Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Instytucje edukacji włączającej dla dorosłych i seniorów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-PS-410-sj
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Instytucje edukacji włączającej dla dorosłych i seniorów
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy: Pedagogika specjalna IV rok -sj - sem. letni
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu andragogiki i gerontopedagogiki

Całkowity nakład pracy studenta:

Czas pracy studenta z udziałem nauczyciela akademickiego: 35h

- udział w zajęciach dydaktycznych (laboratorium) – 30h

- konsultacje z nauczycielem akademickim – 5h


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 35h

- przygotowanie do zajęć (w tym pisanie prac, projektów) – 20h

- czytanie literatury – 15h


Łącznie: 70h godz. (2 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

Student/ka:


- ma pogłębioną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu wybranych zagadnień dotyczących instytucji edukacji włączającej dla dorosłych i seniorów oraz charakteryzuje/wymienia zastosowania praktyczne tej wiedzy (P7S_WG)


-zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju instytucji edukacji włączającej dla dorosłych i seniorów oraz ekonomiczne, prawne, etyczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania działań podejmowanych w tych instytucjach (P7S_WK)

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student/ka:


- wykorzystuje wiedzę dotycząca instytucji edukacji włączającej dla dorosłych i seniorów, aby formułować i testować hipotezy, rozwiązywać złożone i nietypowe problemy badawcze i wdrożeniowe oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach poprzez:

• właściwy dobór źródeł, w tym źródeł internetowych np. EPALE (Elektroniczna platforma na rzecz uczenia się dorosłych w Europie), i informacji z nich pochodzących oraz przez dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji;

• dobór i stosowanie właściwych metod i narzędzi pracy z dorosłymi i seniorami w ramach instytucji edukacji włączającej, ale także przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi w tym obszarze praktyki edukacyjnej (P7S_UW)


- potrafi komunikować się na tematy dotyczące instytucji edukacji włączającej dla dorosłych i seniorów ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców (P7S_UK)


- potrafi współdziałać wraz z innymi w ramach prac zespołowych dotyczących planowania i realizacji działań w pisujących się w ramy praktyki pedagogicznej instytucji edukacji włączającej dla dorosłych i seniorów (P7S_UO)


- potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkować winnych w tym zakresie (P7S_UU)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student/ka:


- ma gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści dotyczących instytucji edukacji włączającej dla dorosłych i seniorów oraz uznawania znaczenia tej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, jak również zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem tych problemu (P7S_KK)


-posiada umiejętność organizowania i inicjowania działań na rzecz instytucji edukacji włączającej dla dorosłych i seniorów (P7S_KO)


Metody dydaktyczne:

Metoda dydaktyczna podająca:

- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- giełda pomysłów

- projektu

- punktowana

- referatu


Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- giełda pomysłów
- projektu
- punktowana
- referatu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów, w tym instytucji działających w tym obszarze. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań.

Pełny opis:

Edukacja włączająca to pojęcie, które w ostatnim czasie stało się terminem niezwykle popularnym, tak w odniesieniu do teorii, jak i praktyki edukacyjnej. Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów, w tym instytucji działających w tym obszarze. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań.

Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień:

- Rozpoznanie zjawiska wykluczenia dorosłych i seniorów

- Kontekstualność i wieloaspektowość edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów

- Cele edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów

- Specyfika instytucji edukacji włączającej dla dorosłych i seniorów

- Wady i zalety obecnej realizacji zadań wynikających z założeń edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów

- Metodyka edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów

- Planowanie działań w pisujących się w ramy praktyki pedagogicznej instytucji edukacji włączającej dla dorosłych i seniorów

- Teoria i praktyka edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów w świetle andragogiki i gerontopedagogiki

- Aspekt etyczny działań podejmowanych w ramach edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Firkowska–Mankiewicz A., Szumski G., Idea integracyjnego kształcenia i edukacji włączającej w polskiej pedagogice specjalnej [w:] D. D. Smith, Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki, T. 2, Warszawa 2008, s. 331-333.

2. Jachimczak B., Kształcenie nauczycieli dla edukacji włączającej, „Studia Edukacyjne” 2018, nr 48, s. 33-43.

3. Jardzioch B. A., Edukacja włączająca w Polsce, „Polska Myśl Pedagogiczna” 2017, nr 3, s. 193–205.

4. Stolarczyk-Szewc H. Wykształcenie jako czynnik włączenia lub wyłączenia społecznego, http://zawszeaktywny.byd.pl/userfiles/files/PUBLIKACJA%2011-WYKSZTA%C5%81CENIE%20JAKO%20CZYNNIK%20W%C5%81%C4%84CZANIA%20I%20WY%C5%81%C4%84CZANIA%20SPO%C5%81ECZNEGO.pdf.

