Gerontologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-PE-212-s2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Gerontologia |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Pedagogika II rok s2- sem. letni Przedmioty z polskim językiem wykładowym |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1 pkt ECTS - udział w wykładach, konsultacje z wykładowcą 1 pkt ECTS - lektura 1 pkt ECTS - przygotowanie do zaliczenia 1 pkt ECTS - praca pisemna (recenzja problemowa lub analiza literatury przedmiotu) |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W05: student(ka) ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat gerontologii, obejmującą terminologię, teorię i metodykę K_W06: student(ka) ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w starości w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym. K_W10: student(ka) ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych wspierających rozwój człowieka starszego K_W15: student(ka) ma uporządkowaną o osobach starszych jako uczestnikach działalności edukacyjnej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej K_W16: student(ka) ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej w pracy z osobami starszymi |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U02: student(ka) potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz gerontologii w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych na rzecz osób starszych K_U04: student(ka) potrafi w sposób klarowny, spójny, precyzyjny wypowiadać się na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące seniorów i instytucji dla seniorów z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i gerontologii. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01: student(ka) ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. K_K03: student(ka) docenia znaczenie gerontologii dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu gerontologii i budowania warsztaty pedagoga. |
Metody dydaktyczne: | wykład informacyjny, wykład problemowy |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Wykład dotyczący zagadnień związanych z starzeniem się ludzi oraz wsparcia indywidualnego, społecznego i instytucjonalnego w tej fazie życia z pedagogicznego punktu widzenia. |
Pełny opis: |
Wykład ma prowadzić do pogłębienia wiedzy studenta na temat starości, zrozumienia specyficznej sytuacji człowieka starego w społeczeństwie, refleksji nad procesem przygotowania się do starości, aby posiąść umiejętność interpretowania biografii seniorów i projektowania działań edukacyjnych, opiekuńczych i pomocowych dla seniorów. |
Literatura: |
Błędowski P., Stogowski A., Wieczorowska - Tobis (red.), Wyzwania współczesnej gerontologii, Poznań 2013. Chabior A., Wspomaganie procesu pomyślnego starzenia się u ludzi starych. Między powinnością a profesją, Kraków 2017. Czerniawska O., (red.), Style życia w starości. Łódź 1998. Dubas E. (red.), Uniwersalne problemy andragogiki i gerontologii, Łódź 2007. Halicki J., Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów, Białystok 2010. Hill R., Pozytywne starzenie się. Młodzi duchem w jesieni życia, Warszawa 2009. Kijak R., Szarota Z., Starość. Między diagnozą a działaniem, Warszawa 2013. - Solarczyk-Szwec H., Majchrzak-Ptak K., Szwech A., Czas jako obszar biograficznego uczenia się w późnej dorosłości w świetle dzienników Haliny Semenowicz, w: Przegląd Badań Edukacyjnych, Nr 25, 2017, s. 229-245 Solarczyk-Szwec H., Szwech A., Inspiracje pedagogią freinetowską. T. 2: dzienniki Haliny Semenowicz - matki i obywatelki, Toruń 2016. Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006. Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa: zarys problematyki, Kraków 2004. Wawrzyniak J., Oblicza starości: biografia jako źródło czynników adaptacyjnych, Łódź 2009. Szukalski P., Przygotowanie do starości. Polacy wobec starzenia się, Warszawa 2009 Zych A. A., Leksykon gerontologii, wyd. IV, Kraków 2019. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne wg kryteriów opisanych w sekcji "informacje o zajęciach w cyklu...". |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Solarczyk-Szwec | |
