Instytucje edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-PS-409-sj |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Instytucje edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Pedagogika specjalna IV rok -sj - sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Czas pracy studenta z udziałem nauczyciela akademickiego: 35h - udział w zajęciach dydaktycznych (laboratorium) – 30h - konsultacje – 5h Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 15h - przygotowanie do zajęć (w tym pisanie prac, projektów) – 10h - czytanie literatury – 5h Łącznie: 50 godz. ( 2 pkt. ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student/ka: - ma pogłębioną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu wybranych zagadnień dotyczących instytucji edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży oraz charakteryzuje/wymienia zastosowania praktyczne tej wiedzy (P7S_WG) -zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju instytucji edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży oraz ekonomiczne, prawne, etyczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania działań podejmowanych w tych instytucjach (P7S_WK) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student/ka: - wykorzystuje wiedzę dotycząca instytucji edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży, aby formułować i testować hipotezy, rozwiązywać złożone i nietypowe problemy badawcze i wdrożeniowe oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach poprzez: • właściwy dobór źródeł, w tym źródeł internetowych i informacji z nich pochodzących oraz przez dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji; • dobór i stosowanie właściwych metod i narzędzi pracy z dziećmi i młodzieżą w ramach instytucji edukacji włączającej, ale także przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi w tym obszarze praktyki edukacyjnej (P7S_UW) - potrafi komunikować się na tematy dotyczące instytucji edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców (P7S_UK) - potrafi współdziałać wraz z innymi w ramach prac zespołowych dotyczących planowania i realizacji działań w pisujących się w ramy praktyki pedagogicznej instytucji edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży (P7S_UO) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student/ka: - ma gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści dotyczących instytucji edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży oraz uznawania znaczenia tej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, jak również zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem tych problemu (P7S_KK) -posiada umiejętność organizowania i inicjowania działań na rzecz instytucji edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży (P7S_KO) |
Metody dydaktyczne: | Metoda dydaktyczna podająca: - pogadanka Metody dydaktyczne poszukujące: - giełda pomysłów - projektu - punktowana - obserwacji |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży, w tym instytucji działających w tym obszarze. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań. |
Pełny opis: |
Rozwoju teorii i praktyki edukacji włączającej koresponduje ze zmianami społeczno-edukacyjnymi ukierunkowanymi na poprawę jakości kształcenia w nurcie humanizmu i egalitaryzmu społecznego. Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży, w tym instytucji działających w tym obszarze. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań. Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień: - Rozpoznanie zjawiska wykluczenia dzieci i młodzieży - Kontekstualność i wieloaspektowość edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży - Cele edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży - Specyfika instytucji edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży - Wady i zalety obecnej realizacji zadań wynikających z założeń edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży - Metodyka edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży - Planowanie działań w pisujących się w ramy praktyki pedagogicznej instytucji edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży - Aspekt etyczny działań podejmowanych w ramach edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Z. Bauman, Zindywidualizowane społeczeństwo, Gdańsk 2008. 2. E. Bednarz, Edukacja włączająca szansą dla rozwoju uczniów sprawnych i z niepełnosprawnością, „Studia z Teorii Wychowania” 2015, nr 4(13), s. 81-95. 3. J. J. Błeszyński, D. Baczała (red.), Społeczeństwo włączające a komunikacja, Toruń 2017. 4. Pięć kluczowych przesłań dla edukacji włączającej. Od teorii do praktyki, https://www.european-agency.org/sites/default/files/Five_Key_Messages_for_Inclusive_Education_PL.pdf. 5. T. Zacharuk, Włączająca edukacja [w:] J. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. VII, Warszawa 2008. 6. L. Zaremba, Jak promować jakość w edukacji włączającej, https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjhhors9vrgAhUFIlAKHUAyDbQQFjABegQIABAC&url=https%3A%2F%2Fwww.ore.edu.pl%2Fwp-content%2Fplugins%2Fdownload-attachments%2Fincludes%2Fdownload.php%3Fid%3D6607&usg=AOvVaw3U8h3oLFdJv9xam1MaRSw8. Literatura uzupełniająca: 1. B. Skałbania, M. Z. Babiarz, Edukacja włączająca jako przestrzeń dla rozwoju czy ryzyko wykluczenia i marginalizacji ucznia?, ”Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy” 2018, nr 18, s. 17-27. 2. Strategie włączające młodzież. Poradnik dla instytucji, które nie chcą pracować dla młodzieży, tylko wraz z młodzieżą, http://www.wpek.pl/pi/122823_1.pdf. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie sumy punktów uzyskanych przez studenta/kę za wykonanie – indywidualnie i w zespołach, poszczególnych prac śródsemestralnych , w tym: - udział w dyskusji (P7S_WG, P7S_WK, P7S_UK ) - prowadzenie dyskusji (P7S_WG, P7S_WK, P7S_UK ) - zaplanowanie i przeprowadzenie projektu edukacyjnego (P7S_UW, P7S_UU, P7S_KO) Samoocena (P7S_KK ) Kryteria oceniania: Ndst – 59% punktów dst – 60 - 67% punktów dst plus – 68 - 75% punktów db – 76 - 83% punktów db plus – 84-91 % punktów bdb – 92-100% punktów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kinga Majchrzak-Ptak | |
Prowadzący grup: | Kinga Majchrzak-Ptak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży, w tym instytucji działających w tym obszarze. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań. |
|
Pełny opis: |
Rozwoju teorii i praktyki edukacji włączającej koresponduje ze zmianami społeczno-edukacyjnymi ukierunkowanymi na poprawę jakości kształcenia w nurcie humanizmu i egalitaryzmu społecznego. Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży, w tym instytucji działających w tym obszarze. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań. Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień: - Rozpoznanie zjawiska wykluczenia dzieci i młodzieży - Kontekstualność i wieloaspektowość edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży - Cele edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży - Specyfika instytucji edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży - Wady i zalety obecnej realizacji zadań wynikających z założeń edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży - Metodyka edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży - Planowanie działań w pisujących się w ramy praktyki pedagogicznej instytucji edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży - Aspekt etyczny działań podejmowanych w ramach edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Z. Bauman, Zindywidualizowane społeczeństwo, Gdańsk 2008. 2. E. Bednarz, Edukacja włączająca szansą dla rozwoju uczniów sprawnych i z niepełnosprawnością, „Studia z Teorii Wychowania” 2015, nr 4(13), s. 81-95. 3. J. J. Błeszyński, D. Baczała (red.), Społeczeństwo włączające a komunikacja, Toruń 2017. 4. Pięć kluczowych przesłań dla edukacji włączającej. Od teorii do praktyki, https://www.european-agency.org/sites/default/files/Five_Key_Messages_for_Inclusive_Education_PL.pdf. 5. T. Zacharuk, Włączająca edukacja [w:] J. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. VII, Warszawa 2008. 6. L. Zaremba, Jak promować jakość w edukacji włączającej, https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjhhors9vrgAhUFIlAKHUAyDbQQFjABegQIABAC&url=https%3A%2F%2Fwww.ore.edu.pl%2Fwp-content%2Fplugins%2Fdownload-attachments%2Fincludes%2Fdownload.php%3Fid%3D6607&usg=AOvVaw3U8h3oLFdJv9xam1MaRSw8. Literatura uzupełniająca: 1. B. Skałbania, M. Z. Babiarz, Edukacja włączająca jako przestrzeń dla rozwoju czy ryzyko wykluczenia i marginalizacji ucznia?, ”Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy” 2018, nr 18, s. 17-27. 2. Strategie włączające młodzież. Poradnik dla instytucji, które nie chcą pracować dla młodzieży, tylko wraz z młodzieżą, http://www.wpek.pl/pi/122823_1.pdf. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kinga Majchrzak-Ptak | |
Prowadzący grup: | Kinga Majchrzak-Ptak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży, w tym instytucji działających w tym obszarze. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań. |
|
Pełny opis: |
