Nicolaus Copernicus University in Torun - Central Authentication Service
Strona główna

Gerontology

General data

Course ID: 2403-Pe-215-n2
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0110) Education, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Gerontology
Name in Polish: Gerontologia
Organizational unit: Institute of Educational Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Total student workload:

(in Polish) Godziny kontaktowe:

1 pkt ECTS - 15 godz. - udział w wykładach, konsultacje z osobą prowadzącą

Praca własna studenta:

4 pkt ECTS - 40 godz.- przygotowanie do zaliczenia, czas na lektury

Learning outcomes - knowledge:

K_W06

K_W05

K_W08

K_W10

K_W12

K_W16

Learning outcomes - skills:

K_U02

K_U11

Learning outcomes - social competencies:

K_K07

Online teaching methods:

- content-presentation-oriented methods
- methods referring to authentic or fictitious situations

Short description:

- Introduction to the issues of gerontology, i.e. theoretical basics and practical dimension of elderly care.

- Acquaintance with basic issues important for professional activity in the field of gerontology and for further theoretical research.

Full description:

- Review of basic terms in social and educational gerontology

- Demographical, biological and psycho-social problems of aging

- Attitudes, social stereotypes and education about aging

- Organizations and associations for elderly people

- Institutions and organizations supporting development of elderly people

- Institutions offering aid to the elderly

Bibliography:

Zych A., Leksykon gerontologii, Kraków 2017.

Zych A., Człowiek wobec starości. Szkice z gerontologii społecznej. Katowice 1999.

Szarota Z., Starzenie się i starość w wymiarze instytucjonalnego wsparcia na przykładzie Krakowa, Kraków 2010.

Szarota Z., Kształcenie gerontologiczne dla potrzeb nowoczesnego systemu pomocy społecznej. Kraków 1997.

Steuden S., Psychologia starzenia się i starości, Warszawa 2011.

Steuden S., Oblicza starości we współczesnym świecie. T. 2, Perspektywa społeczno-kulturowa, Lublin 2015.

Czerniawska O., Style życia ludzi starych, w: O. Czerniawska (red.), Style życia w starości. Łódź 1998.

Czerniawska O., Edukacja osób "trzeciego wieku", w: T. Wujek (red.), Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996.

Czerniawska O., Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii. Łódź 2000.

Dzięgielewska M. (red.), Przestrzeń życiowa i społeczna ludzi starszych. Łódź 2000.

Leszczyńska-Rejchert A., Człowiek starszy i jego wspomaganie - w stronę pedagogiki starości, Olsztyn 2005.

Classes in period "Academic Year 2020/21" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 10 hours more information
Coordinators: Anna Kławsiuć-Zduńczyk
Group instructors: Anna Kławsiuć-Zduńczyk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading
Short description:

- Introduction to the issues of gerontology, i.e. theoretical basics and practical dimension of elderly care.

- Acquaintance with basic issues important for professional activity in the field of gerontology and for further theoretical research.

Full description:

- Review of basic terms in social and educational gerontology

- Demographical, biological and psycho-social problems of aging

- Attitudes, social stereotypes and education about aging

- Organizations and associations for elderly people

- Institutions and organizations supporting development of elderly people

- Institutions offering aid to the elderly

Bibliography:

Zych A., Leksykon gerontologii, Kraków 2017.

Zych A., Człowiek wobec starości. Szkice z gerontologii społecznej. Katowice 1999.

Szarota Z., Starzenie się i starość w wymiarze instytucjonalnego wsparcia na przykładzie Krakowa, Kraków 2010.

Szarota Z., Kształcenie gerontologiczne dla potrzeb nowoczesnego systemu pomocy społecznej. Kraków 1997.

Steuden S., Psychologia starzenia się i starości, Warszawa 2011.

Steuden S., Oblicza starości we współczesnym świecie. T. 2, Perspektywa społeczno-kulturowa, Lublin 2015.

Czerniawska O., Style życia ludzi starych, w: O. Czerniawska (red.), Style życia w starości. Łódź 1998.

Czerniawska O., Edukacja osób "trzeciego wieku", w: T. Wujek (red.), Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996.

Czerniawska O., Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii. Łódź 2000.

Dzięgielewska M. (red.), Przestrzeń życiowa i społeczna ludzi starszych. Łódź 2000

Classes in period "Academic Year 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 10 hours more information
Coordinators: Anna Kławsiuć-Zduńczyk
Group instructors: Anna Kławsiuć-Zduńczyk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading
Short description:

- Introduction to the issues of gerontology, i.e. theoretical basics and practical dimension of elderly care.

- Acquaintance with basic issues important for professional activity in the field of gerontology and for further theoretical research.

Full description:

- Review of basic terms in social and educational gerontology

- Demographical, biological and psycho-social problems of aging

- Attitudes, social stereotypes and education about aging

- Organizations and associations for elderly people

- Institutions and organizations supporting development of elderly people

- Institutions offering aid to the elderly

Bibliography:

Zych A., Leksykon gerontologii, Kraków 2017.

Zych A., Człowiek wobec starości. Szkice z gerontologii społecznej. Katowice 1999.

Szarota Z., Starzenie się i starość w wymiarze instytucjonalnego wsparcia na przykładzie Krakowa, Kraków 2010.

Szarota Z., Kształcenie gerontologiczne dla potrzeb nowoczesnego systemu pomocy społecznej. Kraków 1997.

Steuden S., Psychologia starzenia się i starości, Warszawa 2011.

Steuden S., Oblicza starości we współczesnym świecie. T. 2, Perspektywa społeczno-kulturowa, Lublin 2015.

Czerniawska O., Style życia ludzi starych, w: O. Czerniawska (red.), Style życia w starości. Łódź 1998.

Czerniawska O., Edukacja osób "trzeciego wieku", w: T. Wujek (red.), Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996.

Czerniawska O., Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii. Łódź 2000.

Dzięgielewska M. (red.), Przestrzeń życiowa i społeczna ludzi starszych. Łódź 2000

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)