Nicolaus Copernicus University in Torun - Central Authentication Service
Strona główna

Media Pedagogy

General data

Course ID: 2403-PE-207-s2
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0110) Education, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Media Pedagogy
Name in Polish: Pedagogika medialna
Organizational unit: Institute of Educational Sciences
Course groups: (in Polish) Pedagogika II rok s2 - sem. zimowy
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Prerequisites:

(in Polish) Podstawy z zakresu: technologii informacyjnej, mediów w edukacji

Total student workload:

Literature analysis, preparation for passing the content discussed during the seminar (colloquium / test), analysis of literature and online sources on an ongoing basis

partial credit

Learning outcomes - knowledge:

K_W01 knows the elementary terminology used in pedagogy and understands its sources and applications within related scientific disciplines H1A_W02

H1A_W03



Learning outcomes - skills:

K_U08 has the ability to present own ideas, doubts and suggestions, supporting them with arguments in the context of selected theoretical perspectives, views of various authors H1A_U06

Learning outcomes - social competencies:

(in Polish) K_K02 docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych S1A_K02

H1A_K02


Teaching methods:

seminar

lecture with show

discussion



Observation/demonstration teaching methods:

- display

Expository teaching methods:

- description
- discussion
- participatory lecture

Short description:

The subject aims to familiarize students with the new area of ​​media pedagogy. Students will learn basic concepts such as media pedagogy in class. The issues include analyzes of relations with the media, both in relation to the individual and society. Problems of pathology, negative aspects related to the media as well as creative and creative aspects are taken up. The focal point of the subject is the relationship of man with the media.

Full description:

The following topics are implemented within the subject:

1. The concept of media pedagogy - areas, principles, functions, information society - definition of an issue - introduction to problems

2. Electronic ID and virtual worlds

3. Human-computer communication

4. Pathologies related to media (internet addiction, social media, and mental health, etc.)

4.1. Social media and the mental health of children and youth

4.2 Stalking and cyberstalking

4.2 Hate (Online Hate)

4.3 Digitization

5. Creativity and media

Bibliography:

Aouil B., (red.), Internet w psychologii. Psychologia w Internecie. Adam Marszałek, Toruń 2011

Augustynek A., Uzależnienia komputerowe. Diagnoza, rozpowszechnianie, terapia, Difin, Warszawa 2010

Carr N., Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg, Helion, Gliwice 2013

Castells M., Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa 2008

Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie. PWN, Warszawa 2007

Kozak S., Patologie komunikowania w Internecie. Zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży. Delfin Warszawa 2011.

Manovich L., Język nowych mediów, WAiP, Warszawa 2006

Negroponte N., Cyfrowe życie. Jak odnaleźć się w świecie komputerów, Książka i Wiedza, Warszawa 1997

Pyżalski J., Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży, GWP, Gdańsk 2009

Siemieniecki B., Pedagogika Medialna – następca edukacji medialnej? [w:] M.Sokołowski (red.) Edukacja medialna. Nadzieje i rozczarowania, WSP, Warszawa 2010

Siemieniecki B., Pedagogika medialna, t.1,t.2, PWN, Warszawa 2008.

Siemieniecka, D., Jarczyńska J., Relationship Between Social Media Use and Adolescent Mental Health – a Systematic Review, International Journal of Pedagogy, vol.10, nr 1.

Siemieniecka, D., Skibińska M., Majewska K. (2020). Cyberagresja–zjawisko, skutki, zapobieganie Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.

Topol P., Funkcjonalność edukacyjna światów wirtualnych, UAM, Poznań 2013

Wallace P., Psychologia Internetu. Poznań 2009

Žižek S., Pisma wybrane. Artykuły-wywiady-fragmenty, oprac. P.Strębski, http://strebski.dyktatura.info/wp-content/texts/philosophy/Zizek.pdf

Assessment methods and assessment criteria:

Test result and descriptive question

Term 1 - (3 open-ended descriptive questions)

Evaluation criteria: passing for a grade based on the test without access to textbooks (required threshold for a grade):

• satisfactory - 50%,

• satisfactory plus - 60%,

• good - 70%,

• good plus - 80%,

• very good - 90-100%

Answer to open-ended questions, rating 1-5 according to criteria:

1. Substantive level of response

2. References to literature and authors

3. Correctly defined concepts

4. Linguistic correctness

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-20
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Discussion seminar, 15 hours more information
Coordinators: Dorota Siemieniecka
Group instructors: Dorota Siemieniecka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Discussion seminar - Grading
Short description: (in Polish)

Przedmiot ma na celu zapoznanie słuchaczy z nowym obszarem jakim jest pedagogika medialna. Studenci na zajęciach poznają podstawowe pojęcia takie jak: pedagogika medialna, społeczeństwo informacyjne. Problematyka obejmuje analizy relacji z mediami zarówno w odniesieniu do jednostki jak i społeczeństwa. Podejmowane są problemy patologii, negatywnych aspektów związanych z mediami jak i aspektów twórczych i kreatywnych. Centralnym punktem przedmiotu jest relacja człowieka z mediami.

