Nicolaus Copernicus University in Torun - Central Authentication Service
Strona główna

Introduction to cognitive pedagogy

General data

Course ID: 2403-Pe-213-n2
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0110) Education, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Introduction to cognitive pedagogy
Name in Polish: Wprowadzenie do pedagogiki kognitywistycznej
Organizational unit: Institute of Educational Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Prerequisites:

(in Polish) podstawowa wiedza o pedagogice, psychologii, naukach biologicznych

Learning outcomes - knowledge:

(in Polish) Student/Studentka:

- zna terminologię używaną w obszarze neuropedagogiki K_W01

- ma pogłębioną i rozszerzoną wiedze o źródłach i miejsc obszarów pedagogiki kognitywistycznej w systemie nauk K_W02

- ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju neuropedagogiki K_W03

- ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki kognitywistycznej K_W04



Learning outcomes - skills:

(in Polish) Student/Studentka:

- potrafi sprawnie porozumiewać się na tematy pedagogiczne przy użyciu wiedzy z zakresu neuropedagogiki K_U03

- ma pogłębione umiejętności diagnozowania sytuacji pedagogicznych z uwzględnieniem metod i technik diagnostycznych charakterystycznych dla pedagogiki kognitywistycznej K_U07



Learning outcomes - social competencies:

(in Polish) Student/Studentka

- ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy w obszarze pedagogiki kognitywistycznej K_K01

- docenia znaczenie neuropedagogiki dla rozwoju jednostki i społeczeństwa K_K03


Online teaching methods:

- content-presentation-oriented methods
- cooperation-based methods
- exchange and discussion methods
- methods developing reflexive thinking
- methods referring to authentic or fictitious situations

Short description: (in Polish)

Uczestnik/uczestniczka wykładów zdobędzie podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki kognitywistycznej odnoszącą się do procesów neurodydaktycznych i wychowawczych z uwzględnieniem kontekstu kulturowego.

Full description: (in Polish)

1. Pedagogika i neuronauki - interdyscyplinarność dziedzin

2. Funkcje i budowa mózgu a procesy edukacyjne

3. Komunikacja i jej rodzaje z perspektywy pedagogiki kognitywistycznej

4. Pedagogika kognitywistyczna a kultura

5. Neurodydaktyka – szansa dla współczesnej szkoły

6. ,,Dzieci sieci” i ich mózgi – wyzwania neuropedagogiki

Bibliography: (in Polish)

Chojak M., Mózg „dzieci sieci” w świetle neurobiologii i neuropedagogiki, [w:] „Edukacja – Technika – Informatyka” nr 1/23/2018.

Kuźmińska- Słośnia B., Neurodydaktyka i jej znaczenie w procesie nauczania i Petlák E., (2012), Neuropedagogika i neurodydaktyka - tendencje XXI wieku, [w:] Chowanna 2, s. 59-66.

Prauzner T., (2015) Neurodydaktyka - innowacyjny sposób myślenia o nowoczesnej edukacji w społeczeństwie informacyjnym, [w:] Prace naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, s. 167-179.

Siemieniecki B., Pedagogika kognitywistyczna. Studium teoretyczne. Impuls, Kraków 2013

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin - test wiedzy online

Classes in period "Academic Year 2020/21" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 10 hours more information
Coordinators: Emilia Aksamit
Group instructors: Emilia Aksamit
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture - Examination

Classes in period "Academic Year 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 10 hours more information
Coordinators: Emilia Aksamit, Kinga Majchrzak-Ptak
Group instructors: Emilia Aksamit
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)