Prowadzący grup: | Hanna Solarczyk-Szwec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wykład dotyczy zagadnień związanych z starzeniem się ludzi oraz wsparcia indywidualnego, społecznego i instytucjonalnego w tej fazie życia z pedagogicznego punktu widzenia. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma prowadzić do pogłębienia wiedzy studenta na temat starości, zrozumienia specyficznej sytuacji człowieka starego w społeczeństwie, refleksji nad procesem przygotowania się do starości, aby posiąść umiejętność interpretowania biografii seniorów i projektowania działań edukacyjnych, opiekuńczy i pomocowych dla seniorów. |
|
Literatura: |
Błędowski P., Stogowski A., Wieczorowska - Tobis (red.), Wyzwania współczesnej gerontologii, Poznań 2013. Chabior A., Wspomaganie procesu pomyślnego starzenia się u ludzi starych. Między powinnością a profesją, Kraków 2017. Czerniawska O., (red.), Style życia w starości. Łódź 1998. Dubas E. (red.), Uniwersalne problemy andragogiki i gerontologii, Łódź 2007. Halicki J., Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów, Białystok 2010. Hill R., Pozytywne starzenie się. Młodzi duchem w jesieni życia, Warszawa 2009. Kijak R., Szarota Z., Starość. Między diagnozą a działaniem, Warszawa 2013. - Solarczyk-Szwec H., Majchrzak-Ptak K., Szwech A., Czas jako obszar biograficznego uczenia się w późnej dorosłości w świetle dzienników Haliny Semenowicz, w: Przegląd Badań Edukacyjnych, Nr 25, 2017, s. 229-245 Solarczyk-Szwec H., Szwech A., Inspiracje pedagogią freinetowską. T. 2: dzienniki Haliny Semenowicz - matki i obywatelki, Toruń 2016. Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006. Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa: zarys problematyki, Kraków 2004. Wawrzyniak J., Oblicza starości: biografia jako źródło czynników adaptacyjnych, Łódź 2009. Szukalski P., Przygotowanie do starości. Polacy wobec starzenia się, Warszawa 2009 Zych A. A., Leksykon gerontologii, wyd. IV, Kraków 2019. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Solarczyk-Szwec | |
Prowadzący grup: | Hanna Solarczyk-Szwec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wykład dotyczy zagadnień związanych z starzeniem się ludzi oraz wsparcia indywidualnego, społecznego i instytucjonalnego w tej fazie życia z pedagogicznego punktu widzenia. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma prowadzić do pogłębienia wiedzy studenta na temat starości, zrozumienia specyficznej sytuacji człowieka starego w społeczeństwie, refleksji nad procesem przygotowania się do starości, aby posiąść umiejętność interpretowania biografii seniorów i projektowania działań edukacyjnych, opiekuńczy i pomocowych dla seniorów. |
|
Literatura: |
Błędowski P., Stogowski A., Wieczorowska - Tobis (red.), Wyzwania współczesnej gerontologii, Poznań 2013. Chabior A., Wspomaganie procesu pomyślnego starzenia się u ludzi starych. Między powinnością a profesją, Kraków 2017. Czerniawska O., (red.), Style życia w starości. Łódź 1998. Dubas E. (red.), Uniwersalne problemy andragogiki i gerontologii, Łódź 2007. Halicki J., Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów, Białystok 2010. Hill R., Pozytywne starzenie się. Młodzi duchem w jesieni życia, Warszawa 2009. Kijak R., Szarota Z., Starość. Między diagnozą a działaniem, Warszawa 2013. - Solarczyk-Szwec H., Majchrzak-Ptak K., Szwech A., Czas jako obszar biograficznego uczenia się w późnej dorosłości w świetle dzienników Haliny Semenowicz, w: Przegląd Badań Edukacyjnych, Nr 25, 2017, s. 229-245 Solarczyk-Szwec H., Szwech A., Inspiracje pedagogią freinetowską. T. 2: dzienniki Haliny Semenowicz - matki i obywatelki, Toruń 2016. Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006. Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa: zarys problematyki, Kraków 2004. Wawrzyniak J., Oblicza starości: biografia jako źródło czynników adaptacyjnych, Łódź 2009. Szukalski P., Przygotowanie do starości. Polacy wobec starzenia się, Warszawa 2009 Zych A. A., Leksykon gerontologii, wyd. IV, Kraków 2019. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Solarczyk-Szwec | |