5. Speck O., Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza, Gdańsk 2013.

6. Sternal E.,Przekraczanie granic w edukacji –wyjście z marginalizacji dorosłych, „humanistica 21” 2017, s. 255-280.

7. Zacharuk T., Włączająca edukacja [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. VII, Warszawa 2008, s. 167-173.

Literatura uzupełniająca:

1. Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu : w poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa 2013.

2. Chrzanowska I., Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Wybrane zagadnienia, Kraków 2009.

3. Ćwirynkało K., Żyta A., Dlaczego edukacja włączająca nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem? Doświadczenia i plany edukacyjne wobec dzieci z zespołem Downa w relacjach matek, „Szkoła Specialna” 2014, nr 3, s. 186-201.

4. Gajdzica Z., Osik-Chudowolska D. (red.), Wątki zaniedbane, zaniechane, nie-obecne w procesie edukacji i wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych, Warszawa 2004.

5. Gil M., W kierunku edukacji włączającej w Kanadzie [w:] Z. Gajdzica (red.), Człowiek z niepełnosprawnością w przestrzeni społecznej, Kraków 2009, s. 157-172.

6. Grochmal-Bach B., Czyż A., Skoczek A., Segregacja, integracja, inkluzja, Kraków 2013.

7. Zamkowska A., Edukacja włączająca –wybrane dylematy [w:] A. Klink (red.), Racjonalność oraz uwarunkowania procesów terapeutycznych osób niepełnosprawnych, Kraków-Katowice 2013, s. 69-77

8. Artykuły zamieszczone na EPALE oraz w periodykach: „Edukacja Dorosłych” oraz „Rocznik Andragogiczny”

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę na podstawie sumy punktów uzyskanych przez studenta/kę za wykonanie – indywidualnie i w zespołach, poszczególnych prac śródsemestralnych , w tym:

- udział w dyskusji (P7S_WG, P7S_WK, P7S_UK )

- prowadzenie dyskusji (P7S_WG, P7S_WK, P7S_UK )

- przygotowanie referatu (P7S_WG, P7S_WK)

- zaplanowanie i przeprowadzenie projektu edukacyjnego (P7S_UW, P7S_UU, P7S_KO)

Samoocena (P7S_UU, P7S_KK )

Kryteria oceniania:

ndst- 49% punktów

dst- 50-65% punktów

dst plus- 66-74% punktów

db- 75-82% punktów

db plus- 83-92% punktów

bdb- 93-100%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kinga Majchrzak-Ptak
Prowadzący grup: Kinga Majchrzak-Ptak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów, w tym instytucji działających w tym obszarze. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań.

Pełny opis:

Edukacja włączająca to pojęcie, które w ostatnim czasie stało się terminem niezwykle popularnym, tak w odniesieniu do teorii, jak i praktyki edukacyjnej. Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów, w tym instytucji działających w tym obszarze. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań.

Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień:

- Rozpoznanie zjawiska wykluczenia dorosłych i seniorów

- Kontekstualność i wieloaspektowość edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów

- Cele edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów

- Specyfika instytucji edukacji włączającej dla dorosłych i seniorów

- Wady i zalety obecnej realizacji zadań wynikających z założeń edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów

- Metodyka edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów

- Planowanie działań w pisujących się w ramy praktyki pedagogicznej instytucji edukacji włączającej dla dorosłych i seniorów

- Teoria i praktyka edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów w świetle andragogiki i gerontopedagogiki

- Aspekt etyczny działań podejmowanych w ramach edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Firkowska–Mankiewicz A., Szumski G., Idea integracyjnego kształcenia i edukacji włączającej w polskiej pedagogice specjalnej [w:] D. D. Smith, Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki, T. 2, Warszawa 2008, s. 331-333.

2. Jachimczak B., Kształcenie nauczycieli dla edukacji włączającej, „Studia Edukacyjne” 2018, nr 48, s. 33-43.

3. Jardzioch B. A., Edukacja włączająca w Polsce, „Polska Myśl Pedagogiczna” 2017, nr 3, s. 193–205.

4. Stolarczyk-Szewc H. Wykształcenie jako czynnik włączenia lub wyłączenia społecznego, http://zawszeaktywny.byd.pl/userfiles/files/PUBLIKACJA%2011-WYKSZTA%C5%81CENIE%20JAKO%20CZYNNIK%20W%C5%81%C4%84CZANIA%20I%20WY%C5%81%C4%84CZANIA%20SPO%C5%81ECZNEGO.pdf.

