Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Gerontologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-PE-212-s2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Gerontologia
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy: Pedagogika II rok s2- sem. letni
Przedmioty z polskim językiem wykładowym
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

1 pkt ECTS - udział w wykładach, konsultacje z wykładowcą

1 pkt ECTS - lektura

1 pkt ECTS - przygotowanie do zaliczenia

1 pkt ECTS - praca pisemna (recenzja problemowa lub analiza literatury przedmiotu)


Efekty uczenia się - wiedza:

K_W05: student(ka) ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat gerontologii, obejmującą terminologię, teorię i metodykę

K_W06: student(ka) ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w starości w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym.

K_W10: student(ka) ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych wspierających rozwój człowieka starszego

K_W15: student(ka) ma uporządkowaną o osobach starszych jako uczestnikach działalności edukacyjnej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej

K_W16: student(ka) ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej w pracy z osobami starszymi


Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U02: student(ka) potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz gerontologii w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych na rzecz osób starszych

K_U04: student(ka) potrafi w sposób klarowny, spójny, precyzyjny wypowiadać się na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące seniorów i instytucji dla seniorów z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i gerontologii.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K01: student(ka) ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.

K_K03: student(ka) docenia znaczenie gerontologii dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu gerontologii i budowania warsztaty pedagoga.

Metody dydaktyczne:

wykład informacyjny, wykład problemowy

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Wykład dotyczący zagadnień związanych z starzeniem się ludzi oraz wsparcia indywidualnego, społecznego i instytucjonalnego w tej fazie życia z pedagogicznego punktu widzenia.

Pełny opis:

Wykład ma prowadzić do pogłębienia wiedzy studenta na temat starości, zrozumienia specyficznej sytuacji człowieka starego w społeczeństwie, refleksji nad procesem przygotowania się do starości, aby posiąść umiejętność interpretowania biografii seniorów i projektowania działań edukacyjnych, opiekuńczych i pomocowych dla seniorów.

Literatura:

Błędowski P., Stogowski A., Wieczorowska - Tobis (red.), Wyzwania współczesnej gerontologii, Poznań 2013.

Chabior A., Wspomaganie procesu pomyślnego starzenia się u ludzi starych.

Między powinnością a profesją, Kraków 2017.

Czerniawska O., (red.), Style życia w starości. Łódź 1998.

Dubas E. (red.), Uniwersalne problemy andragogiki i gerontologii, Łódź 2007.

Halicki J., Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów, Białystok 2010.

Hill R., Pozytywne starzenie się. Młodzi duchem w jesieni życia, Warszawa 2009.

Kijak R., Szarota Z., Starość. Między diagnozą a działaniem, Warszawa 2013.

- Solarczyk-Szwec H., Majchrzak-Ptak K., Szwech A., Czas jako obszar biograficznego uczenia się w późnej dorosłości w świetle dzienników Haliny Semenowicz, w: Przegląd Badań Edukacyjnych, Nr 25, 2017, s. 229-245

Solarczyk-Szwec H., Szwech A., Inspiracje pedagogią freinetowską. T. 2: dzienniki Haliny Semenowicz - matki i obywatelki, Toruń 2016.

Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006.

Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa: zarys problematyki, Kraków 2004.

Wawrzyniak J., Oblicza starości: biografia jako źródło czynników adaptacyjnych, Łódź 2009.

Szukalski P., Przygotowanie do starości. Polacy wobec starzenia się, Warszawa 2009

Zych A. A., Leksykon gerontologii, wyd. IV, Kraków 2019.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne wg kryteriów opisanych w sekcji "informacje o zajęciach w cyklu...".

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hanna Solarczyk-Szwec
Prowadzący grup: Hanna Solarczyk-Szwec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykład dotyczy zagadnień związanych z starzeniem się ludzi oraz wsparcia indywidualnego, społecznego i instytucjonalnego w tej fazie życia z pedagogicznego punktu widzenia.

Pełny opis:

Wykład ma prowadzić do pogłębienia wiedzy studenta na temat starości, zrozumienia specyficznej sytuacji człowieka starego w społeczeństwie, refleksji nad procesem przygotowania się do starości, aby posiąść umiejętność interpretowania biografii seniorów i projektowania działań edukacyjnych, opiekuńczy i pomocowych dla seniorów.

