Proseminarium dyplomowe- pedagogika II rok s1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-PE-216-s1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Proseminarium dyplomowe- pedagogika II rok s1 |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika II rok s1 , sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - wiedza z zakresu metodologii badań pedagogicznych |
Efekty uczenia się - wiedza: | - student ma wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; - zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody |
Efekty uczenia się - umiejętności: | - potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej - potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) - potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań - potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych - potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych - potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki - ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej - dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki - jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych - jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie - odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Student poznaje zasady pisarstwa naukowego. Poznaje etapy badania w działaniu. |
Pełny opis: |
1. Czym jest badanie naukowe w kontekście pracy licencjackiej? 2. Zasady pisarstwa naukowego i organizacji warsztatu 3. Na czym polega badanie w działaniu 4. Wybór tematu - analiza teoretyczna zagadnienia 5. Praca z fiszką bibliograficzną 6. Strategia badań 7. Metody zbierania danych, metody analizy danych 7. Planowanie i organizacja badań w terenie 8. Dziennik badacza |
Literatura: |
1. Bereźnicki F., Prace magisterskie z pedagogiki, Kraków 2008. 2. Dutkiewicz W., Przewodnik metodyczny dla studentów pedagogiki, Kielce 1996. 3. Gnitecki J., Zarys metodologii badań w pedagogice empirycznej, Zielona Góra 1989. 4. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Warszawa 2001. 5. Majchrzak J., Mendel T., Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych, Poznań 1999. 6. Niezbędnik badacza – 6 części, PWN, Warszawa 2010. 7. Półturzycki J., Jak studiować zaocznie, Płock 2001. R. IX Praca dyplomowa 8. Zaczyński W.P., Poradnik autora prac seminaryjnych, dyplomowych i magisterskich, Warszawa 1995. |
Metody i kryteria oceniania: |
- opracowanie planu badań w terenie - opracowanie zagadnienia teoretycznego |
Praktyki zawodowe: |
- planowanie badań może być łączone z zajęciami terenowymi w przedszkolu i szkole |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dorota Grabowska-Pieńkosz, Kamila Majewska, Filip Nalaskowski, Małgorzata Skibińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT CW
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Skibińska | |
Prowadzący grup: | Dorota Grabowska-Pieńkosz, Anna Kola, Kamila Majewska, Filip Nalaskowski, Małgorzata Skibińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dorota Grabowska-Pieńkosz, Kamila Majewska, Małgorzata Skibińska, Lidia Wiśniewska-Nogaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.