Instytucje edukacji włączającej dla dorosłych i seniorów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-PS-410-sj |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Instytucje edukacji włączającej dla dorosłych i seniorów |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Pedagogika specjalna IV rok -sj - sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu andragogiki i gerontopedagogiki |
Całkowity nakład pracy studenta: | Czas pracy studenta z udziałem nauczyciela akademickiego: 35h - udział w zajęciach dydaktycznych (laboratorium) – 30h - konsultacje z nauczycielem akademickim – 5h Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 35h - przygotowanie do zajęć (w tym pisanie prac, projektów) – 20h - czytanie literatury – 15h Łącznie: 70h godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student/ka: - ma pogłębioną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu wybranych zagadnień dotyczących instytucji edukacji włączającej dla dorosłych i seniorów oraz charakteryzuje/wymienia zastosowania praktyczne tej wiedzy (P7S_WG) -zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju instytucji edukacji włączającej dla dorosłych i seniorów oraz ekonomiczne, prawne, etyczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania działań podejmowanych w tych instytucjach (P7S_WK) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student/ka: - wykorzystuje wiedzę dotycząca instytucji edukacji włączającej dla dorosłych i seniorów, aby formułować i testować hipotezy, rozwiązywać złożone i nietypowe problemy badawcze i wdrożeniowe oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach poprzez: • właściwy dobór źródeł, w tym źródeł internetowych np. EPALE (Elektroniczna platforma na rzecz uczenia się dorosłych w Europie), i informacji z nich pochodzących oraz przez dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji; • dobór i stosowanie właściwych metod i narzędzi pracy z dorosłymi i seniorami w ramach instytucji edukacji włączającej, ale także przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi w tym obszarze praktyki edukacyjnej (P7S_UW) - potrafi komunikować się na tematy dotyczące instytucji edukacji włączającej dla dorosłych i seniorów ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców (P7S_UK) - potrafi współdziałać wraz z innymi w ramach prac zespołowych dotyczących planowania i realizacji działań w pisujących się w ramy praktyki pedagogicznej instytucji edukacji włączającej dla dorosłych i seniorów (P7S_UO) - potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkować winnych w tym zakresie (P7S_UU) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student/ka: - ma gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści dotyczących instytucji edukacji włączającej dla dorosłych i seniorów oraz uznawania znaczenia tej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, jak również zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem tych problemu (P7S_KK) -posiada umiejętność organizowania i inicjowania działań na rzecz instytucji edukacji włączającej dla dorosłych i seniorów (P7S_KO) |
Metody dydaktyczne: | Metoda dydaktyczna podająca: - pogadanka Metody dydaktyczne poszukujące: - giełda pomysłów - projektu - punktowana - referatu |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów, w tym instytucji działających w tym obszarze. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań. |
Pełny opis: |
Edukacja włączająca to pojęcie, które w ostatnim czasie stało się terminem niezwykle popularnym, tak w odniesieniu do teorii, jak i praktyki edukacyjnej. Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów, w tym instytucji działających w tym obszarze. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań. Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień: - Rozpoznanie zjawiska wykluczenia dorosłych i seniorów - Kontekstualność i wieloaspektowość edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów - Cele edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów - Specyfika instytucji edukacji włączającej dla dorosłych i seniorów - Wady i zalety obecnej realizacji zadań wynikających z założeń edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów - Metodyka edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów - Planowanie działań w pisujących się w ramy praktyki pedagogicznej instytucji edukacji włączającej dla dorosłych i seniorów - Teoria i praktyka edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów w świetle andragogiki i gerontopedagogiki - Aspekt etyczny działań podejmowanych w ramach edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Firkowska–Mankiewicz A., Szumski G., Idea integracyjnego kształcenia i edukacji włączającej w polskiej pedagogice specjalnej [w:] D. D. Smith, Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki, T. 2, Warszawa 2008, s. 331-333. 