Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Funkcjonowanie instytucji edukacyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-PPW-103-sj
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Funkcjonowanie instytucji edukacyjnych
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się - wiedza:

Student/Studentka:

- zna i rozumie strukturę i funkcje systemu edukacji oraz alternatywnych form edukacji: podstawy, cele, organizację oraz funkcjonowanie instytucji edukacyjnych K_W05

- zna i rozumie prawa dziecka i sposoby ich egzekwowania oraz propagowania w środowisku zarówno przedszkolnym oraz szkolnym, jak i poza przedszkolnym oraz pozaszkolnym K_W08


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student/Studentka:

- potrafi planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania K_U02

- potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia K_U04

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student/Studentka:

- jest gotów/gotowa do posługiwania się normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla godności człowieka K_K01

-jest gotów/gotowa do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami i opiekunami dziecka lub ucznia oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacji K_K03

- jest gotów/gotowa do efektywnej pracy w zespole, pełnienia różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci lub uczniów i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej K_K04

Metody dydaktyczne podające:

- opowiadanie
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Przedmiot zawiera treści dotyczące najważniejszyc instytucji edukacyjnych w Polsce, ich charakterystykę, skróconą historię, akty prawne.

Pełny opis:

1. Polski system oświaty - wprowadzenie

2. Instytucje edukacyjne – charakterystyka, cele, zadania

3. Podstawowe akty prawne warunkujące prace instytucji edukacyjnych

4. Aktorzy przestrzeni edukacyjnych: nauczyciele, uczniowie, rodzice

5. Przedszkole - szczegółowa charakterystyka funkcjonowania

6. Szkoła podstawowa – szczegółowa charakterystyka funkcjonowania

Literatura:

Elsner, D. (2001), red., Jak planować rozwój placówki oświatowej? Teoria i praktyka, Chorzów.

Grzelak, M., Roszko-Wójtowicz E (2017), System edukacji w Polsce. Wybrane problemy, [w:] Myśl Ekonomiczna i Polityczna Warszawa : Wyższa Szkoła Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego, s. 275-305.

Koszmider, M. (2000) O jakości w zarządzaniu pracą szkoły, Próba odpowiedzi na wybrane pytania dotyczące doskonalenia jakości pracy szkoły, Łódź.

Pielachowski J., Organizacja i zarządzanie oświatą i szkołą, Poradnik dla

dyrektorów oraz pracowników organów prowadzących i nadzorujących

szkoły, wyd. 2, Poznań 2000.

Nowakowska M., (2002), Przedszkole na rynku edukacyjnym, [w:] Dyrektor Szkoły,

1/2002

Stróżyński K., Groenwald M., Staszak D., (2000) Jakość szkoły – jej planowanie i diagnoza, Jelenia Góra.

Akty prawne:

Ustawa o Systemie Oświaty

Ustawa Prawo Oświatowe

Ustawa - Karta Nauczyciela

Konwencja o Prawach Dziecka

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność i obecność na zajęciach (oceny bieżące).

Zaliczenie pisemne w formie testu wymagany próg na ocenę dostateczną - powyżej 60%, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Symonowicz-Jabłońska
Prowadzący grup: Izabela Symonowicz-Jabłońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Symonowicz-Jabłońska
Prowadzący grup: Izabela Symonowicz-Jabłońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)