Literatura:

Błędowski P., Stogowski A., Wieczorowska - Tobis (red.), Wyzwania współczesnej gerontologii, Poznań 2013.

Chabior A., Wspomaganie procesu pomyślnego starzenia się u ludzi starych.

Między powinnością a profesją, Kraków 2017.

Czerniawska O., (red.), Style życia w starości. Łódź 1998.

Dubas E. (red.), Uniwersalne problemy andragogiki i gerontologii, Łódź 2007.

Halicki J., Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów, Białystok 2010.

Hill R., Pozytywne starzenie się. Młodzi duchem w jesieni życia, Warszawa 2009.

Kijak R., Szarota Z., Starość. Między diagnozą a działaniem, Warszawa 2013.

- Solarczyk-Szwec H., Majchrzak-Ptak K., Szwech A., Czas jako obszar biograficznego uczenia się w późnej dorosłości w świetle dzienników Haliny Semenowicz, w: Przegląd Badań Edukacyjnych, Nr 25, 2017, s. 229-245

Solarczyk-Szwec H., Szwech A., Inspiracje pedagogią freinetowską. T. 2: dzienniki Haliny Semenowicz - matki i obywatelki, Toruń 2016.

Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006.

Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa: zarys problematyki, Kraków 2004.

Wawrzyniak J., Oblicza starości: biografia jako źródło czynników adaptacyjnych, Łódź 2009.

Szukalski P., Przygotowanie do starości. Polacy wobec starzenia się, Warszawa 2009

Zych A. A., Leksykon gerontologii, wyd. IV, Kraków 2019.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hanna Solarczyk-Szwec
Prowadzący grup: Hanna Solarczyk-Szwec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykład dotyczy zagadnień związanych z starzeniem się ludzi oraz wsparcia indywidualnego, społecznego i instytucjonalnego w tej fazie życia z pedagogicznego punktu widzenia.

Pełny opis:

Wykład ma prowadzić do pogłębienia wiedzy studenta na temat starości, zrozumienia specyficznej sytuacji człowieka starego w społeczeństwie, refleksji nad procesem przygotowania się do starości, aby posiąść umiejętność interpretowania biografii seniorów i projektowania działań edukacyjnych, opiekuńczy i pomocowych dla seniorów.

Literatura:

Błędowski P., Stogowski A., Wieczorowska - Tobis (red.), Wyzwania współczesnej gerontologii, Poznań 2013.

Chabior A., Wspomaganie procesu pomyślnego starzenia się u ludzi starych.

Między powinnością a profesją, Kraków 2017.

Czerniawska O., (red.), Style życia w starości. Łódź 1998.

Dubas E. (red.), Uniwersalne problemy andragogiki i gerontologii, Łódź 2007.

Halicki J., Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów, Białystok 2010.

Hill R., Pozytywne starzenie się. Młodzi duchem w jesieni życia, Warszawa 2009.

Kijak R., Szarota Z., Starość. Między diagnozą a działaniem, Warszawa 2013.

- Solarczyk-Szwec H., Majchrzak-Ptak K., Szwech A., Czas jako obszar biograficznego uczenia się w późnej dorosłości w świetle dzienników Haliny Semenowicz, w: Przegląd Badań Edukacyjnych, Nr 25, 2017, s. 229-245

Solarczyk-Szwec H., Szwech A., Inspiracje pedagogią freinetowską. T. 2: dzienniki Haliny Semenowicz - matki i obywatelki, Toruń 2016.

Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006.

Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa: zarys problematyki, Kraków 2004.

Wawrzyniak J., Oblicza starości: biografia jako źródło czynników adaptacyjnych, Łódź 2009.

Szukalski P., Przygotowanie do starości. Polacy wobec starzenia się, Warszawa 2009

Zych A. A., Leksykon gerontologii, wyd. IV, Kraków 2019.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hanna Solarczyk-Szwec
Prowadzący grup: Hanna Solarczyk-Szwec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykład dotyczy zagadnień związanych z starzeniem się ludzi oraz wsparcia indywidualnego, społecznego i instytucjonalnego w tej fazie życia z pedagogicznego punktu widzenia.

