Współczesne kierunki pedagogiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-Pe-204-n2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne kierunki pedagogiczne |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Poznanie różnorodnych odmian myślenia o edukacji w kontekstach klasycznych i współczesnych systemów filozoficznych. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 12h: udział w zajęciach 50h: przygotowanie i konsultacje projektu zaliczeniowego 58h: przygotowanie do zajęć (teksty obowiązkowe) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych podstaw. K_W03. Zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania. KW11. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student analizuje i porównuje teksty o systemach filozoficznych, rozumie ich związek z kształtowaniem się odmian teorii i praktyki edukacyjnej. Potrafi nakreślić mapy poznawcze i wybiera ścieżki edukacyjne. K_U02. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student podczas interaktywnego wykładu potrafi artykułować swoje stanowisko w podejmowanej na wykładzie kwestii. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. K_K01. |
Metody dydaktyczne: | Metody stosowane na wykładzie należą do grupy metod słownych. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów ze współczesnymi kierunkami i nurtami w pedagogice. Nakreślenie mapy odmian myślenia o edukacji. Po ukończeniu przedmiotu student zna podstawowe pojęcia współczesnej pedagogiki oraz nabywa umiejętności posługiwania się językiem teorii wychowania do opisu rzeczywistości społecznej. Rekonstruuje założenia i porównuje główne współczesne kierunki i nurty w pedagogice. Dokonuje krytycznej analizy odmiennych koncepcji wychowania. Przyszli nauczyciele wykazują aktywność w samodzielnym konstruowaniu teoretycznych rozwiązań oraz potrafią wdrożyć innowacje do własnej praktyki edukacyjnej. |
Pełny opis: |
1. Analiza głównych systemów filozoficznych i ideologicznych, które ukształtowały myśl i praktykę edukacyjną. 2. Analiza wybranych, współczesnych kierunków, orientacji i nurtów w pedagogice, m.in.: pedagogika niedyrektywna; pedagogika Gestalt; anypedagogika; pedagogika radykalnego humanizmu; pedagogika antyautorytarna; szkoły alternatywne; edukacja domowa; flexischooling. 3. Znaczenie wybranych kierunków dla współczesnej refleksji o wychowaniu. 4. Nakreślenie mapy współczesnych odmian myślenia o edukacji. 5. Prezentacja projektów. |
Literatura: |
Obowiązkowa: Gutek G.L. Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003 Kwieciński Z. (red.), Alternatywy myślenia o/dla edukacji. Okoń W., Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1997. Piekarski J., B.Śliwerski, Edukacja alternatywna. Nowe teorie, modele badań i reformy, Kraków 2000. Śliwerski B. Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998 (pierwsze wydanie). Śliwerski B., Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku, Kraków 2001. Śliwerski B., Pedagogika alternatywna. Postulaty, projekty i kontynuacje. Tom II. Innowacje edukacyjne i reformy pedagogiczne, Kraków 2008. Wołoszyn S. Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba zarysu encyklopedycznego. Warszawa 1992. oraz fragmenty: J. A. Brühlemeier, Edukacja humanistyczna, Kraków 1993. C. R. Rogers, Tworzenie klimatu wolności, [w:] K. Blusz (red.), Edukacja i wyzwolenie, Kraków 1992. T. Gordon, Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991. I. Illich, Społeczeństwo bez szkoły, Warszawa 1976. S. Neill, Summerhill, Katowice 1991. T. W. Adorno, Wychowanie po Oświęcimiu, "Znak" 1978 nr 285 P. Freire, "Bankowa" koncepcja edukacji jako narzędzie opresji, [w:] K. Blusz (red.), Edukacja i wyzwolenie, Kraków 1992. E. Fromm, Wojna w człowieku. Psychologiczne studium istoty destrukcyjności, Warszawa 1994. N. Postman, Technopol. Triumf techniki nad kulturą, Warszawa 2004. H. Schoenebeck, Antypedagogika w dialogu, Kraków 1994. H. Schoenebeck, Antypedagogika [być i wspierać zamiast wychowywać], Warszawa 2007. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: Terminowo oddany projekt studencki na temat wybranej koncepcji edukacji alternatywnej (prezentacja multimedialna). Kryteria oceniania końcowego projektu: Powyżej 95 % ocena bardzo dobry 90 % ocena dobry plus 80 % ocena dobry 70% ocena dostateczny plus 60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Cukras-Stelągowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Cukras-Stelągowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
W roku akademickim 2020/2021 zajęcia są realizowane za pomocą Office 365 TEAMS synchronicznie (70%) oraz asynchronicznie (30%). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Cukras-Stelągowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Cukras-Stelągowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
W roku akademickim 2020/2021 zajęcia są realizowane za pomocą Office 365 TEAMS synchronicznie (70%) oraz asynchronicznie (30%). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.