Współczesne kierunki pedagogiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-PE-204-s2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne kierunki pedagogiczne |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Pedagogika II rok s2- sem. letni Przedmioty z polskim językiem wykładowym |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kanon (atrybut wycofany) |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (25 godz.) - udział w konwersatorium – 15 godz. - konsultacje przed egzaminem - 10 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (75 godz.): - praca własna nad obowiązkowymi tekstami 45 godz. - przygotowanie do zaliczenia końcowego i obecność na zaliczeniu – 30 godz. W sumie 100 godz. = 4 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W_01, student zna kontekst funkcjonowania współczesnego pedagoga W_02 student zna główne założenia systemów filozoficznych i ideologicznych, które ukształtowały współczesną myśl i praktykę edukacyjną |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U_01 - student potrafi zrekonstruować współczesne nurty w pedagogice |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_01 - student docenia znaczenie współczesnych kierunków pedagogicznych oraz ich historycznych i filozoficznych uwarunkowań dla kształtowania nowatorskiego podejścia do procesów wychowania i kształcenia |
Metody dydaktyczne: | Wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów ze współczesnymi kierunkami i nurtami w pedagogice. Nakreślenie mapy odmian myślenia o edukacji. Po ukończeniu przedmiotu student zna podstawowe pojęcia pedagogiki oraz nabywa umiejętności posługiwania się językiem teorii wychowania do opisu rzeczywistości społecznej. Rekonstruuje założenia i porównuje główne współczesne kierunki i nurty w pedagogice. Dokonuje krytycznej analizy odmiennych koncepcji wychowania. Przyszli nauczyciele wykazują aktywność w samodzielnym konstruowaniu teoretycznych rozwiązań oraz potrafią wdrożyć innowacje do własnej praktyki edukacyjnej. |
Pełny opis: |
1. Analiza głównych systemów filozoficznych i ideologicznych, które ukształtowały myśl i praktykę edukacyjną. 2. Analiza wybranych, współczesnych kierunków, orientacji i nurtów w pedagogice 3. Znaczenie wybranych kierunków dla współczesnej refleksji o wychowaniu 4. Nakreślenie mapy współczesnych odmian myślenia o edukacji |
Literatura: |
Okoń W., Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1997. Piekarski J., B.Śliwerski, Edukacja alternatywna. Nowe teorie, modele badań i reformy, Kraków 2000. Śliwerski B., Pedagogika alternatywna, Łódź-Kraków 1995. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998. Wołoszyn S. Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba zarysu encyklopedycznego. Warszawa 1992. Wołoszyn S. (red. i oprac.) Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, Tom III, księga pierwsza i druga, Kielce 1998. Gutek G.L. Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003 Kwieciński Z. (red.), Alternatywy myślenia o/dla edukacji. Piekarski J., B.Śliwerski, Edukacja alternatywna. Nowe teorie, modele badań i reformy, Kraków 2000. Rutkowiak J., Kubinowski D., Nowak M., Edukacja . Moralność. Sfera publiczna, Lublin 2007. Śliwerski B. Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2015. Śliwerski B., Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku, Kraków 2001. Śliwerski B., Pedagogika alternatywna. Postulaty, projekty i kontynuacje. Tom II. Innowacje edukacyjne i reformy pedagogiczne, Kraków 2008. oraz fragmenty: J. A. Brühlemeier, Edukacja humanistyczna, Kraków 1993. R. Gloton, C. Clero, Twórcza aktywność dziecka, Warszawa 1988. C. R. Rogers, Tworzenie klimatu wolności, [w:] K. Blusz (red.), Edukacja i wyzwolenie, Kraków 1992. T. Gordon, Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991. I. Illich, Społeczeństwo bez szkoły, Warszawa 1976. S. Neill, Summerhill, Katowice 1991. T. W. Adorno, Wychowanie po Oświęcimiu, "Znak" 1978 nr 285 P. Freire, "Bankowa" koncepcja edukacji jako narzędzie opresji, [w:] K. Blusz (red.), Edukacja i wyzwolenie, Kraków 1992. M. Foucault, Nadzorować i karać, Warszawa 1998. E. Fromm, Wojna w człowieku. Psychologiczne studium istoty destrukcyjności, Warszawa 1994. N. Postman, Technopol. Triumf techniki nad kulturą, Warszawa 2004. H. Schoenebeck, Antypedagogika w dialogu, Kraków 1994. H. Schoenebeck, Antypedagogika [być i wspierać zamiast wychowywać], Warszawa 2007. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny , próg zaliczenia 60 % , 61-70 % dostateczny plus, 71-80 % dobry, 81-90 % dobry plus, 91-100 % bardzo dobry |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wałęga | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wałęga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wałęga | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wałęga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wałęga | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wałęga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wałęga | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wałęga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.