5. Speck O., Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza, Gdańsk 2013.

6. Sternal E.,Przekraczanie granic w edukacji –wyjście z marginalizacji dorosłych, „humanistica 21” 2017, s. 255-280.

7. Zacharuk T., Włączająca edukacja [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. VII, Warszawa 2008, s. 167-173.

Literatura uzupełniająca:

1. Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu : w poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa 2013.

2. Chrzanowska I., Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Wybrane zagadnienia, Kraków 2009.

3. Ćwirynkało K., Żyta A., Dlaczego edukacja włączająca nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem? Doświadczenia i plany edukacyjne wobec dzieci z zespołem Downa w relacjach matek, „Szkoła Specialna” 2014, nr 3, s. 186-201.

4. Gajdzica Z., Osik-Chudowolska D. (red.), Wątki zaniedbane, zaniechane, nie-obecne w procesie edukacji i wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych, Warszawa 2004.

5. Gil M., W kierunku edukacji włączającej w Kanadzie [w:] Z. Gajdzica (red.), Człowiek z niepełnosprawnością w przestrzeni społecznej, Kraków 2009, s. 157-172.

6. Grochmal-Bach B., Czyż A., Skoczek A., Segregacja, integracja, inkluzja, Kraków 2013.

7. Zamkowska A., Edukacja włączająca –wybrane dylematy [w:] A. Klink (red.), Racjonalność oraz uwarunkowania procesów terapeutycznych osób niepełnosprawnych, Kraków-Katowice 2013, s. 69-77

8. Artykuły zamieszczone na EPALE oraz w periodykach: „Edukacja Dorosłych” oraz „Rocznik Andragogiczny”

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kinga Majchrzak-Ptak
Prowadzący grup: Kinga Majchrzak-Ptak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów, w tym instytucji działających w tym obszarze. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań.

Pełny opis:

Edukacja włączająca to pojęcie, które w ostatnim czasie stało się terminem niezwykle popularnym, tak w odniesieniu do teorii, jak i praktyki edukacyjnej. Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów, w tym instytucji działających w tym obszarze. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań.

Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień:

- Rozpoznanie zjawiska wykluczenia dorosłych i seniorów

- Kontekstualność i wieloaspektowość edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów

- Cele edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów

- Specyfika instytucji edukacji włączającej dla dorosłych i seniorów

- Wady i zalety obecnej realizacji zadań wynikających z założeń edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów

- Metodyka edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów

- Planowanie działań w pisujących się w ramy praktyki pedagogicznej instytucji edukacji włączającej dla dorosłych i seniorów

- Teoria i praktyka edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów w świetle andragogiki i gerontopedagogiki

- Aspekt etyczny działań podejmowanych w ramach edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Firkowska–Mankiewicz A., Szumski G., Idea integracyjnego kształcenia i edukacji włączającej w polskiej pedagogice specjalnej [w:] D. D. Smith, Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki, T. 2, Warszawa 2008, s. 331-333.

2. Jachimczak B., Kształcenie nauczycieli dla edukacji włączającej, „Studia Edukacyjne” 2018, nr 48, s. 33-43.

3. Jardzioch B. A., Edukacja włączająca w Polsce, „Polska Myśl Pedagogiczna” 2017, nr 3, s. 193–205.

4. Stolarczyk-Szewc H. Wykształcenie jako czynnik włączenia lub wyłączenia społecznego, http://zawszeaktywny.byd.pl/userfiles/files/PUBLIKACJA%2011-WYKSZTA%C5%81CENIE%20JAKO%20CZYNNIK%20W%C5%81%C4%84CZANIA%20I%20WY%C5%81%C4%84CZANIA%20SPO%C5%81ECZNEGO.pdf.

5. Speck O., Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza, Gdańsk 2013.

6. Sternal E.,Przekraczanie granic w edukacji –wyjście z marginalizacji dorosłych, „humanistica 21” 2017, s. 255-280.

7. Zacharuk T., Włączająca edukacja [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. VII, Warszawa 2008, s. 167-173.

Literatura uzupełniająca:

1. Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu : w poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa 2013.