2. Jachimczak B., Kształcenie nauczycieli dla edukacji włączającej, „Studia Edukacyjne” 2018, nr 48, s. 33-43. 3. Jardzioch B. A., Edukacja włączająca w Polsce, „Polska Myśl Pedagogiczna” 2017, nr 3, s. 193–205. 4. Stolarczyk-Szewc H. Wykształcenie jako czynnik włączenia lub wyłączenia społecznego, http://zawszeaktywny.byd.pl/userfiles/files/PUBLIKACJA%2011-WYKSZTA%C5%81CENIE%20JAKO%20CZYNNIK%20W%C5%81%C4%84CZANIA%20I%20WY%C5%81%C4%84CZANIA%20SPO%C5%81ECZNEGO.pdf. 5. Speck O., Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza, Gdańsk 2013. 6. Sternal E.,Przekraczanie granic w edukacji –wyjście z marginalizacji dorosłych, „humanistica 21” 2017, s. 255-280. 7. Zacharuk T., Włączająca edukacja [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. VII, Warszawa 2008, s. 167-173. Literatura uzupełniająca: 1. Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu : w poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa 2013. 2. Chrzanowska I., Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Wybrane zagadnienia, Kraków 2009. 3. Ćwirynkało K., Żyta A., Dlaczego edukacja włączająca nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem? Doświadczenia i plany edukacyjne wobec dzieci z zespołem Downa w relacjach matek, „Szkoła Specialna” 2014, nr 3, s. 186-201. 4. Gajdzica Z., Osik-Chudowolska D. (red.), Wątki zaniedbane, zaniechane, nie-obecne w procesie edukacji i wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych, Warszawa 2004. 5. Gil M., W kierunku edukacji włączającej w Kanadzie [w:] Z. Gajdzica (red.), Człowiek z niepełnosprawnością w przestrzeni społecznej, Kraków 2009, s. 157-172. 6. Grochmal-Bach B., Czyż A., Skoczek A., Segregacja, integracja, inkluzja, Kraków 2013. 7. Zamkowska A., Edukacja włączająca –wybrane dylematy [w:] A. Klink (red.), Racjonalność oraz uwarunkowania procesów terapeutycznych osób niepełnosprawnych, Kraków-Katowice 2013, s. 69-77 8. Artykuły zamieszczone na EPALE oraz w periodykach: „Edukacja Dorosłych” oraz „Rocznik Andragogiczny” |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie sumy punktów uzyskanych przez studenta/kę za wykonanie – indywidualnie i w zespołach, poszczególnych prac śródsemestralnych , w tym: - udział w dyskusji (P7S_WG, P7S_WK, P7S_UK ) - prowadzenie dyskusji (P7S_WG, P7S_WK, P7S_UK ) - przygotowanie referatu (P7S_WG, P7S_WK) - zaplanowanie i przeprowadzenie projektu edukacyjnego (P7S_UW, P7S_UU, P7S_KO) Samoocena (P7S_UU, P7S_KK ) Kryteria oceniania: ndst- 49% punktów dst- 50-65% punktów dst plus- 66-74% punktów db- 75-82% punktów db plus- 83-92% punktów bdb- 93-100% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kinga Majchrzak-Ptak | |
Prowadzący grup: | Kinga Majchrzak-Ptak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów, w tym instytucji działających w tym obszarze. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań. |
|
Pełny opis: |
Edukacja włączająca to pojęcie, które w ostatnim czasie stało się terminem niezwykle popularnym, tak w odniesieniu do teorii, jak i praktyki edukacyjnej. Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów, w tym instytucji działających w tym obszarze. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań. Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień: - Rozpoznanie zjawiska wykluczenia dorosłych i seniorów - Kontekstualność i wieloaspektowość edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów - Cele edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów - Specyfika instytucji edukacji włączającej dla dorosłych i seniorów - Wady i zalety obecnej realizacji zadań wynikających z założeń edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów - Metodyka edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów - Planowanie działań w pisujących się w ramy praktyki pedagogicznej instytucji edukacji włączającej dla dorosłych i seniorów - Teoria i praktyka edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów w świetle andragogiki i gerontopedagogiki - Aspekt etyczny działań podejmowanych w ramach edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Firkowska–Mankiewicz A., Szumski G., Idea integracyjnego kształcenia i edukacji włączającej w polskiej pedagogice specjalnej [w:] D. D. Smith, Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki, T. 2, Warszawa 2008, s. 331-333. 