Pełny opis:

Wykład ma prowadzić do pogłębienia wiedzy studenta na temat starości, zrozumienia specyficznej sytuacji człowieka starego w społeczeństwie, refleksji nad procesem przygotowania się do starości, aby posiąść umiejętność interpretowania biografii seniorów i projektowania działań edukacyjnych, opiekuńczy i pomocowych dla seniorów.

Literatura:

Błędowski P., Stogowski A., Wieczorowska - Tobis (red.), Wyzwania współczesnej gerontologii, Poznań 2013.

Chabior A., Wspomaganie procesu pomyślnego starzenia się u ludzi starych.

Między powinnością a profesją, Kraków 2017.

Czerniawska O., (red.), Style życia w starości. Łódź 1998.

Dubas E. (red.), Uniwersalne problemy andragogiki i gerontologii, Łódź 2007.

Halicki J., Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów, Białystok 2010.

Hill R., Pozytywne starzenie się. Młodzi duchem w jesieni życia, Warszawa 2009.

Kijak R., Szarota Z., Starość. Między diagnozą a działaniem, Warszawa 2013.

- Solarczyk-Szwec H., Majchrzak-Ptak K., Szwech A., Czas jako obszar biograficznego uczenia się w późnej dorosłości w świetle dzienników Haliny Semenowicz, w: Przegląd Badań Edukacyjnych, Nr 25, 2017, s. 229-245

Solarczyk-Szwec H., Szwech A., Inspiracje pedagogią freinetowską. T. 2: dzienniki Haliny Semenowicz - matki i obywatelki, Toruń 2016.

Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006.

Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa: zarys problematyki, Kraków 2004.

Wawrzyniak J., Oblicza starości: biografia jako źródło czynników adaptacyjnych, Łódź 2009.

Szukalski P., Przygotowanie do starości. Polacy wobec starzenia się, Warszawa 2009

Zych A. A., Leksykon gerontologii, wyd. IV, Kraków 2019.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hanna Solarczyk-Szwec
Prowadzący grup: Hanna Solarczyk-Szwec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykład dotyczy zagadnień związanych z starzeniem się ludzi oraz wsparcia indywidualnego, społecznego i instytucjonalnego w tej fazie życia z pedagogicznego punktu widzenia.

Pełny opis:

Wykład ma prowadzić do pogłębienia wiedzy studenta na temat starości, zrozumienia specyficznej sytuacji człowieka starego w społeczeństwie, refleksji nad procesem przygotowania się do starości, aby posiąść umiejętność interpretowania biografii seniorów i projektowania działań edukacyjnych, opiekuńczy i pomocowych dla seniorów.

Literatura:

Błędowski P., Stogowski A., Wieczorowska - Tobis (red.), Wyzwania współczesnej gerontologii, Poznań 2013.

Chabior A., Wspomaganie procesu pomyślnego starzenia się u ludzi starych.

Między powinnością a profesją, Kraków 2017.

Czerniawska O., (red.), Style życia w starości. Łódź 1998.

Dubas E. (red.), Uniwersalne problemy andragogiki i gerontologii, Łódź 2007.

Halicki J., Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów, Białystok 2010.

Hill R., Pozytywne starzenie się. Młodzi duchem w jesieni życia, Warszawa 2009.

Kijak R., Szarota Z., Starość. Między diagnozą a działaniem, Warszawa 2013.

- Solarczyk-Szwec H., Majchrzak-Ptak K., Szwech A., Czas jako obszar biograficznego uczenia się w późnej dorosłości w świetle dzienników Haliny Semenowicz, w: Przegląd Badań Edukacyjnych, Nr 25, 2017, s. 229-245

Solarczyk-Szwec H., Szwech A., Inspiracje pedagogią freinetowską. T. 2: dzienniki Haliny Semenowicz - matki i obywatelki, Toruń 2016.

Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006.

Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa: zarys problematyki, Kraków 2004.

Wawrzyniak J., Oblicza starości: biografia jako źródło czynników adaptacyjnych, Łódź 2009.

Szukalski P., Przygotowanie do starości. Polacy wobec starzenia się, Warszawa 2009

Zych A. A., Leksykon gerontologii, wyd. IV, Kraków 2019.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-3 (2024-08-26)