2. Chrzanowska I., Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Wybrane zagadnienia, Kraków 2009.

3. Ćwirynkało K., Żyta A., Dlaczego edukacja włączająca nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem? Doświadczenia i plany edukacyjne wobec dzieci z zespołem Downa w relacjach matek, „Szkoła Specialna” 2014, nr 3, s. 186-201.

4. Gajdzica Z., Osik-Chudowolska D. (red.), Wątki zaniedbane, zaniechane, nie-obecne w procesie edukacji i wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych, Warszawa 2004.

5. Gil M., W kierunku edukacji włączającej w Kanadzie [w:] Z. Gajdzica (red.), Człowiek z niepełnosprawnością w przestrzeni społecznej, Kraków 2009, s. 157-172.

6. Grochmal-Bach B., Czyż A., Skoczek A., Segregacja, integracja, inkluzja, Kraków 2013.

7. Zamkowska A., Edukacja włączająca –wybrane dylematy [w:] A. Klink (red.), Racjonalność oraz uwarunkowania procesów terapeutycznych osób niepełnosprawnych, Kraków-Katowice 2013, s. 69-77

8. Artykuły zamieszczone na EPALE oraz w periodykach: „Edukacja Dorosłych” oraz „Rocznik Andragogiczny”

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Smieszek
Prowadzący grup: Mateusz Smieszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów, w tym instytucji działających w tym obszarze. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań.

Pełny opis:

Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień:

1. wprowadzenie do tematyki edukacji włączającej dla dorosłych i seniorów

2. Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu dorosłych i seniorów

3. Edukacja włączająca dla dorosłych i seniorów - cele, zasady, wady i zalety

4. Metodyka edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów

5. Etyka działań podejmowanych w ramach edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów

6. Planowanie działań w ramach edukacji włączającej dla dorosłych i seniorów

7. Uniwersytety Trzeciego Wieku

8. Centra Aktywności Seniora

9. Centra Integracji Społecznej

10. Domy kultury, ośrodki kultury

Literatura:

Firkowska–Mankiewicz A., Szumski G., Idea integracyjnego kształcenia i edukacji włączającej w polskiej pedagogice specjalnej [w:] D. D. Smith, Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki, T. 2, Warszawa 2008, s. 331-333.

Jachimczak B., Kształcenie nauczycieli dla edukacji włączającej, „Studia Edukacyjne” 2018, nr 48, s. 33-43.

Jardzioch B. A., Edukacja włączająca w Polsce, „Polska Myśl Pedagogiczna” 2017, nr 3, s. 193–205.

Stolarczyk-Szewc H. Wykształcenie jako czynnik włączenia lub wyłączenia społecznego, http://zawszeaktywny.byd.pl/userfiles/files/PUBLIKACJA%2011-WYKSZTA%C5%81CENIE%20JAKO%20CZYNNIK%20W%C5%81%C4%84CZANIA%20I%20WY%C5%81%C4%84CZANIA%20SPO%C5%81ECZNEGO.pdf.

Speck O., Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza, Gdańsk 2013.

Sternal E.,Przekraczanie granic w edukacji –wyjście z marginalizacji dorosłych, „humanistica 21” 2017, s. 255-280.

Zacharuk T., Włączająca edukacja [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. VII, Warszawa 2008, s. 167-173.

Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu : w poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa 2013.

Chrzanowska I., Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Wybrane zagadnienia, Kraków 2009.

Ćwirynkało K., Żyta A., Dlaczego edukacja włączająca nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem? Doświadczenia i plany edukacyjne wobec dzieci z zespołem Downa w relacjach matek, „Szkoła Specialna” 2014, nr 3, s. 186-201.

Gajdzica Z., Osik-Chudowolska D. (red.), Wątki zaniedbane, zaniechane, nie-obecne w procesie edukacji i wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych, Warszawa 2004.

Gil M., W kierunku edukacji włączającej w Kanadzie [w:] Z. Gajdzica (red.), Człowiek z niepełnosprawnością w przestrzeni społecznej, Kraków 2009, s. 157-172.

Grochmal-Bach B., Czyż A., Skoczek A., Segregacja, integracja, inkluzja, Kraków 2013.

Zamkowska A., Edukacja włączająca –wybrane dylematy [w:] A. Klink (red.), Racjonalność oraz uwarunkowania procesów terapeutycznych osób niepełnosprawnych, Kraków-Katowice 2013, s. 69-77

Artykuły zamieszczone na EPALE oraz w periodykach: „Edukacja Dorosłych” oraz „Rocznik Andragogiczny”

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)