Full description: (in Polish)

W ramach przedmiotu realizowane są następujące tematy:

1. Pojęcie pedagogiki medialnej - obszary, zasady, funkcje, społeczeństwo informacyjne - wprowadzenie w problematykę

2. Elektroniczne ID i światy wirtualne

3. Społeczne aspekty mediów - społeczeństwo a technologia, nanotechnologie, społeczeństwo sieci, przestrzeń i czas, środowisko społeczne a technologie, pedagogiczne konsekwencje manipulacji medialnej, Wolność w mediach - czym jest?

4. Wybrane aspekty zagrożeń związanych z mediami (patologie związane z mediami : uzależnienia od Internetu, psychomanipulacje, sekty, cybertrolling). Edukacja szkolna do bezpiecznego korzystania z Internetu (bezpieczeństwo w sieci na przykładzie projektu Szkoła Bezpiecznego Internetu),

5. Twórczość a media - pojęcie twórczości w mediach, wybrane przykłady języka wizualnego, sztuka mediów, gatunki sztuki, przykłady prac, formy wizualne, animacje i audiosfera, twórcy. Człowiek między realnością a wirtualnością.

Bibliography: (in Polish)

Aouil B., (red.), Internet w psychologii. Psychologia w Internecie. Adam Marszałek, Toruń 2011

Augustynek A., Uzależnienia komputerowe. Diagnoza, rozpowszechnianie, terapia, Difin, Warszawa 2010

Carr N., Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg, Helion, Gliwice 2013

Castells M., Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa 2008

Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie. PWN, Warszawa 2007

Kozak S., Patologie komunikowania w Internecie. Zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży. Delfin Warszawa 2011.

Manovich L., Język nowych mediów, WAiP, Warszawa 2006

Negroponte N., Cyfrowe życie. Jak odnaleźć się w świecie komputerów, Książka i Wiedza, Warszawa 1997

Pyżalski J., Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży, GWP, Gdańsk 2009

Siemieniecki B., Pedagogika Medialna – następca edukacji medialnej? [w:] M.Sokołowski (red.) Edukacja medialna. Nadzieje i rozczarowania, WSP, Warszawa 2010

Siemieniecki B., Pedagogika medialna, t.1,t.2, PWN, Warszawa 2008.

Topol P., Funkcjonalność edukacyjna światów wirtualnych, UAM, Poznań 2013

Wallace P., Psychologia Internetu. Poznań 2009

Žižek S., Pisma wybrane. Artykuły-wywiady-fragmenty, oprac. P.Strębski, http://strebski.dyktatura.info/wp-content/texts/philosophy/Zizek.pdf

Notes: (in Polish)

Inne interesujące pozycje literatury oraz źródła internetowe podawane są na zajęciach przez prowadzącą

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-19
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Discussion seminar, 15 hours more information
Coordinators: Dorota Siemieniecka
Group instructors: Dorota Siemieniecka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Discussion seminar - Grading
Short description: (in Polish)

Przedmiot ma na celu zapoznanie słuchaczy z nowym obszarem jakim jest pedagogika medialna. Studenci na zajęciach poznają podstawowe pojęcia takie jak: pedagogika medialna, społeczeństwo informacyjne. Problematyka obejmuje analizy relacji z mediami zarówno w odniesieniu do jednostki jak i społeczeństwa. Podejmowane są problemy patologii, negatywnych aspektów związanych z mediami jak i aspektów twórczych i kreatywnych. Centralnym punktem przedmiotu jest relacja człowieka z mediami.

Full description: (in Polish)

W ramach przedmiotu realizowane są następujące tematy:

1. Pojęcie pedagogiki medialnej - obszary, zasady, funkcje, społeczeństwo informacyjne - wprowadzenie w problematykę

2. Elektroniczne ID i światy wirtualne

3. Społeczne aspekty mediów - społeczeństwo a technologia, nanotechnologie, społeczeństwo sieci, przestrzeń i czas, środowisko społeczne a technologie, pedagogiczne konsekwencje manipulacji medialnej, Wolność w mediach - czym jest?

4. Wybrane aspekty zagrożeń związanych z mediami (patologie związane z mediami : uzależnienia od Internetu, psychomanipulacje, sekty, cybertrolling). Edukacja szkolna do bezpiecznego korzystania z Internetu (bezpieczeństwo w sieci na przykładzie projektu Szkoła Bezpiecznego Internetu),

5. Twórczość a media - pojęcie twórczości w mediach, wybrane przykłady języka wizualnego, sztuka mediów, gatunki sztuki, przykłady prac, formy wizualne, animacje i audiosfera, twórcy. Człowiek między realnością a wirtualnością.

Bibliography: (in Polish)

Aouil B., (red.), Internet w psychologii. Psychologia w Internecie. Adam Marszałek, Toruń 2011

Augustynek A., Uzależnienia komputerowe. Diagnoza, rozpowszechnianie, terapia, Difin, Warszawa 2010

Carr N., Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg, Helion, Gliwice 2013

Castells M., Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa 2008

Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie. PWN, Warszawa 2007

Kozak S., Patologie komunikowania w Internecie. Zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży. Delfin Warszawa 2011.

