Andragogika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-Pe-214-n2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Andragogika |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | wiedza z pedagogiki ogólnej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. kontakt bezpośredni - 10h 2. praca własna studenta - 100h 3. Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 30h |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student/ka: - ma pogłębioną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu wybranych zagadnień dotyczących edukacji dorosłych oraz charakteryzuje/wymienia zastosowania praktyczne tej wiedzy (K_W01, K_W05, K_W07, K_W10) - zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, a co za tym idzie ekonomiczne, prawne, etyczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania rzutujące na różnorodne aspekty praktyki i teorii edukacji dorosłych oraz kierunki ich rozwoju (K_W06, K_W08, K_W09, K_W13) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student/ka: - wykorzystuje wiedzę dotycząca kierunków rozwoju teorii i praktyki edukacji dorosłych, aby formułować i testować hipotezy, rozwiązywać złożone i nietypowe problemy badawcze i wdrożeniowe oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach poprzez właściwy dobór źródeł, w tym źródeł internetowych np. EPALE (Elektroniczna platforma na rzecz uczenia się dorosłych w Europie), i informacji z nich pochodzących oraz przez dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji oraz prezentacji tych informacji (K_U01, K_U02, K_U04, K_U07) - potrafi komunikować się na tematy dotyczące kierunków rozwoju teorii i praktyki edukacyjnej ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców (K_U03) - potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkować winnych w tym zakresie (K_U11) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student/ka: - ma gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści dotyczących edukacji dorosłych i uznawania znaczenia tej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, jak również zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem tych problemu (K_K01, K_K03) - ma gotowość do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, w tym: rozwijania dorobku zawodu oraz przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad (K_K02, K_K05, K_K06) |
Metody dydaktyczne: | Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Biograficzna Studium przypadku |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Skrócony opis: |
Andragogika jest subdyscypliną pedagogiki zajmującą się procesami kształcenia, wychowania, samokształcenia i samowychowania ludzi dorosłych. Rozważania dotyczące tej problematyki ze względu na specyfikę współczesnej rzeczywistości stały się niezwykle ważne, tak w odniesieniu do teorii, jak i praktyki pedagogicznej. Celem zajęć jest przybliżenie studentom przedmiotu badań andragogicznych. Prezentacja teorii i koncepcji uczenia się dorosłych (m.in. uczenia się sytuacyjnego, egzystencjalnego, emocjonalnego, społecznego), jak również celów, form, systemów, treści czy metodyki edukacji dorosłych oraz uwarunkowań (społecznymi, ekonomicznymi, kulturowymi, biologicznymi) tegoż procesu. Konstruowanie wiedzy i umiejętności, które sprzyjają planowaniu własnego rozwoju, wyznaczaniu indywidualnej ścieżki całożyciowej edukacji. |
Pełny opis: |
Andragogika jest subdyscypliną pedagogiki zajmującą się procesami kształcenia, wychowania, samokształcenia i samowychowania ludzi dorosłych. Rozważania dotyczące tej problematyki ze względu na specyfikę współczesnej rzeczywistości stały się niezwykle ważne, tak w odniesieniu do teorii, jak i praktyki pedagogicznej. Celem zajęć jest przybliżenie studentom przedmiotu badań andragogicznych. Prezentacja teorii i koncepcji uczenia się dorosłych (m.in. uczenia się sytuacyjnego, egzystencjalnego, emocjonalnego, społecznego), jak również celów, form, systemów, treści czy metodyki edukacji dorosłych oraz uwarunkowań (społecznymi, ekonomicznymi, kulturowymi, biologicznymi) tegoż procesu. Konstruowanie wiedzy i umiejętności, które sprzyjają planowaniu własnego rozwoju, wyznaczaniu indywidualnej ścieżki całożyciowej edukacji. Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień: 1.Wprowadzenie do andragogiki – przegląd podstawowych pojęć 2. Podmiot edukacji dorosłych 3. Teorie uczenia się dorosłych 4. Metody i strategie nauczania i uczenia się dorosłych 5. Obszary uczenia się dorosłych (międzypokoleniowe uczenie się, biograficzne uczenie się) 6. Miejsca (pamięci) w edukacji dorosłych 7. Rola autoedukacji i edukacji nieformalnej w procesie uczenia się dorosłych 8. Uczące się społeczeństwo 9. Znaczenia edukacji przez całe życie 10. Problemy współczesnej edukacji dorosłych |