Prowadzący grup: | Hanna Solarczyk-Szwec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wykład dotyczy zagadnień związanych z starzeniem się ludzi oraz wsparcia indywidualnego, społecznego i instytucjonalnego w tej fazie życia z pedagogicznego punktu widzenia. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma prowadzić do pogłębienia wiedzy studenta na temat starości, zrozumienia specyficznej sytuacji człowieka starego w społeczeństwie, refleksji nad procesem przygotowania się do starości, aby posiąść umiejętność interpretowania biografii seniorów i projektowania działań edukacyjnych, opiekuńczy i pomocowych dla seniorów. |
|
Literatura: |
Błędowski P., Stogowski A., Wieczorowska - Tobis (red.), Wyzwania współczesnej gerontologii, Poznań 2013. Chabior A., Wspomaganie procesu pomyślnego starzenia się u ludzi starych. Między powinnością a profesją, Kraków 2017. Czerniawska O., (red.), Style życia w starości. Łódź 1998. Dubas E. (red.), Uniwersalne problemy andragogiki i gerontologii, Łódź 2007. Halicki J., Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów, Białystok 2010. Hill R., Pozytywne starzenie się. Młodzi duchem w jesieni życia, Warszawa 2009. Kijak R., Szarota Z., Starość. Między diagnozą a działaniem, Warszawa 2013. - Solarczyk-Szwec H., Majchrzak-Ptak K., Szwech A., Czas jako obszar biograficznego uczenia się w późnej dorosłości w świetle dzienników Haliny Semenowicz, w: Przegląd Badań Edukacyjnych, Nr 25, 2017, s. 229-245 Solarczyk-Szwec H., Szwech A., Inspiracje pedagogią freinetowską. T. 2: dzienniki Haliny Semenowicz - matki i obywatelki, Toruń 2016. Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006. Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa: zarys problematyki, Kraków 2004. Wawrzyniak J., Oblicza starości: biografia jako źródło czynników adaptacyjnych, Łódź 2009. Szukalski P., Przygotowanie do starości. Polacy wobec starzenia się, Warszawa 2009 Zych A. A., Leksykon gerontologii, wyd. IV, Kraków 2019. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Solarczyk-Szwec | |
Prowadzący grup: | Hanna Solarczyk-Szwec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wykład dotyczy zagadnień związanych z starzeniem się ludzi oraz wsparcia indywidualnego, społecznego i instytucjonalnego w tej fazie życia z pedagogicznego punktu widzenia. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma prowadzić do pogłębienia wiedzy studenta na temat starości, zrozumienia specyficznej sytuacji człowieka starego w społeczeństwie, refleksji nad procesem przygotowania się do starości, aby posiąść umiejętność interpretowania biografii seniorów i projektowania działań edukacyjnych, opiekuńczy i pomocowych dla seniorów. |
|
Literatura: |
Błędowski P., Stogowski A., Wieczorowska - Tobis (red.), Wyzwania współczesnej gerontologii, Poznań 2013. Chabior A., Wspomaganie procesu pomyślnego starzenia się u ludzi starych. Między powinnością a profesją, Kraków 2017. Czerniawska O., (red.), Style życia w starości. Łódź 1998. Dubas E. (red.), Uniwersalne problemy andragogiki i gerontologii, Łódź 2007. Halicki J., Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów, Białystok 2010. Hill R., Pozytywne starzenie się. Młodzi duchem w jesieni życia, Warszawa 2009. Kijak R., Szarota Z., Starość. Między diagnozą a działaniem, Warszawa 2013. - Solarczyk-Szwec H., Majchrzak-Ptak K., Szwech A., Czas jako obszar biograficznego uczenia się w późnej dorosłości w świetle dzienników Haliny Semenowicz, w: Przegląd Badań Edukacyjnych, Nr 25, 2017, s. 229-245 Solarczyk-Szwec H., Szwech A., Inspiracje pedagogią freinetowską. T. 2: dzienniki Haliny Semenowicz - matki i obywatelki, Toruń 2016. Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006. Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa: zarys problematyki, Kraków 2004. Wawrzyniak J., Oblicza starości: biografia jako źródło czynników adaptacyjnych, Łódź 2009. Szukalski P., Przygotowanie do starości. Polacy wobec starzenia się, Warszawa 2009 Zych A. A., Leksykon gerontologii, wyd. IV, Kraków 2019. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.