porównawcza, Warszawa 2004. Pachociński R., Zarys pedagogiki porównawczej. Warszawa 1998. Potulicka E., Hildebrandt- Wypych D., Czech-Włodarczyk C., Systemy edukacji w krajach europejskich, Kraków 2013. Słowińska S., Solarczyk-Szwec H., Różnica w badaniach porównawczych na przykładzie projektu "Edukacja kulturalna dorosłych w Polsce i w Niemczech, w: Rocznik Andragogiczny, T. 25, 2018, s. 81-95. Solarczyk H., Andragogika w Niemczech. Warunki rozwoju dyscypliny, Toruń 2008. Raporty Euryidice: https://eurydice.org.pl/raporty-polskiego-biura-eurydice/ |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Solarczyk | |
Prowadzący grup: | Hanna Solarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wykład obejmuje problematykę systemów edukacyjnych w różnych (wybranych) krajach dla celów porównawczych. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma prowadzić do pogłębienia wiedzy na temat edukacji w różnych krajach, uwarunkowań edukacji w różnych krajach, aby lepiej rozumieć różnice i podobieństwa systemów edukacyjnych w różnych krajów i w ujęciu porównawczym. |
|
Literatura: |
Busch M., Teichmueller N. (red.), Żyć Europą i ją kształtować. Transnarodowe formy edukacji i zaangażowania społecznego w polsko-niemieckim regionie przygranicznym, Trebnitz 2013. Frąckowiak A., Półturzycki J. (red.), Edukacja dorosłych w wybranych krajach Europy, Warszawa 2010. Gmerek T., Edukacja i nierówności społeczne. Studium porównawcze na przykładzie Anglii, Hiszpanii i Rosji, Kraków 2011. Nowakowska - Siuta R., Pedagogika porównawcza: Problemy, stan badań i perspektywy rozwoju, Kraków 2014. Prucha J.: Pedagogika porównawcza, Warszawa 2004. Pachociński R., Zarys pedagogiki porównawczej. Warszawa 1998. Potulicka E., Hildebrandt- Wypych D., Czech-Włodarczyk C., Systemy edukacji w krajach europejskich, Kraków 2013. Słowińska S., Solarczyk-Szwec H., Różnica w badaniach porównawczych na przykładzie projektu "Edukacja kulturalna dorosłych w Polsce i w Niemczech, w: Rocznik Andragogiczny, T. 25, 2018, s. 81-95. Solarczyk H., Andragogika w Niemczech. Warunki rozwoju dyscypliny, Toruń 2008. Raporty Euryidice: https://eurydice.org.pl/raporty-polskiego-biura-eurydice/ |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Solarczyk | |
Prowadzący grup: | Hanna Solarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wykład obejmuje problematykę edukacji w różnych (wybranych) krajach dla celów porównawczych. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma prowadzić do pogłębienia wiedzy na temat edukacji w różnych krajach, uwarunkowań edukacji w różnych krajach, aby lepiej rozumieć różnice i podobieństwa systemów edukacyjnych w różnych krajów i w ujęciu porównawczym. |
|
Literatura: |
Studia przypadków: Alexander J., Sandahl I., Hygge. Duński przepis na szczęście. Najskuteczniejsza filozofia wychowania, Warszawa 2017. Busch M., Teichmueller N. (red.), Żyć Europą i ją kształtować. Transnarodowe formy edukacji i zaangażowania społecznego w polsko-niemieckim regionie przygranicznym, Trebnitz 2013. Chua E., Bojowa pieśń tygrysicy. Dlaczego chińskie matki są lepsze?, Warszawa 2011. Gmerek T., Edukacja i nierówności społeczne. Studium porównawcze na przykładzie Anglii, Hiszpanii i Rosji, Kraków 2011. Nowosad I., Singapur. Azjatycki tygrys edukacyjnych reform. Fenomen makropolityki oświatowej, Kraków 2022. Solarczyk H., Andragogika w Niemczech. Warunki rozwoju dyscypliny, Toruń 2008. Walker T. D., Fińskie dzieci uczą się najlepiej. Co możemy zrobić, żeby nasze dzieci były szczęśliwsze, wierzyły w siebie i lubiły szkołę. Zaske S., Achtung Baby. Dlaczego niemieckie dzieci są tak samodzielne? Z życia amerykańskiej rodziny w Berlinie, Warszawa 2019 Raporty Euryidice: https://eurydice.org.pl/raporty-polskiego-biura-eurydice/ |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Solarczyk | |
Prowadzący grup: | Hanna Solarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wykład obejmuje problematykę edukacyjną w różnych (wybranych) krajach dla celów porównawczych. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma prowadzić do pogłębienia wiedzy na temat edukacji w różnych krajach, uwarunkowań edukacji w różnych krajach, aby lepiej rozumieć różnice i podobieństwa systemów edukacyjnych w różnych krajów i w ujęciu porównawczym. |
|
Literatura: |
Studia przypadków: Alexander J., Sandahl I., Hygge. Duński przepis na szczęście. Najskuteczniejsza filozofia wychowania, Warszawa 2017. Busch M., Teichmueller N. (red.), Żyć Europą i ją kształtować. Transnarodowe formy edukacji i zaangażowania społecznego w polsko-niemieckim regionie przygranicznym, Trebnitz 2013. Chua E., Bojowa pieśń tygrysicy. Dlaczego chińskie matki są lepsze?, Warszawa 2011. Gmerek T., Edukacja i nierówności społeczne. Studium porównawcze na przykładzie Anglii, Hiszpanii i Rosji, Kraków 2011. Nowosad I., Singapur. Azjatycki tygrys edukacyjnych reform. Fenomen makropolityki oświatowej, Kraków 2022. Solarczyk H., Andragogika w Niemczech. Warunki rozwoju dyscypliny, Toruń 2008. Walker T. D., Fińskie dzieci uczą się najlepiej. Co możemy zrobić, żeby nasze dzieci były szczęśliwsze, wierzyły w siebie i lubiły szkołę. Zaske S., Achtung Baby. Dlaczego niemieckie dzieci są tak samodzielne? Z życia amerykańskiej rodziny w Berlinie, Warszawa 2019 Raporty Euryidice: https://eurydice.org.pl/raporty-polskiego-biura-eurydice/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.