2. Jachimczak B., Kształcenie nauczycieli dla edukacji włączającej, „Studia Edukacyjne” 2018, nr 48, s. 33-43. 3. Jardzioch B. A., Edukacja włączająca w Polsce, „Polska Myśl Pedagogiczna” 2017, nr 3, s. 193–205. 4. Stolarczyk-Szewc H. Wykształcenie jako czynnik włączenia lub wyłączenia społecznego, http://zawszeaktywny.byd.pl/userfiles/files/PUBLIKACJA%2011-WYKSZTA%C5%81CENIE%20JAKO%20CZYNNIK%20W%C5%81%C4%84CZANIA%20I%20WY%C5%81%C4%84CZANIA%20SPO%C5%81ECZNEGO.pdf. 5. Speck O., Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza, Gdańsk 2013. 6. Sternal E.,Przekraczanie granic w edukacji –wyjście z marginalizacji dorosłych, „humanistica 21” 2017, s. 255-280. 7. Zacharuk T., Włączająca edukacja [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. VII, Warszawa 2008, s. 167-173. Literatura uzupełniająca: 1. Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu : w poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa 2013. 2. Chrzanowska I., Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Wybrane zagadnienia, Kraków 2009. 3. Ćwirynkało K., Żyta A., Dlaczego edukacja włączająca nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem? Doświadczenia i plany edukacyjne wobec dzieci z zespołem Downa w relacjach matek, „Szkoła Specialna” 2014, nr 3, s. 186-201. 4. Gajdzica Z., Osik-Chudowolska D. (red.), Wątki zaniedbane, zaniechane, nie-obecne w procesie edukacji i wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych, Warszawa 2004. 5. Gil M., W kierunku edukacji włączającej w Kanadzie [w:] Z. Gajdzica (red.), Człowiek z niepełnosprawnością w przestrzeni społecznej, Kraków 2009, s. 157-172. 6. Grochmal-Bach B., Czyż A., Skoczek A., Segregacja, integracja, inkluzja, Kraków 2013. 7. Zamkowska A., Edukacja włączająca –wybrane dylematy [w:] A. Klink (red.), Racjonalność oraz uwarunkowania procesów terapeutycznych osób niepełnosprawnych, Kraków-Katowice 2013, s. 69-77 8. Artykuły zamieszczone na EPALE oraz w periodykach: „Edukacja Dorosłych” oraz „Rocznik Andragogiczny” |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kinga Majchrzak-Ptak | |
Prowadzący grup: | Kinga Majchrzak-Ptak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów, w tym instytucji działających w tym obszarze. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań. |
|
Pełny opis: |
Edukacja włączająca to pojęcie, które w ostatnim czasie stało się terminem niezwykle popularnym, tak w odniesieniu do teorii, jak i praktyki edukacyjnej. Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów, w tym instytucji działających w tym obszarze. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań. Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień: - Rozpoznanie zjawiska wykluczenia dorosłych i seniorów - Kontekstualność i wieloaspektowość edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów - Cele edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów - Specyfika instytucji edukacji włączającej dla dorosłych i seniorów - Wady i zalety obecnej realizacji zadań wynikających z założeń edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów - Metodyka edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów - Planowanie działań w pisujących się w ramy praktyki pedagogicznej instytucji edukacji włączającej dla dorosłych i seniorów - Teoria i praktyka edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów w świetle andragogiki i gerontopedagogiki - Aspekt etyczny działań podejmowanych w ramach edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Firkowska–Mankiewicz A., Szumski G., Idea integracyjnego kształcenia i edukacji włączającej w polskiej pedagogice specjalnej [w:] D. D. Smith, Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki, T. 2, Warszawa 2008, s. 331-333. 2. Jachimczak B., Kształcenie nauczycieli dla edukacji włączającej, „Studia Edukacyjne” 2018, nr 48, s. 33-43. 3. Jardzioch B. A., Edukacja włączająca w Polsce, „Polska Myśl Pedagogiczna” 2017, nr 3, s. 193–205. 4. Stolarczyk-Szewc H. Wykształcenie jako czynnik włączenia lub wyłączenia społecznego, http://zawszeaktywny.byd.pl/userfiles/files/PUBLIKACJA%2011-WYKSZTA%C5%81CENIE%20JAKO%20CZYNNIK%20W%C5%81%C4%84CZANIA%20I%20WY%C5%81%C4%84CZANIA%20SPO%C5%81ECZNEGO.pdf. 5. Speck O., Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza, Gdańsk 2013. 6. Sternal E.,Przekraczanie granic w edukacji –wyjście z marginalizacji dorosłych, „humanistica 21” 2017, s. 255-280. 