Manovich L., Język nowych mediów, WAiP, Warszawa 2006

Negroponte N., Cyfrowe życie. Jak odnaleźć się w świecie komputerów, Książka i Wiedza, Warszawa 1997

Pyżalski J., Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży, GWP, Gdańsk 2009

Siemieniecki B., Pedagogika Medialna – następca edukacji medialnej? [w:] M.Sokołowski (red.) Edukacja medialna. Nadzieje i rozczarowania, WSP, Warszawa 2010

Siemieniecki B., Pedagogika medialna, t.1,t.2, PWN, Warszawa 2008.

Topol P., Funkcjonalność edukacyjna światów wirtualnych, UAM, Poznań 2013

Wallace P., Psychologia Internetu. Poznań 2009

Žižek S., Pisma wybrane. Artykuły-wywiady-fragmenty, oprac. P.Strębski, http://strebski.dyktatura.info/wp-content/texts/philosophy/Zizek.pdf

Notes: (in Polish)

Inne interesujące pozycje literatury oraz źródła internetowe podawane są na zajęciach przez prowadzącą

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-19
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Discussion seminar, 15 hours more information
Coordinators: Dorota Siemieniecka
Group instructors: Dorota Siemieniecka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Discussion seminar - Grading
Short description: (in Polish)

Przedmiot ma na celu zapoznanie słuchaczy z nowym obszarem jakim jest pedagogika medialna. Studenci na zajęciach poznają podstawowe pojęcia takie jak: pedagogika medialna, społeczeństwo informacyjne. Problematyka obejmuje analizy relacji z mediami zarówno w odniesieniu do jednostki jak i społeczeństwa. Podejmowane są problemy patologii, negatywnych aspektów związanych z mediami jak i aspektów twórczych i kreatywnych. Centralnym punktem przedmiotu jest relacja człowieka z mediami.

Full description: (in Polish)

W ramach przedmiotu realizowane są następujące tematy:

1. Pojęcie pedagogiki medialnej - obszary, zasady, funkcje, społeczeństwo informacyjne - wprowadzenie w problematykę

2. Elektroniczne ID i światy wirtualne

3. Społeczne aspekty mediów - społeczeństwo a technologia, nanotechnologie, społeczeństwo sieci, przestrzeń i czas, środowisko społeczne a technologie, pedagogiczne konsekwencje manipulacji medialnej, Wolność w mediach - czym jest?

4. Wybrane aspekty zagrożeń związanych z mediami (patologie związane z mediami : uzależnienia od Internetu, psychomanipulacje, sekty, cybertrolling, cyberbullying). Edukacja szkolna do bezpiecznego korzystania z Internetu (bezpieczeństwo w sieci na przykładzie projektu Szkoła Bezpiecznego Internetu),

5. Twórczość a media - pojęcie twórczości w mediach, wybrane przykłady języka wizualnego, sztuka mediów, gatunki sztuki, przykłady prac, formy wizualne, animacje i audiosfera, twórcy. Człowiek między realnością a wirtualnością.

Bibliography: (in Polish)

Aouil B., (red.), Internet w psychologii. Psychologia w Internecie. Adam Marszałek, Toruń 2011

Augustynek A., Uzależnienia komputerowe. Diagnoza, rozpowszechnianie, terapia, Difin, Warszawa 2010

Carr N., Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg, Helion, Gliwice 2013

Castells M., Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa 2008

Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie. PWN, Warszawa 2007

Kozak S., Patologie komunikowania w Internecie. Zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży. Delfin Warszawa 2011.

Manovich L., Język nowych mediów, WAiP, Warszawa 2006

Negroponte N., Cyfrowe życie. Jak odnaleźć się w świecie komputerów, Książka i Wiedza, Warszawa 1997

Pyżalski J., Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży, GWP, Gdańsk 2009

Siemieniecki B., Pedagogika Medialna – następca edukacji medialnej? [w:] M.Sokołowski (red.) Edukacja medialna. Nadzieje i rozczarowania, WSP, Warszawa 2010

Siemieniecki B., Pedagogika medialna, t.1,t.2, PWN, Warszawa 2008.

Siemieniecka, D., Jarczyńska J., Relationship Between Social Media Use and Adolescent Mental Health – a Systematic Review, International Journal of Pedagogy, vol.10, nr 1.

Siemieniecka, D., Skibińska M., Majewska K. (2020). Cyberagresja–zjawisko, skutki, zapobieganie Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.

Topol P., Funkcjonalność edukacyjna światów wirtualnych, UAM, Poznań 2013

Wallace P., Psychologia Internetu. Poznań 2009

Žižek S., Pisma wybrane. Artykuły-wywiady-fragmenty, oprac. P.Strębski, http://strebski.dyktatura.info/wp-content/texts/philosophy/Zizek.pdf

Notes: (in Polish)

Inne interesujące pozycje literatury oraz źródła internetowe podawane są na zajęciach przez prowadzącą

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)