Literatura: |
Aleksander T., Andragogika, Ostrowiec Świętokrzyski 2002. Czerniawska O., Szkice z andragogiki i gerontologii, łódź 2007. Dubas E., Świtalski W. (red.), Uczenie się z biografii innych, Łódź 2011 (wybrany tekst). Frąckowiak A., Półturzycki J. (red.), Edukacja dorosłych w wybranych krajach Europy, Warszawa 2010. Frąckowiak A., Półturzycki J. Kształcenie ustawiczne podstawą nowoczesnej edukacji, Warszawa-Płock-Radom 2011. Illeris K., Trzy wymiary uczenia się, Wrocław 2007. Kałużny R., Kształcenie dorosłych w dobie płynnej nowoczesności, „Edukacja Dorosłych” 2013, nr 1, s. 45-53. Kilian M., Edukacja międzypokoleniowa wobec wyzwań współczesności, „Forum Pedagogiczne” 2011, nr 2, s. 98-118. Knowles M., Holton E. F., Swanson R. A., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009. Kurantowicz E., O uczących się społecznościach, Wrocław 2007 Kurantowicz E., Uczenie się dorosłych przez „biografie miejsca”, „Dyskursy Młodych Andragogów” 2003, nr 4. Majchrzak K., Międzypokoleniowy projekt "Przywracanie Pamięci Miastu", „Rocznik Andragogiczny” 2014, t. 21, s. 497-502. Majchrzak K., Od miejsc pamięci narodowej do miejsc żywej pamięci – implikacje dla andragogiki, „Rocznik Andragogiczny” 2013, t. 20, 302-311. Majchrzak K., Przywracanie pamięci miastu jako międzypokoleniowe uczenie się (z) miejsca [w:] „Studia Pedagogiczne” 2016, Vol. 69: Miasto pedagogiczne, s. 69-79. Malewski M., „Dorosłość” – kłopotliwa kategoria andragogiki, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2013, nr 3, s. 24-40. Malewski M., Teorie andragogiczne, Wrocław 1995 . Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław 2010. Matlakiewicz A., Ambiwalencja w uczeniu się dorosłych, „Rocznik Andragogiczny” 2011, t. 18, s. 64-70. Matlakiewicz A., Uczenie się w dorosłości – trudności i ich kompensacja, „Rocznik Andragogiczny” 2009, t., s. 201-207. Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec Hanna, Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń 2009. Mendel M., Pedagogika miejsca i animacja na miejsce wrażliwa [w:] M. Mendel (red.), Pedagogika miejsca, Wrocław 2006, s. 21-37. Mikołajczyk K., Teorie motywacji i ich znaczenie dla praktyki dydaktycznej w szkoleniach komplementarnych, „E-mentor” 2009, nr 4(31). Muszyński M., Edukacja i uczenie się – wokół pojęć, „Rocznik Andragogiczny” 2014, t. 21, s. 77-88. Pierścieniak K., Nieformalna edukacja dorosłych. Wokół zakresów i znaczeń , „Rocznik Andragogiczny” 2009, t.16, s. 79-98. Pierścieniak K., Specyfika uczenia się dorosłych [w:] M. Owczarz (red.), Poradnik edukatora, Warszawa 2005, s. 17-28. Pietrasiński Z., Dorastanie do dojrzałości [w:] Tegoż, Ekspansja pięknych umysłów, Warszawa 2008, s. 127-145. Słowińska S., Koncepcja uczenia się międzygeneracyjnego w niemieckiej teorii i praktyce [w:] E. Solarczyk-Ambrozik (red.), Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, Poznań 2013. Solarczyk-Ambrozik E., Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej, Między wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi, Poznań 2004. Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej? W poszukiwaniu kategorii pojęciowych opisujących proces uczenia się dorosłych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2010, nr1, s. 51-60 Solarczyk-Szwec H., Od kanonu przez polifonię do kakofonii znaczeń edukacji ustawicznej [w:] Ewa Solarczyk-Ambrozik (red.), Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, Poznań 2013. Solarczyk-Szwec H., Uczenie się przez całe życie jako metakompetencja [w:] J. Grzesiak (red.), Ewaluacja poprawy jakości kształcenie, Kalisz-Konin, 2014, s. 93-101. Solarczyk-Szwec H., Majchrzak K., Szwech A., Czas jako obszar biograficznego uczenia się