7. Zacharuk T., Włączająca edukacja [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. VII, Warszawa 2008, s. 167-173. Literatura uzupełniająca: 1. Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu : w poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa 2013. 2. Chrzanowska I., Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Wybrane zagadnienia, Kraków 2009. 3. Ćwirynkało K., Żyta A., Dlaczego edukacja włączająca nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem? Doświadczenia i plany edukacyjne wobec dzieci z zespołem Downa w relacjach matek, „Szkoła Specialna” 2014, nr 3, s. 186-201. 4. Gajdzica Z., Osik-Chudowolska D. (red.), Wątki zaniedbane, zaniechane, nie-obecne w procesie edukacji i wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych, Warszawa 2004. 5. Gil M., W kierunku edukacji włączającej w Kanadzie [w:] Z. Gajdzica (red.), Człowiek z niepełnosprawnością w przestrzeni społecznej, Kraków 2009, s. 157-172. 6. Grochmal-Bach B., Czyż A., Skoczek A., Segregacja, integracja, inkluzja, Kraków 2013. 7. Zamkowska A., Edukacja włączająca –wybrane dylematy [w:] A. Klink (red.), Racjonalność oraz uwarunkowania procesów terapeutycznych osób niepełnosprawnych, Kraków-Katowice 2013, s. 69-77 8. Artykuły zamieszczone na EPALE oraz w periodykach: „Edukacja Dorosłych” oraz „Rocznik Andragogiczny” |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Smieszek | |
Prowadzący grup: | Mateusz Smieszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów, w tym instytucji działających w tym obszarze. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień: 1. wprowadzenie do tematyki edukacji włączającej dla dorosłych i seniorów 2. Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu dorosłych i seniorów 3. Edukacja włączająca dla dorosłych i seniorów - cele, zasady, wady i zalety 4. Metodyka edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów 5. Etyka działań podejmowanych w ramach edukacji włączającej adresowanej do dorosłych i seniorów 6. Planowanie działań w ramach edukacji włączającej dla dorosłych i seniorów 7. Uniwersytety Trzeciego Wieku 8. Centra Aktywności Seniora 9. Centra Integracji Społecznej 10. Domy kultury, ośrodki kultury |
|
Literatura: |
Firkowska–Mankiewicz A., Szumski G., Idea integracyjnego kształcenia i edukacji włączającej w polskiej pedagogice specjalnej [w:] D. D. Smith, Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki, T. 2, Warszawa 2008, s. 331-333. Jachimczak B., Kształcenie nauczycieli dla edukacji włączającej, „Studia Edukacyjne” 2018, nr 48, s. 33-43. Jardzioch B. A., Edukacja włączająca w Polsce, „Polska Myśl Pedagogiczna” 2017, nr 3, s. 193–205. Stolarczyk-Szewc H. Wykształcenie jako czynnik włączenia lub wyłączenia społecznego, http://zawszeaktywny.byd.pl/userfiles/files/PUBLIKACJA%2011-WYKSZTA%C5%81CENIE%20JAKO%20CZYNNIK%20W%C5%81%C4%84CZANIA%20I%20WY%C5%81%C4%84CZANIA%20SPO%C5%81ECZNEGO.pdf. Speck O., Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza, Gdańsk 2013. Sternal E.,Przekraczanie granic w edukacji –wyjście z marginalizacji dorosłych, „humanistica 21” 2017, s. 255-280. Zacharuk T., Włączająca edukacja [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. VII, Warszawa 2008, s. 167-173. Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu : w poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa 2013. Chrzanowska I., Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Wybrane zagadnienia, Kraków 2009. Ćwirynkało K., Żyta A., Dlaczego edukacja włączająca nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem? Doświadczenia i plany edukacyjne wobec dzieci z zespołem Downa w relacjach matek, „Szkoła Specialna” 2014, nr 3, s. 186-201. Gajdzica Z., Osik-Chudowolska D. (red.), Wątki zaniedbane, zaniechane, nie-obecne w procesie edukacji i wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych, Warszawa 2004. Gil M., W kierunku edukacji włączającej w Kanadzie [w:] Z. Gajdzica (red.), Człowiek z niepełnosprawnością w przestrzeni społecznej, Kraków 2009, s. 157-172. Grochmal-Bach B., Czyż A., Skoczek A., Segregacja, integracja, inkluzja, Kraków 2013. Zamkowska A., Edukacja włączająca –wybrane dylematy [w:] A. Klink (red.), Racjonalność oraz uwarunkowania procesów terapeutycznych osób niepełnosprawnych, Kraków-Katowice 2013, s. 69-77 Artykuły zamieszczone na EPALE oraz w periodykach: „Edukacja Dorosłych” oraz „Rocznik Andragogiczny” |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.