Rozwoju teorii i praktyki edukacji włączającej koresponduje ze zmianami społeczno-edukacyjnymi ukierunkowanymi na poprawę jakości kształcenia w nurcie humanizmu i egalitaryzmu społecznego. Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży, w tym instytucji działających w tym obszarze. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań. Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień: - Rozpoznanie zjawiska wykluczenia dzieci i młodzieży - Kontekstualność i wieloaspektowość edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży - Cele edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży - Specyfika instytucji edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży - Wady i zalety obecnej realizacji zadań wynikających z założeń edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży - Metodyka edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży - Planowanie działań w pisujących się w ramy praktyki pedagogicznej instytucji edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży - Aspekt etyczny działań podejmowanych w ramach edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Z. Bauman, Zindywidualizowane społeczeństwo, Gdańsk 2008. 2. E. Bednarz, Edukacja włączająca szansą dla rozwoju uczniów sprawnych i z niepełnosprawnością, „Studia z Teorii Wychowania” 2015, nr 4(13), s. 81-95. 3. J. J. Błeszyński, D. Baczała (red.), Społeczeństwo włączające a komunikacja, Toruń 2017. 4. Pięć kluczowych przesłań dla edukacji włączającej. Od teorii do praktyki, https://www.european-agency.org/sites/default/files/Five_Key_Messages_for_Inclusive_Education_PL.pdf. 5. T. Zacharuk, Włączająca edukacja [w:] J. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. VII, Warszawa 2008. 6. L. Zaremba, Jak promować jakość w edukacji włączającej, https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjhhors9vrgAhUFIlAKHUAyDbQQFjABegQIABAC&url=https%3A%2F%2Fwww.ore.edu.pl%2Fwp-content%2Fplugins%2Fdownload-attachments%2Fincludes%2Fdownload.php%3Fid%3D6607&usg=AOvVaw3U8h3oLFdJv9xam1MaRSw8. Literatura uzupełniająca: 1. B. Skałbania, M. Z. Babiarz, Edukacja włączająca jako przestrzeń dla rozwoju czy ryzyko wykluczenia i marginalizacji ucznia?, ”Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy” 2018, nr 18, s. 17-27. 2. Strategie włączające młodzież. Poradnik dla instytucji, które nie chcą pracować dla młodzieży, tylko wraz z młodzieżą, http://www.wpek.pl/pi/122823_1.pdf. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Smieszek | |
Prowadzący grup: | Mateusz Smieszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży, w tym instytucji działających w tym obszarze. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień: 1. Wprowadzenie do tematyki edukacji włączającej 2. Zjawisko wykluczenia dzieci i młodzieży w kontekście instytucji edukacji włączającej 3. Kontekstualność i wieloaspektowość edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży, cele edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży 4. Szkoły ogólnodostępne z oddziałami integracyjnymi 5. Przedszkola i szkoły specjalne w kontekście edukacji włączającej 6. Centra i ośrodki wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju w kontekście edukacji włączającej 7. Ośrodki Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawcze w kontekście edukacji włączającej 8. Metodyka edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży 9. Tworzenie projektów edukacyjnych w ramach edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży 10. Instytucje edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży w przekazie medialnym 11. Instytucje edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży a nowoczesne technologie |
|
Literatura: |
Z. Bauman, Zindywidualizowane społeczeństwo, Gdańsk 2008. E. Bednarz, Edukacja włączająca szansą dla rozwoju uczniów sprawnych i z niepełnosprawnością, „Studia z Teorii Wychowania” 2015, nr 4(13), s. 81-95. J. J. Błeszyński, D. Baczała (red.), Społeczeństwo włączające a komunikacja, Toruń 2017. Pięć kluczowych przesłań dla edukacji włączającej. Od teorii do praktyki, https://www.european-agency.org/sites/default/files/Five_Key_Messages_for_Inclusive_Education_PL.pdf. T. Zacharuk, Włączająca edukacja [w:] J. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. VII, Warszawa 2008. L. Zaremba, Jak promować jakość w edukacji włączającej, https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjhhors9vrgAhUFIlAKHUAyDbQQFjABegQIABAC&url=https%3A%2F%2Fwww.ore.edu.pl%2Fwp-content%2Fplugins%2Fdownload-attachments%2Fincludes%2Fdownload.php%3Fid%3D6607&usg=AOvVaw3U8h3oLFdJv9xam1MaRSw8. B. Skałbania, M. Z. Babiarz, Edukacja włączająca jako przestrzeń dla rozwoju czy ryzyko wykluczenia i marginalizacji ucznia?, ”Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy” 2018, nr 18, s. 17-27. Strategie włączające młodzież. Poradnik dla instytucji, które nie chcą pracować dla młodzieży, tylko wraz z młodzieżą, http://www.wpek.pl/pi/122823_1.pdf. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.