w późnej dorosłości w świetle dzienników Haliny Semenowicz, „Przegląd Badań Edukacyjnych” 2017, nr 25, s. 229-245. Stelmaszczyk J., Pisanie pamiętnika jako sposób oglądu siebie, „Dyskursy Młodych Andragogów” 2011, t. 12, s. 83-90 Periodyki: Rocznik Andragogiczny; Edukacja Dorosłych |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny (K_W01, K_W05, K_W07, K_W10, K_W06, K_W08, K_W09, K_W13, K_U03) oraz przygotowanie raportu z badań - porównawczego studium przypadków dotyczącego potrzeb i motywów uczenia się dorosłych (K_U01, K_U02, K_U04, K_U07, K_U11, K_K02, K_K06). Ocena końcowa wystawiona zostanie na podstawie średniej ważonej (40% - ocena z raportu z badań, 60% - ocena z egzaminu pisemnego) Samoocena (K_K01, K_K03, K_K02, K_K05, K_K06) Kryteria oceniania: Ndst – 59% dst – 60 - 67% dst plus – 68 - 75% db – 76 - 83% db plus – 84-91 % bdb – 92-100% |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kinga Majchrzak-Ptak | |
Prowadzący grup: | Kinga Majchrzak-Ptak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura: |
Aleksander T., Andragogika, Ostrowiec Świętokrzyski 2002. Czerniawska O., Szkice z andragogiki i gerontologii, łódź 2007. Dubas E., Świtalski W. (red.), Uczenie się z biografii innych, Łódź 2011 (wybrany tekst). Frąckowiak A., Półturzycki J. (red.), Edukacja dorosłych w wybranych krajach Europy, Warszawa 2010. Frąckowiak A., Półturzycki J. Kształcenie ustawiczne podstawą nowoczesnej edukacji, Warszawa-Płock-Radom 2011. Illeris K., Trzy wymiary uczenia się, Wrocław 2007. Kałużny R., Kształcenie dorosłych w dobie płynnej nowoczesności, „Edukacja Dorosłych” 2013, nr 1, s. 45-53. Kilian M., Edukacja międzypokoleniowa wobec wyzwań współczesności, „Forum Pedagogiczne” 2011, nr 2, s. 98-118. Knowles M., Holton E. F., Swanson R. A., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009. Kurantowicz E., O uczących się społecznościach, Wrocław 2007 Kurantowicz E., Uczenie się dorosłych przez „biografie miejsca”, „Dyskursy Młodych Andragogów” 2003, nr 4. Majchrzak K., Od miejsc pamięci narodowej do miejsc żywej pamięci – implikacje dla andragogiki, „Rocznik Andragogiczny” 2013, t. 20, 302-311. Malewski M., „Dorosłość” – kłopotliwa kategoria andragogiki, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2013, nr 3, s. 24-40. Malewski M., Teorie andragogiczne, Wrocław 1995 . Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław 2010. Matlakiewicz A., Ambiwalencja w uczeniu się dorosłych, „Rocznik Andragogiczny” 2011, t. 18, s. 64-70. Matlakiewicz A., Uczenie się w dorosłości – trudności i ich kompensacja, „Rocznik Andragogiczny” 2009, t., s. 201-207. Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec Hanna, Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń 2009. Mendel M., Pedagogika miejsca i animacja na miejsce wrażliwa [w:] M. Mendel (red.), Pedagogika miejsca, Wrocław 2006, s. 21-37. Mikołajczyk K., Teorie motywacji i ich znaczenie dla praktyki dydaktycznej w szkoleniach komplementarnych, „E-mentor” 2009, nr 4(31). Muszyński M., Edukacja i uczenie się – wokół pojęć, „Rocznik Andragogiczny” 2014, t. 21, s. 77-88. Pierścieniak K., Nieformalna edukacja dorosłych. Wokół zakresów i znaczeń , „Rocznik Andragogiczny” 2009, t.16, s. 79-98. Pierścieniak K., Specyfika uczenia się dorosłych [w:] M. Owczarz (red.), Poradnik edukatora, Warszawa 2005, s. 17-28. Pietrasiński Z., Dorastanie do dojrzałości [w:] Tegoż, Ekspansja pięknych umysłów, Warszawa 2008, s. 127-145. Słowińska S., Koncepcja uczenia się międzygeneracyjnego w niemieckiej teorii i praktyce [w:] E. Solarczyk-Ambrozik (red.), Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, Poznań 2013. Solarczyk-Ambrozik E., Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej, Między wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi, Poznań 2004. Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej? W poszukiwaniu kategorii pojęciowych opisujących proces uczenia się dorosłych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2010, nr1, s. 51-60 Solarczyk-Szwec H., Od kanonu przez polifonię do kakofonii znaczeń edukacji ustawicznej [w:] Ewa Solarczyk-Ambrozik (red.), Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, Poznań 2013. Solarczyk-Szwec H., Uczenie się przez całe życie jako metakompetencja [w:] J. Grzesiak (red.), Ewaluacja poprawy jakości kształcenie, Kalisz-Konin, 2014, s. 93-101. Stelmaszczyk J., Pisanie pamiętnika jako sposób oglądu siebie, „Dyskursy Młodych Andragogów” 2011, t. 12, s. 83-90 Periodyki: Rocznik Andragogiczny; Edukacja Dorosłych |
|
Uwagi: |
Wszystkie zajęcia odbywać będą się w trybie synchronicznym za pomocą platformy Microsoft Teams |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kinga Majchrzak-Ptak | |
Prowadzący grup: | Kinga Majchrzak-Ptak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura: |
Aleksander T., Andragogika, Ostrowiec Świętokrzyski 2002. Czerniawska O., Szkice z andragogiki i gerontologii, łódź 2007. Dubas E., Świtalski W. (red.), Uczenie się z biografii innych, Łódź 2011 (wybrany tekst). Frąckowiak A., Półturzycki J. (red.), Edukacja dorosłych w wybranych krajach Europy, Warszawa 2010. Frąckowiak A., Półturzycki J. Kształcenie ustawiczne podstawą nowoczesnej edukacji, Warszawa-Płock-Radom 2011. Illeris K., Trzy wymiary uczenia się, Wrocław 2007. Kałużny R., Kształcenie dorosłych w dobie płynnej nowoczesności, „Edukacja Dorosłych” 2013, nr 1, s. 45-53. Kilian M., Edukacja międzypokoleniowa wobec wyzwań współczesności, „Forum Pedagogiczne” 2011, nr 2, s. 98-118. Knowles M., Holton E. F., Swanson R. A., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009. Kurantowicz E., O uczących się społecznościach, Wrocław 2007 Kurantowicz E., Uczenie się dorosłych przez „biografie miejsca”, „Dyskursy Młodych Andragogów” 2003, nr 4. Majchrzak K., Od miejsc pamięci narodowej do miejsc żywej pamięci – implikacje dla andragogiki, „Rocznik Andragogiczny” 2013, t. 20, 302-311. Malewski M., „Dorosłość” – kłopotliwa kategoria andragogiki, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2013, nr 3, s. 24-40. Malewski M., Teorie andragogiczne, Wrocław 1995 . Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław 2010. Matlakiewicz A., Ambiwalencja w uczeniu się dorosłych, „Rocznik Andragogiczny” 2011, t. 18, s. 64-70. Matlakiewicz A., Uczenie się w dorosłości – trudności i ich kompensacja, „Rocznik Andragogiczny” 2009, t., s. 201-207. Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec Hanna, Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń 2009. Mendel M., Pedagogika miejsca i animacja na miejsce wrażliwa [w:] M. Mendel (red.), Pedagogika miejsca, Wrocław 2006, s. 21-37. Mikołajczyk K., Teorie motywacji i ich znaczenie dla praktyki dydaktycznej w szkoleniach komplementarnych, „E-mentor” 2009, nr 4(31). Muszyński M., Edukacja i uczenie się – wokół pojęć, „Rocznik Andragogiczny” 2014, t. 21, s. 77-88. Pierścieniak K., Nieformalna edukacja dorosłych. Wokół zakresów i znaczeń , „Rocznik Andragogiczny” 2009, t.16, s. 79-98. Pierścieniak K., Specyfika uczenia się dorosłych [w:] M. Owczarz (red.), Poradnik edukatora, Warszawa 2005, s. 17-28. Pietrasiński Z., Dorastanie do dojrzałości [w:] Tegoż, Ekspansja pięknych umysłów, Warszawa 2008, s. 127-145. Słowińska S., Koncepcja uczenia się międzygeneracyjnego w niemieckiej teorii i praktyce [w:] E. Solarczyk-Ambrozik (red.), Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, Poznań 2013. Solarczyk-Ambrozik E., Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej, Między wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi, Poznań 2004. Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej? W poszukiwaniu kategorii pojęciowych opisujących proces uczenia się dorosłych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2010, nr1, s. 51-60 Solarczyk-Szwec H., Od kanonu przez polifonię do kakofonii znaczeń edukacji ustawicznej [w:] Ewa Solarczyk-Ambrozik (red.), Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, Poznań 2013. Solarczyk-Szwec H., Uczenie się przez całe życie jako metakompetencja [w:] J. Grzesiak (red.), Ewaluacja poprawy jakości kształcenie, Kalisz-Konin, 2014, s. 93-101. Stelmaszczyk J., Pisanie pamiętnika jako sposób oglądu siebie, „Dyskursy Młodych Andragogów” 2011, t. 12, s. 83-90 Periodyki: Rocznik Andragogiczny; Edukacja Dorosłych |
|
Uwagi: |
Wszystkie zajęcia odbywać będą się w trybie synchronicznym za pomocą platformy Microsoft Teams |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.